Gå til innhold

Hvorfor Android nå dominerer markedet


Dominansen til Android  

189 stemmer

  1. 1. Hvilken prosentandel av smartmobilmarkedet tror du Android har i 2014 (world wide)



Anbefalte innlegg

Litt mer om markedsandelene i USA per 11. juli:

 

During the three months ending in May 2011, 76.8 million people in the U.S. owned smartphones. Among smartphone owners, Apple accounted for 26.6% of devices making Apple the top smartphone OEM (Original Equipment Manufacturer) for the month. RIM followed accounting for 24.7% of the market, with HTC capturing 11.8% share. Motorola and Samsung rounded out the top five with 11.4% share and 8.9% share, respectively.

 

 

http://www.comscoredatamine.com/2011/07/top-smartphone-oems/

 

Da vil jeg tro at Android allerede ligger godt over 40% i USA, og veksten har da gått raskere enn de mest optimistiske spådommene :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du det kommer til å gå så mye bedre med WP7 når Nokia kommer på banen? Mulig du har rett angående Mango, men jeg ser ikke helt hva Nokia skulle tilføre, som andre ikke allerede har.

Jeg tror det kommer til å gå bedre fordi Nokia har satset alt på WP7. De andre som lager WP7-telefoner i dag, lager f.eks. også Android-telefoner, og har ikke noe stort intensiv til å pushe WP7. Nokia har jo også historisk hatt veldig god distribusjon, og dette kan hjelpe til.

Lenke til kommentar

 

 

Foreslår derfor at vi forholder oss til kilder på en forholdsvis nøytral måte, enten vi liker resultatene av dem eller ei, for hvis ikke, ja da blir diskusjonen videre ganske så håpløs og er i så fall glad jeg ikke er moderator…

 

Det er greit, men når den ene kilden presenterer tall, som motstrider alle de andre kildene, må det være lov å stille spørsmål rundt kilden? Apple insider, er en del av Apple leiren, og det skulle forbause meg stort hvis de noen gang kom til å presentere tall som taler imot Apple. Iallefall uten en grundig gjennomgang der de stiller spørsmål rundt hvert et eneste komma i rapporten. Jeg kunne jo postet tall fra http://phandroid.com/, men vil tro mange her ikke hadde kommet til å ta de så seriøst.

 

Selvfølgelig er det lov å stille spørsmål ved kildene, alt annet ville vært utenkelig, men likefullt "ikke lovlig" å forkaste dem før man evt. har tall som motbeviser dette evt. gjør at man kan stille spørsmål ved dem. Kanskje det er et bedre utgangspunkt enn å si at disse kommer fra Apple Insider, så derfor kan ikke dette være sant? Alternativet er jo at vi sier at alt som kommer om Android sin vekst er tull fordi det er presentert av deg. Det blir jo også litt håpløst, eller... ?

 

Problemet her er vel at alt skjer fryktelig fort og flere ulike instanser jobber med samme sakene og presenterer tall som direkte og indirekte divergerer noe fra case til case, men like fullt prøver å favne det samme. Kanskje ikke så rart at tallene som fremkommer i perioder ikke går opp, men trendene er likevel ganske klare slik jeg oppfatter det; Android vokser kraftig om dagen. Uten at dette kommer til å endre mitt valg av telefon…

 

Samtidig må jeg si at jeg enda har til gode å se tall som direkte tilbakeviser disse opplysningene fra Canalys, som for øvrig rapporterer om «high-tech» trender på lik linje med alle de andre «research « selskapene. Og som er like troverdig / lite troverdig som alle de andre. Uten at det i seg selv er noe sak for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar

Litt mer om markedsandelene i USA per 11. juli:

 

During the three months ending in May 2011, 76.8 million people in the U.S. owned smartphones. Among smartphone owners, Apple accounted for 26.6% of devices making Apple the top smartphone OEM (Original Equipment Manufacturer) for the month. RIM followed accounting for 24.7% of the market, with HTC capturing 11.8% share. Motorola and Samsung rounded out the top five with 11.4% share and 8.9% share, respectively.

