Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Primært og sekundært vitnemål


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hadde et kort spørsmål om primært og sekundært vitnemål i utlandet. Jeg skal nå begynne å ta opp fag hele neste år og har skjønt at jeg da vil få et sekundært vitnemål istedet for primært. Hvis jeg har skjønt det riktig er forskjellen at kravet i ulike studieretninger i universiteter vil bli høyere for en med sekundært vitnemål. Det jeg lurte på var om det samme opplegget gjelder for England? Vil de også sette høyere krav for meg med sekundært vitnemål? Setter stor pris på alle svar og forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gir blanke :) og vet egentlig ingenting om det norske systemet.

 

På godt og vondt.

 

Ikke stol på "oversettelser" av A-level- og IB-krav. Eksempler:

 

Birmingham: IB 32-34; vitnemål 5.0 med 5 og 6 i relevante fag.

Manchester: IB 35; vitnemål 4.5 med 5 og 6 i relevante fag.

(Computer Systems Engineering)

 

Tydeligvis har de forskjellige måter å tolke vitnemåla våre på. :p

 

Jeg er ferdig med VGS, men tar et år på folkehøgskole. Husk at du kanskje også må ta IELTS eller TOEFL.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Lol ja forskjellige universiteter har tydeligvis ulikt syn på våre vitnemål men spørsmålet er om for eksempel birmingham, som krever vitnemål 5,0 med 5 og 6 i relevante fag, vil kreve det samme av meg som har sekundært vitnemål?

 

Yup, har begynt lesingen til IELTS :)

Endret av Kinghustla
Lenke til kommentar

Tror brukeren ahpadt kan være av hjelp her; han har visst tatt en del privatistfag og sånt.

 

Men for å være ærlig så tror jeg ikke at de fleste bryr seg. Oxbridge-universitetene er vel kanskje litt mer kritisk til «resits». Det beste er vel å kontakte de universitetene du har tenkt å søke til.

 

Har du noen IELTS-teknikker? Jeg skal selv ta den i Bergen i desember. :)

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Tenkte å prøve meg på oxford blant annet, trenger derfor ikke minst å forbedre vitnemålet en del. Ah ok, skal prøve å kontakte han :)

 

For IELTS leser jeg selv i IELTS boken til å starte med. Samtidig kan det være lurt å lese noen engelske romaner som du kanskje selv har lest i norsk, lese engelske aviser, gjøre gamle norske stiloppgaver på engelsk, snakke engelsk med noen i familien regelmessig (for eksempel ved middagsbordet), prøve deg på gratis IELTS-test nettsider osv...

 

Håper det hjelper, lykke til :)

Lenke til kommentar

Hehe daså. Takker :)

 

Jo, eller minimumskravet deres er minst 5 i alle fag, men siden det er så stor konkurranse så må man ligge over minimumskravet. Samtidig har de intervjuer som spiller en stor rolle i avgjørelsen deres. Har du et sjukt bra snitt, er det ikke garantert plass. :O

 

Hvor tenker du å søke? Skal u også prøve deg på noen av oxbridge universitetene? :)

Lenke til kommentar

Nei, ikke i det hele tatt. For øyeblikket er det Bath, Birmingham, Manchester, Glasgow og Essex som er mine «choices». Jeg har en del firere, og én lusen treer på eksamen i hovedmål. Har 4,80 i snitt, så god nok for de fleste av valga mine.

 

Hva har du tenkt å studere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...