Gå til innhold

Diskusjon rundt legalisering av LSD


  

118 stemmer

  1. 1. Burde Norge legalisere LSD?

    • Ja
      50
    • Bare til medisinsk forskning
      9
    • Bare avkriminalisering
      14
    • Nei
      45


Anbefalte innlegg

Der hvor jeg kommer fra er den en del bilkjøring i ruspåvirket tilstand(i stor grad alkohol). Hvis det f.eks skulle intreffe at noen som er påvirket av LSD setter seg bak rattet i et kjøretøy risikere man i større grad ulykker og dødsfall.

Wow, da bør jo søvn også kriminaliseres, all den tid tretthet er langt farligere når man er i trafikken.

 

Jeg er enig med Nihilist1, jeg. Legalisér alt.

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, da bør jo søvn også kriminaliseres, all den tid tretthet er langt farligere når man er i trafikken.

 

Jeg er enig med Nihilist1, jeg. Legalisér alt.

 

Hvorfor i helvette er de eneste motargumentene deres at andre ting er "verre"? Skal jeg få lov til å kjøre i 120km/t med bil på grunn av at noen andre kjører langt fortere?

 

Ser at det bare blir dumt å argumentere i mot legalisering når det er sånne argumenter man får slengt tilbake.

Lenke til kommentar

Naivt å si at det ikke kan bli verre enn det er nå. Norge har en 0-visjon om traffikkdødsfall, og jeg mener at legalisering av LSD er en faktor som potensielt kan øke faren i traffikken. Dette er langt fra hovedargumentet mot å legalisere LSD. Det finnes så mange andre argumenter mot legalisering av LSD, noe som gjør at mitt er overflødig i havet av dem, eller muligens "tåpelig", som du så fint sier at det er.

 

Jeg synes det er viktigere å fokusere på å ta tak i dagens problemer i narkomiljøer(og i traffikken for den saks skyld), enn å innføre nye, potensielt farlige, rusmidler.

 

Jeg kjenner et par som har opplevd en dødsulykke i sammenheng med at en var ruset på sopp. Fyen var på en "trip" hvor han trodde at han kunne fly, noe som endte med at han stupte i sin egen død. Kult?

 

En annen kjenning av meg som var ruset på sopp opplevde ukomfortable situasjoner med klovner i sin "trip". I ettertid har personen fått små psykiske problemer i sammenheng med klovner. Hun får reaksjoner av å snakke, se eller høre om de. Hva om det viser seg at det er en del som får det sånn og enda værre? Kult?

Lenke til kommentar

Jeg kjenner et par som har opplevd en dødsulykke i sammenheng med at en var ruset på sopp. Fyen var på en "trip" hvor han trodde at han kunne fly, noe som endte med at han stupte i sin egen død. Kult?

Pisspreik fra ende til annen

 

En annen kjenning av meg som var ruset på sopp opplevde ukomfortable situasjoner med klovner i sin "trip". I ettertid har personen fått små psykiske problemer i sammenheng med klovner. Hun får reaksjoner av å snakke, se eller høre om de. Hva om det viser seg at det er en del som får det sånn og enda værre? Kult?

mer pisspreik.

 

Nå sitter du og dikter opp piss for å støtte ditt synspunkt, da har du sunket såppas lavt at du burde innsett at du ikke har noe å komme med.

Forøvrig er det ytterst få som tripper på lsd og finner ut at de skal ut og kjøre en tur.. eller i det hele tatt er i stand til å få start på, gire og styre ett kjøretøy

 

Du har noen syke tanker om hvordan det er å trippe. og tar til deg pisspreik ala "en kompis av en kompis kjenner en som tror han er en appelsin og ikke vil at folk skal skrelle ham.."

 

ta deg en bolle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke aktivt vært en del av denne diskusjonen, men har følgt på den. Såvidt jeg vet finnes det ikke en mellomting når du bruker LSD. Du nyter ikke en liten dose LSD til maten, slik jeg gjerne gjør med en øl. Det er vell ene og alene snakk om rusen sin skyld, som itillegg er veldig sterk. Gjerne korrekt meg vis jeg tar feil. Hvor er det forkjemperene for LSD ser bruksområde? Hvor skal dette passe inn i hverdagen?

 

Jeg spør fordi jeg lurer.

 

 

Nå sitter du og dikter opp piss for å støtte ditt synspunkt, da har du sunket såppas lavt at du burde innsett at du ikke har noe å komme med.

