Gå til innhold

Hvilket Nintendo-spill spilte du sist?


Morfeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte å fortsette gjennomgangen av spill jeg har kommet gjennom i løpet av slutten av 2011. Det neste jeg spilte gjennom var Blaster Master (1988) fra Nes-ekspertene i Sunsoft. Dette er et ganske unikt spill som adopterer en slags metroidvania-struktur ved at man stadig finner oppgraderinger til Sophia, som er kjøretøyet man styrer. Når man går inn i dungeons, går man imidlertid ut av Sophia, og perspektivet skifter fra det vanlige sidenfra, til et skrått ovenfra perspektiv som minner mer om Zelda-spillene, og den ikke-lineære progresjonen og disse skiftene i perspektiv, gjør at spillet føles mye friskere enn om spillet bare hadde inneholdt feks ovenfra-perspektivet (som et av Sunsofts andre Nes-spill, Gremlins 2) eller bare sidefra-perspektivet (som en jo finner i de fleste Nes-spill). Spillet er likevel ikke uten problemer, Sophia styrer glimrende, og de partiene mellom dungeonsene hvor du styrrer henne, er veldig givende å spille, men dessverre så er ikke ovenfra-perspektivet like godt gjennomført. For det første så er karakteren din for stor og treg, så du tar veldig lett skade. Viktigere er imidlertid våpensystemet i denne modusen, hvor man kan oppgradere våpenet sitt ved drops fra fiender eller ved å finne spesielle items. Dessverre så mister du et nivå på våpenet ditt hver gang du tar skade - noe som takket være din ganske store og klønete sprite skjer relativt ofte - og det gjør disse partiene mye mer frustrerende enn de burde være - spesielt siden mange av bossene nesten krever at man har fult level på våpenet ditt. Kort sagt så er nok Blaster Master et betydelig vanskeligere spill enn det burde være, men kombinasjonen av de to perspektivene, og den herlige friheten som følger fra metroidvania-stilen, gjør likevel spillet til noe jeg vil anbefale til alle som liker retro-gaming, og det er også tilgjengelig på Virtual Console og Wiiware i en oppgradert versjon (Blaster Master Overdrive). 6/10

 

Jeg startet for ikke så lenge siden på et av de tre Castlevania-spillene til DS, og fikk selvsagt en voldsom lyst til å gå tilbake til det første av spillene i serien som valgte å gå bort fra den mer standard action-plattformstilen som serien ble unnfanget i, nemlig Castlevania 2: Simon's Quest (1987). Til forskjell fra orginalen, også til Nes, så finner Simon's Quest sted utenfor Dracula's slott, og her må du utforske en rekke områder og landsbyer i slutten av 1600-tallets Transylvania. Du kan dermed gå i flere retninger, og progresjonen fungerer som i Blaster Master, Metroid, Zelda 2, Wonderboy og andre slike spill, at det er veldig utforskningsbasert, og man finner nye items som gir deg tilgang til flere områder. Etter mitt syn så er hele denne delen av spillet gjort veldig bra, det er for 1987 et meget ambisiøst spill som har en stor verden med mange byer og npc-er og snakke med, og det er gøy å utforske Belmonts verden. Imidlertid gikk mye tapt i oversettelsen fra japansk, og mange av npc-ene og bøkene du finner underveis gir knapt mening - og verre er det at flere av de bent ut lyger til deg. Dette gjør at progresjonen blir mye vanskeligere enn den burde vært, og jeg tror ikke mange har fullført dette spillet uten å søke hjelp av en guide eller to underveis. Samtidig så er også action-delene skuffende enkle gjennom hele spillet, alle bossene er enkle, ingen av partiene utenfor byene er spesielt vanskelige, og oppgraderingsmekanismene gjør at man uansett kan levle forbi eventuelle farer. Simon's Quest fremstår i mine øyne likevel som et av de bedre spillene til Nes, med fantastisk musikk, atmosfærisk grafikk, og bra gameplay - man må bare være forberedt på at man ikke klarer å løse alle spillets gåter selv. Anbefales for retro-junkies, Castlevania-fans - og egentlig de fleste andre som er interessert i et viktig stykke spillhistorie. 8/10

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Spiller nå gjennom Ocarina of Time 3D, siden andre spill kom i veien når det kom ut :p

 

:!: tydligvis riktig noob på mario? da er du virkelig elendig

 

Fikk ingen gold drakt selv :ermm: men døde ikke en gang :D

Døde ikke en gang?

