Gå til innhold

Hvorfor Android nå dominerer markedet


Dominansen til Android  

189 stemmer

  1. 1. Hvilken prosentandel av smartmobilmarkedet tror du Android har i 2014 (world wide)



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folkens! Hva har dette med hvor stor markedsandel Android kommer til å ha i fremtiden? Kanskje på tide å hale seg inn på riktig tema igjen!

 

Hvor stor markedsandel Android kommer til å ha i fremtiden er vel et resultat av hva kostnaded ved å bruke Android faktisk blir for produsentenen.

Her kommer disse patentstridighetene inn.

 

Microsoft f.eks krever inn penger fra HTC for hver Android-telefon de selger, og går nå etter blant annet Samsung.

Microsoft vil ha produsentene over til Windows Phone, forståelig nok, og går etter Android via mobilprodusentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor stor markedsandel Android kommer til å ha i fremtiden er vel et resultat av hva kostnaded ved å bruke Android faktisk blir for produsentenen.

Her kommer disse patentstridighetene inn.

Helt klart. Men krangling om hvem som gjorde hva først, og hvem som er slemme og ikke derimot.

Lenke til kommentar

Det er i løpet av tråden diskutert flere årsaker til at Android vinner terreng, men uten at undertegnede føler at alt det som er kommet opp, ei heller i innledningsartikkelen av Marius Aarre, nødvendigvis er like relevant og/eller gyldig i forhold til tittelen på tråden: “Hvorfor Android vil dominere verden”.

 

Det er ingen grunn til å betvile at Android har hatt en eventyrlig vekst siden lanseringen i 2008, og selv om man ekskluderer begge de kinesiske versjonene som Android inkluderer i sine rapporter, OMS og TAPAS OS, er det klart at Android opplever en sterk markedsvekst i disse dager.

 

Jeg er imidlertid usikker på om enkelte av årsakene det argumenteres for, virkelig er årsaken til at Android som OS på smarttelefoner nå opplever denne veksten. For den jevne forbruker er det f.eks. uinteressant at Android har en åpen kildekode. Forbrukerne bryr seg ikke om den slags, heller ikke de fleste brukerne her inne.

 

Det at alle produsenter som vil kan benytte seg av operativsystemet uten å måtte betale for det, er imidlertid er godt argument, og adresserer hvorfor så mange produsenter av hardware har grepet mulighetene til å bruke operativsystemet på sine telefoner. Uten å måtte betale for det, har altså alle som ville, kunnet spy ut smart mobiler uten noen kostnader forbundet med annet enn hardwaren. Det var en endring av spillereglene i forhold til før 2008.

 

Argumentet om at det produseres smartmobiler i alle varianter og prisklasser, og at forbrukerne enkelt kan finne et produkt som tilsynelatende passer den enkeltes behov, er også et godt argument for Android telefonenes fremgang den siste perioden. Det pøses ut mobiler i alle regnbuens farger og i alle prisklasser, og hvor alle virkemidler tas i bruk, så alle kan finne noe som passer sin lommebok.

 

Jeg har imidlertid problemer med argumentet om at man velger Android fordi at det er Android ettersom den jevne forbruker, heller ikke min forholdsvis bevisste omgangskrets, har et så veloverveid forhold til valget av smart mobil, enn så lenge. Og her rører vi, i mine øyne, på en langt mer sannsynlig forklaring til Androids vekst; nemlig fraværet av konkurrenter.

 

Litt fleipete sagt, så må man være bortimot idiot om man kjøper noen av Nokias konkurrerende smart mobiler i dag, gitt kombinasjonen hardware og software. Ikke det at jeg ønsker å trekke i tvil deres egenskaper på hardware siden, men det totale resultatet er heller sørgelig sett fra et brukeropplevelses synspunkt. Ikke har det en fremtid heller.

 

Windows Mobile, som også var forholdsvis store på smart mobiler tidligere, gjennom blant annet Qtec og HTC, har vært bortimot fraværende på markedet i det siste. Etter relanseringen av Windows mobile i fjor høst har man ikke klart å gjøre seg attraktiv overfor produsentene, som nå selvfølgelig prioriterer Android, og sliter med å få forfeste i markedet.

 

RIM som var dominerende på enkelte markeder har også opplevd en dramatisk dreining bort fra sine produkter, og sliter med å forholde seg til endringene i markedet. Sistnevnte representerer i dag mer eller mindre en særgruppe – finansnæringen – i det hjemlige markedet, samtidig som mange av argumentene som tidligere talte for en RIM løsning nå er på vei til andre aktører også.

 

Kort oppsummert: Nokia, som bortimot dominerte markedet inntil nylig er ikke lenger et troverdig alternativ gitt konkurrerende produkter. Windows Mobile er bortimot ikke eksisterende lenger, og RIM henger ikke lenger med i konkurransen. Hva skal da folk kjøpe? Hvilke reelle alternativer finnes det på butikken?

 

De eneste smart mobilene som da gjenstår og er, litt røft sagt, sånn noenlunde tilgjengelige for forbrukerne, er Android baserte mobiler og iPhone. Og det er i mine øyne en langt mer plausibel forklaring enn at folk har et så bevisst forhold til tingene at de vil ha Android, enn så lenge.