Forøvrig er det ytterst få som tripper på lsd og finner ut at de skal ut og kjøre en tur.. eller i det hele tatt er i stand til å få start på, gire og styre ett kjøretøy

 

 

En ting er jeg hvertfall sikker på, en slik person du beskriver her er ikke akkuratt er godt argument for å legalisere LSD. Det høres ikke ut som om samfunnet trenger dette. Du trenger ikke ta leksen om at alkohol også er farlig osv. Jeg som de fleste kan beherske meg når det kommer til alkohol, og som de aller fleste har jeg heller aldri f.eks kjørt bil i påvirker tilstand.

 

Men at du med å bruke LSD konsekvent ikke er i stand til å starte et kjøretøy en gang høres ikke akkuratt ut som en innertier. Ikke at du faktisk skal bruke kjøretøyet, men mer at du blir så handlingslammet. Og når du ikke kan regulere rusen i den grad du kan med alkohol sliter jeg virkelig med å forstå hvorfor dette skal være lovlig. Hvorfor vi vil ha dette rundt oss? Har fremdeles tilgode å se et argument som gjør at jeg tenker anderledes. Det finnes ting som er verre og farligere, helt sikkert. Men det betyr igrunnen svært lite.

 

Så jeg spør igjen, hvor skal dette passe inn i hverdagen? I hvilket scenario vil LSD passe inn?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjerne korrekt meg vis jeg tar feil. Hvor er det forkjemperene for LSD ser bruksområde? Hvor skal dette passe inn i hverdagen?

 

(...)

 

Nå er ikke jeg en stor forkjemper for å legalisere LSD, ikke for at legaliseringen i seg selv vil være så feil (legalisering gir staten kontroll over stoffet i den grad det er mulig å ha kontroll.. uansett hva man vil si om dagens narkotikapolitikk, så er det ingen som kan påstå at staten har noe som helst kontroll.) Men for at det vil kunne være skadeligt i den forstand at det ville blitt en ekstrem reklame i form av medieoppslag om at NÅ ER LSD LOVLIG !! etc..

 

LSD er veldig lite brukt her til lands.. og i motsetning til cannabisdebatten så innehar "hvorfor skal vi innføre ett nytt rusmiddel" poenget faktisk littegrann sannhetsgehalt..

 

Men, det sagt så er det mye missforståelser ang "rusen" man får av psykedellika.. Løgnene Ogrheimen kom med er eksempler på dette. Enhver person som har prøvd eller lest en del om psilocybin -innholdige sopper vet at det han skriver er pisspreik..

 

Du spør hvor dette skal passe inn i hverdagen?

Svaret er at det skal aldri inn i hverdagen.. Kraftige psykadellika som LSD er ting som de fleste kan få mye ut av å prøve en gang, hvorpå noen synes det var så givende at de prøver en del ganger til for eksempel fordelt ut over en sommerferie. Men det har ikke noe innhold i verdagen. En tur på LSD tar deg avgårde en hel dag, og neste dag går som regel med til å fordøye inntrykkene og opplevelsen, tidsforløpet kan sammenlignes med sørpefylla, der neste dag går med til bakrus. Dog er ikke LSD en "rus" på samme måte som alkohol, men mer en tur inn i tanker og dimensjoner..

 

Når jeg sier at en person på LSD sansynligvis ikke er i stand til å operere en bil, så er ikke det nødvendigvis fordi han er handlingslammet, men fordi han prioriterer helt andre ting..

 

Eksempel:

en kompis og en veninne hadde en sopptur ilag, disse var nylig blitt forelsket og klarte ikke holde fingrene fra hverandre.. De begynte med litt klåing og kledde av hverandre, men da det kom til stykket ble de begge så fasinert av ett gresstrå at de glømte hele greia..

 

En person som er på LSD og vrir om tenningen på bilen blir nok sittende og stirre på lyset på dasjbordet, og lure på hvordan speedometeret kan snakke (radioen er på).. :ph34r:

Eventuelt er han i en annen dimmensjon og snakker med en alv som har løsningen på livets hemmeligheter.. og da er ikke det å kjøre en bil så veldig intresant..

 

Men så er det legaliseringsdebatten da..

Det er ett pittelite fåtall som får prøvd LSD i Norge (kilde: sirus)og med de fleste av disse så blir det med den ene gangen, og livet går sin vante gang muligens med litt mer selvinnsikt..

 

Hvorfor skal man på død og liv arrestere, straffe og gi rulleblad til den minoriteten som er heldig nok til å få tak i LSD i norge?

 

Avkriminaliser sier jeg, det er ikke noe miljø som tjener seriøse penger på LSD i norge uansett, og altså er det ikke en stor kriminalitet å bekjempe når det gjelder dette. Samtidig er det ikke noe poeng i å spre blest om dette for å legalisere, da LSD er ett HEFTIGT stoff, og ikke så rund i kantene som meskalin eller sopp.. (som absolutt burde bli legalisert..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er vell ene og alene snakk om rusen sin skyld, som itillegg er veldig sterk.
Korrekt. Gjør det det mindre legitimt å bruke det da? Psykedelia-rus er noe helt spesielt, og man ruser seg ikke for å miste hemninger eller for å være dust, som tilfellet synes å være med alkohol. Man ruser seg for å endre sinnsstemning og perspektiver.