 

 

http://www.comscoredatamine.com/2011/07/top-smartphone-oems/

 

Da vil jeg tro at Android allerede ligger godt over 40% i USA, og veksten har da gått raskere enn de mest optimistiske spådommene :D

 

Det er fullt mulig dersom man viderefører historisk vekst de siste månedene. Kunne likefullt vært interessant å få dine betraktninger om hva som evt. ville kunne endre Android sin posisjon fremover. Ser du noen faktorer som vil kunne bidra til å skape et utfall hvor andre vil kunne vokse og Android vil kunne falle tilbake noe?

 

Vil gjerne også si at det er revnende likegyldig for meg at noen andre telefon OSer vokser så lenge jeg kan få mine behov tilfredsstilt, slik Apple gjør i dag. Og med den veksten og basen Apple har i bunn, så skal det mye til før Apple ikke tjener penger og vokser videre.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke patentoppkjøpet til Apple. Der har du en faktor som kan begrense androids vekst, selv om jeg innerst inne ikke tror det. Men når det gjelder Apple, så føler jeg meg aldeles ikke helt trygg. Det virker på meg som om de er helt uten skrupler, og gjerne går over lik hvis det er det som skal til...

Men jeg tror Google nå er så store og mektige, at det skal svært mye til for å vippe dem av banen. Og bra er det. For Android er et åpent og brukervennlig os, som flere og flere trykker til sitt bryst. Kanskje androids vekst vil tvinge Apple inn på samme sporet? Kanskje vil vi få iOs på flere telefoner, og da i en variant som lar brukerne bestemme, og ikk Apple? Det hadde alle vært tjent med?

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Patentkjøpet til Apple og co mener du? Blant selskapene som kjøpte finner du både Android, WP7 og Blackberry

The winning group includes competitors-turned-partners of Apple, such as Microsoft, Research In Motion Ltd., Sony Corp., Ericsson AB and EMC Corp., Nortel said in a statement.

http://www.businessweek.com/news/2011-07-11/apple-microsoft-group-wins-approval-to-buy-nortel-patents.html

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Patentkjøpet til Apple og co mener du? Blant selskapene som kjøpte finner du både Android, WP7 og Blackberry

The winning group includes competitors-turned-partners of Apple, such as Microsoft, Research In Motion Ltd., Sony Corp., Ericsson AB and EMC Corp., Nortel said in a statement.

http://www.businessweek.com/news/2011-07-11/apple-microsoft-group-wins-approval-to-buy-nortel-patents.html

Ja, men det er vel ingen tvil om at det er Apple som er hovedaktøren her. De startet budgivningen uten andre, men de skjønte vel at de måtte alliere seg med andre, hvis de skulle slå Google, uten å sette all økonomisk styring over ende...

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke patentoppkjøpet til Apple. Der har du en faktor som kan begrense androids vekst, selv om jeg innerst inne ikke tror det. Men når det gjelder Apple, så føler jeg meg aldeles ikke helt trygg. Det virker på meg som om de er helt uten skrupler, og gjerne går over lik hvis det er det som skal til...

Men jeg tror Google nå er så store og mektige, at det skal svært mye til for å vippe dem av banen. Og bra er det. For Android er et åpent og brukervennlig os, som flere og flere trykker til sitt bryst. Kanskje androids vekst vil tvinge Apple inn på samme sporet? Kanskje vil vi få iOs på flere telefoner, og da i en variant som lar brukerne bestemme, og ikk Apple? Det hadde alle vært tjent med?

 

Er noe usikker på hva som ligger i de patentene Apple kjøpte og hvordan de har tenkt å bruke disse, men tviler på at det ligger noe i dette som strengt tatt er noe særlig egnet til å stoppe evt. redusere en så stor andel av massen som nå Android representerer gjennom søksmål og den slags. Heller mer i retning av at de kommer til å bruke patentene og de mulighetene som ligger der til å få noe nytt og spennende ut til forbrukerne. Men igjen, dette er nå bare mine tanker og antagelser.

