Gå til innhold

Hvordan vil fremtiden bli?


Anbefalte innlegg

En ting som er sikkert om fremmtiden er nokk at den blir totalt anderledes enn det vi kan forestille oss i dag. Hver gang forskere, ol. har pøvd å spå fremmtiden har de feilet stort.

 

Men alikevel vil jeg prøve meg på å spå en liten del av fremmtiden (maks kansje 100 år fremmover): Og det er at det kommer til å være massiv overvåking på alle mulige plan og områder. Og denne overvåkningen kommer til å være automatisert (annsiktsgjennkjenning, lagring av alle elektroniske spor, GPS sporing av kjøretøy, ol.) slik at myndigheter, politi eller bedrifter (hvis de får tillgang) bare trenger å spørre om info om en person så kommer allt rellevent fremm inkludert rellevant info om andre personer denne har vært i kontakt med filtrert på en god måte.

 

 

Jeg liker det ikke og ingen andre burde heller like det. For alle har noe å skjule, selv om du ikke trur du har det selv.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At folk flest er villige til å betale tre-fire ganger så mye for en elbil/hydrogenbil som en forbrenningsmotorbil, og til og med få en kortere rekkevidde tviler jeg på. Da må først bensin og diesel bli voldsomt mye dyrere enn nå, f.eks flere hundre kroner per liter. Derfor tror jeg ikke på noen elbil/hydrogenbil-revolusjon de nærmeste tiårene.

 

Kom over en nyhetssak som kan få en til å håpe på en liten revolusjon for hybridbiler :

 

"New Car Engine Sends Shock Waves Through Auto Industry.

 

(...)

 

Their so-called Wave Disk Generator could greatly improve the efficiency of gas-electric hybrid automobiles and potentially decrease auto emissions up to 90 percent when compared with conventional combustion engines."

 

http://news.discovery.com/autos/new-car-engine-sends-shockwaves-through-auto-industry-110405.html

Lenke til kommentar

Folk forventer at man skal kunne erstatte en hel elektrisk bil med den man bruker i dag.

Slik det er i dag er det bare enkelte som kan gjøre det . resten trenger en bil som er både større og har lengre rekkevidde en det som er mulig i dag.

For ikke å snakke om det som drar på tur med campingvogn.

 

Da er hybrid langt bedre

Lenke til kommentar

Ja, roboter kommer nok mer og mer. Men neppe menneskelignende roboter, heller spesialroboter som løser begrensede oppgaver, men som derfor er gode på dette. Allerede nå går det an å kjøpe støvsugerroboter som tusler rundt i huset og gjør reint der den kommer til, det finnes gressklipperroboter. På sentralsykehuset i Trondheim er det selvstyrte frakteroboter som triller rundt i gangene og snakker trøndersk for å varsle om at de kommer. Dessverre snakker heisene bergensk. På gamlehjem i Japan brukes det koseroboter som er ut som selunger, det har vært forslått å ta i bruk slike i Norge også.

 

I industrien har man lenge brukt ulike roboter for å løse ulike oppgaver som enten er svært kjedelige, svært farlige eller begge deler. Monteringsroboter, sveiseroboter, lakkeringsroboter og så videre.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte å nevne økosystemets bæreevne, men det er ingen mening å nevne det fordi vi mennesker kan passere det punktet kunstig, vi kan for eksempel gen manipulere planter, slik at de vokser raskere, blir større, og blir mer resistent mot skadedyr og temperatur osv, på den måten får vi mer mat.

Det høres ut som det er på tide at en pessimist melder seg;-)

 

Vi kan riktignok få frem planter som vokser raskere og tåler mer enn de vi dyrker i dag, men det er likevel store begrensninger i hva vi kan få til. Den slik begrensning, kanskje den største, er tilgangen på fosfor. Fosfor er sentralt i (kunst)gjødsel, og mengden fosfor som er tilgjengelig for oss avtar raskt. Hvis vi ikke klarer å gjenvinne fosforet eller finne ut hvordan vi skal utvinne fosfor fra steder som i dag regnes som utilgjengelig (f.eks. sjøvann) kan vi få store problemer om ikke så mange tiår.

 

Riktignok er tilgang på mangelressurser en utfordring, men langt fra en uoverkommelig en.

 

Terra preta forskes det jo en del på ( https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Terra_preta ), og om man tenker en kombinasjon av agrikulturinnovasjoner som denne i samspill med designede mikroorganismer som i prinsippet ikke skal ha noe problemer med å produsere fosfor (eller nitrogen, sink, karbon osv..) er det ikke noe i veien for at vi kan øke matproduksjon og kvalitet i et tempo vi til nå ikke har sett maken til.

