Gå til innhold

Her er detaljene rundt Intels neste SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vil gjøre et guesstimate på pris?

34nm koster omtrent det dobbelte av 25 nm

SLC koster omtrent det dobbelte av MLC (2bit/celle)

Til sammen vil 34 nm SLC koste omtrent 4 ganger mer enn 25 nm MLC som blant annet Intel 320-serie er basert på. Tar vi utgangspunkt i prisene til sistnevnte vil 720-serien starte på over 10 000 kr for 200 GB, og da har jeg ikke tatt hensyn til levetid-tillegg, enterprise-tillegg og ytelse-tillegg i prisen. Konkurrentene ligger betydelig høyere i pris, men Intel har vist seg å være en prispresser i SSD-markedet så det skulle ikke forundre meg om prisen blir 10-15 000 kr for 200 GB og det dobbelte for 400 GB.

 

</optimistisk guesstimate>

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

<...>men Intel har vist seg å være en prispresser i SSD-markedet<...>

Intel viste lite eller ingen tegn til prispressing i SSD-markedet før Indilinx kom med Barefoot, og OCZ kjørte på med harde priser. I måndene etter det svarte intel med å senke prisene til et noe høyere Barefoot men fortsatt konkuransetyktig kr/GB, og siden har intel SSDer hovedsaklig hatt prisfall mellom generasjoner, og som svar på Sandforce/C300.

 

Intel's hovedstrategi for prispressing ligger i prosessnode for sin egen flash, ikke billigere kontrollere eller mindre marginer. Noe som også har fungert bra for de på prosessormarkedet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Noen som vil gjøre et guesstimate på pris?

34nm koster omtrent det dobbelte av 25 nm

SLC koster omtrent det dobbelte av MLC (2bit/celle)

Til sammen vil 34 nm SLC koste omtrent 4 ganger mer enn 25 nm MLC som blant annet Intel 320-serie er basert på. Tar vi utgangspunkt i prisene til sistnevnte vil 720-serien starte på over 10 000 kr for 200 GB, og da har jeg ikke tatt hensyn til levetid-tillegg, enterprise-tillegg og ytelse-tillegg i prisen. Konkurrentene ligger betydelig høyere i pris, men Intel har vist seg å være en prispresser i SSD-markedet så det skulle ikke forundre meg om prisen blir 10-15 000 kr for 200 GB og det dobbelte for 400 GB.

 

</optimistisk guesstimate>

Tipper du må doble estimatene dine, prisene på 710-serien er 9000kr for 200gb, så tipper du ihvertfall må doble det for 720-serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...