Gå til innhold

Ubisoft: – Kopisperren er en suksess (Mac, PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke brydd meg så mye om diskusjonen om online DRM eller ikke før, men har desverre hatt for mange dårlige opplevelser med det med nyere titler at jeg vil prøver å unngå å kjøpe titler med online DRM i fremtiden. Har ingenting imot at validering av spillet trengs av en eller annen form, men desverre så fører denne type DRM som ubisoft og andre bruker til en del uheldige hendelser.

 

Nedgangen av piratkopiering har heller ikke noe med DRM teknologien deres å gjøre, det kan en nok heller takke digital distrubisjon for.

Endret av Shaka82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kopisperren er en suksess bare den fører til mindre piratkopiering? Jeg har en genial idè til UBI. Slutt med å gi ut spill så kommer ingen til å piratkopiere! Personlig derimot så bor jeg på en planet som kalles Jorden (kanskje UBI har hørt om den?) og der er det økt salg som fører til suksess. :roll:

 

Enig. Tviler sterkt på at dette kan lønne seg for dem på sikt. Er sjelden noen god idé å se vekk i fra sin egen kundebase.

 

På den andre siden, mange svelger nok dette uten å reagere. Er ikke overbevist om at de hverken tjener eller taper på dette, men de oppnår i alle fall å frastøte litt bevisste kunder.

Lenke til kommentar

DRM'n deres har fungert til de grader, ikke har jeg kjøpt noe Ubisoft spill og ikke har jeg giddet og piratkopiert noen av spillene heller.

 

DRMen deres har ikke fungert i det hele tatt for min del. Siste spill jeg kjøpte var Silent Hunter 5 kort etter det kom ut.

 

1. De har ødelagt hele Silent Hunter serien.

2. Spillet var ikke ferdig.

3. Når de endelig fikk patchet spillet til å luke ut bugs, var det nesten umulig å spille allikevel pga. DRMen deres.

Lenke til kommentar

Stol på meg når jeg sier.... at dette er lite sannsynlig... Jeg kjenner til crack verden, og de kommer like fort på ubisoft sine spill som andre... tror nok dette kun er et forsøk på å tute på hornet og slippe å finne andre løsninger. ;=D

 

Du er lite informert du. Ubisoft sine spill tar mye lengre om de har denne typen kopibeskytelse fordi data må innhentes fra serverene til Ubisoft og dem får de ikke tak i før de faktisk gjør noe inne i spillet som tar dem i bruk. Snart alle spill med denne type kopibeskyttelse ligger ute på nettet, men det tok betraktelig mye lengre tid.

Lenke til kommentar

 

DRMen deres har ikke fungert i det hele tatt for min del. Siste spill jeg kjøpte var Silent Hunter 5 kort etter det kom ut.

 

1. De har ødelagt hele Silent Hunter serien.

2. Spillet var ikke ferdig.

3. Når de endelig fikk patchet spillet til å luke ut bugs, var det nesten umulig å spille allikevel pga. DRMen deres.

 

Både Silent hunter 3 & 4 var relativt uferdige ved lansering , desverre :-(

Silent Hunter 5 var ubrukbar ikke fordi det ikke var patchet ved lansering, men pga DRM'en som kunne tro at du spilte en piratkopi når du hadde originalen. Den første Cracken løste heller ikke problemet pga skjulte områder der alt ble fucket opp (feks AI'en stoppet å fungere , oppdragene kunne ikke løses etc).

 

Men ja, DRM'en til Ubisoft er helt forkastelig.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Silent hunter 3 & 4 var relativt uferdige ved lansering , desverre :-(

Silent Hunter 5 var ubrukbar ikke fordi det ikke var patchet ved lansering, men pga DRM'en som kunne tro at du spilte en piratkopi når du hadde originalen. Den første Cracken løste heller ikke problemet pga skjulte områder der alt ble fucket opp (feks AI'en stoppet å fungere , oppdragene kunne ikke løses etc).

 

Men ja, DRM'en til Ubisoft er helt forkastelig.

 

Ja, det er sant, men de var gode spill etter min mening. Husker spesielt godt "MAN THE DECK GUN" maset i SH5.

 

Jeg er enig med Kirikovski. Jeg har ikke giddet å piratkopiere Ubisoft spill, men jeg har ikke kjøpt dem heller. Det er ikke DRMen sin skyld at jeg ikke piratkopierer Ubisoft spill, jeg har bare kommet til konklusjonen at ingen av de nye spillene er bra.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg har kun spillet "kopien" for å ta en kjapp vurdering om jeg skulle gå for spillet eller ei , var en stor fan av 2'ern men etter det så har vel spillet kun gått en vei, dvs rett i dass.

 

Om spillet faktisk en dag blir oppdatert og man fjerner DRM'en så blir nok saken litt annerledes , men tviler at Ubisoft kommer til å gjøre det samme som Sega gjordet med Alpha Protocol.

