Gå til innhold

Vedrørende terningkast og "karakterer"


Anbefalte innlegg

Hva med å heller kikke på andre eller tredje side? De på første side er de som har kommet aller først inn, og som folk kanskje ikke en gang har rukket å kikke på? Ser at førstesiden kun inneholder bilder som ikke en gang er et døgn gamle.

 

Det blir ørlite bedre om man går til side 2, men ikke mye - Tomsi har helt rett i at det som legges ut er "ferskvare", blir det ikke kommentert mens det ligger på førstesiden blir det ikke kommentert.

 

Det forandrer uansett ikke inntrykket at det bare er noen få som kommenterer mye (all ære til dem), altså er det mange som legger ut uten selv å kommentere. Mulig de gir poeng, men for meg som ikke er tilhenger av dem er jo det veldig lite interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer hobbystatistikk fra meg:

 

Førstesiden på Bildekritikksiden (32 bilder) i skrivende stund:

 

12 bilder uten kommentar

6 bilder med 1 kommentar

3 bilder med 2 kommentarer

4 bilder med 3 kommentarer

3 bilder med 4 kommentarer

2 bilder med 5 kommentarer

1 bilde med 6 kommentarer

1 bilde med 9 kommentarer

 

Her har jeg ikke fratrukket svar på kommentarer på egne bilder, gjør man det blir det totalt 53 kommentarer, altså noe under 1.7 kommentarer pr. bilde. Dette er jo temmelig stusselig, mitt spørsmål er derfor enkelt og greit, er det muligheten for å gi karakterer som gjør at folk ikke "gidder" å kommentere? Når man i tillegg ser på de kommentarene som tross alt er gitt, så er det neppe mer enn 5-6 personer som har lagt inn noen ord.

 

Jeg tror alle som legger inn bilder bør/må innse at uten å selv bidra på annen måte enn å legge inn bilder, vil det bli veldig lite attraktivt å legge ut bilder her i lengden.

 

Ser at flere etterlyser månedens bilde, med premier og publisering og det hele - mitt motforslag er da, kåring av "månedens bidragsyter", som går på antall utlagte bilder, antall kommentarer (da gjerne antall ord, ikke bare "fint bilde").

 

Med ønske om en god digit-fremtid :)

 

Dette er den gamle historien som gjentar seg. Slik var det på gamle Digit også. Om du trekker fra de som bare sier "flott", "fint" også videre, blir det ikke skrevet mye konstruktiv kritikk. Selv om dette ikke er overraskende for meg, må jeg si jeg etterlyser de som hele tiden peser etter konstruktive kritikker.

 

Edit: På gamle digit brukte man ikke karaktersystemet, så det er neppe årsaken til den labre aktiviteten.

Endret av Erik Nordhagen
Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal være litt tolmodige før vi trekker konklusjoner. Det som er viktig er at de som ønsker at dette blir et godt sted for bildekritikk bidrar med det de ønsker å finne mer av. Forhåpentlig gjør vi det sånn at flere får lyst til å bidra med sine betraktninger.

 

Jeg har vært dårlig lenge, men begynner å bli bedre, så jeg vil "snart" begynne å bidra.

Lenke til kommentar

Litt mer hobbystatistikk fra meg:

 

Førstesiden på Bildekritikksiden (32 bilder) i skrivende stund:

 

12 bilder uten kommentar

6 bilder med 1 kommentar

3 bilder med 2 kommentarer

4 bilder med 3 kommentarer

3 bilder med 4 kommentarer

2 bilder med 5 kommentarer

1 bilde med 6 kommentarer

1 bilde med 9 kommentarer

 

Her har jeg ikke fratrukket svar på kommentarer på egne bilder, gjør man det blir det totalt 53 kommentarer, altså noe under 1.7 kommentarer pr. bilde. Dette er jo temmelig stusselig, mitt spørsmål er derfor enkelt og greit, er det muligheten for å gi karakterer som gjør at folk ikke "gidder" å kommentere? Når man i tillegg ser på de kommentarene som tross alt er gitt, så er det neppe mer enn 5-6 personer som har lagt inn noen ord.

 

Jeg tror alle som legger inn bilder bør/må innse at uten å selv bidra på annen måte enn å legge inn bilder, vil det bli veldig lite attraktivt å legge ut bilder her i lengden.