Spilt gjennom spillets 16 verdener med alle mynter uten å dø en eneste gang?

Endret av Knut Knudsen
Lenke til kommentar

Det kan være veldig krevende å klare å ta alle starcoins i SM3DL. Tenker da spesielt på brettene etter at du har "rundet" spillet. Det har vært brett jeg tror jeg har brukt 15 forsøk på å få tak i alle tre. Vil og si at kameraet ikke alltid gjør det lett. Det føles som det er plassert på en måte som gjør det vanskelig å beregne avstand og å se om du hopper bak eller foran ting du skal prøve å lande på. Godt mulig det er enklere å beregne hvis du har på 3D-effekten, men jeg får litt vondt i øynene av det, så jeg velger å ha den slått av. Uansett et herlig spill som jeg koser meg mye med.

 

 

@taterfyrings: Veldig artig å lese minianmeldesene dine, og også artig å se at du spiller en del gamle spill. Du skriver usedvanlig bra. Mener å huske at du søkte som skribent hos gamer? Det kunne passet deg veldig bra. Kanskje kunne du anmeldt flere DS/3DS og Wii-spill også :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mario & Sonic London 2012. Skuffende så langt.

 

Veldig mye fanfarer, fyrverkeri og intro.

 

Sporstøvelsene er stort sett endimensjonale, hvor kun timing av wiimote-veivingen har betydning. Dette gjelder til og med fekting!

 

Mange minispill som kunne vært morsomme. Løpe rundt i London for å fange en "shy guy" for eksempel. Problemet er at etter 5 -10 sekunder er spillet plutselig over fordi en av mange cpu- styrte medspillere har fanget fyren. Du har ingen kontroll over dette, men har "vunnet" fordi cpu-figuren var på "ditt lag", eller "tapt" hvis han var motstander. Deretter kommer nok en uendelig runde med små dyr som forteller hva som skal skje, og hvor morsomt det skal bli....

 

Miljøet, med en tegneserieutgave av London, er kjempekult. Noen har gjort en kjempejobb. Tragisk å legge så mye innsats i dette uten å følge opp med gameplay.

 

Jeg har ingen ting mot sjangeren. Må selvsagt spilles sammen med familien. Winter olympics var veldig bra. Mange av alpingrenene er gode racingspill med bra kontroll og fysikk. Bedre enn Sports Resort, faktisk. London 2012 er et kjempesteg tilbake.

 

Det er 75 øvelser i spillet (london 2012, altså), så det kan godt være noen perler jeg ikke har oppdaget. Kanskje jeg skifter mmening. Skal si i såfall si ifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare ikke bruk så mye tid i startområdet at du blir lei allerede før spillet egentlig starter. Det virker som det er uendelig med småquests av typen "kill 10 xxx". Føler du at det begynner å bli kjedelig, kom deg videre mot mainquesten. Ikke prøv å gjør ferdig ALT i første området, da tror jeg du legger bort spillet for godt, lenge før det virkelig bygger seg opp.

Lenke til kommentar

Xenoblade Chronicles! Fire timer inn og jeg må si jeg elsker dette spillet. Synd med grafikken, men hvem bryr seg egentlig, når spillmekanismene er så gode? :love:

 

Synes grafikken var flott jeg. Det så stygt ut når de zoomet inn på ansiktene, men det gjorde ikke meg noe. Det var flere områder i spillet jeg synes var helt utrolig nydelige. For ikke å snakke om den fantastiske musikken. Synd soundtracket ikke fulgte med. Ellers er tipset til Bytex et du bør følge.

