Gå til innhold

- iPhone 5 kommer i september


Anbefalte innlegg

Tenker litt høyt her...

 

Jeg synes hele greia om MHz minner litt om megapixel-racet på kameraer.

 

Jeg ville heller hatt 10 megapixler til 5.000 kr, enn 20 megapixler til 2.000.

 

Litt på samme vis med mobiler. Jeg har en iPhone 3GS og en kamerat (og fruen min) har en sånn 1GHz snapdragon-HTC-telefon av et slag (Desire mon tro?). Fruit Ninja på min har en mye bedre opplevd framerate og respons. Samme med street view scrolle rundt, samme med menyscrolling, zooming i browser, og en del andre småting. Starter man derimot glGears eller noe tilsvarende er han/hun sin framerate bedre, men opplevd smoothness overall på telefonen ved generell bruk kan ikke måle seg. Dette får meg til å tenke litt at høyere klokkefrekvens på Android foreløpig er litt perler for svin fordi progginga på Android later til å kjøre mindre effektivt. Googlet nettopp og fant følgende:

The Android SDK provides the tools and APIs necessary to begin developing applications on the Android platform using the Java programming language.

Da falt en del biter på plass...

Fjortisser får jo ståpikk av mindre veit du ;) Er jo bare å gløtte gjennom denne tråden så ser du jo med gang hvem som faller innenfor denne katergorien.

 

 

Til topic så tror jeg nok Apple kan vinne noen % markedsandel ved å lansere f.eks. en 3.5" iPhone med dårligere hw til ca 3000 kr og holde high end telefonene deres på 3,7". Helst ikke noe større en dette for min del. 4.3" fjølene en del går rundt med er alt for klumpete.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, om det kommer en billigere modell av iPhone 5 ut, så er jo 3.5 tommers skjerm helt ok.

 

Men til iPhone 5 selv, så burde 4 tommer skjerm være minimum i dag. For å ha en 4 / 4.3 tommers skjerm med 480x800 i oppløsning er MYYYYYYYYYYE bedre å ha m.t.p filmer, web browsing, GPS, se på bilder osv osv over en 3.5 tommers skjerm med 640x960 i oppløsning.

 

Å ha bedre opplevelse med telefonen totalt sett med større skjerm danker nok ut dette med å ha så høy DPI at det bare blir tull.

Lenke til kommentar

Det er fordi Samsung (ikke standard i Android) har modifisert nettleseren til å være hardware (GPU) akslerert.

 

Og dette gjør at opplevelsen blir utrolig bra når man surfter på nettet med Galaxy S II.

 

Så om ikke iPhone 5 får GPU akslerasjon i nettleseren, så vil nok iPhone 5 se seg grundig slått av Galaxy S II selv før iPhone 5 er kommet ut.

 

Men jeg tviler sterkt på at nettleseren i iPhone 5 kommer til å være hardware (GPU) akslerert. Fordi er den ikke det på iPad 2, så tviler jeg på at iPhone 5 kommer til å ha det.

For mannen i gata så spiller det ingen rolle om du klarer å rendre en nettside på 100 eller 150 millisekunder vet du Vindicator.

 

Den jevne mannen i gata bryr seg heller ikke om han kan overklokke prosessoren på mobiltelefonen din. Greit nok at du kan overklokke en stasjonær PC som er koblet til strømnettet, men en mobiltelefon?? Har ikke ord på hvor patetisk det er... Er ikke poenget med en mobiltelefon å være mobil??

 

Å bruke GPU til å rendre en nettside er ikke nødvendigvis bra, da GPU'en er nok en komponent som bruker strøm...

 

At the end of the day the Apple iPhone 4 turned out to be head and shoulders above its competitors. The smartphone lasted the incredible 7 hours and 40 minutes on a single charge.

http://blog.gsmarena.com/showdown-samsung-galaxy-s-ii-stars-in-our-browsing-battery-life-championship-not-so-brightly/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, om det kommer en billigere modell av iPhone 5 ut, så er jo 3.5 tommers skjerm helt ok.

 

Men til iPhone 5 selv, så burde 4 tommer skjerm være minimum i dag. For å ha en 4 / 4.3 tommers skjerm med 480x800 i oppløsning er MYYYYYYYYYYE bedre å ha m.t.p filmer, web browsing, GPS, se på bilder osv osv over en 3.5 tommers skjerm med 640x960 i oppløsning.

 

Å ha bedre opplevelse med telefonen totalt sett med større skjerm danker nok ut dette med å ha så høy DPI at det bare blir tull.

Jeg er ikke enig.

4" er kanskje greit. Hvis iPhone 5 blir så mye større enn det iPhone 4 er så blir det en show-stopper for min del.

 

Jeg synes S2 og de andre mobiltelefonene over 4" blir for store, men det blir jo igjen smak og behag. Da foretrekker jeg heller en 10" tab.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309201028' post='17957202']

Ja, om det kommer en billigere modell av iPhone 5 ut, så er jo 3.5 tommers skjerm helt ok.