 

Ser at flere etterlyser månedens bilde, med premier og publisering og det hele - mitt motforslag er da, kåring av "månedens bidragsyter", som går på antall utlagte bilder, antall kommentarer (da gjerne antall ord, ikke bare "fint bilde").

 

Med ønske om en god digit-fremtid :)

 

Dette er den gamle historien som gjentar seg. Slik var det på gamle Digit også. Om du trekker fra de som bare sier "flott", "fint" også videre, blir det ikke skrevet mye konstruktiv kritikk. Selv om dette ikke er overraskende for meg, må jeg si jeg etterlyser de som hele tiden peser etter konstruktive kritikker.

 

Edit: På gamle digit brukte man ikke karaktersystemet, så det er neppe årsaken til den labre aktiviteten.

 

Helt enig i at det var stusselig den siste tiden jeg var med på gamle digit også, men så ille som dette var det vel tross alt ikke?

 

Vet egentlig ikke hva annet jeg skal si, annet enn å gjenta at jeg ikke skjønner at mange tydeligvis bare legger ut bilder uten å kommentere selv.

Lenke til kommentar

Dette er den gamle historien som gjentar seg. Slik var det på gamle Digit også. Om du trekker fra de som bare sier "flott", "fint" også videre, blir det ikke skrevet mye konstruktiv kritikk. Selv om dette ikke er overraskende for meg, må jeg si jeg etterlyser de som hele tiden peser etter konstruktive kritikker.

Jeg vil tro at ferieslutt og skole/jobb-start har tatt mye tid for en del. Personlig har jeg knapt hatt tid til å være på nett siden fredag - men tipper at det blir mer tid utover høsten både for meg og andre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Helt enig i at det var stusselig den siste tiden jeg var med på gamle digit også, men så ille som dette var det vel tross alt ikke?

 

Vet egentlig ikke hva annet jeg skal si, annet enn å gjenta at jeg ikke skjønner at mange tydeligvis bare legger ut bilder uten å kommentere selv.

 

Jo, på slutten ( i vår) var det enda værre.

Lenke til kommentar

Dette er den gamle historien som gjentar seg. Slik var det på gamle Digit også. Om du trekker fra de som bare sier "flott", "fint" også videre, blir det ikke skrevet mye konstruktiv kritikk. Selv om dette ikke er overraskende for meg, må jeg si jeg etterlyser de som hele tiden peser etter konstruktive kritikker.

Jeg vil tro at ferieslutt og skole/jobb-start har tatt mye tid for en del. Personlig har jeg knapt hatt tid til å være på nett siden fredag - men tipper at det blir mer tid utover høsten både for meg og andre...

 

...men så har du heller ikke lagt ut bilder vel?

 

Men skal ikke male fanden på veggen jeg, hvis majoriteten er fornøyd så er det vel slik det skal være (?) - synes bare "førstesiden" nå var et deprimerende syn.

 

 

 

 

Helt enig i at det var stusselig den siste tiden jeg var med på gamle digit også, men så ille som dette var det vel tross alt ikke?

 

Vet egentlig ikke hva annet jeg skal si, annet enn å gjenta at jeg ikke skjønner at mange tydeligvis bare legger ut bilder uten å kommentere selv.

 

Jo, på slutten ( i vår) var det enda værre.

 

Uff.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at ferieslutt og skole/jobb-start har tatt mye tid for en del. Personlig har jeg knapt hatt tid til å være på nett siden fredag - men tipper at det blir mer tid utover høsten både for meg og andre...

 

Vi får håpe det, men det trengs at flere bretter opp armene og trår til. Da kan man kanskje skape en trend og flere melder seg på etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt mer hobbystatistikk fra meg:

 

Førstesiden på Bildekritikksiden (32 bilder) i skrivende stund:

 

12 bilder uten kommentar

6 bilder med 1 kommentar

3 bilder med 2 kommentarer

4 bilder med 3 kommentarer

3 bilder med 4 kommentarer

2 bilder med 5 kommentarer

1 bilde med 6 kommentarer

1 bilde med 9 kommentarer

 

Her har jeg ikke fratrukket svar på kommentarer på egne bilder, gjør man det blir det totalt 53 kommentarer, altså noe under 1.7 kommentarer pr. bilde. Dette er jo temmelig stusselig, mitt spørsmål er derfor enkelt og greit, er det muligheten for å gi karakterer som gjør at folk ikke "gidder" å kommentere? Når man i tillegg ser på de kommentarene som tross alt er gitt, så er det neppe mer enn 5-6 personer som har lagt inn noen ord.

