Gå til innhold

Nikon D7000 Hvilken makrolinse? + Tips?


Anbefalte innlegg

Heisann, da sendte jeg kjerringa på By'n for å kjøpe et Nikon D7000 med standard 18-105mm Linse, kansje galskap å tenke på at jeg aldri har brukt et speilreflekskamera før, men det vil nok tiden vise. Min store lidenskap er fotografering av nærbilder, ala innsekter og blomster, utrolig mye detaljer man får som man ellers ikke får sett, brukte et gammelt nikon kompaktkamera til dette med overraskende gode resultater tidligere. Regner med jeg ikke kan forvente dette med en 18-105mm linse, så mitt spørsmål er hva dere der ute anbefaler?, ser det er linser der ute helst i 5000+ klassen, lurer vel egentlig på om det er noen rimeligere og fullt brukbare andre alternativer å finne for å få utfoldet min makro lidenskap?

Opptil 2500 hadde vert ok, men kansje jeg må bite i det sure eplet en gang til å punge ut mer for en linse også, er egentlig denne linsejungelen som har holdt meg tilbake fra speilrefleks hittil!... Ellers så tas det gjerne imot tips på hva annet man bør ha av filter?, etc til kamera, og eventuelt blitz?, gjerne i den enden av skalaen der man får mye for pengene...

All hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tamron 90mm Macro bruker jeg på D7000, med godt resultat. Har du råd er nok Nikon original 105mm Macro bedre, men Tamrons funker godt. Om du vil fokusere mye på insekter ville jeg gått for 150mm+, Sigma har en god 150mm. Det skal dog sies at du vil få gode blomsterbilder fra en lang macro som 150mm også, men mange foretrekker kortere brennvidder for blomsterfoto o.l. :)

 

~35-60mm = å foretrekke for blomster og statiske motiver

~70-100mm = Allround

~150mm ++ = Bra til insekter(grunnet lengre brennvidde, lengre arbeidsavstand ift lettskremte insekter)

 

Her er et lite utvalg macrobilder tatt med 90en min:

 

http://www.flickr.com/photos/61283654@N03/sets/72157626935535399

 

 

Allroundmacroer som Tamrons 90mm er gode til det meste, og de er virkelig flotte til portrett! Om man skal ta bilder av insekter gjelder det bare å trå varsomt, og ikke gå HELT inn, men heller croppe litt i etterkant; noe du har god mulighet til med 16mpx som det er på D7000.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Takker for tips, skal ta en kikk på det, tok en kjapp titt på bildene dine eneste eg la merke til var at det var forsvinnende lite område på noen av disse som var i brukbart fokus. Når det gjelder makrolinse så er jeg faktiskt intressert i en linse som kan fokusere på opptil 1cm avstand, ser mange linser har feks 45cm nærgrense på fokus, og dette ødelegger litt av moroa for meg, mye lettere å ta et stabilisert bilde helt nerme enn på lang avstand har jeg en formening om, og jeg er ganske flink å lure meg innpå småkryp, utrolig hva man får til bare man er tolmodig nok, har tatt rimeli mange bilder tidligere bare noen få mm unna og trives med den arbeidsavstanden! :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ikke fått kjøpt meg blits enda og jeg er en lat person, så jeg har ikke rukket å ta stativet ut av hagen enda selv om jeg har hatt det i 6-7 måneder. Derfor tar jeg så og si bare macro håndholdt, og da kan jeg ikke skyte på f/22 eller lignende pga jeg trenger kjappe lukkertider.

 

For all del, om du liker arbeidsavstanden du får med en 50mm macro e.l burde du kjøpe det; men du vil slite med å ta bilde av f.eks. øyestikkere, fluer o.l som er lettskremte insekter.

Lenke til kommentar

Når det gjelder makrolinse så er jeg faktiskt intressert i en linse som kan fokusere på opptil 1cm avstand, ser mange linser har feks 45cm nærgrense på fokus,

 

Vær obs på at minste fokusavstand blir oppgitt med avstand frå sensor og ikkje frå frontelementet på objektivet. For Tamron sin 90 mm meinar eg minste fokusavstand er 29 cm frå sensor og då er du ikkje mange cm frå frontelementet.

Brukar også Tamron 90 mm på D90 og er veldig godt fornøyd, men sjekk også Nikon sine originale og Sigma og Tokina. Alle er veldig gode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...