Gå til innhold

Ny distro, ikke debian. Gento; Slackware, Arch...?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Har spurt her før en gang, men nå skal jeg igjen prøve noe nytt. Kjører Debian, og er egentlig ganske happy med det.

Nå vil jeg gjerne prøve noe nytt. Det er snakk om en laptop og jeg vil har Openbox på den, og aller helst litt oppdatert programvare, i motsetning til Debian. Brukte Arch en periode, og var veldig fornøyd med AUR, men måtte bytte tilbake pga for mye problemer met tanke på hvor mye tid jeg hadde disponibelt. Nå er det i ferie, og jeg har mer tid :D Ellers synes jeg Gentoo høres morsomt ut, men frykter at det tar veldig mye tid. Jeg har også prøvd Slackware, men den likte ikke tastaturet mitt, så jeg bli sittende uten å kunne gjøre så mye. Det har jo kommet en del oppdateringer, og maskina mi var relativt ny da, så det kan ha forandra seg.

 

Kommer til å gå i en del programmering (C++,PHP), skolebruk, musikk og andre vanlige ting, om det skulle ha noe å si.

 

Noen som har noen innvendinger og gode argumenter? Er vell ikke noe fasit på dette, men jeg klarer ikke å bestemme meg i allefall :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foretrekker også Fedora, men det er litt "små rusk" med distribusjonen. Når det kommer nye utgaver, så er Fedora en av de distro'ene hvor man bør følge "vent en måned etter lansering før du oppgraderer", for de har en tendens til å være litt mer ustabile eller litt for mange små feil i begynnelsen, muligens p.g.a. av at Fedora er litt mer bleeding edge.

Har også opplevd at Fedora ikke er like godt støttet som f.eks. Debian/Ubuntu hvis du skal installere ting utenom pakkebrønnen, eller at det tar litt lengre tid før ett program blir smertefritt installert. Dette er selvfølgelig avhengig av hvilke programmer o.l. man ønsker, for min del så har disse programmene hatt noen utfordringer:

  • Google Earth (på 64bit system): Har krevd installasjon av en del ekstra pakker utenom, mener det bl.a. krever en del 32bits pakker. Finnes guider, så er ikke noe problem å løse, når du finner de, men kan helt klart være bedre (vet ikke om dette har endret seg i løpet av de siste 6 måneder siden jeg installerte sist).
  • XBMC: Tok en stund før den kunne installeres smertefritt, husker det var en egen guide for hvordan å installere på Fedora
  • Boinc: Fikk den aldri til å fungere som den skulle, hang seg i boinc manager, alt installert fra pakkebrønn. (En god stund siden jeg prøvde sist, kan ha bedret seg)

Ikke den største lista, men det jeg kommer på i farten, men mener å huske at det har vært tilsvarende "problemer" med andre programmer jeg ønsket å bruke eller teste.

 

Feodra er en distro som ønsker å vise det beste innen fri programvare, så du finner ingen proprietære "ting" uten å legge til tredje parts pakkebrønner.

Å oppgradere distro'en (ikke clean install) er litt mer dill dall enn f.eks. Ubuntu. Men pre-upgrade er ganske rett frem, koker stort sett ned til at den spør litt mer.

Mener hver utgave er støttet i 13 måneder, i motsetting til Ubuntu (ikke LTS) som kun har 8, så man trenger ikke oppgradere like hyppig hvis man ikke vil.

Generelt så har jeg fått med meg at Fedora oppfattes som en rask og ressursgjerrig (krever lite) distro.

 

Edit: Har fått med meg feilaktig informasjon, er strøket ;)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

@Crowly:

Fedoras 13 måneder med support er faktisk kortere enn Ubuntus, som har 18 måneder for "vanlige" releases, og 36 måneder for LTS.