 

Jeg tror alle som legger inn bilder bør/må innse at uten å selv bidra på annen måte enn å legge inn bilder, vil det bli veldig lite attraktivt å legge ut bilder her i lengden.

 

Ser at flere etterlyser månedens bilde, med premier og publisering og det hele - mitt motforslag er da, kåring av "månedens bidragsyter", som går på antall utlagte bilder, antall kommentarer (da gjerne antall ord, ikke bare "fint bilde").

 

Med ønske om en god digit-fremtid :)

Tror faktisk at dette med evalueringsnivåene vil det ta tid å venne seg til . Slik er det iallefall for meg.

 

Ellers så er det dette med "tiden" generellt da.

Jeg f.eks. holder på å skifte ut en gammel svært "treig" PC med en ny.... , og andre har sikkert andre gjøremål som er mer påkrevd enn å operere her inne hele tiden... (ta bilder og redigere f.eks.).... Så det går nok noe i rykk og napp for noen enhver vil eg tru... :hmm:

 

 

Når jeg har dårlig tid legger jeg inn kun karakter på bilder og kommenterer på 1 eller noen bilder alt etter tid til rådighet. Noen dager blir det også kun gitt karakter og ikke kommentert i det hele tatt.:whistle:

 

Synes forøvrig det er greit med de karakterene også jeg da.:innocent:

 

Prøver faktisk over tid å få sett på alle bilder selv om jeg ikke kommenterer og "karakterer". Dette betyr at det blir bladd bakover i tid også....

 

Prøvde de første dagene å "sile" etter evalueringsnivå, men fant ut at det ble for "krevende" og har derfor gått over til å se på bildene uavhengig av nivå...

Ser jeg at noen bruker tips/kritikk som nivå så prøver jeg selvsagt å se også med disse "øynene", hvis jeg har tid da.

 

Tror nok det kommer seg utover høsten, slik det også pleide å være på gamle digit!!!! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktig diskusjon, dette!

 

Ser at flere etterlyser månedens bilde, med premier og publisering og det hele - mitt motforslag er da, kåring av "månedens bidragsyter", som går på antall utlagte bilder, antall kommentarer (da gjerne antall ord, ikke bare "fint bilde").

 

Interessant tanke! Er enig at vi bør tenke litt på å finne og belønne brukere som bidrar over gjennomsnittet, spesielt i forhold til kommentering.

 

Jeg har tenkt litt på hvordan vi eventuelt kunne ha gjort det hvis vi skulle ha innført et slikt belønningssystem. Kanskje 1 til 5 stjerner brukerne får etter kriterier som ansiennitet, antall kommentarer,antall vurderinger og antall bilder opplastet? Vurderingssystemet som brukes i forumet kan også benyttes, men da bør vi vel få disse "+1"-knappene inn på bildesiden.

 

Videre kan vi legge inn felt om antall poster i forumet "Bildekritikk" (der emnene til alle bildene ligger) i profilen på digit.no. Her kan vi også legge inn antall anbefalinger denne brukeren har fått på sine poster?

 

Et annet forslag er å kreve et minimumsforhold mellom bilder og kommentarer, men da risikerer man at folk peiser på med veldig korte "fint" og "flott" kommentarer for å fylle opp kvota si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er inne på et annet nettsted hvor man belønner de kommentarene som er gjort, både på egne og andres bilder. I utgangspunktet skal kritikkene være på minst 15 ord. Den som har kommentert, får da tillegg på sin personlige score. Hva scoren skal være god for, er jeg litt usikker på, det har en viss sammenheng med antall bilder man kan legge ut, pluss at det gir en viss status kanskje? Men huff, her er vi igjen inne på rangering og slike vederstyggeligheter.

