Gå til innhold

Hvorfor Android nå dominerer markedet


Dominansen til Android  

189 stemmer

  1. 1. Hvilken prosentandel av smartmobilmarkedet tror du Android har i 2014 (world wide)



Anbefalte innlegg

Nei. De fleste toppmodelle har kamera som matcher n8. Xperia X10 tar bedre bilder i 8 av 10 situasjoner. Da jeg så det "sort på hvitt" sluttet jeg å la meg villede av overivrige journalister som prøver å innbille oss ting som ikke stemmer. Nokia, med sin plast optikk, er på akkurat samme nivå som alle de andre. Forskjellen ligger vel i at Nokia har preget objektivet med et kjent merke, noe blant annet Amobil mener fortjener full honnør, og gir Nokia full valuta for brukte "reklamekroner". Og du/dere lar dere villede, uten så mye som en kritisk tanke i hodet. Vel for meg må du/dere gjerne leve i denne villfarelsen, men vær så snill, ikke gjenta den til det kjedsommelige...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det kan bli morsomt. :)

Open source, kan du linke til disse rapportene du stadig drar ut av ræva?

 

Kilde 1

Kilde 2

Kilde 3

 

Ellers ble det også nevnt at Google Android hadde hele 450.000 utviklere på Google I/O nå i vår . Dette er 100.000 mer enn til iOS. App Store er fortsatt størst og best, men Google Android tetter igjen hullene nå.

Kommentarer til dine kilder:

Kilde 1: Antall utviklere som koder for Android går opp fra 59% -> 67%, for iOS opp fra 50% -> 59% fra 2010 - 2011. iOS har forbausende nok større vekst - med 9 prosentpoeng mot Androids 8 prosentpoeng - i tilleggg til at iOS allerede har dobbelt så mange apps. Det er imidlertid ikke antall gutteroms-"utviklere" det kommer an på, men antall utviklere som leverer varene - altså ferdige apps. En økning på 200.000 apps det siste året, til formidable 425.000 iOS-apps, sier egentlig sitt.

 

Kilde 2: Antall OSS-prosjekt (som veldig ofte koker bort i kålen) er rimelig uinteressant i forhold til den totale mengden apps.

 

Kilde 3: Synsing, og mer synsing, lite substans.

 

Personlig så liker jeg ikke tanken på at noen skal dominere markedet, enten det er iOS eller Android, og regner heller ikke med at Android vil komme i den posisjonen. Flere aktører med relativt jevnstore markedsandeler for mobil-OS vil i bunn og grunn være det beste for markedet og brukerne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Imponerende at en ett år gammel mobiltelefon - altså iPhone 4 - hadde 43% markedsandel hos Netcom ved utgangen av mai, ja ;)

 

Og hyggelig at en og annen app utvikles for Android også... :p

 

Det som er hyggelig, er at både HTC og Samsung kommer med modeller som vil overskygge iPhone 5 når den endelig lanseres. Samsung har vel allerede sluppet litt informasjon om sin kommende toppmodell, og jeg vil tro HTC ikke sitter og ser på ;) Så kan vi jo håpe at Sony Ericsson følger opp. Nokia kan vi nok glemme, da de har gått seg bort i Symbian, Meego og Windows. Synd, for Apple fortjener all den motstand de kan få :p

Det er i alle fall interessant at du mener å kunne fastslå hvordan iPhone 5 vil bli "overskygget", lenge før det finnes tilgjengelig informasjon om den. Har du sommerjobb som spåkone på tivoli, eller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan jo kanskje ta deg bryderiet med å av å til bevege deg utenfor amobil sin lille verden. Andre har skrevet om dette for lenge siden, og jeg tipper copy-cat-amobil vil skrive en epistel om dette snart. De må vel bare finne en måte å vinkle det mot

android først ;)

