Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ukepenger til 7 åring


Anbefalte innlegg

Blir det feil å gi penger til en 7 åring basert på at han spiller piano?

At hvis han øver på et stykke som jeg gir han, og utifra hvor bra han spiller så får han x antall penger i ukelønn?

Så klart skal romme være bra. Men jeg tenkte spiller han dårlig får han 100 kroner. Men har han øvd mye og jeg hører han gjorde det bra kan han få potensielt 500 kr ++ hvis det er veldig bra. Og vet jeg han har øvd og det ikke er bra, så får han mer enn 100, da ikke alltid slikt kommer med engang. Hver fredag kveld setter jeg meg med notene i fanget, og han skal spille uten noter.

 

Han kan bruke de på hva han vil, men jeg kjøper alltid godteri til helga så han trenger ikke bruke dem på det. Var usikker på hvor mye han kan få også. Er jeg dust da?

 

Vil at han skal bli god på piano. Han liker piano, og det virker som han liker opplegget! Men jeg redd hva andre folk tenker... Får han for mye? Eller for lite? Blir jo mye penger med tiden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, vet ikke om dere har god råd eller hva, men fra 100-500+ kr er da utroolige mye for en 7åring? Synes det er litt tidelig å begynne med ukepenger, jeg var i vertfall litt eldre før jeg fikk, og jeg måtte sørge for at rommet mitt var ryddig og ta ut av oppvaskmaskinen. Dette var tidlige på 2000 tallet så vet ikke hvordan det er med barn og penger nå da. På den tiden fikk jeg og de fleste av vennene mine mellom 20-50kr tror jeg. Jeg spilte forøvrig fiolin når jeg var i 7års alderen og min belønning var at jeg fikk klistremerke i boken min av læreren min hver gang jeg hadde gjort fiolin leksa...

Endret av Carlgutt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg personlig syns det er feil å "straffe" han for å ikke gjøre det bra i så tidlig alder, syns også å gi han bare penger blir feil, så unge barn har ikke noe skikkelig feel på det, heller gi han noe han ønsker seg når han gjør det skikkelig godt, om du kan få han til å ønske seg noe relatert til piano ville det også fremme dine interesser ;P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg fikk ikke ukelønn, men jeg og søstersen hadde våre oppdrag vi måtte gjøre, og var klare over at om vi var flinke var det gode muligheter for å få penger om vi spurte om det.

ble mere en samvittighetsting om å få penger liksom.

 

for hvorfor skal egentlig barn få ukepenger? er det ikke greit å lære de opp til at de må hjelpe til litt i huset uten å bli lønna for det, du får jo ikke penger for å gå ut med søpla når du er voksen?

så kan de heller spørre om en penge til noe om de føler at de har samvittihet til det for at de har gjort noe rundt om i huset

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gi 100-500 kr i ukelønn til en 7 åring er helt feil. Jeg er selv 16 år og får 500,- i MÅNEDSlønn og syntes det passer meg akkurat.

 

Men jeg syntes det kommer tvert i mot til å gå i mot pianospilling hans. Da kommer han ikke til å spille piano fordi han syntes det er gøy og lærerikt, men bare for pengene sin skyld. Belønn han en gang i blant i steden for når han gjør det bra, ta han med ut. En tur på tusenfryd, badeland osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er skeptisk til hele opplegget egentlig, om han liker det nå, så trenger du vel ikke betale han for at han skal drive med det?

Alle kan trenge en pause i det man er interessert i, om innsatsen er avhengig av å spille bra for å få penger vil han antagelig tvinge seg til å spille, selv om han egentlig ikke vil.

Dette kan gjøre at han blir enda mer lei og til slutt ikke vil i det hele tatt lengre.

 

Du burde heller oppmuntre han til å spille på andre måter, ikke "tvinge" han ved å betale han for å spille.

 

Ang ukepenger, har du en liten plan med hva en 7-åring kan bruke f.eks 1200 i måneden på?

Antar han ikke har så alt for mange løpende utgifter, heller ikke så alt for stort behov for å kjøpe masse ting?

Lenke til kommentar

Det er bra at du prøver å motivere sønnen din (?), men jeg mener at det blir feil å gjøre det med penger.

 

Da jeg gikk på ungdomsskolen på midten av forrige tiår, fikk flere av mine kamerater betalt for gode karakterer. En sekser var gjerne verdt 500 kr. Det endte etter hvert opp med veldig dårlige holdninger til skole/lekser/prøver og penger. De ble late, og gidda bare å jobbe hardt når de trengte penger.