 

En ting er jeg hvertfall sikker på, en slik person du beskriver her er ikke akkuratt er godt argument for å legalisere LSD. Det høres ikke ut som om samfunnet trenger dette.
Hva samfunnet og systemet behøver, er syv milliarder roboter. Og det siste samfunnet behøver, er dagens narkotikapolitikk, det være seg overfor LSD eller hasj.

 

Men at du med å bruke LSD konsekvent ikke er i stand til å starte et kjøretøy en gang høres ikke akkuratt ut som en innertier. Ikke at du faktisk skal bruke kjøretøyet, men mer at du blir så handlingslammet. Og når du ikke kan regulere rusen i den grad du kan med alkohol sliter jeg virkelig med å forstå hvorfor dette skal være lovlig.
Fordi folk skal få lov til å bestemme selv hva de vil ruse seg på. Er du en sånn som vil bestemme over andres liv? Det høres i hvert fall sånn ut.

 

Så jeg spør igjen, hvor skal dette passe inn i hverdagen? I hvilket scenario vil LSD passe inn?

1. Folk skal få lov til å gjøre hva de vil med egen kropp.

2. Kriminalisering umuliggjør restriksjoner.

3. Ved kriminalisering av LSD vil undergrunnsmiljøene som genererer farligere stoffer få mye makt.

4. LSD er ikke spesielt farlig.

5. Folk burde prøve LSD/andre psykedeliske stoffer en gang i livet sitt. Det er noe helt annet enn alkohol og hasj.

 

Det virker som om dere kriminalisering-tilhengere åpenbart ønsker å bestemme over andre, uskyldige menneskers liv. Narkotika er alltid farligst når det er kriminalisert, og i forhold til andre fullt lovlige ting på jorda, er absolutt all narkotikum relativt ufarlig. Det er en pervers myte, det at narkotika er så fryktelig farlig. Spesielt når vi har begreper som penger og makt.

Endret av Magnusjs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ekstremt for medisinsk LSD (til de som faktisk trenger det, der det har dokumentert effekt og ingen bedre alternativ finnes/funker) og i tillegg at de psykoterapeutiske effektene forskes ytterligere på - og deretter selvfølgelig bli anvendt om funnene er positive. Ellers synes jeg ikke det burde legaliseres så lenge vi er et sosialdemokrati pga kostnader for psykologisk behandling av "uheldige" brukere, i tillegg til samfunnets sikkerhet (trafikk-issues er tydeligvis en gjenganger her). Dessuten er ikke LSD-hunting ressurskrevende for politiet og det ligger heller ikke mye penger i det lenger. Ellers er jeg klar over at det er "helt ufarlig".

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar
Det er vell ene og alene snakk om rusen sin skyld, som itillegg er veldig sterk.
Korrekt. Gjør det det mindre legitimt å bruke det da? Psykedelia-rus er noe helt spesielt, og man ruser seg ikke for å miste hemninger eller for å være dust, som tilfellet synes å være med alkohol. Man ruser seg for å endre sinnsstemning og perspektiver.
personlig mener jeg ja. Vi lever i et allerede skadet samfunn, som ikke kommer til å bli bedre over natten. Så jeg mener at det på ingen som helst måte vil komme noe godt av å legalisere LSD.

 

En ting er jeg hvertfall sikker på, en slik person du beskriver her er ikke akkuratt er godt argument for å legalisere LSD. Det høres ikke ut som om samfunnet trenger dette.
Hva samfunnet og systemet behøver, er syv milliarder roboter. Og det siste samfunnet behøver, er dagens narkotikapolitikk, det være seg overfor LSD eller hasj.
7 milliarder roboter? Kom an, spar meg for slikt snakk. Jeg er sterkt i mot overvåkning, DLD, digital overvåkning generelt. Er din mening at dagens narkotikapolitikk det absolutt siste samfunnet vårt trenger, tror jeg du bør prøve å ta deg en tur ut i virkeligheten, og se deg litt rundt.

