Gå til innhold

Tråden om Barcelona


Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som er den greieste måten å komme seg fra flyplassen i Barcelona og til sentrum? Ser at det er muligheter med både buss, tog og taxi, noen som har erfaringer? Kommer alene med flyet og skal reise alene inn til sentrum hvor jeg skal til et hotell som heter Medium City (adr: Nicaragua, 47, Sants-Montjuïc, 08029 Barcelona). Aldri vært der før og har dårlig med retningssans, så kjekt med tips! :)

Beste er å ta toget fra terminal A hvis du kommer på Terminal 2 (to terminaler i Barcelona) ta toget til Sants. Togene går hvert 20 min.Riktige adressen skal være NICARAGUA, 47 som ligger 1 sidegate fra Sants togstasjon,så ut døra rett frem:o) gaten ved siden av heter Carrer Berlin. god reise:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er laget ganske mange tråder om barcelona i denne delen av forumet så jeg har samlet endel informasjon om byen i denne posten. noe i denne posten er skrevet nå mens andre deler er copy and paste fra poster jeg har svart i andre tråder i forumet.

 

Jeg synes det altid er greit å sette meg litt inn i hvor jeg skal (historisk og kulturelt) før jeg drar et sted. gode steder å starte vil være Wikipedia sine artikler om Barcelona og Catalonia som er "fylket" Barcelona ligger i. Videre har Wikitravel tilsvarende guider til Barcelona og Catalonia.Skal du ha bøker vil jeg anbefale Cadogan travel guide eller Rough guides sine bøker om Barcelona og Spania. jeg har også skrevet om Barcelona på hjemmesiden min. Hva jeg har skrevet kan du lese her.

 

Her følger et forslag hvis du skal være borte i 7 dager og tilbyr det beste av hva dere bør få med dere fra Barcelona. jeg har vel vært der 4 ganger så jeg har fått med meg endel av byen.

 

Dag 1: Utreise

 

Dag 2: bli kjent i sentrum og besøk La Rambla som er hovedgaten i Barcelona. midt på denne gaten ligger Plaça de Catalunya som på mange måter er hovedtorget i byen. Det meste av kollektivtransport innad i byen knytes sammen her.

 

Dag 3: besøk Park Güel. Sommye annet i byen er denne parken designet av Antoni Gaudí. Dette er et stort område og bør sees. Herfra har du panoramautsikt over byen.

 

Dag 4:Besøk Montjuïc. Dette er en høyde over byen hvor blandt annet Museu Nacional d'Art de Catalunya (Nasjonale kunstmuséet i Catalonia. Hvis dere ikke gidder å gå inn bør dere iallefall se fasaden som er fet i tilleg til bra utsikt over byen), Olympia-stadioen fra da sommer OL var i Barcelona i 1992 og Castell de Montjuïc som er en diger festning som ligger på toppen og som er verdt å få med seg.

 

Dag 5: La sagrada Familia. Diger katedral som de begynte å bygge i 1882 og som fremdeles ikke er ferdig. Har hørt de regner med å være ferdig om cirka 60 år men det vil tiden vise om stemmer.

 

Dag 6: Barri Gòtic og Ciutat Vella som utgjør gamlebyen i Barcelona. her finner du også katedralen hvor du kan ta heis opp til taket og få en veldig fin utsikt over byen.

 

Dag 7: Hjemreise

 

hvis dere har med barn bør dere også ta med Akvariet i Barcelona. er det ikke barn med kan dere vurdere Picasso-museet som ligger i gamlebyen. Det er veldig omfattende og dere vil bruke mange timer hvs dere vil få med dere alt i muséet.

 

Hvis du vil lese mer om andre tråder om Barcelona vil jeg anbefal at du leser disse trådene:

Barcelona - Noen erfaringer eller tips?

Søndagsåpne butikker i Barcelona?

Klassetur til Barcelona. TIPS ?

Barcelona i sommer

Reise i sommerferien

Klassetur til Spania

Reise til Barcelona

Reisepartner og ferie. Tips og gode råd?