 

Utover dette finnes det jo også måter å heve effektiviteten av næringsstoffene, slik man ser i hydroponics, og som dessuten kan plantes i ellers lite fruktbare områder, eller om så er i urbane høyhus slik at man reduserer avstanden fra kilde til konsument.

 

PS: Hadde en gang "gleden" av å besøke cannabis museet i Amsterdam, hvor de viste hvordan hydroponics (usikker på det norske navnet gitt) mangedoblet deres produksjon. Om det er mulig for de fjerne hodene der å benytte dette, så bør Kåre Bonde i Norge også ha kapasitet til dette.

Lenke til kommentar

Er det murlig at vi får roboter som hjelper til med hus arbeid og tunge ting? en dag i fremtiden?

 

Det jeg tror vil ha størst synlighet i det daglige livet vil være nanoroboter som vasker huset ditt, rydder småting, klipper plenen og tar oppvasken samt vasker, tørker og stryker klærne dine for så å returnere til sine solcellebaserte ladestasjoner.

 

Vi ser allerede i dag at folk benytter automatiske støvsugere, plenklipperroboter osv.

 

En dag i fremtiden kan vi muligens slippe helt å tenke på slike rutinemessige oppgaver, eller i alle fall i mye mindre grad, ikke ulikt slik utviklingen med husholdningsmaskiner har revolusjonert verden siden dine oldeforeldre måtte bruke mesteparten av dagen på å vaske like mye klær som du i dag bruker (effektivt) 20 minutter på.

 

Som en tilleggsbonus vil småbarnforeldre muligens en dag slippe å trø på legoklosser (DET hadde vært noe det..)

Lenke til kommentar

jeg skriver korte ting og dere skriver lange svar :)

 

 

 

Men hva med fortiden da? har egentlig ikke lyst og leve i robotlivet i det årstallet jeg lever i nå er okey for teknologi fordi jeg syns ikke at 1964 skal bli bare et tall fordi vi har et romskip som etteligner fra starwars og vi har en stor glass kule som beskytter mot uvær og svevebiler og fult av roboter, tenk på det? vis alle robotene plustelig en dag skal snu seg mot oss så er vi maktes løse og kan ikke gjøre noe så jeg syns at verden skal være som den er nå før alt blir på høyt nivå av alt fra svevebiler til romferger som reiser fra jorda til pluto på 4 timer, og tenk på all teknologien også blir det skjedelig og dem vil tilbake til åssen vi levde i 2010 men det kan dem ikke for det er forseit og med tanke på at vis man bygger en tidsmaskin, og drar tilbake for og leve livet i naturen med fult av trær rundt deg også går du til byen med høy teklonogisk drakter, åssen vile det påvirke fremtiden igjen, Alt burde være som det er, syns jeg da.

 

tenk på hvis historien ifra fortiden blir borte fordi fremtiden har kommet så langt, hva tror dere om turister? og det blir ingenting som er fint lenger fordi man ser en gigatisk svevende romferge overseg og sperer for sola og man skal ut i naturen for og se på den fine naturen og tenke åssen det hadde vært langt bak i tid, men istedet så ser man en romferge og fult av svevebiler i lufta og på bakken i skogen ser man fult av teknologi og fortiden blir glemt helt og historien

 

 

 

 

virker jeg som en idiot?

Lenke til kommentar

Angående mat i fremtiden :

 

hvis man ser på en del scince fiction serier , f.eks Startrek så bruker de en Replikator for å lage seg mat.

når man er ferdig med å spise , så setter man alt av bestikk,tallerkener koper og fat tilbake , og det forsvinner.

 

med tanke på et man i dag har fått til flere av tingen man bruker der så kan man ikke se bort fra at denne replkatoren før eller siden eksistere i en eller annen form

Lenke til kommentar

Helkybernetisk legeme, hvor bare hjernen er original. Jeg vedder trusa på at det kommer til å skje i dette århundredet.

Jeg tror ikke en gang hjernen vil være original.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Mind_uploading

 

Så utrolig datateknologien har utviklet seg de siste årene, så ser jeg på dette som et veldig reelt scenario innen århundredet er omme.

