Gå til innhold

"amerikanisme"


Anbefalte innlegg

God dag, God kveld, God aften osv. er ikke sikker på hvor missledende tittelen er, men jeg hadde noen sørsmål:

 

1. Hva har det seg med at de mener sosialisme er upatriotisk?

trur det var mange sosialistiske patrioter der....

 

2. hva er deres tanker om "amerikanisme" er det noe bra eller dårlig? begrunnelse av svaret ville vært perfekt

 

EDIT: for og se hva jeg mener med sosial patrioter trykk på videon så du får med tekst med mindre du kan russisk og kryllisk

Endret av Trillios
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Sosialisme er uamerikansk. De som dro til Amerika ønsket jo frihet. Nå er USA på vei til å bli like sosialistisk som Europa.

 

2. Alt som er amerikansk er ikke bra.

1. Sosialisme er det motsatte til liberalisme, noe som var amerikansk politiske syn tidlig i amerikansk historie, sjansen til aa unngaa undertrykkende monarki, religioes undertrykkelse og senere fattigdom. Disse innvandrere ville starte paa ny uten statlig innflyttelse eller kontroll og slik har det vaert mer eller mindre i mer enn 300 aaar.

2. Det er ingen land som alt er bra, det er ogsaa avhengig av hva en mener er bra eller ikke. Jeg antar den amerikansk idealen om aa la alle voksne velge sine ledere uten en adelklasse som bestemmer alt blir alle enige er bra.

 

3. Som amerikaner selv, lurer jeg paa hva dere mener er "amerikanisme" siden det er mye anti-amerikanisme i norsk media idag. Jeg vet at uttrykket "amerikanisert" ikke er en god ting. Det finnes ikke en lignende uttrykk i USA som -anti-europeanism, selv om mange amerikaner er uenig i velferdstat ideologi.

Lenke til kommentar

1. Sosialisme er det motsatte til liberalisme, noe som var amerikansk politiske syn tidlig i amerikansk historie, sjansen til aa unngaa undertrykkende monarki, religioes undertrykkelse og senere fattigdom. Disse innvandrere ville starte paa ny uten statlig innflyttelse eller kontroll og slik har det vaert mer eller mindre i mer enn 300 aaar.

 

Mener du at USA de siste 100 årene har vært uten statlig innflytelse og kontroll?

Lenke til kommentar

1. Sosialisme er uamerikansk. De som dro til Amerika ønsket jo frihet. Nå er USA på vei til å bli like sosialistisk som Europa.

 

2. Alt som er amerikansk er ikke bra.

 

1. Det er vel motsatt. Europa er på vei til å bli et land og frihandel er viktig.

2. Da store deler av vesten sin kultur kommer fra USA, kan det ikke være mange land som er bra. Særlig Norge har mye amerikansk kultur, uavhengig av hva befolkningen og media liker å tro.

 

Det mange er kritiske til når det kommer til USA, er deres utenrikspolitikk. At de styres av frykt er vel heller ikke så positivt...

Lenke til kommentar
Har reist endel rundt i Amerika og sett både Venezuela og Cuba
Da har du vel reist i latin-amerika?
Latin-amerika er de deler av Amerika hvor de primært snaker latinske språk og det inkluderer Quebec og deler av USA. Det er altså en del av Amerika.

 

Har de som besøker Vest-Norge ikke vært i Norge?

Lenke til kommentar
Har reist endel rundt i Amerika og sett både Venezuela og Cuba
Da har du vel reist i latin-amerika?
Latin-amerika er de deler av Amerika hvor de primært snaker latinske språk og det inkluderer Quebec og deler av USA. Det er altså en del av Amerika.

Må du ikke vri deg unna.. ;)

 

Det var du som i forrige innlegget skrev;

 

Nå må dere slutte å blande sammen Amerika og USA. Har reist endel rundt i Amerika og sett både Venezuela og Cuba som er ganske så forskjellige fra USA.