 

Ellers enig med det du trekker frem. Kan være verdt å nevne rpmfusion.org, som (i mine øyne) er essensielt for å få et større utvalg av pakker.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i Arch, men det krever jo at du veit hva du driver med. Jeg har kjørt det nå på alle maskinene mine siden 2008 uten å ha videre problemer, bortsett fra én gang da oppdatert Xorg plustelig ville kreve HAL kjørende for hotplug. Arch funker like bra enten du oppdaterer ukentlig eller månedlig eller aldri( kanskje med unntak av ssh og ssl og andre viktige sikkerhetsting). Hyggelig forum og IRC-kanal også.

Lenke til kommentar

Får skole-PC snart, og skal gjøre det jeg kan får å få inn Linux på den, i allefall til hjemmebruk, eventuelt fra USB. Dette må være av de distroene som bare fungerer, og tenker litt på Linux Mint. Er def noen som har erfaringer med den Debian baserte versjonen? Har brukt den en liten periode, det er en stund siden. Om den fungerer stabilt og godt frister den veldig, men det er ikke noe krise med den vanlige Ubuntu baserte versjonen med Gnome.

Lenke til kommentar

Får skole-PC snart, og skal gjøre det jeg kan får å få inn Linux på den, i allefall til hjemmebruk, eventuelt fra USB. Dette må være av de distroene som bare fungerer, og tenker litt på Linux Mint. Er def noen som har erfaringer med den Debian baserte versjonen? Har brukt den en liten periode, det er en stund siden. Om den fungerer stabilt og godt frister den veldig, men det er ikke noe krise med den vanlige Ubuntu baserte versjonen med Gnome.

Skal du ha GPU-drivere som også skal være installert og konfigurert ut-av-boksen så mangler Mint dette, men ellers fungerer stort sett alt ut av boksen. Til kun live-bruk så kan programutvalget være noe begrensett.

 

Du kan lage din egen live-CD/DVD/USB med openSUSE Studio, eller via Communtu og andre prosjekter.

 

Fusion Linux er for Fedora hva Linux Mint på mange måter er for Ubuntu, bare at distribusjonen har en god del mer programvare som kan komme til nytte om man kun skal bruke den i live-session. Vet ikke om denne konfigurerer skjermkort som trenger proprietære drivere som nVidia sine.

 

Ellers så er det også noen som konfigurer skjermkort og kommer med Flash.

 

Akkurat hva er det du ønsker skal være støttet ut-av-boksen, og hva av programvare er det du ønsker å ha tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Får skole-PC snart, og skal gjøre det jeg kan får å få inn Linux på den, i allefall til hjemmebruk, eventuelt fra USB. Dette må være av de distroene som bare fungerer, og tenker litt på Linux Mint. Er def noen som har erfaringer med den Debian baserte versjonen? Har brukt den en liten periode, det er en stund siden. Om den fungerer stabilt og godt frister den veldig, men det er ikke noe krise med den vanlige Ubuntu baserte versjonen med Gnome.

Skal du ha GPU-drivere som også skal være installert og konfigurert ut-av-boksen så mangler Mint dette, men ellers fungerer stort sett alt ut av boksen. Til kun live-bruk så kan programutvalget være noe begrensett.

 

Du kan lage din egen live-CD/DVD/USB med openSUSE Studio, eller via Communtu og andre prosjekter.

 

Fusion Linux er for Fedora hva Linux Mint på mange måter er for Ubuntu, bare at distribusjonen har en god del mer programvare som kan komme til nytte om man kun skal bruke den i live-session. Vet ikke om denne konfigurerer skjermkort som trenger proprietære drivere som nVidia sine.

 

Ellers så er det også noen som konfigurer skjermkort og kommer med Flash.

 

Akkurat hva er det du ønsker skal være støttet ut-av-boksen, og hva av programvare er det du ønsker å ha tilgjengelig?

Regner med at det blir en full installasjon på USB, selv om det sliter litt på minnepinnen. Må se ann om jeg gjøre noe ut av dette i det hele tatt, er en del regler jeg må forholde meg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...