Gå til innhold

Strømtilførsel gikk i lufta på Windows XP


Anbefalte innlegg

Først; kort om problemstillingen:

Jeg våknet opp glad og fornøyd i dag, gikk bort til den gamle og trofaste stasjonære PCen min og startet den opp fra dvalen (dvalemodus). Men idet startknappen gikk inn hørte jeg gnister/spraking fra den firkantede boksen, og 2 sekund senere kom det et lite "poff". Jeg koblet straks alt fra PCen, tok den ut på gulvet og dro av dekselet. Ingen synlige skader var å se. Deretter luktet jeg litt rundt, og fant ut at det var strømtilførselboksen lukta kom fra.

 

Mine tanker om hendelsen er at det er "trafoen" som har sagt takk for seg. Jeg er nylig ferdig med andre året på elektro og gikk ut med 6er i Data-og elektronikksystem, så jeg har litt peiling på det elektroniske. Men likevel er jeg ikke helt sikker på hva jeg bør gjøre nå. Så, hva tror dere har skjedd? Bør jeg ta den med ned til Elkjøp og få dem til å se på den, eller tror dere det er noe jeg kan gjøre selv (må selvsagt få tak i gummimatte ++)? Må også nevne at det er mulighet for tilkobling av 12 VDC direkte, så er dette noe jeg bør prøve ved hjelp av en regulerbar lader jeg har liggende?

 

PCen er forresten en stasjonær Packard Bell iXtreme Gold MC 1639, kjører Windows XP, og er 5 år om få måneder.

 

 

På forhånd, takk!

(Om jeg har glemt noen detaljer, som jeg sikkert har, er det bare å spør ;))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strømforsyningen er nok defekt.

 

Vet ikke om enten støv, lynedslag eller kortsluttning gjorde dette.

 

Men hørte du et pang, omtrent kraftigere en ballong skrekker tviler jeg på PSU vil virke.

 

Så kanskje hvis du er heldig trenger du ny PSU.

 

Vil anbefale at du kan å endre på PSU før du gjør dette, siden det ofte ikke er lønnomt å få elektrikere å fikse den, så er billigere å kjøpe ny.

 

Kjøp i så fall consair hvis den støttes med ATX standarden.

 

Husk at for over 200 watt, trenger du noe kraftigere en laptop lader, så ATX strømforsyning er nok nødvendig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Strømforsyningen er nok defekt.

 

Vet ikke om enten støv, lynedslag eller kortsluttning gjorde dette.

 

Men hørte du et pang, omtrent kraftigere en ballong skrekker tviler jeg på PSU vil virke.

 

Så kanskje hvis du er heldig trenger du ny PSU.

 

Vil anbefale at du kan å endre på PSU før du gjør dette, siden det ofte ikke er lønnomt å få elektrikere å fikse den, så er billigere å kjøpe ny.

 

Kjøp i så fall consair hvis den støttes med ATX standarden.

 

Husk at for over 200 watt, trenger du noe kraftigere en laptop lader, så ATX strømforsyning er nok nødvendig.

 

Takker for svar :)

 

Konklusjonen her er altså at PSU (strømforsyning) er gåen og at denne derfor må skiftes. Hva er det neste jeg må gjøre nå, helt praktisk sett?

Lenke til kommentar

Om den må skiftes så er neste steg ganske enkelt å sjekke ut maskinen via Google om den er bygget på ATX standarden.

Med HåPløs og ferdigbyggete maskiner så har de noen ganger modifisert pluggen slik at om du plugger inn en ny strømforsyning så sier alt av hardware poff fordi de har flyttet 12V over på jord for eksempel kontra ATX standarden.

 

Om den er ATX så bestiller du en ny strømforsyning, og skrur ut den gamle når den nye er ankommet.

Plugg alt av kabler på plass og deretter oppstart.

Lenke til kommentar

Først; kort om problemstillingen:

Jeg våknet opp glad og fornøyd i dag, gikk bort til den gamle og trofaste stasjonære PCen min og startet den opp fra dvalen (dvalemodus). Men idet startknappen gikk inn hørte jeg gnister/spraking fra den firkantede boksen, og 2 sekund senere kom det et lite "poff". Jeg koblet straks alt fra PCen, tok den ut på gulvet og dro av dekselet. Ingen synlige skader var å se. Deretter luktet jeg litt rundt, og fant ut at det var strømtilførselboksen lukta kom fra.

