Gå til innhold

Skal Fjordmann straffes eller ikke?


Anbefalte innlegg

vet ikke, fordi jeg ikke er oppdattert nok?

hva var det han sa? (satt han i en offentlig posisjon?) hva var straffen?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=134637

 

Hva i grusomme har det å si om han satt i en offentlig posisjon? Det gjør jo ikke Fjordman heller...

huff når jeg leser slikt så innser jeg hva slags boble jeg levde i i min barndom...

nå kommer jeg værtfall ikke til å stemme i år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke problemer med å forstå at angrepene på world trade center skapte glede hos en andel egyptere og muligens andre, med tanke på hvilket syn en del av disse har på bl.a. USA. Poenget mitt er uansett at dette forteller kun noe om de som følte denne gleden, og ikke alle egyptere og evt. andre "grupper".

 

Nå er del vel det som er problemet. "Muligens andre" begynner å bli vel mange.

 

 

Det jeg da henviste til er at arabere også har delte meninger om det meste, også dette temaet. Så hvis Iran utvikler atomvåpen så vil nok mange arabere søke tilflukt/støtte o.l. hos andre land, for de sitter nok nå mellom barken og veden eller føler de har ett valg mellom pest eller kolera, så for en del av den arabiske verden har du nok rett. Andre vil (trolig) tenke at endelig noen som kan utfordre Israel.

Er ikke så mye ett standpunkt, som vær forsiktig med å dra alle over en kam.

 

Og de som tenker å utfordre Israel gjør det med bakgrunn i religion. Altså en gjeng rasister. Litt som da araberne i Irak (og andre) ble forarget på Talibani og anklaget han hadde samarbeidet med Israel, mens han ga dem dog en finger.

 

Så ja verden, også MØ, er forskjellig. Men MØ er ikke lik Europa på det poltiske planet.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen massiv trygdeinnvandring. Hvis du mener å ha dekning for det, så ville det vært fint med kilder.

Hva er det du ikke har fått med deg? At vi har en stor innvandring fra ikke-vestlige land eller at disse er overrepresentert som trygdemottagere?

 

At du ikke har fått med deg dette viser at du har skremmende lite kunnskap om samfunnet du lever i.

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke har fått med deg? At vi har en stor innvandring fra ikke-vestlige land eller at disse er overrepresentert som trygdemottagere?

Det er vel i grunn ikke overraskene at trygdesystemet tas i bruk? Det er vi jo forsåvidt forberedt på, all den tid vi mottar asylsøkere (innvandring finnes knapt lenger) fra tildels u-land

 

For å si det sånn, man kan ikke uten videre forvente at kvinner fra landsbygda i Afrika eller folk som ikke kan lese/skrive liksom skal gå rett ut i et norsk moderne arbeidsliv?

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke har fått med deg? At vi har en stor innvandring fra ikke-vestlige land eller at disse er overrepresentert som trygdemottagere?

Det er vel i grunn ikke overraskene at trygdesystemet tas i bruk? Det er vi jo forsåvidt forberedt på, all den tid vi mottar asylsøkere (innvandring finnes knapt lenger) fra tildels u-land

 

For å si det sånn, man kan ikke uten videre forvente at kvinner fra landsbygda i Afrika eller folk som ikke kan lese/skrive liksom skal gå rett ut i et norsk moderne arbeidsliv?

Derfor har vi utdannelsessystemer for å få dem ut i arbeidslivet.

 

Jeg orker ikke lese igjennom alle kommentarene men jeg mener NEI.

 

Ville ikke det bryte med ytringsfriheten? Mannen må jo få lov å si hva han vil! Ingen trenger å være enig med han..

Han kan ikke bli straffet for å være inspirasjonskilde siden han ikke har kjent personen. Hadde han vært læremester og planlegger så hadde det vært noe annet. derimot kan han antagelig dømmes for oppfordring til vold mot folkegruppe, men det har ingenting med ABB å gjøre...

Lenke til kommentar

Å straffe en person gjennom rettergang for meninger og ytringer hører ikke hjemme i demokratiet vi har her i Norge.