Lenke til kommentar

DRM bærer ikke frukter. Dette er en påstand Ubisoft trekker ut av lufta. Det er lettere for dem å leve i den boblen de lever i, slik at de slipper å stå fjes til fjes med realiteten. Noe de ikke er nok kompetente til.

 

De kan stikke å legge seg i forhold til Steam m.flere, alt de tjener tjener de på konsollsalg. De trenger virkelig noen nye ledere som ikke er helt strutser.

 

Problemet er at du dessverre tar feil, og at DRM funker. For det første er det profesjonelle forretningsmenn som står bak Ubisoft og sitter på statistikk du ikke har, hvilket gjør deres utspill langt mer troverdige enn dine som ikke bygger på noen ting.

 

For det andre er det bare å ta en titt på denne artikkelen. 90% av de som spilte World of Goo og Machinarium, to spill som ble sluppet uten noen form for DRM i det hele tatt, brukte piratkopier. Slik statistikk taler for seg selv.

 

Forøvrig er det DRM på spill man kjøper på Steam også.

 

Jeg kunne virkelig ønske at du kan motbevise meg, men foreløpig har jeg ikke hørt noe som tyder på at DRM'er ikke øker salgstallene, bortsett fra synsing gjort av enkeltpersoner som ikke bygger på noen kilder.

 

Fungerer, DRM, og isåfall hvorfor? "Alle" spill crackes jo, inkludert Ubisoft sine. FOr pirater gjør det vel ingen forskjell i praksis om noe hadde DRM i utgangspunktet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fungerer, DRM, og isåfall hvorfor? "Alle" spill crackes jo, inkludert Ubisoft sine. FOr pirater gjør det vel ingen forskjell i praksis om noe hadde DRM i utgangspunktet?

 

AtW

 

Jeg trodde lenge dette også, at det DRMer kun går utover de ærlige forbrukerne, men med tanke på den statistikken som er der ute har jeg til gode å se noen gode argumenter på at å ha en DRM til spillet ditt ikke begrenser piratkopieringen. Om den derimot får piratene til å kjøpe spillet kan det virke som om jeg har fått motbevist tidligere i tråden, som igjen reiser spørsmålet om DRMer er verdt å ha for utviklere. Men det virker iallefall ikke som om det å fjerne alle former for kopisperrer hjelper på salgstallene.

 

Forøvrig misliker jeg DRMer like mye som alle andre, og mener at Ubisoft på på lang vei overdriver med sine. Men det skal være sagt at skylden til syvende sist ligger på piratene; etter min mening har ingen av dem noen grunn til å syte over kopisperrer i det hele tatt. Når det er sagt forstår jeg igjen de som piratkopierer enkelttilfeller som har så seriøse DRMer som Ubsioft-spill, men tror uansett ikke at det påvirker utvikleren til å slutte å bruke dem. Vi blir aldri kvitt dritten hvis vi går ned på deres nivå og piratkopierer mer.

Lenke til kommentar

Jeg trodde lenge dette også, at det DRMer kun går utover de ærlige forbrukerne, men med tanke på den statistikken som er der ute har jeg til gode å se noen gode argumenter på at å ha en DRM til spillet ditt ikke begrenser piratkopieringen. Om den derimot får piratene til å kjøpe spillet kan det virke som om jeg har fått motbevist tidligere i tråden, som igjen reiser spørsmålet om DRMer er verdt å ha for utviklere. Men det virker iallefall ikke som om det å fjerne alle former for kopisperrer hjelper på salgstallene.

 

Forøvrig misliker jeg DRMer like mye som alle andre, og mener at Ubisoft på på lang vei overdriver med sine. Men det skal være sagt at skylden til syvende sist ligger på piratene; etter min mening har ingen av dem noen grunn til å syte over kopisperrer i det hele tatt. Når det er sagt forstår jeg igjen de som piratkopierer enkelttilfeller som har så seriøse DRMer som Ubsioft-spill, men tror uansett ikke at det påvirker utvikleren til å slutte å bruke dem. Vi blir aldri kvitt dritten hvis vi går ned på deres nivå og piratkopierer mer.

 

Jeg mener bestemt å huske at ett eller flere av de store utgiverne en gang uttalte at man målte DRM's effektivitet i antall timer etter release det tok før en pirat versjon ble gjort tilgjengelig. I så måte var vel UBI sin DRM en suksess... for Silent Service 5 hvor jeg mener å huske det tok en uke eller to før man fikk en fungerende crack. Da var til gjengjeld DRM knekt slik at det gikk betydelig raskere for påfølgende titler. Så i så måte var nok UBI sin DRM en suksess.