 

Dette skiftet i markedet, denne smart mobil innovasjonen, kom samtidig med at Apple lanserte sin iPhone og Googles utvikling og lansering av Android, som så sine muligheter i et marked hvor hardware produsentenes alternativer mer eller mindre forsvant og/eller ikke lenger leverte en brukeropplevelse i tråd med tiden.

 

Og mens Apple lanserer en modell i året, så spyr “Android produsentene” ut sine modeller i alle regnbuens farger og i alle prisklasser. Selv de med minst pengepung skal nå ha en smart mobil, og uten noe større kunnskaper kjøper de alt mulig rusk og rask for å bli kule og/eller henge med. Image is everything, thirst is nothing!

 

Min påstand er altså at det foreløpig synes mer sannsynlig at Android selger fordi det, stort sett, er ett av de “2-to” tilgjengelige alternativene på en smart mobil i dag, og ikke bevisstheten om at det er en Android telefon man vil ha. Dette kan imidlertid endres under forutsetning at de rydder opp i fragmenteringen og klarer å bli et begrep på lik linje med Apple sin iPhone.

 

Hvordan dette markedet ser ut om 5 år, ja det vet ikke jeg, men får Nokia og/eller noen andre fart på ting igjen evt. at Android produsentene og/eller Apple ikke klarer å levere i henhold til forbrukernes forventninger, så kan det fort skje store endringer på bekostning av dagens aktører.

 

 

- Just my two cents

 

p.s. Glemte i farten å hensynta Sony Ericsson, som med P800, P900 og P910, tidlig på 2000-tallet "dominerte" smart mobil alternativene med sine små og lett "tilgjengelige" produkter. Selv om selskapet nå har migrert fra Symbian til Android, har ikke selskapet lenger den posisjonen de hadde tidligere i dette markedet, og er i mine øyne en uviktig spiller videre.

 

p.s. 2 fant noen skriveleifer

Endret av Stool Sample
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo flott at de støtter det systemet også.

 

According to a press release, supporting iOS is part of the company’s long term strategy of employing IP networking technology to allow a variety of audio systems communicate with each other through its proprietary HiQnet protocol, which Harman touts as “the world’s first connectivity and control protocol that integrates all product categories in the signal chain for professional audio systems of all types, size, and applications.”

 

http://www.macworld.com/article/159069/2011/04/harman_crown_wireless_ios_app.html

Lenke til kommentar

Om vi ser på Vesten (usa-europa og vellstående deler av øst europa under ett) så trur jeg avanserte android og iphone deler kaka i to, ca 50-50 på lang sikt. Men om vi tar med resten av verden så trur jeg enkle billige android telefoner vil ta nesten hele kaka med en andel på mellom 80 og 90 % dette for at Android er gratis, og at "alle" kan få laget en billig Kina kopi og da trenger ikke den koste mer enn ca 10-20 $ pr enhet i kina. Jeg så foresten et par slike på en kinesisk side der var prisen 1500 $ for 100 telefoner... så om ikke telenor og andre store selskaper sponser de ned mot 1-2 $ mot binding resten av levetiden! så forundrer det meg stort. Og i denne sammenhengen så har appel lite og stille opp med så derfor trur jeg på deling i europa/usa og android i "resten" av verden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De skal vel egentlig fremdeles betale Microsoft etc. for å bruke Android? Men det kan jo hende de går under radaren :)

 

Det kan også hende at WIndows Phone overtar deler av markedsandelen til Android med tiden, men Microsoft har vel ingen billigmodeller helt enda? Hvem vet, kanskje de også tar andeler fra Apple?

Lenke til kommentar

De skal vel egentlig fremdeles betale Microsoft etc. for å bruke Android? Men det kan jo hende de går under radaren :)

 

Det kan også hende at WIndows Phone overtar deler av markedsandelen til Android med tiden, men Microsoft har vel ingen billigmodeller helt enda? Hvem vet, kanskje de også tar andeler fra Apple?

Ja, og nå må de vel snart begynne å betale apple for å bruke android også, samt htc og de andre som kjøpte Nortel sine patenter. Men regner med kineserene gjør det på sin måte :p

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les hele artikkelen du... ;)

Edit: Uten å påberope meg noen juss studie, så vil jeg tro dette er et klart brudd på loven om fri konkurranse, som etter det jeg skjønner står ganske sterkt i USA.

Men så kan man jo se litt på hvem som er kjøperne, og jeg ser både Ericsson og Sony der, så da vil jeg tro de ikke er villige til å la Apple stikke kjepper i hjulene for Android. SE har jo også piler som peker oppover, og det skyldes nok ene og alene Android. Så jeg tror ikke salget vil bety det helt store, iallefall ikke for Google Android.

Endret av newnick
Lenke til kommentar

De er allerede frikjent i Kanada som tidligere nevnt, men andre vil riktignok ha en dypere granskning.

 

The Rockstar group got antitrust clearance on June 23 for the transaction. However, the American Antitrust Institute has asked the Justice Department for "an in-depth investigation" into the consortium's patent portfolio purchase.

Kan det være Google som ligger bak, mon tro? :)

 

Det er fremdeles uvisst om de bryter kanadisk lov. Det får resultatet av denne eventuelle granskningen avgjøre vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...