 

 

Min forventning til fordelingen av markedsandeler i smart mobil markedet heller i retning av at vi kommer til å få 3-4 dominerende systemer; 2 systemer er allerede i markedet og konkurrerer (Android og iOS), et «nytt» OS som er relansert og er på vei, men som av ulike årsaker enda ikke har fått skikkelig fotfeste i markedet (Windows Mobile), og ett system som enda ikke er lansert, men som antagelig vil vokse sterkt regionalt for så å bre seg til vår del av verden.

 

Når det gjelder Android og iOS så er gjenkjøpsraten høy, noe høyere hos Apple, så det er ikke noe som umiddelbart tilsier at den ene eller den andre skulle miste store markedsandeler sånn umiddelbart eller i løpet av et generasjonsskifte produkter. Nye innoverende produkter med andre OS-er vil i større grad kunne lokke den «gamle» Android garden bort ettersom de er mer troendes til å prøve ut nye ting (ref. adopsjon av innovasjoner).

 

Android og iOS sin evne til å levere i henhold til brukernes forventninger er definitivt en faktor å se opp for, uten at jeg i skrivende stund er i stand til å se at noen av de ovennevnte er «way off», ikke slik det ser ut i skrivende stund. iOS får en etterlengtet oppdatering i høst og Android slipper vel en ny versjon utpå høsten? Begge systemene er overordnet på plass, og det handler mer om og inkrementelt bedre hardware, software og brukeropplevelsen, enn egentlig å ta nye store skritt.

 

Endringer i trendene er definitivt en faktor som kan slå ut, f.eks. at den enkelte forbruker skulle oppleve det som ukult å ha det ene eller det andre merket. Apple er vel antagelig den som ville lide mest av disse to systemene, dersom noe slikt skulle inntreffe. Sterkere integrasjon av de sosiale mediene er også en faktor å se opp for her (ref. Google+) og vil kunne få betydning under forutsetning av at Google denne gangen lykkes både med lanseringen og konseptet over tid.

 

Windows Mobiles lave markedsandel skyldes i all hovedsak at de i dag er «fraværende» i markedet, og jeg er av den oppfatning av at WM fortsatt vil kunne ta en stor andel av dette markedet under forutsetning av at de kommer med et visuelt innbydende og gjennomarbeidet OS. Og hvor dette integreres med Windows og en ordentlig «app store» og sosiale medier.

 

Med produsenter som Samsung, HTC og Nokia på laget tror jeg faktisk at WM vil kunne ta en forholdsvis stor andel av markedet på smart mobiler, og vi vil da få 3-tre systemer som konkurrerer om forbrukernes gunst. Android oppskriften blir i så fall viktig, dvs. telefoner i alle regnbuens farger, i alle prisklasser, i et utall av modeller, og løpende lanseringer.

 

For produsenter som HTC og Samsung innebærer dette en mulighet til å øke volumet og generere større overskudd. Og den som tror at lojalitet (til f.eks. Android) betyr noe i denne sammenheng, ja de må tro om igjen. Om dette først og fremst vil ramme Android eller iPhone er jeg noe usikker på, men Android brukerne er tradisjonelt mer søkende slik at de vil kunne rammes i større grad.

 

At andre aktørers evne til å få en haug med nye og brukbare telefoner til markedet med et system som fungerer noenlunde brukbart, er definitivt en faktor undertegnede forventer. Og kanskje da spesielt fra kineserne som fortsatt har et stort hav av ikke-sysselsatte å sette i arbeid. Ikke undervurder folks evne til å bruke penger på all mulig «bling-bling», spesielt ikke hvis det dreier seg om tech produkter.

 

Dette er ikke nødvendigvis en utvikling som finner sted i dag, men som jeg tror vi vil få se over de neste 10-årene; 3-4 OS-er for smart mobiler som konkurrerer om markedsandeler, og hvor alle de tradisjonelle virkemidlene tas i bruk. En fordeling aktørene imellom på 20-30%, og hvor den som klarer å skape image, lojalitet og «add ons» vil tjene mest penger over tid.

