Gå til innhold

Når er det vanlig å få pengene for hussalg inn på konto?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid fra overtagelsesdato er det vanlig å få pengene for hussalg inn på konto? Noen regler for dette?

 

med større beløp som skal overføres så kan det ta ei uke. jeg vet ikke hvordan det foregår akkurat i hussalg men hvis man overfører store summer fra konto til konto og slike ting ;)

Lenke til kommentar

Mhmm... Har tatt en del lenger tid her. Er borettslag, og det henger hos Vestbo.

 

Har man mulighet til å få noe cæsh for det? Koster jo en god del å ha tilsvarende summen i lån i mellomtiden...

Var nettopp ute for det samme som deg. Solgte en eiendom og ventet og ventet på pengene. Etter 10 dager (regnet med at ting tok litt lengre tid nå på sommeren) ringte jeg megleren og etterlyste pengene. Han kikket på skjermen sin fra hovedkontoret, og der sto det at skjøtet enda ikke var tinglyst. Etter ytterligere 10 dager ringte jeg til statens kartverk og spurte om eiendommen var ferdig tinglyst. http://www.statkart.no/nor/Tinglysing/Fast_eiendom/. Joda, sa de, dette ble gjort for over 10 dager siden. Ganske irritert ringte jeg til megleren og spurte hvordan det gikk med tinglysningen. Igjen kikket han på skjermen og konstaterte at tinglysningen ikke var gjennomført. Han ble storlig forbauset da jeg fortalte ham at jeg nettopp hadde ringt til kartverket og at papirene var ferdig tinglyst allerede første gangen jeg ringte ham. Han undersøkte da ytterligere og det viste seg at pengene var blitt overført til min bank allerede første gangen jeg ringte ham, men at hovedkontoret hadde glemt å hukke av for at tinglysningen var gjennomført. Så jeg hadde sittet på pengene unødig lenge,uten å betale ut dobbeltlånet, delvis fordi megleren hadde rotet det til, og delsvis fordi banken heller ikke hadde informert meg om overførselen.

 

For din del kan det godt være at det forholder seg likedan. Først og fremst; ring til kartverket, så får du et kvikt svar. Alt etter som hva slags svar du får, så ring til megleren og/eller banken din.

 

Lykke til

G :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...