 

Så det ser nok ut til at vi blir den siste generasjonen som lever for evig ...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tror desverre fremtiden ser dyster ut for menneskeheten : (

Vi forbruker mer og mer, populasjonen stiger og stiger, Vår planet blir bare mer og mer ødelagt. Viss ikke noe drastisk skjer, så kommer vi til å bli våres egen undergang. Det som er morsomt å tenke på er at her i Norge har de fleste som diskuterer, rasjonelle meninger og er villig. Tar du en titt over på Amerika, så er tingen noe helt annet. Jeg har vært i Amerika og Afrika og mange andre steder, og inntrykket mitt er ikke akkurat imponerende. Men å basere mine meninger på et få talls personer i verdens sammenheng, blir feil.

Har hørt noen teorier om at en eventuell sykdom som hadde tatt bort over 90% av jordas befolkning kunne hjulpet til å ivareta Jorda og mennesklige prinsipper. Dette tror jeg ikke hadde fungert, med tanke på at menneske er for egosentrisk, og for grådig til å kunne leve i harmoni.

Sånn som jeg ser det nå, er det ingen mulighet for at menneskeheten kan ivareta de faktorer som kan gi oss en god fremtid. Våre ressurser kommer til å bli brukt opp fortere enn man kan ane. Sånn som verden er i dag, preget av krig og økonomisk kolaps, har vi ingen sjangse til å få fred og redde det vi har her.

 

Feel free til å komme med svar, jeg er 100% åpen til kritikk. Jeg håper faktisk folk tar seg tid og svarer meg med sine meninger. Ingen ting er bedre enn å få høre andre's tanker og meninger. Er bare 17 år, og lærer fortsatt. Dette er bare mitt synspunkt :)

Lenke til kommentar

Jeg tror desverre fremtiden ser dyster ut for menneskeheten : (

Vi forbruker mer og mer, populasjonen stiger og stiger, Vår planet blir bare mer og mer ødelagt. Viss ikke noe drastisk skjer, så kommer vi til å bli våres egen undergang.

Du er bare blitt lurt av billig propaganda slik som de fleste andre i Norge.

 

Dommedagsteorier har alle det til felles at INGEN av dem NOEN GANG har slått til.

 

 

Og skulle det mot formodning likevel vise seg at skremmselspropagandaen stemmer så er det alikevel langt fra noen undergang. Vi har allerede i dag teknologi som kan redde oss fra alle tenkelige klima senarier, det eneste som trengs er billig lett tilgjengelig energi (som er over allt rundt oss)

Lenke til kommentar

Jeg tror desverre fremtiden ser dyster ut for menneskeheten : (

Vi forbruker mer og mer, populasjonen stiger og stiger, Vår planet blir bare mer og mer ødelagt. Viss ikke noe drastisk skjer, så kommer vi til å bli våres egen undergang.

Du er bare blitt lurt av billig propaganda slik som de fleste andre i Norge.

 

Dommedagsteorier har alle det til felles at INGEN av dem NOEN GANG har slått til.

 

 

Og skulle det mot formodning likevel vise seg at skremmselspropagandaen stemmer så er det alikevel langt fra noen undergang. Vi har allerede i dag teknologi som kan redde oss fra alle tenkelige klima senarier, det eneste som trengs er billig lett tilgjengelig energi (som er over allt rundt oss)

 

 

Hvor får du Dommedag fra? nevnte jeg noe om 'dommedag? Dommedags teorier er det også veldig lite av. Sier bare at pga menneskets egen historie tilsier hvordan fremtiden kommer til å gå. Vi kommer til å ødelegge for oss selv....

Og billig lett tilgjengelig energi? Trenger ikke være verdens smarteste for å finne ut at Verden som den er nå kommer ikke til å bruke *lett tilgjengelig energi*. For håpentligvis i fremtiden viss verdens lederne faktisk bryr seg om Mennesketheten og ikke bare sitt land og seg selv, så kanskje vi kunne bruke disse energi kildene. Men sånn som det er i dag, vil ikke stor maktene i verden bruke billige energi kilder, fordi hoved transport, produskjon osv brukes av ikkefornybar energi kilder.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan vi vil lide av en total undergang, men å si at alt kommer til å gå fint er nok også en overdrivelse. Alle demografiske framtidsprognoser jeg har sett spår at verdensbefolkningen vil nå sitt høyeste rundt slutten av dette århundret grunnet at det er for lite ressurser på jorda som blir omsatt til mat.

 

Her i vesten antar jeg at vi vil greie oss relativt fint. Den største befolkningsreduksjonen vil nok skje i de landene som hittil har greid seg dårligst.