 

 

For øyeblikket tror jeg at Android primært må bedre fragmentering og standardisering, slik at opplevelsen av gapet mellom de ulike produktene reduseres. Dette vil bedre utrulling av nye oppdateringer, redusere dagens ustabilitet, etc. etc. Utvikling av dagens infrastruktur bør også forbedres. Googles evne til å binde folk opp i diverse sosiale medier og spille på disse faktorene er og vil bli viktig videre.

 

For Apple vil utfordringen bl.a. være å holde tritt med utviklingen på OS-et, slik at de ikke havner så bakpå at kundemassen føler de sitter med et produkt som ikke er oppdatert og på linje med Android sine løsninger, over tid. Stadige innovasjoner og utvikling av nye produkter og løsninger som ligger foran konkurrentene, nye «add ons», lansering av nye tlbud til eksisterende iOS base, sterkere integrasjon av sosiale medier, etc. etc.

 

For Windows Mobile handler det først og fremst om å komme tilbake til markedet og om å være synlig. De må lansere et utall av produkter i alle varianter og prisklasser, til alle målgruppene, og nærmest «drukne» markedet i tilbud av modeller. Disse produktene må være integrert med alle de ulike sosiale mediene som finnes i dag ettersom Windows egne løsninger i dag er akterutseilt.

 

 

Dette er bare noen av de tankene undertegnede har gjort seg i løpet av dagen. Spennende å høre hva dere andre tenker.

 

 

P.s. Så i etterkant at innlegget kunne forenkles og bli klarere, og har derfor skrevet om noen deler.

Endret av Stool Sample
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple accounted for one-fifth of all US retail sales growth in Q1 2011

 

Apple led U.S. retail growth in the first quarter of calendar 2011, accounting for a whopping 20 percent of all sales growth by publicly traded American retailers during the three-month period.

 

The data comes from retail sales expert David Berman, who told USA Today that he believes Apple's retail success is "mind-boggling." In the quarter which ended in March, Apple's U.S. sales saw an 80 percent increase by $4.6 billion.

 

"Total U.S. sales among public retailers, including auto parts dealers, Internet companies, and electronic retailers, grew by $23.2 billion in the first quarter, according to Berman's report," the story filed on Wednesday reads. "After Apple, the biggest chunk of U.S. sales growth came from Amazon.com and Wal-Mart stores."

 

During the three-month span to start 2011, Apple's retail sales were up 32 percent, and in-store revenue from Mac sales was up 90 percent. Revenue from retail stores was $3.18 billion, a year-over-year increase of 90 percent.

 

While the bulk of Apple's retail sales come from the U.S., where most of its stores are located, the international expansion of the iPhone maker's retail operations is playing an increasingly vital role. The company revealed in its last quarterly earnings call that international retail store volume now exceeds average U.S. store volume.

Endret av Stool Sample
Lenke til kommentar

Men jeg tror Google nå er så store og mektige, at det skal svært mye til for å vippe dem av banen. Og bra er det. For Android er et åpent og brukervennlig os, som flere og flere trykker til sitt bryst. Kanskje androids vekst vil tvinge Apple inn på samme sporet? Kanskje vil vi få iOs på flere telefoner, og da i en variant som lar brukerne bestemme, og ikk Apple? Det hadde alle vært tjent med?

Vi er vel også tjent med å ikke ha en stor dominerende aktør, er du ikke enig??