 

Når det er sagt, så må jeg også si at jeg har null respekt for Nøstvold Jensen og hans meningsfeller. At de blir utsatt for kritisk og skeptisk journalistikk i landets kjente aviser er noe jeg ser på som positivt. Å uttrykke seg gjennom medier er noe alle kan gjøre, det være Nøstvold Jensen eller Anders Giæver. Jeg kan heller ikke si at jeg er lei meg for at Nøstvold Jensen vil møte mye negativitet blant folk de neste årene. De politiske synene bærer med seg kan også bli mislikt, det er en del av ytringsfriheten. Nøstvold Jensen vil med dette bli utsatt for en rekke sosiale sanksjoner fra sine mange motstandere. Det synes jeg er passende, og er en viktig del av hvordan vi står sammen som et samfunn.

Endret av The Grand Vizier
  • Liker 2
Lenke til kommentar
For å si det sånn, man kan ikke uten videre forvente at kvinner fra landsbygda i Afrika eller folk som ikke kan lese/skrive liksom skal gå rett ut i et norsk moderne arbeidsliv?

Det mangler faktisk ikke på folk som påstår dette og som bruker behov for arbeidskraft som argument for vår liberale asylordning.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mangler faktisk ikke på folk som påstår dette og som bruker behov for arbeidskraft som argument for vår liberale asylordning.

Da tenker de muligens i et langt perspektiv? De som styrer med arbeidsmarkedsutvikling har vel spådd om behover for arbeidskraft i årene fremover, spesiellt etter at den såkallte etterkrigs-generasjonen (eller var det dessert-generasjonen) blir pensjonister, sies det at behov for flere hender vil være prekært. Men jeg kjenner ikke de konkrete tallene.

 

Så kan man hevde at det da hadde vært mye smartere å hente den arbeidskraften fra Polen, Litauen, osv. (noe som forsåvidt også gjøres), men i dette bildet hører jo også at Norge som (rik) nasjon har påtatt seg å ta sin del av worldwide humanitære oppgaver, inkl. FN kvoteflytninger og asylsøkere, ergo får vi også ei stor gruppe mennesker som ikke umiddelbart er 100% produktive

Lenke til kommentar

Å kunne utrykke sin mening er en utrolig viktig del av samfunnet, og man kan ikke skylde på en person som har hatt noen av de samme meningene som en drapsmann. Breivik har blitt inspirert av mange forskjellige ting gjennom historien, ting som ikke har noe med målet og ideologien hans å gjøre (for eksempel estetikken av å gå i uniform eller interesse av våpen). Psyken til Breivik tror jeg handler om mye mer enn bare hat for Islam, det virker som det er mange andre ting som har vært på spill, som vi forsåvidt også kan prøve å forstå (i forhold til psykiatri og psykologi for eksempel). Alt som vi har i samfunnet henger sammen og skaper teksturen av vår kultur, hvis man skulle straffe alle mulige påvirkninger (som voldelige spill og dexter og andre meninger) så hadde vi melket samfunnet ned til noe som var ufritt og tomt. Folk plukker opp forskjellige ting og grensen MÅ gå der hvor folk faktisk blir skadet, ikke før.

 

På et mer konkret nivå - nei, min mening er at Fjordman kunne bare blitt dømt om han hadde vært direkte involvert i aksjonen til Breivik.

Lenke til kommentar

Han burde ikke straffes i og med at han trolig ikke har gjort noe straffbart, men han bør holdes under oppsyn i lang tid fremover, da han titt og ofte har oppfordret til massiv deportering av norske statsborgere og indirekte til folkemord. Sannynligvis er det også dette som kommer til å skje. "Fjordman" og de to ordførerkandidatene vi har hørt om kommer nok til å ha PST på nakken livet ut, med god grunn.

 

Overvåking av individer og grupper som truer samfunnets sikkerhet er ikke uforenelig med demokrati og åpenhet, i hvert fall ikke i det samfunnet vi har per i dag. Hvis man tror noe annet er man etter mitt syn svært naiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kommer ikke til å stemme fordi at Tore Tvedt ble dømt for å ha oppfordret til vold mot folkegrupper?

jeg ser lite vits i å støtte et halvfullført demokrati, å ikke stemme (om jeg vel og merke ikke er den eneste) vil sette fokus på at det ligger et problem et sted

det er en grunn til at folk etterhvert slutter å stemme i demokratisk-fassistiske land (land med "stemmerett"&valgfusk)

om vi ikke har full ytrtingsfrihet, hvordan skal man da kunne vite hvilkne problemer som kan eksistere i vårt land men bli lagt lokk på?