 

Men til iPhone 5 selv, så burde 4 tommer skjerm være minimum i dag. For å ha en 4 / 4.3 tommers skjerm med 480x800 i oppløsning er MYYYYYYYYYYE bedre å ha m.t.p filmer, web browsing, GPS, se på bilder osv osv over en 3.5 tommers skjerm med 640x960 i oppløsning.

 

Å ha bedre opplevelse med telefonen totalt sett med større skjerm danker nok ut dette med å ha så høy DPI at det bare blir tull.

Jeg er ikke enig.

4" er kanskje greit. Hvis iPhone 5 blir så mye større enn det iPhone 4 er så blir det en show-stopper for min del.

 

Jeg synes S2 og de andre mobiltelefonene over 4" blir for store, men det blir jo igjen smak og behag. Da foretrekker jeg heller en 10" tab.

Og forklar meg på hva som blir bedre med å bruke en telefon med 3.5 tommer over en telefon med 4 / 4.3 tommer?.

 

Greit at 4.3 tommer kan bli litt i største laget for noen. Men i dag så er 4 tommer skjerm det som er inn.

 

Men ser du foretrekker en tab over en 4.3 tommers mobil. Hah, her foretrekker jeg heller en 11.6 tommers MacBook Air som kan gjøre ENORMT mye mere enn hva en tulle tablet kan gjøre.

Lenke til kommentar

Og forklar meg på hva som blir bedre med å bruke en telefon med 3.5 tommer over en telefon med 4 / 4.3 tommer?.

Som jeg allerede har sagt så mener jeg at telefonene som f.eks. Gallaxy S2 med 4,3" skjerm blir for stor, altså for bred.

 

Men ser du foretrekker en tab over en 4.3 tommers mobil. Hah, her foretrekker jeg heller en 11.6 tommers MacBook Air som kan gjøre ENORMT mye mere enn hva en tulle tablet kan gjøre.

Igjen to forskjellige bruksområdet. Når jeg sitter på flyet (eller bussen om du ønsker) tar jeg heller en tab. Bruksområdet der er typisk å lese aviser, magasiner, artikler, se på video og kanskje høre litt på musikk.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1309203474' post='17957408']

Og forklar meg på hva som blir bedre med å bruke en telefon med 3.5 tommer over en telefon med 4 / 4.3 tommer?.

Som jeg allerede har sagt så mener jeg at telefonene som f.eks. Gallaxy S2 med 4,3" skjerm blir for stor, altså for bred.

 

Men ser du foretrekker en tab over en 4.3 tommers mobil. Hah, her foretrekker jeg heller en 11.6 tommers MacBook Air som kan gjøre ENORMT mye mere enn hva en tulle tablet kan gjøre.

Igjen to forskjellige bruksområdet. Når jeg sitter på flyet (eller bussen om du ønsker) tar jeg heller en tab. Bruksområdet der er typisk å lese aviser, magasiner, artikler, se på video og kanskje høre litt på musikk.

Ok, nå blir dette kanskje litt off topic igjen. Men du vet at det ikke er store forskjellen i størrelse mellom iPad 2 og 11.6 tommers MacBook Air?

 

Og hvorfor vil du ikke ha noe fullverdig som kan gjøre ufattelig mye mere enn hva en tablet kan gjøre når MacBook Air ikke er så mye større enn hva iPad 2 er?

 

Greit, MacBook Air koster nok en del mere enn hva en iPad 2 med 64 GB koster, men du får jo mye mere for pengene uansett.

 

Men uansett. Tilbake til hva tråden handler om, nemlig iPhone 5.

 

Dette er noe iPhone 5 burde ha.

 

1. 4 tommers skjerm minimum med samme oppløsning som iPhone 4 har nå. Og samme skjermteknologi eller Super AMOLED Plus.

 

2. Alluminium som chassis rundt telefonen (er mye bedre enn glass uansett).

 

3. Like bra utnyttelse av fronten til skjermen som Galaxy S II f.eks utnytter froten til skjermen.

 

4. Gorilla glass over skjermen.

 

5. Micro-USB port med HDMI video uttak (MHL) via Micro-USB porten.

 

6. Mulighet for ekstern harddisk funksjon som har vært en standard på alle smartmobiler siden steinalderen.

 

7. Mulighet for flash i nettleseren (nå vet jeg at iOS 5 ikke støtter dette, som igjen er latterlig dårlig i 2011).

 

8. Micro-SD kortleser i telefonen.

 

9. DLNA.

 

10. Wi-Fi 802.11a støtte (5GHz Wi-Fi signaler).

 

Dette er det jeg kommer på i farta nå på hva iPhone 5 trenger før den så vidt kan begynne å bli interesant for meg og MAAAAAAAAAANGE andre.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Dette er det jeg kommer på i farta nå på hva iPhone 5 trenger.

Ingenting av det du lister opp er noe iPhone 5 trenger, kanskje med unntak av harddiskfunksjonen. Men her finnes det apps som gjør dette mulig.

Mulig uten noen form for jailbreaking og Wi-Fi tilgang :!: ?

 

Hvis nei, så er jo hele vitsen borte.

 

EDIT: iPhone brukere er folk som krever lite og ingenting nesten ut av mobilene sine i dag. Så i realiteten så er det faktisk noe iPhone 5 trenger for at den skal bli mere interesant for enormt mange andre.