 

Og her kan du lese definisjon på hva som regnes som latin-amerika (som inkluderer Cuba og Venezuela)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Latin-Amerika

Lenke til kommentar
Og her kan du lese definisjon på hva som regnes som latin-amerika (som inkluderer Cuba og Venezuela)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Latin-Amerika

Og definisjonen du linker til er "Latin-Amerika beskriver landområder som tidligere var kolonier til europeiske land hvor romanske språk ble benyttet." som er en definisjon som inkluderer Quebec og deler av USA.

 

Latin-amerika er uansett en del av Amerika. Du kan selvsagt begynne å bruke definisjonen Anglo-amerika fra samme artikkel, men det omfatter også mere enn USA.

 

La oss se hvordan du vrir deg unna denne:

http://no.wikipedia.org/wiki/Amerika

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

 

La oss se hvordan du vrir deg unna denne:

http://no.wikipedia.org/wiki/Amerika

Trenger ikke vri meg unna noe som helst. Er du som roter med definisjonene, når du begynte å rette andre for USA/Amerika;

 

Nå må dere slutte å blande sammen Amerika og USA. Har reist endel rundt i Amerika og sett både Venezuela og Cuba som er ganske så forskjellige fra USA.

Vri deg unna den du!

 

Hvorfor ikke bare innrømme at Cuba og Venezuela regnes som Latin-Amerika? ;)

Lenke til kommentar
Er du som roter med definisjonene, når du begynte å rette andre for USA/Amerika;
Jeg korrigere andre med rette når de utaler seg generaliserende om Amerika, men det de snakker om kun handler spesifikt om USA.

 

Det er ganske mange med mangelfulle kunnskaper som gjør den feilen.

 

Hvorfor ikke bare innrømme at Cuba og Venezuela regnes som Latin-Amerika? ;)
Selvsagt regnes de som en del av Latin-Amerika, hvor har jeg sagt noe annet?

 

Person A kan samtidig være fra Venezuela, Latin-Amerika og Amerika.

Person B kan samtidig være fra USA, Anglo-Amerika og Amerika.

 

Dette er basis mengdelære som burde være dekket av pensum på barneskolen.

Lenke til kommentar

 

Dette er basis mengdelære som burde være dekket av pensum på barneskolen.

Du lærte neppe på barneskolen at Quebec (i Canada) er i latin-Amerika (som du hevder i post #12)

 

Isåfall fortjener den læreren ris på rompa! :D

 

Men men, på tide å avslutte dette

Lenke til kommentar
Du lærte neppe på barneskolen at Quebec (i Canada) er i latin-Amerika (som du hevder i post #12)
På barneskolen lærer man ikke å tenke konsekvent, men jeg har fremdeles tilgode å se en definisjon på latin-amerika som ikke også ville dekke Quebec. De fleste kart over latin-amerika inkluderer likevel kun Mexico og alle landene i Amerika som ligger sør for dette selv om de ikke engang snakker latinske språk i alle disse.

 

Dette er antagelig like fånyttes om å få folk til å slutte å si "hvem" istedenfor "hvilken", "Sentralbanestasjonen" isteden for "Sentralstasjonen" eller skrive og/å riktig. Av og til klarer jeg likevel ikke holde stille når jeg ser folk sause alt sammen.

Lenke til kommentar

1. Vil ikke si at nordmenn er patriotiske lengre. Selv er jeg patriot og vil alltid sloss får frihet og for landet/Bergen :) men jeg ser folk driter i hvor dem er fra og det mener jeg blir for dumt.

 

Amerkanisme/USA har fordeler og ulemper det jeg liker med usa er hvordan man blir betalt for jobben man gjør. i norge så får man bare sin lønn får 7-9 timers dag det som blir feil i norge er at dem som ikke gjør god jobb dem som sløver på jobben får samme betalt som han som står på og jobber hardt mens i USA så gjør dem forskjell på det i mange tilfeller.

 

Selv er jeg kapitalist og mener det at man skal få betalt for det man gjør og ikke time betalt eller lav timebetalt og mer bonussystemer det vil vere bra for samfunnet og for folket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...