Gå til innhold

AMDs Fusion blir kvassere


Anbefalte innlegg

Kan ikke si jeg ble imponert. En Sandy Bridge tokjerne hadde opptil 150% bedre ytelse for CPU. Klart, grafikken har blitt noe sterkere, men hva er det egentlig denne klarer som Intel HD 3000 ikke klarer? Video? Nei. Spill? Der halter de begge to. Videoredigering? Intel Quick Sync er drastisk bedre. Slik jeg anser det fra testene må AMD kjøre rekordlave priser for å ikke floppe. Men hva vet jeg. Kanskje har jeg oversett noe viktig. :)

 

Quick sync har man vel ikke særlig nytte av til videoredigering? Du tenker vel på videokonvertering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardocp, gjorde gaming reviw på llano, vel jeg er pro AMD (ikke av fanboyiske grunner), skit i det, men bare måtte poste Bottom Line her link Og regner med alle vet at Hardocp er eneste plassen de tester real gameplay.

 

The Bottom Line

 

 

Taking a queue from Vice President Joe Biden, the A-Series APU for AMD is going to be a big effin' deal. If you are wondering why a desktop Bulldozer part known as Zambezi is not sitting on your desk right now, well that is because AMD is in all-hands-on-deck mode getting Llano out the door and into customers' hands. Llano and Fusion are a game changer for AMD. The system we played with here today is a solid sub-$700 notebook that gave us competitive battery life and kick ass gaming. I have used $3000 laptops that could not keep up with this A-Series APU when it comes to gaming. If you are looking for something that can pull a ton more IPC than this APU on the CPU side, Sandy Bridge has it whipped, but the fact of the matter is that is not a likely scenario for the masses. In fact AMD is not actually worried about the high end CPU users at the sub-$600 price level. Even with an included discrete GPU that we can utilize for Dual Graphics, the price level is still sub-$700 from what we have been told. I remember not too long ago when everyone thought a netbook with an Atom was a good deal at $500. These machines simply blow those Atom netbooks out of the water and some will be found at $500 and less while commanding many more fast pixels.

 

 

AMD is very likely going to sell every one of these it can make, just like it has done with its Brazos low power Fusion processors. And the 35 watt to 45 watt power envelope market is so big that it is foreseeable that AMD could quite possibly sell out on Llano as well at 32nm. Battery life was OK on our device, but nothing that blew my socks off. You could get "AllDay Power" from this device if you carefully watched your usage patterns and had everything dialed in. Same goes for my Sony that I carry, so I see AMD being competitive here, but not aggressively so.

 

 

One thing that has to also be taken into consideration on these lower end designs is that the mobile device builder can put a hell of a "GPU" in their product and never once have to deal with an outside graphics designer, i.e. NVIDIA. These APU devices very much simplify overall product design. Once GlobalFoundries gets Fab 8 up and rolling building 28nm in 2012, the mobile device market will likely look very different than it does today.

 

 

No this is not a high end product, and very much likely not an "enthusiast" product, but Llano is going to be a bread winner for AMD till Bulldozer gets rolled out for servers. We cannot wait to get our hands on the desktop Lynx version of Llano. That thing is going to find all kinds of usages. But the fact is that professionals and enthusiast HardOCP readers are going to be suggesting to friends and relatives that an AMD APU mobile device is right for them as we know it is going to easily handle anything a "normal" user is going to throw at it.

 

 

 

 

 

AMD's Llano Fusion - A Series APUs

 

 

Now bring on Trinity (Bulldozer Fusion)!

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg ble imponert. En Sandy Bridge tokjerne hadde opptil 150% bedre ytelse for CPU. Klart, grafikken har blitt noe sterkere, men hva er det egentlig denne klarer som Intel HD 3000 ikke klarer? Video? Nei. Spill? Der halter de begge to. Videoredigering? Intel Quick Sync er drastisk bedre. Slik jeg anser det fra testene må AMD kjøre rekordlave priser for å ikke floppe. Men hva vet jeg. Kanskje har jeg oversett noe viktig. :)

Hvilke billige CPUer tilbyr Quick Sync?

 

Er videoredigering det eneste man kan bruke en Fusion maskin til eller nevner du dette kun fordi det har vært Intels sterke punkt så lenge vi kan huske?

Driver mye med encoding/transcoding og den slags hver eneste dag kjøper man jo helt klart Intel (selv om Quick Sync er nytt med SB) med mindre man ikke vet noe som helst om sterke og svake sider med leverandørene på tross av at det fremheves i hver eneste review år etter år.

Dette blir lite matnyttig og nesten litt trolling. Ellers er Quick Sync 2.0 rett rundt hjørnet og driver man med tung aktivitet rundt dette blåser man sikkert et større budsjett på en PC til dette.

