Gå til innhold

[Løst] Karriere i Forsvaret


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har siden barndommen ønsket en karriere i Forsvaret og har noen spørsmål angående forskjellige ting.

 

1. Når blir man kalt inn til sesjon del 1?

 

2. Hvor lenge kan man bli i Forsvaret etter at man har vervet seg? For eks, Dersom jeg verver meg inn etter førstegangstjenesten, hva er det maksimale antallet år jeg kan arbeide i Forsvaret?

 

For øvrig så er detta alt, men det kan hende jeg kommer med flere spørsmål senere.

 

Takk på forhånd :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående hvor lenge du kan bli så er det følgende rettningslinjer for en vervet soldat (grenader):

 

Du kan være grenader i 6 år (noen ganger utvidet til 9). Dvs 3 x 3 års kontrakter. Om du skal fortsette så må du GBK (grunnleggende befalskurs). Da får du grad som sersjant og følger opprykksregelene som et vanlig befal. 3 år som sersjant gir deg grad som fenrik og 5 år som fenrik gir deg grad som løytnant.

 

Da er du avdelingsbefal. Du kan være avdelingsbefal frem til fylte 35 år. Når du er 35 år så må du gå krigsskole eller noe som heter kvalifiseringskurs hos krigsskolen for å få yrkestilsettning. Når du får yrkestilsettning så kan du være i forsvaret livet ut.

 

Verdt og merke seg: Kravet for å ta GBK som grenader er en fullført 3 års kontrakt eller en utenlandskontigent. Så du kan ta GBK etter 2 år som grenader såfremst du har vært i utlandet.

 

Angående hvor lenge du kan gå som grenader, så er det avhengig av avdelingen. De fleste følger normen med 6-9 år, men jeg har møtt grenaderer fra Telemarks bataljon som har vært grenader i 12 år.

 

Litt rotete forklart, men håper du skjønner tegninga. Om noen finner feil i innlegget, venligst påpek de da jeg ikke har 100% kontroll på avdelingsbefal/yrkesbefal og reglene rundt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...