 

Men at du med å bruke LSD konsekvent ikke er i stand til å starte et kjøretøy en gang høres ikke akkuratt ut som en innertier. Ikke at du faktisk skal bruke kjøretøyet, men mer at du blir så handlingslammet. Og når du ikke kan regulere rusen i den grad du kan med alkohol sliter jeg virkelig med å forstå hvorfor dette skal være lovlig.
Fordi folk skal få lov til å bestemme selv hva de vil ruse seg på. Er du en sånn som vil bestemme over andres liv? Det høres i hvert fall sånn ut.
Du syns kanskje jeg høres sånn ut, det får heller være ditt problem at du dømmer folk så fort. Som jeg sa, jeg er sterkt imot overvåkning. Men på lik linje med at jeg ikke vil ha en person på siden av meg på flyet som røyker, syns jeg det er fint at det også er restriksjoner som gjør at det ikke er normalt med folk som tripper på LSD midt i gaten. Det er faktisk gale nok med alkoholen. Men der er vi litt inne på det med å kunne regulere rusen. Nyte en øl til maten osv. Du trenger ikke regelrett bli snøblind fordi du drikker alkohol.

 

Så jeg spør igjen, hvor skal dette passe inn i hverdagen? I hvilket scenario vil LSD passe inn?

 

1. Folk skal få lov til å gjøre hva de vil med egen kropp.

Det stopper ikke folk i dag heller. Men det blir holdt til et minimum. Noen vil også gjerne gå nakne rundt overalt, men heldgivis slipper vi det.

 

2. Kriminalisering umuliggjør restriksjoner.

Men ved å ha restriksjoner vil det alikvell være kriminalitet. Her kan vi bruke alkhol og hjemmebrent som et godt eksempel.

 

3. Ved kriminalisering av LSD vil undergrunnsmiljøene som genererer farligere stoffer få mye makt.

Så med en legalisering av LSD gjør at disse maktsyke pengesulte folkene slutter med sin virksomhet? Neppe.

4. LSD er ikke spesielt farlig.

Her har jeg ikke nok kunnskaper til å uttale meg.

5. Folk burde prøve LSD/andre psykedeliske stoffer en gang i livet sitt. Det er noe helt annet enn alkohol og hasj.

Det er mye folk bør prøve å gjøre, men det betyr ikke at alt faktisk bør prøves. De som har et behov blir nok ikke stoppet i å prøve uansett. Så er ikke et godt argument for at det skal plutselig skal bli tilgjengelig for alle.

 

 

Det virker som om dere kriminalisering-tilhengere åpenbart ønsker å bestemme over andre, uskyldige menneskers liv. Narkotika er alltid farligst når det er kriminalisert, og i forhold til andre fullt lovlige ting på jorda, er absolutt all narkotikum relativt ufarlig. Det er en pervers myte, det at narkotika er så fryktelig farlig. Spesielt når vi har begreper som penger og makt.

Igjen , du er flink til å vite hva alle andre tenker bare fordi at de ikke vil ha legalisert LSD/narkotika. Hele innlegget ditt er preget over at du tar dette emne og denne diskusjonen personlig. At dette er personlig til bry for deg.

 

Som en liten oppsumering på en særdeles lang qoute vil jeg si at min personlige mening er at jeg er gla det er slik det er nå. Jeg ser ikke et eneste punkt som gjør at legalisering av LSD bør bli gjennomført. Jeg vet det er mangen sterke meninger om dette der ute. Men argumentene som jeg ser går igjen er for det meste av typen "men alkhol er lovlig og mye mer farlig", "fight the power, vi vil gjøre hva vi vil med vår egen kropp". Det virker ikke som om konsekvensen av dette på langsikt blir særlig nøye tenkt igjennom. Heldigvis for "oss", og uheldigvis for "dere" er det ikke noe fare for at dette blir aktuelt i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som en liten oppsumering på en særdeles lang qoute vil jeg si at min personlige mening er at jeg er gla det er slik det er nå. Jeg ser ikke et eneste punkt som gjør at legalisering av LSD bør bli gjennomført. Jeg vet det er mangen sterke meninger om dette der ute. Men argumentene som jeg ser går igjen er for det meste av typen "men alkhol er lovlig og mye mer farlig", "fight the power, vi vil gjøre hva vi vil med vår egen kropp". Det virker ikke som om konsekvensen av dette på langsikt blir særlig nøye tenkt igjennom. Heldigvis for "oss", og uheldigvis for "dere" er det ikke noe fare for at dette blir aktuelt i nærmeste fremtid.

 

Bare fortsett å lev i Fascist boblen din du.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Setter meg på -hvorfor leglisere mer rus- Alkohol gjør nok skade. Vi har så lite og ta oss til her i norge at rus er vel den eneste vei. Har faktisk vekket noe psykotisk i meg ved å bare røyke ganja og det er jeg ikke alene om. Mange kommer seg lett videre uten problemer men mange har tendenser til å få varige men, og LSD topper jo lista på psykose fremkallende.

 

Men ja vi trenger jo ikke å kjempe for å overleve så vi må jo ha noe å drive med. Men få gang på valium uten resept :dribble: <--- hypocrit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...