 

Foreslår at du setter deg ned og orienterer deg bedre om sterke og svake sider til hver leverandørs produktportoføljer, da kan man gjøre gode kjøp :).

 

 

Simen1:

Hvis man, basert på denne nyheten, skal vente med å kjøpe seg en nettpc ala Asus Eee 1215B som har E-350. Hva ville du sett på som en god oppgradering fra E-350 uten at prisen blir for stiv? Da tenker jeg bedre GPU og CPU ytelse men ikke nødvendigvis en heftig GPU oppgradering. Har Asus 1101HA fra før med et ubrukelig Intel HD system som ikke en gang har gode nok drivere til medfølgende OS og trenger derfor en god oppgradering til noe brukbart.

 

Har ellers tidligere i sommer kjøpt en E-350 basert ZBox jeg skal bruke som HTPC bare jeg får somlet meg til å installere den (i kveld kanskje).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Foreslår at du setter deg ned og orienterer deg bedre om sterke og svake sider til hver leverandørs produktportoføljer, da kan man gjøre gode kjøp :)

Har gjort det nå og innser at jeg har tatt feil. Den første testen jeg leste på Anandtech viste at en del av spillene hadde akkurat god nok FPS til å spille på lave innstillinger på en relativt lav oppløsning. Jeg er vant til at resultatene er relevante i forhold til bruksområde, og trodde instinktivt derfra at lave innstillinger var det som gjaldt for Llano. Da ville den slått Intel riktignok med god margin, men selve spillopplevelsen ville vært ganske laber uansett. Isåfall hadde du også kommet til konklusjonen at offeret i CPU-kraft var skjebnesvangert. Andre tester har derimot overbevist meg om at Llano huser mer kraft enn som så. I mange store spill takler den også spill på medium eller høye innstillinger. Det synes jeg er imponerende.

 

Så ja, jeg beklager forseelsen som førte til at jeg misoppfattet produktet og fikk meg til å ytre et veldig motsatt inntrykk. Det var ganske klønete av meg når det er snakk om triumfkortet til denne generasjonen AMD-prosessorer, nemlig GPU-ytelsen. Argumentene mine gikk helt og holdent på den feiltakelsen at GPU-ytelsen ikke var tilfredstillende og at andre faktorer som CPU-ytelse og batteritid derfor fikk større prioritet igjen. Det er naturlig at jeg streker over det første innlegget, slik at andre ikke blir villedet.

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk! :) Jeg skulle ønske Dell XPS 15 kom med Llano. Det ville vært et bedre alternativ enn dedikert nVidia GeForce GT 525M-grafikk som modellen har nå. Billigere, lengre batteritid, kjøligere og stort sett de samme egenskapene ytelsesmessig. Dessverre er det sjeldent at jeg ser Dell bruke AMD. Behøver jo heller ikke å være Dell, men savner andre produsenter med like stort fokus på skjermkvalitet.

Lenke til kommentar

Er egentlig litt morsomt å lese kritikken her :D

 

Sitter selv på pinebenken og har lyst på en Zotac med E-350 løsningen fra AMD, som i de fleste tester jeg har lest har gjort det bedre enn intel/nvidia ION 2 løsninger.

 

Rekner jo med at en av de nye APU'ene skal kunne gjøre det bedre i en slik maskin.

 

Og det er jo dumt å kjøpe nå, når jeg kan få bedre snart.

 

Sitter på en gammel gaming laptop, og kunne ikke vurdert å skifte den ut for gaming mot en med en slik løsning som dette.

Den er ikke egnet for det enda.

 

Dette er jo strengt tatt AMD sin konkuranse mot maskiner med integrert intel grafikk, som strengt tatt er det mest solgte.

Det er sinsykt mange som ikke trenger noe særlig til kraft fra skjermkortet....

Lenke til kommentar

Prisen på AMD Phenom A-Series A8 X4 3850 dukket opp.

 

MODEL NUMBER : A8-3850

FREQUENCY : 2900 Mhz

SOCKET : FM1

POWER : 100W

L2 CACHE : 4MB

NUMBER OF CORES : 4

Quad-Core "Llano" • TDP: 100W • Manufacturing process: 32nm • UMI: 5GT/s • L2 cache: 4x 1MB • Stepping: B0 • IGP: Radeon HD 6550D, 600MHz, 400 Shader • Memory controller: Dual Channel PC3-14900U (DDR3-1866) • MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4a, Enhanced 3DNow!, NX bit, AMD64, Cool'n'Quiet, AMD-V

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Alle Llano prosessorene bruker sokkel FM1, men det finnes mobile varianter med andre navn som kan integreres på hovedkort. Det har kommet noen hovedkort med Ontario og Zacate-variantene.

Ja, E350-HK har vært på markedet en stund. Men hvis det kommer noe nå snart som er kraftigere og basert på de nye APU'ene, så venter jeg en stund til med å bygge HTPC :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...