 

Alt jeg skriver er egentlig bare tullball. Konstruktiv kritikk ønsker vi for å bli bedre fotografer. Belønnig, poeng, plusser og minuser har ingen betydning. Det har vi jo terningkastene til. Gi gode tilbakemeldinger og du vil få det samme selv.

Endret av Erik Nordhagen
Lenke til kommentar

Interessant tanke! Er enig at vi bør tenke litt på å finne og belønne brukere som bidrar over gjennomsnittet, spesielt i forhold til kommentering.

 

Jeg har tenkt litt på hvordan vi eventuelt kunne ha gjort det hvis vi skulle ha innført et slikt belønningssystem. Kanskje 1 til 5 stjerner brukerne får etter kriterier som ansiennitet, antall kommentarer,antall vurderinger og antall bilder opplastet? Vurderingssystemet som brukes i forumet kan også benyttes, men da bør vi vel få disse "+1"-knappene inn på bildesiden.

 

Videre kan vi legge inn felt om antall poster i forumet "Bildekritikk" (der emnene til alle bildene ligger) i profilen på digit.no. Her kan vi også legge inn antall anbefalinger denne brukeren har fått på sine poster?

 

Et annet forslag er å kreve et minimumsforhold mellom bilder og kommentarer, men da risikerer man at folk peiser på med veldig korte "fint" og "flott" kommentarer for å fylle opp kvota si.

Absolutt mulige varianter dette. En måte å telle kommentarer på, er å kun telle kommentar på andres bilder som har minst en +. Da blir det mer jobb å jukse til seg en plass på lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan jo se litt tilbake på et av spørsmålene i spørreundersøkelsen Tomsi laget.

”Det er foreslått at man må kommentere et eller to bilder før man kan legge til et bilde selv. Er det en god ide”

Cirka 60% prosent svarte NEI til dette. Slik jeg tolker det så ønsker folk å legge ut bilder men de ønsker ikke bidra selv.

 

Nå er evalueringsnivåene og filtrering på dem implementert. Dette kommer jeg til å bruke aktivt til å gi konstruktiv kritikk. Vi får se litt hvordan det utvikler seg, men hvis majoriteten av bilder som blir lagt ender på evalueringsnivået kritikk samtidig som mesteparten av kommentarene er av ”Dette var pent osv” så mener jeg at evalueringsnivåene ikke fungerer som forventet.

Lenke til kommentar

”Det er foreslått at man må kommentere et eller to bilder før man kan legge til et bilde selv. Er det en god ide”

Cirka 60% prosent svarte NEI til dette. Slik jeg tolker det så ønsker folk å legge ut bilder men de ønsker ikke bidra selv.

Det blir for enkelt å tolke det resultatet sånn. Jeg ønsker absolutt å bidra, men jeg svarte nei på det spørsmålet fordi jeg ikke tror en så enkel mekanisk vurdering av kommentarer hjelper til å få skikkelige evalueringer.

 

Jeg tror vi bør se an en stund hvordan det utvikler seg før vi stresser for mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Viktig diskusjon, dette!

 

Ser at flere etterlyser månedens bilde, med premier og publisering og det hele - mitt motforslag er da, kåring av "månedens bidragsyter", som går på antall utlagte bilder, antall kommentarer (da gjerne antall ord, ikke bare "fint bilde").

 

Interessant tanke! Er enig at vi bør tenke litt på å finne og belønne brukere som bidrar over gjennomsnittet, spesielt i forhold til kommentering.

 

Jeg har tenkt litt på hvordan vi eventuelt kunne ha gjort det hvis vi skulle ha innført et slikt belønningssystem. Kanskje 1 til 5 stjerner brukerne får etter kriterier som ansiennitet, antall kommentarer,antall vurderinger og antall bilder opplastet? Vurderingssystemet som brukes i forumet kan også benyttes, men da bør vi vel få disse "+1"-knappene inn på bildesiden.

 

Videre kan vi legge inn felt om antall poster i forumet "Bildekritikk" (der emnene til alle bildene ligger) i profilen på digit.no. Her kan vi også legge inn antall anbefalinger denne brukeren har fått på sine poster?

 

Et annet forslag er å kreve et minimumsforhold mellom bilder og kommentarer, men da risikerer man at folk peiser på med veldig korte "fint" og "flott" kommentarer for å fylle opp kvota si.