 

Det er derfor jeg sier at det er trist hvis Android kommer til å dominere, og jeg tror dessverre det kommer til å skje. Da blir det samme greie som på PC-fronten med Windows... En dominerende aktør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst når det gjelder tallene: Et hvert fornuftig menneske bør ta slike tall med en diger tresleiv med salt. Jeg har fulgt markedsandelene i mobilbransjen siden mange mange år før iPhone en gang var tiltenkt og det samme gjelder nå som da: Et markesanalysefirma presenterer tall en dag, et annet presenterer helt andre tall for samme periode litt senere, og ingen av avisene, fanboi-sidene, eller bloggene presenterer noe fornuftig. De vrir og vender på og får tall til å se helt annerledes ut enn hva de egentlig er. De velger og vraker, og de tolker tall etter VG-statistikk-metoden. Ergo. Uansett hvor dere finner tall, enten det er en blog, en avis, en fanboi-side eller direkte fra et markedsanalysefirma: anta at tallene er hentet ut av rumpa til en elg. :p

 

Når det gjelder Apple og patenter: Jeg er usikker på hvilke patenter det er de forsøker å få klørne i, men med mindre de er helt utrolig fantastiske, så er jeg ikke spesielt bekymret. Apple er, og har alltid vært, en lettvekter når det gjelder mobilpatenter. Det finnes andre som sikkert kunne knust Apple som aktør om de faktisk ønsket, og inngikk et samarbeid. Nokia med venner og uvenner har en blytung patentportefølje, som Apple bare kan drømme om. Det så vi f. eks. når Apple og Nokia ble uvenner sist. Apple kom til bordet med UI-relaterte saker slik som knapper og kommunikasjon via seriell til mobil og annet fjas, mens Nokia hadde sine tunge patenter på kjerneteknologi i mobilnettet.

Lenke til kommentar

Mener også det var snakk om 4G patenten ja. 3g har jeg ikke fanget opp, men kan godt være at det dreier seg om dette også. Noen som vet hva 4G patenten det her er snakk om, dreier seg om? Er det ww?

Skjønner hvorfor Ericsson da er interessert, men merkelig at ikke Nokia-Siemens var på banen?

Endret av newnick
Lenke til kommentar

Google vil nok ikke sitte på gjerdet for og bli saksøkt i hue&ræva:

 

Let’s face it – Google’s partners are under a lot of stress. Their decision to go with Android came with a lot of headache. It’s not that we didn’t see potential legal problems in Google’s future before, it’s that we never imagined so many different companies would target Google and their hardware vendors. Most of it has to do with patent infringement, cases which Google believes stifles competition. It does stifle competition, but that doesn’t make infringement legal under today’s system.

Fortunately, Google won’t take it lying down. At the very least, they need to make sure Android’s distribution isn’t affected by the mountains of cases stacked against them. I’m sure they’re fine with settling or paying licensing fees, but some of these cases have the potential of being ruled against Google’s favor and could very well see the death of Android licensing. We’re not sure if that’ll ever happen, but we certainly hope it doesn’t.

That’s why we’re glad to see Google bidding for patent portfolio’s like the one Nortel had. Although they lost that auction, it shows that Google was making yet another aggressive push to secure patents so that they can go on about their business. Now, they’re taking an even bigger step forward.

Google’s building a team of patent lawyers to help them in all this. Everything from handling patent lawsuit cases to scouting prospects and setting up for acquisitions will be the team’s responsibility. Google knows they won’t be able to win this battle by claiming that competition is being stifled every time someone serves them a subpoena so they’re making real moves to properly handle this ongoing issue. Let’s hope all of this turns out to be as fruitful as Google wants it to be in the long run. [TechCrunch

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Just a few weeks ago Andy Rubin tweeted they were seeing around 500k daily, so in just 1 short month they are seeing a stable and fast increase. That was only 16 days ago and now they are already passing 550,000, all I can say is wow. That is like 3.8 million phones every week being activated — That is a lot of phones.

 

http://androidcommunity.com/android-now-seeing-550000-activations-daily-says-larry-page-20110714/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

48% Allerede i Q2 2011 er over all forventning. Spør du meg, så er dette nesten et for godt tall til å være sant.

 

Ps. Legger nå til et nytt alternativ i pollen øverst. Det er lov å slette sin egen stemme for å stemme på nytt. Lurer hva de som har stemt på det øverste alternativet har tenkt med? Skulle likt å hørt en begrunnelse.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...