 

Problemet med UBI sin DRM er at den er så invasiv og etter min mening hjernedød at den straffer de som har vært så uheldige å kjøpe spillene deres så til de grader. Mener også å huske at Silent Service 5 var mer eller mindre uspillbart for betalende kunder til etter at pirat utgaven var ute, og at pirat utgaven var den første spillbare versjonen av spillet. Nuf said.

Lenke til kommentar

Det jeg tenker, uten at jeg har noen fakta å basere dette på, er at selv om man har en del piratkopiering så er det ikke dermed sikkert at man hadde solgt flere spill.

 

En begrensning må da også være lommeboka til folk, spesielt unger. Når jeg var unge piratkopierte jeg en god del, hvorfor? Jeg hadde ikke råd til å betale for spillene, altså i prinsippet led ikke produsentene et eneste øres(cent?) tap i det tilfelle. Spørsmålet er selfølgelig om folk fortsetter å piratkopiere når man vokser opp og får råd.

Lenke til kommentar

Fungerer, DRM, og isåfall hvorfor? "Alle" spill crackes jo, inkludert Ubisoft sine. FOr pirater gjør det vel ingen forskjell i praksis om noe hadde DRM i utgangspunktet?

 

AtW

 

Jeg trodde lenge dette også, at det DRMer kun går utover de ærlige forbrukerne, men med tanke på den statistikken som er der ute har jeg til gode å se noen gode argumenter på at å ha en DRM til spillet ditt ikke begrenser piratkopieringen. Om den derimot får piratene til å kjøpe spillet kan det virke som om jeg har fått motbevist tidligere i tråden, som igjen reiser spørsmålet om DRMer er verdt å ha for utviklere. Men det virker iallefall ikke som om det å fjerne alle former for kopisperrer hjelper på salgstallene.

 

Forøvrig misliker jeg DRMer like mye som alle andre, og mener at Ubisoft på på lang vei overdriver med sine. Men det skal være sagt at skylden til syvende sist ligger på piratene; etter min mening har ingen av dem noen grunn til å syte over kopisperrer i det hele tatt. Når det er sagt forstår jeg igjen de som piratkopierer enkelttilfeller som har så seriøse DRMer som Ubsioft-spill, men tror uansett ikke at det påvirker utvikleren til å slutte å bruke dem. Vi blir aldri kvitt dritten hvis vi går ned på deres nivå og piratkopierer mer.

 

Jeg tror ikke DRM har noe å si hverken den ene eller andre veien. Hvorfor skulle det? Det gjør ingen forskjell å hente ned ett spill med eller uten DRM for piraten. Det er et ganske massivt argument i mine øyne.

 

Ingen tvinger Ubsioft til å velge en konkret type DRM, alle spillene blir cracket uansett. Det er umyndiggjøre UBIsoft å laste som de ikke har noe valg. For piratene er DRM-mengden irrelevant uansett, de laster ned spill uten drm.

 

Vi hadde ikke blitt kvitt DRM om ikngen cracket spill, tro du meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at Ubisoft rett og slett har gitt ut bedre og mer populære spill det siste året og? Problemet til spillbransjen nå er at de forventer at ett spill skal selge så og så mye ettersom hvor mye penger de investerer i produksjon og markedsføring. Når dette ikke skjer må de ha en ynnskyldning på hvorfor og da kommer de som regel tilbake til pirater fordi det er ganske enkelt. Det skal VELDIG mye til for en stor utvikler å si at AAA-spillet vi slapp egentlig var ganske dårlig og derfor har solgt mindre enn forventet.

Spill er underholdning og i underholdningsbransjer som spill film og musikk (komma-knappen min er ødelagt) hender det plutselig at det du tror skal bli en stor hit flopper. Det hender du bare ikke distribuerer det folk synes er bra. Men som sagt er det ingen som tør si offentlig i alle fall at "vi gir ike ut bra nok produkter" og så lenge ingen er villige til å ta det på sin kappe vil vi se at piratkopiering blir brukt som unnskyldning for alt.

For øvrig gir vel Ubisoft ut de fleste av spillene sine til konsoll og der piratkopiering er mye vanskeligere og de fleste spillene jeg kan huske de har gitt ut de siste årene har vært konsoll-vennlige. Kanskje det har noe med saken å gjøre og? Skulle gjerne likt å se statisktikk for salgene deres av PC-spill de siste årene og se om det var noen trend.

Lenke til kommentar

Hadde aldri tenkt på problemer med Ubisoft før jeg faktisk kjøpte et av spillene deres.

 

Kjøpte Ghost Recon på tilbud, forseglet og det hele, kommer hjem og nøkkelen er alt i bruk (kanskje noen har laget keygenerator og fått tak i den?).

 

Får jeg noe støtte fra Ubisoft eller butikk? Nei, for det kan jo være jeg lyver så da skal jeg, kunden, behandles som om det er jeg som er en kjeltring.

 

Helt utrolig.

 

Blir ikke kjøpt noe mer Ubisoft her i huset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...