Eg er imot tvang!!

Eg tror ikke at det er en god løsning å legge opp til å tvinge folk til å skrive. Tror at man da er kommet helt ut på ville veier, hvor det ikke kommer noe godt ut av. En risikerer da å gjøre digit til et "nisje" galerei, for de med lange gode evalueringer og de er det ikke mange av. Overrasker meg at Terje vurderer dette i det hele tatt. En må ikke glemme at det er vår fritid og da bidrar en etter som det passer en. ;)

Endret av Karl-Ivar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er imot tvang!!

Eg tror ikke at det er en god løsning å legge opp til å tvinge folk til å skrive. Tror at man da er kommet helt ut på ville veier, hvor det ikke kommer noe godt ut av. En risikerer da å gjøre digit til et "nisje" galerei, for de med lange gode evalueringer og de er det ikke mange av. Overrasker meg at Terje vurderer dette i det hele tatt. En må ikke glemme at det er vår fritid og da bidrar en etter som det passer en. ;)

 

Hvorfor ikke begge deler?

Det burde gå å skille på evalueringsnivå. Sett på krav til Kritikk nivået mens Tips/Visning nivåene kan være som i dag.

 

Folk vil kanskje si at terskelen for å få konstruktiv kritikk blir for høy, men jeg mener at dette bare er tull.

For det første kan alle skrive litt om et bilde, ingen kan si at det er feil eller rett så det er ingenting å være redd for. Så hvis man vil legge bilder ut under evalueringsnivå Kritikk så må man hoppe i det.

For det andre så lærer man av å se på bilder, tenke på hva man ville gjort annerledes, lese hva andre trekker frem som positivt og hva andre mener kunne vært gjort annerledes. Å lære på den måten fungerer faktisk best når det er andre sine bilder. Dermed må man ikke bidra med egne bilder eller lange konstruktive kritikker for å lære, det er nok at man kan finne frem til dem.

 

Jeg vil heller ha fem bilder i døgnet knyttet evalueringsnivå Kritikk hvor bildene blir diskutert og evaluert, enn femti med få og intetsigende kommentarer. Da vil vi få det du kalle nisjegalleri som alle kan bruke til å lære, samtidig som vi har de to andre nivåene som kan fungere som i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg er imot tvang!!

Eg tror ikke at det er en god løsning å legge opp til å tvinge folk til å skrive. Tror at man da er kommet helt ut på ville veier, hvor det ikke kommer noe godt ut av. En risikerer da å gjøre digit til et "nisje" galerei, for de med lange gode evalueringer og de er det ikke mange av. Overrasker meg at Terje vurderer dette i det hele tatt. En må ikke glemme at det er vår fritid og da bidrar en etter som det passer en. ;)

 

Hvorfor ikke begge deler?

Det burde gå å skille på evalueringsnivå. Sett på krav til Kritikk nivået mens Tips/Visning nivåene kan være som i dag.

 

Folk vil kanskje si at terskelen for å få konstruktiv kritikk blir for høy, men jeg mener at dette bare er tull.

For det første kan alle skrive litt om et bilde, ingen kan si at det er feil eller rett så det er ingenting å være redd for. Så hvis man vil legge bilder ut under evalueringsnivå Kritikk så må man hoppe i det.

For det andre så lærer man av å se på bilder, tenke på hva man ville gjort annerledes, lese hva andre trekker frem som positivt og hva andre mener kunne vært gjort annerledes. Å lære på den måten fungerer faktisk best når det er andre sine bilder. Dermed må man ikke bidra med egne bilder eller lange konstruktive kritikker for å lære, det er nok at man kan finne frem til dem.

 

Jeg vil heller ha fem bilder i døgnet knyttet evalueringsnivå Kritikk hvor bildene blir diskutert og evaluert, enn femti med få og intetsigende kommentarer. Da vil vi få det du kalle nisjegalleri som alle kan bruke til å lære, samtidig som vi har de to andre nivåene som kan fungere som i dag.

 

Jeg er helt enig i at dette knyttes opp mot kritikk, jeg har tenkt på det samme. Synes at det kan være en naturlig del på det nivået. Vi er derfor helt enige her. ;)

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...