 

Hvorfor vil ikke Apple prøve å kjempe mot Android og stjele brukere i fra Android til iOS?

 

Dette med konkuranse er bra for markedet i dag. Men det som er ufattelig morsomt er at det faktisk er Android vs Android krig i dag. De forskjellige firma'ene som lager Android mobiler kriger mot hverandre om å ha den beste mobilen. Og det blir jo litt sånn teit når det går den veien om du skjønner hva jeg tenker på.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Nei, les hva jeg linket til. Den lager et privat wifi-nettverk.

Er fortsatt Wi-Fi uansett hvordan du måtte snu på det. Er en tungvindt måte å måtte drasse med seg en ekstern harddisk når man like så greit bare kunne ha hatt den funksjonen i iOS.

 

Men som Runar sier, la oss holde oss til hva tråden handler om.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ok, nå blir dette kanskje litt off topic igjen. Men du vet at det ikke er store forskjellen i størrelse mellom iPad 2 og 11.6 tommers MacBook Air?

Jo. Det er det... MackBook Air = 1kg iPad 2 = 600g

Jeg har begge to, og det er i praksis ganske stor forskjell på størrelsen.

 

Og hvorfor vil du ikke ha noe fullverdig som kan gjøre ufattelig mye mere enn hva en tablet kan gjøre når MacBook Air ikke er så mye større enn hva iPad 2 er?

Igjen... Hvert sitt bruksområde.

 

Men uansett. Tilbake til hva tråden handler om, nemlig iPhone 5.

 

Dette er noe iPhone 5 burde ha.

Ok... :)

 

1. 4 tommers skjerm minimum med samme oppløsning som iPhone 4 har nå. Og samme skjermteknologi eller Super AMOLED Plus.

4 tommers skjer maksimum med same oppløsning om iPhone 4 etter min smak.

 

2. Alluminium som chassis rundt telefonen (er mye bedre enn glass uansett).

Kan ikke si jeg har hatt noe mer problemer med iPhone 4 sitt glass en hva jeg har hatt med andre telefoner av plast,

 

3. Like bra utnyttelse av fronten til skjermen som Galaxy S II f.eks utnytter froten til skjermen.

Der må man se designet i helhet, men enig med deg, fronten på S II er fin.

 

4. Gorilla glass over skjermen.

Fornøyd med skjermen slik den er i dag jeg...

 

5. Micro-USB port med HDMI video uttak (MHL) via Micro-USB porten.

Enig, sikkert greit som en komplement til Apple sin dock kontakt, men ikke et must.

 

6. Mulighet for ekstern harddisk funksjon som har vært en standard på alle smartmobiler siden steinalderen.

Personlig har jeg mer tro på integrasjonen mot cloud-tjenester en noe så "gammeldags" som å rote rundt på telefonen sitt filsystem.

 

7. Mulighet for flash i nettleseren (nå vet jeg at iOS 5 ikke støtter dette, som igjen er latterlig dårlig i 2011).

Savner ikke flash på mobilen. Ser helst at flash, silverlight og annet slikt skvip forsvinner så fort som mulig.

 

8. Micro-SD kortleser i telefonen.

Begynner å bli flere Android telefoner som også ikke har dette lenger...

 

10. Wi-Fi 802.11a støtte (5GHz Wi-Fi signaler).

802.11a er på vei ut, men greit nok, 5GHz båndet brukes også som ett supplement til 802.11n, og iPad 1 og 2 støtter det også, så hvorfor ikke...

 

Dette er det jeg kommer på i farta nå på hva iPhone 5 trenger før den så vidt kan begynne å bli interesant for meg og MAAAAAAAAAANGE andre.

Etter å ha sett dine uttalelser i andre tråder, både med nåværende og tidligere nick, så tviler jeg sterkt på at du hadde vurdert iPhone 5. Ut i fra dine interesser som blant annet å overklokke telefoner etc. så vil jeg også si at Apple ikke lager noen produkter til din målgruppe heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Første gang på lenge at jeg har sett et så bra svar i fra deg [GDI]Raptor.

 

Men uansett hvor lite du trenger flash eller ikke, så er det fortsatt mange mennesker som vil ha dette. Og når man i tillegg kan velge å slå det av om man ikke liker flash, så ser jeg ingen problemer med å bare ha muligheten der.

 

iPhone 5 vil være kraftig nok til å kunne kjøre 720p flash innhold uten problem i nettleseren.

 

Og du sier at man ikke gidder å rote rundt i filsystemet osv. Nå snakker jeg ikke om filsystemet. Nå snakker jeg om en egen åpen partisjon som er null ting på som er utenom filsystemets sin egen partisjon som selvfølgelig er skjult.

 

Slikt er det på Galaxy S II. Når jeg plugger den til PC'en, så popper det opp en Autorun som vil åpne telefon partisjonen som er utenom filsystemet og hvor den også vil åpne MicroSD partisjonen.

 

Dette er jo så enkelt å bruke i dag at det er en skam å ikke ha denne funksjonen i dag.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...