 

Rart med det, jeg var ganske lei Xenoblade da jeg spilte det ferdig for noen måneder siden, men nå de siste dagene har jeg hatt lyst til å starte på nytt igjen.

Lenke til kommentar

Wii er verdt pengene bare for Virtual Console syns jeg. Ikke bare er det massevis av NES og SNES-spill der, men også masse andre 80/90-talls konsoller, tilogmed Neo-Geo, som var en ganske rådyr konsoll på 90-tallet med noen fantastiske 16 bits shootem-ups og fighting spill på. Hovedsaklig conversions av SNK sine arcadespill, da det var SNK som ga ut neo geo også.

 

Det eneste som suger er at man ikke har noen innstillinger i emulatorene for å hanskes med blocky grafikk på HDTV.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Skaff deg Metal Slug Anthology Bytex om du vil ha litt Neo-Geo awesomeness, der er det latterlig mange bra spill til en billig penge.

 

Wii er forøvrig en av de beste konsollene noensinne etter min mening - både takket være Virtual Console og de spillene som faktisk eksisterer på den.

 

 

En annen meget bra konsoll er Xbox 360. Sitter og spillet Shadow Complex på den nå, og må bare si at dette er et av mine favorittspill denne generasjonen. Latterlig bra på omtrent alle måter. Håper på en oppfølger etterhvert!

Lenke til kommentar
Metroid Prime serien. 1 og 2 på GC, som forøvrig er skikkelig nedtur etter å ha spilt 3'rn på Wii på kontrollsiden, men overall er alle 3 spillene noe som alle burde få med seg. Men skaff deg triology på wii hvis du kan, tror virkelig det løfter opplevelsen enda mer.

0

Waaa? Motion kontroll er gimicky spør du meg. Tilogmed i Zelda Skyward Sword savner jeg vanlig kontroll skikkelig. Er rett og slett ikke VITS med motion controls. Metroid prime en og to, spesielt enern er jo MILEVIS bedre enn treern uavhenig av kontrolloppsett. Håper neste Zelda har mulighet for vanlig kontroll, ellers er det over og ut for min del. Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Syns prime spillene er bra med motion control. Spesiellt scanninga i first person er koseligere. MSA er et separat wii spill eller wiiware?

 

Edit: Ja OK det er et eget Wii-spill jeg må finne brukt et sted da. IGN hadde visst endel issues med kontrollene, det har null støtte for classic controller, og masse rare control schemes for nunchuck/wiimote, når det egentlig er bare gamecube-controller som er noe vits, men på den får man bare bruke analogstikke ikke d-pad.

Nuvel, får stikke innom mine lokale game-sjapper og kikke i brukthyllene. GC kontrollern er pes å bruke siden ledninga er så fordømt kort at jeg må slepe wii'en og alle kabelen midt ut på stuegulvet.

 

"The extra Wii control modes are basically trash in our opinion, as there’s no real way that classic gaming like this is actually made better by tilting a controller to make our character run. "

 

Heheh. Det er en controlmode som lar deg bruke wiimoten som "arcade stick"..hjelpe meg..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Metroid Prime serien. 1 og 2 på GC, som forøvrig er skikkelig nedtur etter å ha spilt 3'rn på Wii på kontrollsiden, men overall er alle 3 spillene noe som alle burde få med seg. Men skaff deg triology på wii hvis du kan, tror virkelig det løfter opplevelsen enda mer.

0

Waaa? Motion kontroll er gimicky spør du meg. Tilogmed i Zelda Skyward Sword savner jeg vanlig kontroll skikkelig. Er rett og slett ikke VITS med motion controls. Metroid prime en og to, spesielt enern er jo MILEVIS bedre enn treern uavhenig av kontrolloppsett. Håper neste Zelda har mulighet for vanlig kontroll, ellers er det over og ut for min del.

 

Har du egentlig spilt Metroid 3? Hvordan du kan kalle kontrollene gimicky forstår ikke jeg i alle fall (bortsett fra noen interaksjonsgreier, da). Hva er så stas med å styre Samus rundt som en tanks men analogstikka?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...