 

Det finnes andre, og etter min mening bedre, måter å motivere/belønne en sjuåring på.

 

Du kan, som foreslått over, opprette en sparekonto der du overfører penger. Det kommer ungen til å få bruk for om ti-elleve år.

 

Ellers kan du for eksempel si at hvis han gjør en god jobb tre-fem ganger, får han en belønning (kino, fotballkamp, whatever suits his interests).

 

Ellers er det bare å være positiv. La det være lystbetont og ikke la han føle tvang og press. Da synker motivasjonen fortere enn en kvikksølvet om vinteren! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lær ungen at hardt arbeid lønner seg, og at prestasjoner = belønning.

 

Det er nok av venstropdratte små drittunger som forventer å få uansett. Uansett hvor han skal senere i livet, så må han infinne seg at prestasjon = belønning, både når det gjelder karakterer på skolen, uttak til fotballaget, og bonus på jobb.

 

Jeg synes du skal gi han et satt beløp i ukepenger(50k?), og så gi bonus dersom han gjør det bra(+50kr). Det vil gi han motivasjon til å jobbe, men fremdeles penger dersom han ikke presterer.

Lenke til kommentar

Gi barnet 50kr i ukelønn, uavhengig av prestasjoner. 500 kr er svært mye for en 7-åring. Ved å belønne barnet i så stor grad økonomisk ut i fra prestasjon, kan barnet møte stor skuffelse når barnet ikke presterer.

Og problemet er? Tror du han skal gå igjennom livet UTEN skuffelser? jo før han lærer, jo bedre.

Lenke til kommentar

No stiller me i litt spesiell klasse kva gjeld vekepenger, av to grunnar: For det eine bur me i utlandet og for det andre er vekepengar på veg ut her, ikkje på veg inn. Det vert jo konsekvensen av at born veks.

 

Me har sjølv båe syn for at born så gjerne bør starta tidleg med vekepengar, men ikkje før dei har 100 % klare omgrep rundt kva pengar og verde er + koss ein både tener, forvaltar og sparer dei. Dei skal på ingen måte vera utlærte i det stykket (tvert imot skal vekepenger vera ein måte å læra slikt på), men sjølve omgrepa må vera på plass før ein går over i praktisk øving. Altså vert det her i huset ein varsam start rett før borna var seks år. (Skal då leggja til at borna hadde etter måten mykje omgrep på dette området då, av di dei var saman med oss ein del i firmadrifta heilt frå dei kunne gå, og når pengar vart handterte.)

 

Slik me ser det, er det ikkje noko fasitsvar på koss ein skal gjera rundt vekepengar, til det er folk og familiar for ulike. Det viktige er å tenkja skikkeleg gjennom kvifor ein sjølv let born få vekepengar, kva ein sjølv vil oppnå med det. Ein skal ha eit mål med å gje vekepengar, og vita kva det målet er, ellers kan ein betre la vera og spara seg arbeidet. Så skal ein gje etter kor mykje borna treng til eit greitt og fornuftig liv, korkje etter kva familien har råd til (med mindre det avgrensar litt strammare enn det fyrste eg sa) eller kor mykje Per og Pål måtte få. Gje dei for å gjera noko heime? Fasitsvar finst ikkje, men me har båe sagt konsekvent nei her. Born skal hjelpa uløna i huset, nett som dei vaksne. Heim er ein fellessak, og i han gjer alle sitt, utan ei krone. Likeeins har me vore avvisande til å "løna" både hobby- og skuleinnsats. Born skal, nett som oss vaksne, så langt råd er velja fritidssyslar sjølv, med mindre og mindre rettleiing, som heilt fell bort når ein er 13-14. (Etter det er det berre rettleiing om dei sjølv spør, men og alt dei ynskjer då.) Frå den tida var avgrensinga at "du får nytta maksimum SÅ mykje tid til hobbyar, du får nytta maksimum SÅ mykje pengar, eit par praktisk mogelege ting får du av ulike grunnar ikkje ta del i, du får maks ta del på SÅ mange ting", alt anna avgjorde borna sjølv (men med "trugsmålet" om at "me KAN alltid gripa inn om me meiner vitet ditt no har kome på høgd med stortåa"). Det vart sjølvsagt annerkjenning for godt arbeid og god innsats, her som ellers, men var målet deira nokon gong løn i setlar og mynt, vart dei nok skuffa. Hobbyinnsatsen gjorde dei av di DEI ville, ikkje av di ME ville og kvifor skal slik innsats lønast? Nett likeeins med opplæringa. Det var deira sak å få best mogelege resultat ut frå evnane dei faktisk har (noko det jamt over er heilt anna fokus på her enn i Noreg) og slikt får ein ikkje løn for.