Så for oss som kan lese, og som også er andre steder og leser, så vet vi allerede hva som er lekket rundt iPhone 5 og rundt Samsung sin kommende toppmodell. Og tro meg, iPhone kommer til å havne skikkelig i skyggen denne gangen. At Htc også kommer på banen, ja det er kunn spekulasjoner. Men Samsung sitt nye flaggskip, hadde du også klart å lese deg frem til, uten bruk av spåkjærringer o.l. Men hvis du ikke tror meg, kan du enten besøke bygdas "klarsynte", eller google litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fakta er at det har vært skrevet mange "copy-cat"-artikler om iPhone 5 eller iPhone 4S eller hva den nå vil hete, der publikasjoner over hele verden tygger drøv på de samme mer eller mindre godt funderte ryktene. Man kan anta en del, med ulike sannsynlighetsgrader, ut fra det vi vet om eksisterende hardware, leverandører, osv, samt kjente "roadmaps" for nye/kommende versjoner av diverse komponenter. Men fakta er at vi vet ikke hvordan "iPhone 5" vil bli, og det er derfor temmelig idiotisk å komme med bombastiske spådommer i den ene eller andre retningen.

 

At Samsung kommer med et "nytt flaggskip" i løpet av året - eller en enda mer forvokst variant med litt høyere klokkefrekvens - er vel omtrent like uinteressant som alle de nesten kliss like modellene HTC spyr ut. Sorry Samsung-fans, jeg er ikke imponert over at Samsung nok en gang forsøker å selge skinnet før de har sett snurten av bjørnen. Blir fortsatt litt lattermild av Samsungs gedigne redesign-operasjon med Galaxy Tab 10.1, som liksom skulle ta rotta på iPad 2 da den ble lansert i vinter - men da iPad 2 kom måtte Samsung luske tilbake til tegnebordet og utsette hele greia i flere måneder. Så hvorfor skulle Samsung klare å lage "killer-telefonen" denne gangen, når de ikke har klart det før? ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herreminhatt? Ser du hva du skriver. Hvem er det som lanserer kliss like telefoner? Du sier samsung, vi andre som ikke er blitt blindet av alt "bling-blinget" apple pakker inn sine dønn like telefoner i, vet at er det noe som er likt, ja så er det iphone.

Du synes kanskje det er uinteressant at vi får et android flaggskip, som spiser iphones til frokost, men store deler av verdens befolkning synes det er interessant.

Lenke til kommentar

Apple har lansert to "kliss like" telefoner siden 2007, iPhone 3G og 3Gs - sånn bortsett fra det er "litt" forskjell fra Arm 11 til Cortex A8 og fra PowerVR MBX-Lite til PowerVR SGX535 GPU - vi snakker om 2-3 ganger bedre ytelse i tyngre apps. Detaljer som et vesentlig bedre kamera, dobling av 3G-hastighet og digitalt kompass kan også nevnes. Altså ikke "same shit, slightly different wrapping" 20 ganger i året (Samsung og HTC), men "new shit, same wrapping" - den ene gangen... ;)

 

Her har vi et utvalg av telefonene HTC har lansert de siste 18 månedene, ikke bare to "dønn like" telefoner med ett års mellomrom, men en hel haug:

http://www.gsmarena.com/

Say no more...

 

Store deler av verdens befolkning klarer nok ikke å engasjere seg særlig mye mer enn meg i at det kommer enda et "flaggskip" fra Samsung eller HTC, omtrent før man har fått det forrige "flaggskipet" ut på markedet. Mange blir bare likegyldig til "nye" telefoner fra produsenter som spyr ut 10-20-30 "nye" telefoner i året, med stadig nye navn og kryptiske betegnelser på de fantastiske nye teknologiene, som folk flest ikke klarer å forholde seg til. Ja, bortsett fra alle Android-nerdene som hopper rundt som små Lemmings, og bare svi av noen tusen kroner til på enda en mobiltelefon som de ikke har bruk for - den fjerde hittil i år, elns, i en hvileløs jakt på mobil-nirvana. Latterlig.