 

Mine tanker om hendelsen er at det er "trafoen" som har sagt takk for seg. Jeg er nylig ferdig med andre året på elektro og gikk ut med 6er i Data-og elektronikksystem, så jeg har litt peiling på det elektroniske. Men likevel er jeg ikke helt sikker på hva jeg bør gjøre nå. Så, hva tror dere har skjedd? Bør jeg ta den med ned til Elkjøp og få dem til å se på den, eller tror dere det er noe jeg kan gjøre selv (må selvsagt få tak i gummimatte ++)? Må også nevne at det er mulighet for tilkobling av 12 VDC direkte, så er dette noe jeg bør prøve ved hjelp av en regulerbar lader jeg har liggende?

 

PCen er forresten en stasjonær Packard Bell iXtreme Gold MC 1639, kjører Windows XP, og er 5 år om få måneder.

 

 

På forhånd, takk!

(Om jeg har glemt noen detaljer, som jeg sikkert har, er det bare å spør ;))

5 år gammel, deffekt psu. Gylden mulighet til å oppgradere.

Lenke til kommentar

5 år gammel, deffekt psu. Gylden mulighet til å oppgradere.

 

Enig. Men maskinen er nesten like god som ny, så tenkte at det er bedre å betale en liten slant for å eventuelt få den til å fungere igjen. I tillegg ligger jeg litt dårlig an med penger for tiden ...

 

007CD:

Om jeg tar turen innom Elkjøp, tror du de kan hjelpe meg med å teste dataen slik at jeg slipper å betale en 500-lapp på noe som kanskje er ødelagt anyways?

Lenke til kommentar

5 år gammel, deffekt psu. Gylden mulighet til å oppgradere.

 

Enig. Men maskinen er nesten like god som ny, så tenkte at det er bedre å betale en liten slant for å eventuelt få den til å fungere igjen. I tillegg ligger jeg litt dårlig an med penger for tiden ...

 

007CD:

Om jeg tar turen innom Elkjøp, tror du de kan hjelpe meg med å teste dataen slik at jeg slipper å betale en 500-lapp på noe som kanskje er ødelagt anyways?

Elkjøp gjør ikke slikt gratis, som regel, men har du kjøpt den der så reklamer på den så koster det deg ikke skjorta om det er noe feil. Er det ikke garanti så koster feilsøkingen noen kroner men skal ikke være mye.

Lenke til kommentar

5 år gammel, deffekt psu. Gylden mulighet til å oppgradere.

 

Enig. Men maskinen er nesten like god som ny, så tenkte at det er bedre å betale en liten slant for å eventuelt få den til å fungere igjen. I tillegg ligger jeg litt dårlig an med penger for tiden ...

 

007CD:

Om jeg tar turen innom Elkjøp, tror du de kan hjelpe meg med å teste dataen slik at jeg slipper å betale en 500-lapp på noe som kanskje er ødelagt anyways?

Elkjøp gjør ikke slikt gratis, som regel, men har du kjøpt den der så reklamer på den så koster det deg ikke skjorta om det er noe feil. Er det ikke garanti så koster feilsøkingen noen kroner men skal ikke være mye.

 

Tror elkjøp blir løsningen, ja. Er dumt om jeg kjøper en strømforsyning for så å finne ut at det er flere deler i PCen som er defekte.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Vell må du da oppgradere så har du allerede PSUen i ordning og kan krysse av den som kjøpt i allefall.

Så sånn sett er ikke det å ha kjøpt en PSU og har mer defekt hardware noe stort problem, pluss du har angrefrist også om du handler over nettet.

 

Dessuten tviler jeg på Elkjøp har slikt liggende for testing, de har i allefall ikke solgt noen brukbare PSUer.

Lenke til kommentar

Q-TEC burde gå av med pensjon...

