Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Jeg har selv jobbet for en IT bedrift med tilgang til innkjøpspriser o.l på hardware utstyr.

 

Noe de fleste glemmer, er profitten på produktene som selges.

Jeg tror helt ærlig at Elkjøp gir blanke f... i enkeltstående hardware produkter, da det omtrent ikke finnes noe avanse på disse produktene.

 

I de tilfellene jeg skulle bestille meg noe hardware, så hadde jeg 2 alternativer.

 

1. Bestille direkte fra leverandør til innkjøpspris. Scribona (Senere Tech Data), GNT, Norek m.fl

2. Søke opp produktet mitt i prisguiden og bestille det direkte fra billigste nettbutikk.

 

Innprisen på produktene var lik utprisen til billigste nettbutikk. I enkelte tilfeller så var gjerne utprisen til nettbutikk under innpris fra leverandør. Gjengangerne var Komplett, mpx, Netshop, dustin etcetc.

 

Så konklusjonen er at du skal ha en ganske så stor omsetning, når du kun tjener 40,- på å selge en prosessor til 2000,- spenn.

Omsetning betyr egentlig ingenting. Det er overskuddet som er interessant.

 

I mitt tilfelle så endte jeg opp å handle produktene jeg ville ha til en av disse nettbutikkene, da jeg hadde mistet endel fordeler som "forbruker" om jeg hadde bestilt varer direkte fra produsent/leverandører.

 

 

Elkjøp har som sagt flere bein og stå på, og er ikke avhengig av volum på disse produktene. Jeg tror heller ikke Elkjøp evner å konkurrere innenfor Nisjen. Ikke virker de spesielt interesserte i det heller. Hardware bransjen er ingen lukrativ bransje lengre.

 

Det er liten og ingen avanse på produktene, og konkurransen om kundene er beinhard i forhold til prising, service o.l, da kundegruppen er utrolig bevisst.

Hvor mange nettbutikker innenfor nisjen har forsvunnet eller bukket under de siste 10 årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vært på Elkjip mange ganger for å kjøpe ferdig hyllevare. Det har ofte endt i at jeg har fått det jeg skal ha etter å ha funnet pris på Komplett, printet ut arket og så gått til Elkjip for å få "matchende pris" uten å vente på postgang. Men stort sett går Komplett og MPX Elkjip en høy gang fordi de har mulighet til å levere til hentebu eller sånn postautomat på ett døgn.

Plukkprisene på datautstyr på Komplett er kanskje høyere enn en del andre nettbutikker, men de har gjennomført nettbutikk med godt utvalg. Og å handle der er ikke stress i motsetning til å stå 25-30 minutter for å vente på en selger som ikke kan noe teknisk om det han skal selge i en Elkjip Megastor.

 

Takke meg til Lefdal og Expert. Der sier i alle fall selgerne "det vet jeg ikke", "jeg kan finne ut av det for deg, bli med til maskina her borte" eller "beklager, vi kan ikke matche prisen" uten at du blir utsatt for mental voldtekt.

Hvordan fungerer dette? Kan man printe ut prisen fra en utenlandsk webshop med norske sider (og med mye lavere priser fordi de selger fra utlandet), og få samme pris på Elkjøp?

 

Kan man ta web-prisen fra Komplett og gå i Elkjøp-butikken og kreve samme pris? Elkjøp tar vel forskjellig pris på web og i butikk..?

Lenke til kommentar
Jeg har vært på Elkjip mange ganger for å kjøpe ferdig hyllevare. Det har ofte endt i at jeg har fått det jeg skal ha etter å ha funnet pris på Komplett, printet ut arket og så gått til Elkjip for å få "matchende pris" uten å vente på postgang. Men stort sett går Komplett og MPX Elkjip en høy gang fordi de har mulighet til å levere til hentebu eller sånn postautomat på ett døgn.

Plukkprisene på datautstyr på Komplett er kanskje høyere enn en del andre nettbutikker, men de har gjennomført nettbutikk med godt utvalg. Og å handle der er ikke stress i motsetning til å stå 25-30 minutter for å vente på en selger som ikke kan noe teknisk om det han skal selge i en Elkjip Megastor.

 

Takke meg til Lefdal og Expert. Der sier i alle fall selgerne "det vet jeg ikke", "jeg kan finne ut av det for deg, bli med til maskina her borte" eller "beklager, vi kan ikke matche prisen" uten at du blir utsatt for mental voldtekt.

Hvordan fungerer dette? Kan man printe ut prisen fra en utenlandsk webshop med norske sider (og med mye lavere priser fordi de selger fra utlandet), og få samme pris på Elkjøp?