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Apple har lansert to "kliss like" telefoner siden 2007, iPhone 3G og 3Gs - sånn bortsett fra det er "litt" forskjell fra Arm 11 til Cortex A8 og fra PowerVR MBX-Lite til PowerVR SGX535 GPU - vi snakker om 2-3 ganger bedre ytelse i tyngre apps. Detaljer som et vesentlig bedre kamera, dobling av 3G-hastighet og digitalt kompass kan også nevnes. Altså ikke "same shit, slightly different wrapping" 20 ganger i året (Samsung og HTC), men "new shit, same wrapping" - den ene gangen... ;)

 

 

 

For de aller fleste er alle iPhonen kliss like. At de har forskjellige cpu-er og brikkesett, er kun vi nerder som bryr oss om. Men de har samme os, og er kliss like. Altså 4-5 kliss like modeller.

Og når du snakker om Samsung sin nye toppmodell, så ser det ut til at mange bryr seg om deres toppmodeller. Bare se på salgstallene du, så ser du det. Du snakker om Android kjøperne som hvileløse skapninger som stadig jakter på den perfekte telefon. Vel, der tror jeg du skal bytte ut Android kjøpere med iPhone kjøpere. Hvem er det som virkelig hopper hver gang Jobs presenterer et "nytt" produkt, kliss likt det forrige produktet som dere hoppet for et år tidligere?

Steve Jobs: "Hopp! Hopp!" :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar

What Newton said.

 

Open-Source: Kildene var akkurat like dårlige og uviktige som forventet.

Hahaha... nå må jeg le. Du kaller altså http://www.phonesreview.co.uk

for dårlig og uviktig :D

Du snakker om å skyte seg selv i foten. Tipper de eneste kildene du vil godta er Steve Jobs. Hvis han sier noe, så er det slik, i din verden?

 

Vel når man ser på hva som faktisk skjer så ser det jo ikke ut som at det kildene kommer med faktisk betyr så veldig mye. Det er jo som Newton sier, apps som faktisk blir utgitt som betyr noe.

 

Du får bare tro hva du vil om min fanboyisme, det er jo uansett skivebom.

 

 

Endret av UrgeLoL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har lansert to "kliss like" telefoner siden 2007, iPhone 3G og 3Gs - sånn bortsett fra det er "litt" forskjell fra Arm 11 til Cortex A8 og fra PowerVR MBX-Lite til PowerVR SGX535 GPU - vi snakker om 2-3 ganger bedre ytelse i tyngre apps. Detaljer som et vesentlig bedre kamera, dobling av 3G-hastighet og digitalt kompass kan også nevnes. Altså ikke "same shit, slightly different wrapping" 20 ganger i året (Samsung og HTC), men "new shit, same wrapping" - den ene gangen... ;)

 

 

 

For de aller fleste er alle iPhonen kliss like. At de har forskjellige cpu-er og brikkesett, er kun vi nerder som bryr oss om. Men de har samme os, og er kliss like. Altså 4-5 kliss like modeller.

Og når du snakker om Samsung sin nye toppmodell, så ser det ut til at mange bryr seg om deres toppmodeller. Bare se på salgstallene du, så ser du det. Du snakker om Android kjøperne som hvileløse skapninger som stadig jakter på den perfekte telefon. Vel, der tror jeg du skal bytte ut Android kjøpere med iPhone kjøpere. Hvem er det som virkelig hopper hver gang Jobs presenterer et "nytt" produkt, kliss likt det forrige produktet som dere hoppet for et år tidligere?

Steve Jobs: "Hopp! Hopp!" :D

Så alle Android telefoner er "kliss like", siden de har samme OS - i følge din form for "logikk"...

Og disse to er "kliss like"?:

iphone-3gs_20110428.jpgiphone-4_20110428.jpg

 

Tja, hvem er det som hopper hver gang Jobs presenterer et nytt produkt? Min iPhone er en 2007-modell...og med sitt bakdeksel av aluminium er den langt fra "kliss lik" noen av de etterfølgende modellene heller:

g_iphone.jpg

 

Forresten, hvor mange ganger har du hoppet på kommando hvor mange telefoner har du hatt de siste 4 årene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

What Newton said.