Jeg er ikke helt sikker på det - Q-TEC er eneste grunnen til at jeg oppgraderte (vel, kjøpte ny, eneste jeg beholdt er vannkjølingen laugh.gif),

 

Etter flere måneder med boot-problemer og blåskjermer grunnet en strømforsyning som fant ut at 30% -+ i nøyaktighet når det kommer til spenning er OK tok saken endelig natten. Strømforsyningen grillet likegjerne seg selv, og fremfor å mekke mer på S775-ruglet var det på tide å oppgradere.

 

Så takk, Q-TEC, for å endelig gi meg incentiv til skaffe ny, problemfri, PC! :thumbup:

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Om den må skiftes så er neste steg ganske enkelt å sjekke ut maskinen via Google om den er bygget på ATX standarden.

Med HåPløs og ferdigbyggete maskiner så har de noen ganger modifisert pluggen slik at om du plugger inn en ny strømforsyning så sier alt av hardware poff fordi de har flyttet 12V over på jord for eksempel kontra ATX standarden.

 

Om den er ATX så bestiller du en ny strømforsyning, og skrur ut den gamle når den nye er ankommet.

Plugg alt av kabler på plass og deretter oppstart.

 

Må visst gå litt tilbake i tråden her :p

Neste steg er altså å google maskinen for å finne ut om den er bygget etter ATX-standarden. Jeg googlet "packard bell ixtreme gold mc 1639" og la til "atx" etter en stund, men finner ingen info som gir svar på det jeg lurer på. Så kan du (eller noen andre her) søke litt selv og finne svar på dette?

Lenke til kommentar

PB ser it til å bruke ATX strømforsyninger ja, men helst burde du prøve å google med navnet på strømforsyningen.

(Kassa må opp, og der står det en lapp på den, strømforsyningen sitter i toppen mest sannsynlig og på lappen med infoen som du leter etter står det blant annet 12V, 3,3V og 5V.)

Uansett for å sjekke om den slaktet noe annet så må du nok ha en ny PSU for å teste, noen annen utvei er det ikke.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hater å si det, men har faktisk ikke gjort noe for å få PCen i stand igjen enda. Det vil si: jeg har funnet en aktuell PSU på komplett. Tror denne vil passe fint, men tenkte jeg skulle slenge inn litt info her og spør om dere er enige.

 

Specs.:

Model NO.: FSP250-60GEN

AC INPUT: 100-240V, 4-2 A, 50-60Hz

DC OUTPUT: +3.3V --- 17.0A (ORG), 5V --- 18.0A(RED), +12V1 --- 8.0A (YEL), +5Vsb --- 2.0A (PURP), -12V ------ 0.3A (BLUE), +12V --- 14.0A (YEL/BLK)

+12 ---0.8 (DC-JACK)

P.G. Signal (GRAY), GROUND (BLACK)

(+3.3V & +5V=115W MAX). Total output continuous shall not exceed 250watts.

Lenke til kommentar

Hater å si det, men har faktisk ikke gjort noe for å få PCen i stand igjen enda. Det vil si: jeg har funnet en aktuell PSU på komplett. Tror denne vil passe fint, men tenkte jeg skulle slenge inn litt info her og spør om dere er enige.

Det du må gjøre er å finne ut:

1) Hvor mange Watt din nåværende (defekte) strømforsyning er på. Vet du ikke det, så bør du legge inn litt sikkerhetsmargin når du velger en ny.

 

2) Hva slags plugger din nåværende strømforsyning har - og - ikke minst - hvilke av disse som er i bruk i maskinen. Både hovedkort og harddisker trenger strøm tilført gjennom spesielle kontakter, og din nye strømforsyning må kunne tilby de samme pluggene. Eventuelt må du bruke plugg-adaptere for å få det til. (Spenningene som brukes er de samme, så det er snakk om en ren 'elektromekanisk' tilpasning.) Enkelte skjermkort og kabinettvifter blir også tilført strøm direkte fra strømforsyningen.

 

3) Hva slags plugger du trenger for eventuelle framtidige utvidelser.

 

4) Hvor stor (BxDxH) er strømforsyningen du har? Må den nye være like liten, eller er det plass til en som f.eks. er litt lengre? De mest seriøse strømforsyningsprodusentene legger ut all slik informasjon på sine nettsider, og din gamle kan du jo relativt enkelt måle med en linjal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...