 

Kan man ta web-prisen fra Komplett og gå i Elkjøp-butikken og kreve samme pris? Elkjøp tar vel forskjellig pris på web og i butikk..?

 

Jeg trodde det og fikk det også opplyst på telefon fra elkjøp, men når jeg kom til butikken for å hente varen var situasjonen en helt annnen. Det endte med en særs negativ opplevels, les alt i denne tråden:

Elkjøp behandler deg som dritt

Lenke til kommentar

Dustin Home, Komplett og MPX har service. De har deler. Ansatte som kan svare på spørsmål per mail. De har faktisk online ordrehistorikk som ikke bare plutselig forsvinner ut i intet (i motsetning til elkjop.no).

 

Elkjøp er imidlertid veldig bra for de som er over 30-40 og trenger en lokal sjappe å gå til når noe svikter, slik at de kan bli lurt til å kjøpe noe nytt siden "garantien er gått ut". Fint at noen vil ta på seg den byrden og underholde på TV2 hjelper deg.

Over 30-40? Hva i all verden har dette med alder å gjøre?

Lenke til kommentar

Bare å skrive brev til NRK så får man alle pengene tilbake. Det er jo dumt at man må gjøre det, men her har nok regelverket skylda.

 

Det med lisensen er ordnet opp i forlengst.

forøvrig så blir det en helt annen diskusjon.

 

Det er 2 ting som blir feil her

- det er urimelig å kreve og melde inn lisens på et apparat som ikke lenger har en fungerende mottaker.

( regle kan man ikke gjøre så mye med , men likevel)

 

- De må ta det inn over seg at kjøper ikke nødvendigvis er lisensinnehaver.

Derfor må de ha rutiner som tar seg av det

 

selv om man kan kjøpe en vare hos komplett.no i en annens person navn (en adresse for kjøper og en for forsendelsen ) så er jeg rimelig sikker på lisensen blir meldt i kjøperens navn

 

hvordan kan Elkjøp sjefen definere komplett.no som en liten butikk.

Etter det jeg vet så skal de være blant Nordens største .

etter mine øyne så er det like store ( om ikke større) på samenlignbare produkter

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Er enig med de fleste her. Det er ikke nok kompetente elkjøp-selgere på data. Men prisene har blitt MYE bedre. Slår komplett på pris på bærbare f.eks. Det med at elkjøp ikke selger intern hardware har jo rett og slett med det å gjøre at det er et stort tapsprosjekt. Tar de inn 10 skjermkort som går ut på dato innen ei uke pga den teknologiske utviklinga, og selger bare 3-4 av dem. Så er det penger ut vinduet.

 

Ser dog ikke hvordan komplett heller kan tjene masse penger på dette i lengden.

Lenke til kommentar

Det er enda et aspekt her .

 

hvis komponentene man kjøper har ventetid før de er på lager så vil mange ( antagelig de fleste ) finne en annen butikk å handel i

Det er jo det vi har prisguiden til. Du velger butikk utifra en kombinasjon av pris og tilgjengelighet. Jeg skal ha webkamera nå. Alt for mange maser om at jeg ikke bruker det på skype. Driver og shopper etter ett uten mikrofon som funker på windows 7 64 bit. Om Elkjøp har dette og dukker opp i prisguiden med laveste pris så kjøper jeg der ... så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Det er enda et aspekt her .

 

hvis komponentene man kjøper har ventetid før de er på lager så vil mange ( antagelig de fleste ) finne en annen butikk å handel i

Det er jo det vi har prisguiden til. Du velger butikk utifra en kombinasjon av pris og tilgjengelighet. Jeg skal ha webkamera nå. Alt for mange maser om at jeg ikke bruker det på skype. Driver og shopper etter ett uten mikrofon som funker på windows 7 64 bit. Om Elkjøp har dette og dukker opp i prisguiden med laveste pris så kjøper jeg der ... så enkelt er det.

 

man kan ikke stole for mye på den .

Den som er her mangler ganske mange butikker.

 

poenget var at hvis ikke butikken har varene inne på lager taper de på at de ikke for solgt noe.

Har de for mye inne på lagret så taper de på at de ikke får solgt varene

Lenke til kommentar

Jeg styrer iallefall unna elkjøp og deres selgere. Jeg har kun handla en mikrobølgeovn på elkjøp de siste 10 åra, og det var kun fordi de var de eneste i nerheten som hadde åpent til 20 på lørdagskveld. (var litt krise) og da pratet jeg ikke med en selger en gang. Jeg bare gikk å plukket en som så grei ut. :p

 

Jeg anbefaler alle jeg kjenner til å handle på netshop, eller hvis de ikke har varene på lager, Komplett. og bruke hardware.no og forumet her til å få vite hva som er bra.

