Gå til innhold

Her er detaljene rundt Intels neste SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

siDDIs, Fusion-IO har hatt noe tilsvarende, ioDrive, i over 3 år nå :) De bruker fortsatt samme hardware arkitektur, men har gjort noen forbedringer, og laget oppskalerte modeller. ;)

Skrevet (endret)
Noen som vil gjøre et guesstimate på pris?

34nm koster omtrent det dobbelte av 25 nm

SLC koster omtrent det dobbelte av MLC (2bit/celle)

Til sammen vil 34 nm SLC koste omtrent 4 ganger mer enn 25 nm MLC som blant annet Intel 320-serie er basert på. Tar vi utgangspunkt i prisene til sistnevnte vil 720-serien starte på over 10 000 kr for 200 GB, og da har jeg ikke tatt hensyn til levetid-tillegg, enterprise-tillegg og ytelse-tillegg i prisen. Konkurrentene ligger betydelig høyere i pris, men Intel har vist seg å være en prispresser i SSD-markedet så det skulle ikke forundre meg om prisen blir 10-15 000 kr for 200 GB og det dobbelte for 400 GB.

</optimistisk guesstimate>

Endret av Simen1
Skrevet

<...>men Intel har vist seg å være en prispresser i SSD-markedet<...>

Intel viste lite eller ingen tegn til prispressing i SSD-markedet før Indilinx kom med Barefoot, og OCZ kjørte på med harde priser. I måndene etter det svarte intel med å senke prisene til et noe høyere Barefoot men fortsatt konkuransetyktig kr/GB, og siden har intel SSDer hovedsaklig hatt prisfall mellom generasjoner, og som svar på Sandforce/C300.

Intel's hovedstrategi for prispressing ligger i prosessnode for sin egen flash, ikke billigere kontrollere eller mindre marginer. Noe som også har fungert bra for de på prosessormarkedet.

• 2 måneder senere...
Skrevet
Noen som vil gjøre et guesstimate på pris?

34nm koster omtrent det dobbelte av 25 nm

SLC koster omtrent det dobbelte av MLC (2bit/celle)

Til sammen vil 34 nm SLC koste omtrent 4 ganger mer enn 25 nm MLC som blant annet Intel 320-serie er basert på. Tar vi utgangspunkt i prisene til sistnevnte vil 720-serien starte på over 10 000 kr for 200 GB, og da har jeg ikke tatt hensyn til levetid-tillegg, enterprise-tillegg og ytelse-tillegg i prisen. Konkurrentene ligger betydelig høyere i pris, men Intel har vist seg å være en prispresser i SSD-markedet så det skulle ikke forundre meg om prisen blir 10-15 000 kr for 200 GB og det dobbelte for 400 GB.

</optimistisk guesstimate>

Tipper du må doble estimatene dine, prisene på 710-serien er 9000kr for 200gb, så tipper du ihvertfall må doble det for 720-serien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...