 

Jeg tipper at antallet mennesker på jorden vil vokse og synke i bølger og bølgedaler i de nærmeste tusen årene.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

Jeg tror desverre fremtiden ser dyster ut for menneskeheten : (

Vi forbruker mer og mer, populasjonen stiger og stiger, Vår planet blir bare mer og mer ødelagt. Viss ikke noe drastisk skjer, så kommer vi til å bli våres egen undergang.

Du er bare blitt lurt av billig propaganda slik som de fleste andre i Norge.

 

Dommedagsteorier har alle det til felles at INGEN av dem NOEN GANG har slått til.

 

 

Og skulle det mot formodning likevel vise seg at skremmselspropagandaen stemmer så er det alikevel langt fra noen undergang. Vi har allerede i dag teknologi som kan redde oss fra alle tenkelige klima senarier, det eneste som trengs er billig lett tilgjengelig energi (som er over allt rundt oss)

 

 

Hvor får du Dommedag fra? nevnte jeg noe om 'dommedag? Dommedags teorier er det også veldig lite av. Sier bare at pga menneskets egen historie tilsier hvordan fremtiden kommer til å gå. Vi kommer til å ødelegge for oss selv....

Og billig lett tilgjengelig energi? Trenger ikke være verdens smarteste for å finne ut at Verden som den er nå kommer ikke til å bruke *lett tilgjengelig energi*. For håpentligvis i fremtiden viss verdens lederne faktisk bryr seg om Mennesketheten og ikke bare sitt land og seg selv, så kanskje vi kunne bruke disse energi kildene. Men sånn som det er i dag, vil ikke stor maktene i verden bruke billige energi kilder, fordi hoved transport, produskjon osv brukes av ikkefornybar energi kilder.

 

Ehh dette høres jo rimelig ut som en dommedagsteori da:

Viss ikke noe drastisk skjer, så kommer vi til å bli våres egen undergang.

 

Og olje og kull ER billig lett tiljengelig energi. Og det bruker vi allerede i dag....

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Og olje og kull ER billig lett tiljengelig energi. Og det bruker vi allerede i dag....

 

Det begynner å bli lite av det.og man må betale store summerer for å bruke de fleste produkter basert på olje

 

jeg undres på hvorfor ikke vindenergi eller solenergi er billig energi ?

kanskje fordi det med fører visse ulemper.

 

vannkraften i Norge burde være billig energi , men direkte billig er den ikke.

vrir man litt på definisjonen så er jo det egentlig solenergi.

Lenke til kommentar

Sats på REC, jeg reklamerer ikke, fordi i nærmeste framtid er vi nødt til å tenke gamle tider der folk baserte energi på sol og ild. Dette er gratis. Kun byggingen av solcellepaneler koster, men å få solenergi er G-R-A-T-I-S!!!!! Inni jorden er den full av thorium og uran, ikke rør den, den er for å gi jorden varme.

Lenke til kommentar

Og olje og kull ER billig lett tiljengelig energi. Og det bruker vi allerede i dag....

 

Det begynner å bli lite av det.og man må betale store summerer for å bruke de fleste produkter basert på olje

 

jeg undres på hvorfor ikke vindenergi eller solenergi er billig energi ?

kanskje fordi det med fører visse ulemper.

 

vannkraften i Norge burde være billig energi , men direkte billig er den ikke.

vrir man litt på definisjonen så er jo det egentlig solenergi.

Det begynner ikke å bli lite av kull. og det lages stadig nye funn av olje og det neste blir vel kampen om å borre ved nordpolen, men olje er helt klart alikevel en resurs som det begynner å gå nedover med.

 

Vind og sol er ikke billig fordi det er en stor innvestering å lage og det er heller ikke stabil energi da vinden og sola kommer og går så det er avhengig av andre typer energi for å dekke opp når det ikke lager nokk.

 

vrir man litt på definisjonen så er jo det egentlig solenergi.

Det er alle typer energi vi har her på jorden. (untatt tidevann og atomkraft)

- solen driver vinden som lager bølgene: vind og bølge

- solen driver fotosyntesen fremmover: biodrivstoff, olje, kull, ol.

- solen fordamper vann som igjenn regner ned og lager vann og elver som renner ut i havet igjenn: vannkraft og saltvannskraft.

- alle former for direkte solenergi

- osv.

 

 

solenergi er G-R-A-T-I-S!!!!! Inni jorden er den full av thorium og uran, ikke rør den, den er for å gi jorden varme.

:rofl:

Ja ikke sannt.... :roll:

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...