 

Open-Source: Kildene var akkurat like dårlige og uviktige som forventet.

Hahaha... nå må jeg le. Du kaller altså http://www.phonesreview.co.uk

for dårlig og uviktig :D

Du snakker om å skyte seg selv i foten. Tipper de eneste kildene du vil godta er Steve Jobs. Hvis han sier noe, så er det slik, i din verden?

"Copy-cat" artikkelen fra Phonesreview er jo ikke en spesielt imponerende gjengivelse av kilden, når de bl.a klarer å legge inn en nokså alvorlig feil der de skriver at iPhone "is up a good 50 per cent from last year" - skal selvsagt være "up from 50 per cent". Med andre ord: det er god grunn til å være kritisk til alt man leser på nettet, om det nå kommer fra steve Jobs eller en eller annen "copy-cat" skribent i en annenrangs britisk blekke...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager at jeg må skuffe deg, men din iphone er kliss likalle de andre, tross i at du har annen farge på bakdekslet dit. Forskjellen er en bagatell av et bakdeksel. Og htc eller samsung, for den saks skyld, har jo ikke bare ett os. Men jeg tipper du sikter til android, med din sleivete kommentar. Da er det jaggu bra at android, i motsetning til ios, kan skreddersyes slik at det blir personlig :p

 

Og for å fortsette. Hvis du skal utelukke alle medier, ut ifra skrivefeil/trykkfeil, ja da blir det rimelig tynt i rekkene. Jeg vil tro det blir null igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konkuransen mellom adroid og ios er en konkuranse som ios vil tape til slutt uansett. Dette er ikke for at android er bedre eller at ios er bedre men rett og slett pga av at konkuransen mellom de store (samsung, htc, se osv) vil drive utviklingen av telefoner så fort framover at appel vil henge etter anderllerede med iphone5 og det før den er lansert. De bruker rett og slett for lang tid på og utvikle den. Så det de drømte om for et halv år siden finnes idag på gallaxy sII!

 

Men for oss som kunder er dette et kjempe stort pluss, ios enheter blir billigere og det samme gjør gode android telefoner, allerede no ser vi at forholdsvis nye telefoner faller under både 2000 og 1000 kr grensen uten abonnemang. Slik som feks htc desire som nå ligger på ca 3000 kr og det er ikke en gammel telefon, den er helt super. (den vil falle mer om litt, ble solg til kr 2200 for noen uker siden) Og i denne sammenhengen så er det kunden som vinner og appel som taper :-/

  • Liker 3
Lenke til kommentar


Tråden er ytterligere ryddet for tull og tøys (og nei, det hjelper ikke å redigere innlegg i etterkant av at en moderator har ryddet tråden - vi fanger opp slikt også). Videre personangrep og tøv vil resultere i ferie fra forumet.

I tillegg: Brukeres advarselhistorikk er en sak mellom brukeren og forumet. Går man tom for arguementer så er det ikke greit å gå på persons tidligere historikk på forumet. Det er personangrep og vil ikke tolereres.

Lenke til kommentar

Det er vel bare et tidsspørsmål før alle telefoner i prinsippet er en type smarttelefoner, så markedet for rimelige varianter av det vil være veldig stort.

Den tiden er nesten allerede her. Var med ei venninne som trengte en ny og billig telefon før en festival, og derfor stakk vi innom Expert. Hyllene her var nesten utelukkende fylt med hva man kan kalle smarttelefoner eller i det minste halvsmarte. Kryr jo av HTC's og SE's Android-modeller overalt, og også Nokia har jo endel å tilby på denne fronten. De som ikke kan kalles smarttelefoner er virkelig ikke smarte fikk jeg inntrykk av. Typisk var bestemors-modeller og gamle mobiler i nytt skall uten særlig fremgang (er nesten ikke riktig å si at det er en ny modell). Trodde faktisk at smarttelefoner skulle forblir relativt dyre og forbeholdt aktive brukere, men virker ikke som om det er riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...