Noen tips om billig klassetur til spania?

 

Klasse tur for de som har budsjett så vil jeg anbefale dette hostellet http://www.equity-point.com 2 stykker i Barcelona,ett i pg Gracia som ligger 5 min fra pl Catalunya og ett ved stranden Joan Borbo.

Lenke til kommentar

En venninne og jeg skal til Barcelona ifra 1-9 oktober. Er det noen som kanskje har noen råd om Barcelona med tanke på noe å gjøre, spise steder, steder å se, osv? Hvordan er temperaturen og været i denne perioden? :D

 

Temp er 20-30c, steder for anbefalinger er Restaurant Cal Chusco, alaross i gaten Carrer joan borbo. Beste paella man kan spise,samt gode viner.Dos palillos i første sidegaten til høyre ned fra Rambla er must hvis du liker gastronomisk mat. Koster 50€ for en tastingmeny. De som jobber der kommer fra El bulli (ble nedlagt i juni) og Ferran har nå åpnet El ticketbar (ventetid 3 mnd) håper det hjalp noe. Mat må man ha. Elles kos dere rundt Raval,El Born,Gracia er et must. STyr litt unna turist mylderet,da det koster dobbelt i stedene rundt.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er den greieste måten å komme seg fra flyplassen i Barcelona og til sentrum? Ser at det er muligheter med både buss, tog og taxi, noen som har erfaringer? Kommer alene med flyet og skal reise alene inn til sentrum hvor jeg skal til et hotell som heter Medium City (adr: Nicaragua, 47, Sants-Montjuïc, 08029 Barcelona). Aldri vært der før og har dårlig med retningssans, så kjekt med tips! :)

Beste er å ta toget fra terminal A hvis du kommer på Terminal 2 (to terminaler i Barcelona) ta toget til Sants. Togene går hvert 20 min.Riktige adressen skal være NICARAGUA, 47 som ligger 1 sidegate fra Sants togstasjon,så ut døra rett frem:o) gaten ved siden av heter Carrer Berlin. god reise:)

 

Takker for svar:). Jeg løste det ved å ta shuttle bus fra flyplassen og til placa espanya hvor jeg ble møtt av noen venner som hadde vært der et par dager og sammen tok vi undergrunnsbanen til hotellet. Ganske greit system å finne frem i egentlig:).

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som er den greieste måten å komme seg fra flyplassen i Barcelona og til sentrum? Ser at det er muligheter med både buss, tog og taxi, noen som har erfaringer? Kommer alene med flyet og skal reise alene inn til sentrum hvor jeg skal til et hotell som heter Medium City (adr: Nicaragua, 47, Sants-Montjuïc, 08029 Barcelona). Aldri vært der før og har dårlig med retningssans, så kjekt med tips! :)

Beste er å ta toget fra terminal A hvis du kommer på Terminal 2 (to terminaler i Barcelona) ta toget til Sants. Togene går hvert 20 min.Riktige adressen skal være NICARAGUA, 47 som ligger 1 sidegate fra Sants togstasjon,så ut døra rett frem:o) gaten ved siden av heter Carrer Berlin. god reise:)

 

Takker for svar:). Jeg løste det ved å ta shuttle bus fra flyplassen og til placa espanya hvor jeg ble møtt av noen venner som hadde vært der et par dager og sammen tok vi undergrunnsbanen til hotellet. Ganske greit system å finne frem i egentlig:).

Ja,faktisk veldig enkelt:) Disfrutar Barcelona mucho!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

Har akkurat bestilt en tur til Barcelona i sommer. Nå gjenstår det bare å finne et sted å bo, helst leilighet. Ønsker å bo nærme stranden, men ikke langt fra sentrum (la rambla), eller omvendt. Er det noen her som er kjent, som kan anbefale meg et område å prøve å finne leilighet i?

