Gå til innhold

"amerikanisme"


Anbefalte innlegg

Coca-Cola

 

McDonald's

 

To eksempler. Så kan vi jo legge til at amerikansk næringsliv har fremprovosert kriger i Midtøsten i veldig mange år. For å tjene penger.

 

I et slikt konkurransesamfunn vil menneskeliv, miljø, klima og naturressurser gå tapt grunnet en syk idé om at penger betyr veldig mye.

 

Soviet

 

Derfor ser vi at Sosialisme ikke funker å bare lager krig! *hurr durr!* /Sarkasme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Please, ikke dra sosialisten MM inn i diskusjonen!

 

Påpeker bare at kapitalismen ikke er perfekt. Det vet vel du som kaller deg Islending. :)

 

Den er det beste økonomiske systemet, men langt fra perfekt.

 

USA har det beste systemet aa integrere innvandrere. 50% av amerikanske nobelprisvinnere er innvandrere eller deres barn.

 

Ingen systemet er perfekt og smaa homogene land som Norge ikke kan sammenlignes med et stort land som har store deler hvor ingen flertall rase eller etnisitet eksistere. Sosialisme krever at sine borgere kan stole paa hverandre og har felles maal, noe som er vanskelig aa finne i et stort multikulturelle land.

 

Jeg skal nok ikke nekte for at USA har det beste systemet å integrere innvandrere i, men jeg tror ikke det alene skyldes kapitalisme. Hva med at USA nesten bare består av innvandrere? At de har hatt flere kulturer helt fra begynnelsen? Jeg tror det er enklere for innvandrere som ønsker å bevare sin kultur, å finne seg til rette i USA.

 

Jeg skal ikke si dette med sikkerhet, men mitt inntrykk er hvertfall at europeiske land forventer mer av innvandrerene enn USA, og at det kanskje ikke virker helt som man ønsker.

 

Jeg er enig i det at det er enklere for invandrer og inntregere seg selv da det finnes allerede "frø" av deres kultur

Lenke til kommentar

Coca-Cola

 

McDonald's

 

To eksempler. Så kan vi jo legge til at amerikansk næringsliv har fremprovosert kriger i Midtøsten i veldig mange år. For å tjene penger.

 

I et slikt konkurransesamfunn vil menneskeliv, miljø, klima og naturressurser gå tapt grunnet en syk idé om at penger betyr veldig mye.

 

Var det ikke så det at tilbakke på Stalins tid så fant de ut at verden vil ikke bli sosialistisk av seg selv og dermed må de tvinges, men Sovjet var vell rimelig korrupt

 

Soviet

 

Derfor ser vi at Sosialisme ikke funker å bare lager krig! *hurr durr!* /Sarkasme

Lenke til kommentar

Er vel ikke alle amerikanere(DE FRA USA) som tjener like bra.

Og det er helt OK og var aldri meningen til de som flytter til USA. Ulovlige meksikanske innvandrere risikere sine liv ikke for å tjene like mange som andre amerikaner, men bare en jobb som gir dem sjansen å tjene mer enn hjemme og litt etter til å sende penger til familien.

 

Utdannete innvandrere flytter til USA også til å finne en bedre jobb, ikke pga bedre trygde eller et homogent samfunn med lav inntektsforskjeller.

Lenke til kommentar

Så det du prøver å si er at man kan få hele Norge til å dra i samme rettning og være ærlige med hverandre? Jeg tror dessverre ikke det er mulig i noen menneskebebodde land. Si gjerne ifra om jeg misforsto deg nå.

 

Et homogent befolkning har mer til felles enn et befolkning som består av folk med veldig forskjellige verdier. For et sosialt demokrati å fungere så må de som gir deres penger har nok tillit i de som får pengene. Mye lettere for Ola Nordmann å støtte Berit og Lars når de mister jobb eller har det vanskelig enn Muhammed og Akbar som ikke snakker norsk og ikke har norske verdier eller utdannelse. Det er en meget god korrelasjon mellom homogene samfunn og støtte for sosial trygde og en negativ korrelasjon i land som er multikulturelle.

Lenke til kommentar

Min erfaring etter opphold i Norge og USA er at i et homogent land som Norge føler folk mer knyttet og ansvarlig mot hverandre enn i USA . Det gir mindre toleranse men dypere omsorg mellom folk. I USA har folk høyere tolerans men mindre ansvar og omsorg. Du gjør som du vill, det er ikke min sak og jeg har ingen ansvar for deg. I norsk samfunn bryr folk seg mer om hvordan deres oppførsel kan skade andre, det er best at din oppførsel er bra for alle enn bare deg som et individ. I USA kan en som blir rik på litt uærlig metoder bli sett som populær og noen å. Kopiere

Lenke til kommentar

Alle ønsker lykke, sikkerhet, god helse og nok penger til å gjør som de vill. Enighet om hvordan vi får det til er lettere å få i homogene land, særlig når metoden krever samarbeid og støtte fra den ene til andre.

 

Amerikanere gir mer penger ut av sine egne lommer til de svakeste enn europeere istedenfor gjennom staten . Det er fordi de stoler ikke på staten og har mer kontroll på hvem får støtten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...