Lenke til kommentar

Hvis han blir straffet, så flytter jeg ut i skogen. Slik at ingen psykopater kan bli inspirert av meg og at jeg får fengselstraff.

 

 

Makan til idioti.

Vi vet jo ikke sikkert hvor innvolvert Fjordman evt. er enda. Så litt tidlig å kalle det idioti, så lenge etterforskning pågår. Nå har forresten politiet vært å gjort husransakelse hos Fjordman

Lenke til kommentar
Problemet er vel heller motsatt vil mange hevde, at slike ekstreme holdninger vi har sett senere åra (i ytringsfrihetens navn), har fått fritt spillerom i diverse media og på nett. I stedet for å ha ført til reflektert debatt og evt. ettertanke, så har hatet og trusslene bare økt i en selvsuggererende spiral

 

 

Meg bekjent har undertrykkelse aldri i verdenshistorien ført til mindre vold.

 

Breivik fant jo faktisk ingen meningsfeller på nett! Nøstvold Jensen er jo helt uenig med ham på sentrale punkter. Hadde han gjort det hadde det eksistert en viss sjanse for at PST kunne plukket ham opp, iom. at deres overvåkning hovedsakelig er basert på 'chatter'.

 

 

Nå har forresten politiet vært å gjort husransakelse hos Fjordman

 

De kaller det "tredjemanns husransakelse", og med "Fjordmans" velsignelse, hvilket så vidt jeg forstår betyr at datateknikere osv. fikk lov å leke med PC'en hans.

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

De kaller det "tredjemanns husransakelse", og med "Fjordmans" velsignelse, hvilket så vidt jeg forstår betyr at datateknikere osv. fikk lov å leke med PC'en hans.

Du fremstiller det nærmest som de satt i kosekroken med brus & boller og Pelle Politi fikk leke med pc'n hans

 

Det var ikke slik. Og "tredjemanns husransakelse" var faktisk en full-scale husransakelse

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3203646.ece

 

"Til VG forteller politiadvokat Christian Hatlo at Jensen først ikke ønsket å gi dem datamaskinen, men at han ombestemte seg da han forsto at politiet ville gå til Oslo tingrett og be om en rettslig kjennelse hvis han nektet."

 

Under avhøret ransaket politiet boligen hans på Ekeberg i Oslo, på jakt etter bevis mot Anders Behring Breivik."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det har stått mye om denne Fjordman, alias Peder Nostvold Jensen i media den siste tiden. Fjordman opp, Fjordmann ned og Fjordman i mente. Nå har han stått fram med det riktige navnet sitt. ABB hevder denne Fjordman har vært en stor inspirasjonskilde for ham, samtidig som denne Fjordman ikke vil ha noe med ABB og gjøre. Synes dere Fjordmann skal straffes eller ikke? Hvis ja, hvor hard straff skulle han hatt?

 

 

Jeg synes han fortjener straf ja, grunnen til det er at han er en rasist etter hva jeg mener. Dette sier vell alt:

 

«Islam og alle de som praktiserer det må bli totalt og fysisk fjernet fra hele den vestlige verden.»

Lenke til kommentar

Jeg synes han fortjener straf ja, grunnen til det er at han er en rasist etter hva jeg mener. Dette sier vell alt:

 

«Islam og alle de som praktiserer det må bli totalt og fysisk fjernet fra hele den vestlige verden.»

Spørsmålet i åpningsposten spør om han bør straffes fordi han var ABB sin inpirasjonskilde, er du enig i det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg synes han fortjener straf ja, grunnen til det er at han er en rasist etter hva jeg mener. Dette sier vell alt:

 

«Islam og alle de som praktiserer det må bli totalt og fysisk fjernet fra hele den vestlige verden.»

Spørsmålet i åpningsposten spør om han bør straffes fordi han var ABB sin inpirasjonskilde, er du enig i det?

 

Nei, men jeg synes han burde bli straffet for rasisme. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...