 

Og noen som har en formening om hvilken strand som er den beste for en liten jentegjeng, 22år gamle?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Vi brukte ryanair til girona som ligger utenfor barcelona og dumpet over et billig trivelig sted som het husa fornells park:

http://no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1079466-d260672-Reviews-Husa_Fornells_Park-Fornells_de_la_Selva_Province_of_Girona_Catalonia.html

 

Hadde en kjempebra opplevelse der, men ser andre har vært misfornøyde. Vi leide bil og hadde med gps og det er masse strender i nærområdet. Mye folk og ganske kraftig sjø og skarpe steiner og svært varm sand men absolutt koselig. Brydde oss aldri om å dra til barcelona, mer en nok å se rundtom.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Var på stranden, det er mange strender i området, men har som sagt ikke vært i selve barcelona. De var ganske kraftig sjø som slo mot land så det var vanskelig å holde balansen. Moro for voksne men lite barnevennlig. Ekstremt mye lommetyverier i barcelona, så pass svært godt på lommebøker, vesker, mobiler osv. Mange sitter f.eks i matsalen og napper vesker som turister setter fra seg på gulvet ved hjelp av lange pinner med gripeklør. Går veldig fort, og man merker ikke at den er borte før det er for sent.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare lommetyver der. Folk får også pengebøker og mobiler nappet rett ut av hendene siden der. Barcelona er faktisk det eneste stedet hvor jeg har sett dette live. Man må være våken hele tiden i turistområdene i den byen, den er faktisk verre enn Oslo som faktisk er veldig ille i internasjonal målestokk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Platja de Sant Sebastia

 

Trygt og den beste stranda i Nord-Spania. 10 min fra La Rambla, 5 min fra nærmest trikk og metro.

 

Hoteller, ja her er tusenvis å velge på, et er Hotell Med-Apart, de holder til i Passeig de Colom nr 1. Det blir ca 3 min fra nærmeste metrostasjon, 4 min fra flybussen og 15 min fra stranda.

 

F.eks. midt i mai tar de 180 euro for natta -- for en leilighet med 2 soverom, det er altså plass til fire .

Dere betaler 180 for rommet, og så deler dere etterpå denne summen på alle.

 

Er på vei til Bcn nå, til mitt lille hotell ved Universitat, er bare for kaldt her hjemme :-)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare lommetyver der. Folk får også pengebøker og mobiler nappet rett ut av hendene siden der. Barcelona er faktisk det eneste stedet hvor jeg har sett dette live. Man må være våken hele tiden i turistområdene i den byen, den er faktisk verre enn Oslo som faktisk er veldig ille i internasjonal målestokk.

 

Har du noe kilder/ belegg for dette. Eller er det din egen synsing?

Jeg har spurt en del folk i BCN om saken, og det har gitt meg et helt annet inntrykk. En trygg og god by.

 

Kanskje ikke La Rambla, men den gata unngår vi mest mulig, likeens som vi unngår plata og horestrøket i Oslo <------- det var min synsing...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil anbefale å lese gjennom denne før avreise:

http://www.tripadvisor.com/Travel-g187497-s206/Barcelona:Spain:Health.And.Safety.html

 

Har selv vært i Barcelona 2 ganger de siste 2 årene, og elsker den byen! Men ja, man må være på vakt. En dame i vårt reisefølge ble frastjålet lommeboken sin inne på en merkebutikk i nærheten av Placa de Cataluna, og en annen ble forsøkt frastjålet sin mobiltelefon. Men om man er våken og passer på tingene sine så går det helt fint.

 

Kan ikke anbefale noen leiligheter, men vil anbefale Hotel Jazz, som ligger midt i kjernen. Noe kostbart (rundt 130 euro pr natt sist jeg sjekket). Men til gjengjeld så har man byen bokstavelig talt utenfor dørstokken, uten å være plaget av støy. Tilbrakte 10 netter her for et par år siden, og har aldri hatt en bedre ferie. Basseng på taket, med servering og mat, om man ønsker å ha en fridag fra bylivet. Flybussen stopper 100 meter unna, hovedstasjonen for metrolinjene ligger rett i nærheten, det er puber, butikker og restauranter over alt. God tur!

Endret av ThuleAudio
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...