Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Samboeren min har ødelagt pcen.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har eit lite dilemma her, dama klarte å søle cola på pcen (bærbar pc) min for eit par veker sidan. Det var ikkje litt cola men eit heilt ølglass som blei tømt over. Så etter ei lita stund så har ting slutta å virke på den og den går ikkje ann å bruke. Når ulykka skjedde så sa eg ganske enkelt at vist den ikkje virka etter dette får ho betale meg det den kosta.

 

Problemet mitt er at eg har ikkje samvittighet til å ta nermare 8000kr fra ho når ho er student, me begge har stram økonomi og ho har lånt meg penger når eg ikkje er i stand til å betale for meg. Men ho står på sitt og lurer på når ho skal bestille ny pc til meg.

 

Eg har ein stemme inni meg som seier at eg skal ta pengene og kjøpe ny og ei stemme som seier at ho trenger pengene og at det må vere ein måte å fikse den på sjølv om at alt sitter fast pga all colaen og den ikkje går litt ann å bruke.

 

Nokon som veit kva eg skal gjere?

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke la dette være noe som går ut over forholdet deres. Det er kun materielle ting og penger. Maskinen regner eg med ble ødelagt av et uhell og ikke med vilje.

 

Men, du trenger å få erstattet maskinen. Pri 1 vil være å sjekke om du eller hun har en forsikring dette kan dekkes av. Om du var på besøk hos henne så har du reiseforsikring, og vice versa. Evnt innboforsikring.

 

Til nøds, om dere må betale for ny maskin selv så ville eg sørget for å begrense skadene ved å velge en rimelig maskin, evnt vente på tilbud, og kanskje spleise på den i stede for å lempe hele kostnaden over på henne. Og evnt avtale en "nedbetalingsavtale" hvor hun betaler en større del av sin del på et annet tidspunkt. Men ikke bruk det mot henne i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Jupp, var veldig rask med å få av alt av strom og få tørket den på best måte men det har gått over nokon vifter, dvd-romen er nermest limt fast, kortleseren er kortsluttet.

 

momore eg har diskutert ein del fram og tilbake med ho om muligheter som kan gjerast. Forsikring har med ikkje fått oss enda så det er veldig dumt når slike ting skjer. Problemet er at ho henger seg opp i den 8k som eg var så dum å sei at den kostet sikkert nå, da eg kjøpte den kostet den nermere 11k.

 

Det eineste ho tenker på er at eg må kjøpe ny og ikkje kva som kan gjerast med den. Korleis skal eg få ho til å sjå på begge mulighetane?

 

¨Kjøp en billig maskin til 3-4000. Du trenger ikke en råskinnlaptop til skolebruk. Er masse laptop-tilbud nå i disse skolestart-tidene.

 

Eg bruker ikkje den til skule bruk, eg bruker den ein del til spel, bilde redigerign, film redigering og enkel 3D modulering. Trenger ikkje noko kraft pc men vist eg må kjøpe ny så ønsker eg ikkje noko pc som må byttest ut om to tre år.

Endret av BigJaffa
Lenke til kommentar

¨Kjøp en billig maskin til 3-4000. Du trenger ikke en råskinnlaptop til skolebruk. Er masse laptop-tilbud nå i disse skolestart-tidene.

 

 

Er hun nødt til å betale alt da?

 

Kan du ikke si at hun eksempelvis betaler 4000 eller 5000,- og så legger du i resten selv?

Disse to forslagene kan jo eventuelt kombineres. Kjøpe en billigere maskin og legge i litt selv.

For å være ærlig synes jeg det er riktigst at hu betaler noe. Men man trenger jo ikke være rasshøl heller da.

Lenke til kommentar

Jeg ville rett og slett prøvd å demontere feks. tastatur og så skylle både PC og tastatur godt i vann. Siden maskinen likevel er ødelagt så har du lite å tape på å prøve. Men etterpå er det selvsagt svært viktig å få tørket den fullstendig før du skrur den på. Cola/sukker er jo oppløselig i vann, så om du er heldig så er det bare midlertidige kortslutninger i PCn som ikke har skapt permanent skade, og som dermed kan fjernes dersom du får vannet over de aktuelle steder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for all hjelp her, eg kommr til å betale 70-80%+frakt og resten tar ho så det blir ikkje meir enn 3-4k. Eller finner nokon som kan fikse den til ein rimlig penge. Det at det kosta det og det er ikkje noko stor ting bare at ho hjelper meg litt med ein ny eller reprasjon. Men det er litt vanskelig å finne ut kor streken går fra å vere snill og ond.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...