Lenke til kommentar

Det er enda et aspekt her .

 

hvis komponentene man kjøper har ventetid før de er på lager så vil mange ( antagelig de fleste ) finne en annen butikk å handel i

Det er jo det vi har prisguiden til. Du velger butikk utifra en kombinasjon av pris og tilgjengelighet ... <snip>

 

man kan ikke stole for mye på den .

Den som er her mangler ganske mange butikker.

 

poenget var at hvis ikke butikken har varene inne på lager taper de på at de ikke for solgt noe.

Har de for mye inne på lagret så taper de på at de ikke får solgt varene

Dette med lagerproblematikk er sikkert vanskelig for noen, men ærlig talt, logistikken må proffene ta seg av. Her vil nok de bedriftene som driver effektivt og fornuftig seire og de øvrige har vel ikke livets rett (Amentio?).

 

Jeg vet også at det er noen som oppfører en "fiktiv" lagerbeholdning for å ikke miste bestillinger. Man forventer at varene skal pakkes i løpet av en dag eller to. Jeg har opplevd at ingenting skjer, så ringer jeg og purrer og de sier at noen varer er på et lager hos partnere i utlandet. Jeg har avbestillt et par ganger på grunn av slikt lureri og styrer unna disse bedriftene.

 

Jeg anbefaler alle å handle på forretninger med adresse i sandefjord. Da har de 99% sikkert lager ved Torp flyplass og man kan forvente rask ekspedering.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det der ikke er for en enkelt elkjøp-butikk? De er nemlig ikke drevet som et enkelt firma, men som et konsern. fra elkjop.no:

Elkjøp Norge AS er en del av Elkjøp Nordic, som er Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdingsapparater. I regnskapsåret 2009/10 omsatte konsernet for NOK 20 milliarder og oppnådde et driftsresultat på NOK 928 millioner.

 

 

Lenke til kommentar

Skal vi se, Komplett hadde et årsresultat på 152 795 000,- kr i 2010 mens Elkjøp hadde 34 526 000,- kr samme år (siste tilgjengelige regnskap) Samme ser vi på Ordinært resultat før skattekostnad: Komplett: 208 687 000,- kr og Elkjøp: 84 121 000,- kr

 

Tallene stemmer nok ikke for hele konsernet nei.

 

Her er tallene for Elkjøp Nordic.

http://www.proff.no/regnskap/elkjøp-nordic-as/lørenskog/-/911382296/

Omsetning på 13 milliarder.

 

Tall for Lefdal som er en del av samme konsern.

http://www.proff.no/regnskap/lefdal-elektromarked-as/lørenskog/-/976850742/

Omsetning på ca 2 milliarder.

 

Elkjøp Norge Grossist AS

http://www.proff.no/regnskap/elkjøp-norge-grossist-as/lørenskog/-/892593302/

Omsetning på 8 milliarder.

 

Elkjøp Norge AS

http://www.proff.no/regnskap/elkjøp-norge-as/lørenskog/-/947054600/

Omsetning på 4.3 milliarder.

 

I tillegg så har Mr.Blomseth styreverv i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Xxl Sport & Villmark AS, Ark Bokhandel AS m.fl. Hvorvidt disse selskap har en tilknytning til Elkjøp konsernet er jeg usikker på. Uansett, så omsetter konsernet for langt over 20 milliarder såvidt jeg klarer å spa fram.

 

Komplett:

http://www.proff.no/regnskap/komplett.no/sandefjord/datamaskiner-og-utstyr/Z0I21IIF/

Omsetning på 2.4 milliard.

Lenke til kommentar

Er enig med de fleste her. Det er ikke nok kompetente elkjøp-selgere på data. Men prisene har blitt MYE bedre. Slår komplett på pris på bærbare f.eks. Det med at elkjøp ikke selger intern hardware har jo rett og slett med det å gjøre at det er et stort tapsprosjekt. Tar de inn 10 skjermkort som går ut på dato innen ei uke pga den teknologiske utviklinga, og selger bare 3-4 av dem. Så er det penger ut vinduet.

 

Ser dog ikke hvordan komplett heller kan tjene masse penger på dette i lengden.

 

Ja, det er ikek alt som er like gunstig, men det er ikke så sjelden elkjøp er billigst på produkter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...