Gå til innhold

blitz og cpu objektiver


Anbefalte innlegg

Mener å ha lest at nikon sb 700 kun fungerer sammen med cpu objektiver. Hva ligger i dette? Etter hva jeg kan skjønne er det at blitzen ikke da "snakker samme språk" som kamera, og blitzen tilpasser derfor ikke mengde lys utfra lysmålingen i kamera... Er jeg inne på noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, du har sikkert rett, min feil :blush:

50/1.8D har både autofokus og cpu - det har bare ikke innebygged autofokusmotor, så du er avhengig av å ha et hus med innebygd autofokusmotor (for eksempel D90) for å få autofokus med det.

 

Takker for opplysningen :thumbup:

Har cpu med lysmålingen å gjøre eller autofokus, eller ingen av delene? :dribble:

Lenke til kommentar

CPU er en mikrokontroller som sitter i objektivet og kommuniserer med kameraet gjennom de fem prikkene (kontaktene) du ser helt nederst på bildet ovenfor (objektiver med AF-S, VR og flere knapper har flere kontakter). CPUen forteller kameraet objektivets brennvidde og største blender. på -D og -G objektiver forteller CPUen også fokusavstanden.

Lenke til kommentar

CPU er en mikrokontroller som sitter i objektivet og kommuniserer med kameraet gjennom de fem prikkene (kontaktene) du ser helt nederst på bildet ovenfor (objektiver med AF-S, VR og flere knapper har flere kontakter). CPUen forteller kameraet objektivets brennvidde og største blender. på -D og -G objektiver forteller CPUen også fokusavstanden.

 

Da skjønner jeg, takk for at du tok deg tid :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...