 

Derimot ynskte me at dei skulle læra seg å styra ein del utgifter sjølv, og difor fekk dei ein tenleg sum til det til rådvelde - og nøye oppfølging frå oss i starten til me såg dei hadde skjøna den teikninga skikkeleg. Utgangspunktet her var: Same kor mykje innsatsvilje ein seksåring har er det rimeleg vanskeleg for han å tena seg pengar sjølv, men det er ei veldig god tid å læra seg å styra pengar på. Altså vart det vår oppgåve å syta for "lærematerialet". (Noko borna ellers meinte var veldig naturlig etter at dei hadde lært pengeomgrepet å kjenna. Dei var då med og tente pengane "våre" dei og - dei hjalp til kva dei kunne i firmaet - og dei såg jo me tok ut løn kvar laurdag. Kvifor skulle ikkje dei ha løn og? Mest løn til oss, sjølvsagt, for me kjøpte jo så mykje dyrt (mat, bensin, straum, klede...), men litt til dei og. "Naudsynte" ting som teiknepapir, leikebilar, byggjesett, sykkeldekk, badmintonfloger, fiskeslukar, dei to bladrekningane, bøker, bursdagsgåver, iskrem osb var då heller ikkje HEILT gratis?? I verksemda sette me ellers minstekrav: Prøvde dei seg her før alt arbeid rundt opplæring og alle heimeplikter var gjort - skikkeleg - vart dei kasta ut. Då vart det heller ikkje løn...

 

Me fylgde ein trestegsmodell i læringa: Fyrst direkte tilsyn med pengebruken, slik at det i røynda var ME som hadde kontroll med budsjett og fordeling av pengar gjennom veka, sjølv om kassa var deira. Eterpå læring av dette sjølv, men med kontroll frå vår side. Til sist full styring sjølv. Framleis krav om budsjett og "kassabok", men ingen kontroll frå vår side - budsjettet og boka VAR berre der, som ein god vane, og som noko å kunna ta tak i av oss om dei no skulle kome og fortalt at kassa var tom, men at dei MÅTTE ha pengar.

 

Frå den dagen dei var store nok å "søkja seg arbeid" i næringa og formelt vera tilsette der med faste oppgåver, ikkje berre "hjelpa til", var vekepengane slutt. No hadde dei faste plikter og fast løn i næringa. Heilt likt som oss. Eit stor dag og eit steg nærare vaksen :). Og DÅ hadde dei alle glede av "vekepengeopplæringa". Nett som BuffyAnneSummers skreiv: "Lær han verdien av penger allerede nå, det vil både du og han tjene på senere." Etter vårt syn var nett DET sjølve målet med heile "vekepengestyret". Pengane i seg sjølv var berre praktisk verkty på vegen til det målet.

Lenke til kommentar

Belønning for gode prestasjoner og huske oppgavene sine i hjemmet er fint det. 500kr er dog MYE penger. Jeg har et månedslønn på 300kr, både jeg og foreldre er dog sløve på den. Er blitt mere slik at jeg får penger når jeg trenger.

 

Tror du skal tenke 10-20kr for en 7 åring. Når'n fyller 10, kan du hoppe til 30-50kr :) Et tips for å lære ungen din økonomi: Gi h*n ''mye'' penger i bursdager osv, men lær h*n å spare. Dyre ting som pc, kamera og ipod/mp3spiller må kjøpes av egen lomme(dere kan jo sponse 20-30%), ellers er mobil det eneste h*n får. Med dette HAR ungen penger, men må FORDELE.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

500 kr? Serriøst?! Kan du adoptere meg eller?

 

Om jeg gjorde noe mer enn vanlig fikk jeg 5 kr om jeg var heldig, så hadde jeg 50 kr i ukelønn fra jeg var ca 10 år til jeg var 16.

 

Skjønner at det er vanlig med vanlig med litt høyere nå, men 500 kr er bare sykt.. Om du virkelig vil gi han så mye kan du sette 400 av de 500 inn på en konto til han er 18, hva skal en 7åring med 500 kr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...