Gå til innhold

Test: Apple iOS 5


Anbefalte innlegg

Hva er det med dere Apple hatere???? Så mye som dere hetser Apple sine produkter og måten de gjør ting på så skjønner jeg ikke at dere gidder å lese nyheter om produktene heller.

 

Ingen av Apple sine produkter er perfekte. Det kommer de aldri til å bli heller. Men Apple må gjøre mye rett, for de vokser på linje på løvetann om dagen.

 

Jeg for min del kjøper bare Apple produkter..men har ingen problemer med å se at Android har mange fordeler fremfor Apple. Men det er en del andre veien også. Heldigvis...slik at det blir konkurranse. :-)

Hater Apple gjør jeg ikke. Jeg har visse irritasjonsmomenter med enkelte Apple-produkter, og jeg liker strengt tatt verken iOS eller proprietære standarder. Men hat blir et litt for sterkt ord. Har et par ganske saftige Mac Pros på skolen. De er jeg blitt ganske glad i. Selv om jeg irriterer meg over OSX. :)

 

Men det må også være lov å diskutere hva en mener er fallgruver i Apples ekosystem og dårlige løsninger, uten at det skal være, tja, hat. :)

 

Angående notifications-systemet tror jeg rett og slett det er en del brukere som godter seg ørlite over at Apple til syvende og sist har kopiert (og gjort funksjonen svært pen in the process) en Android-funksjon, ikke så veldig lenge siden Apple selv sto for stevningene til rettssak over kopiering..

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående notifications-systemet tror jeg rett og slett det er en del brukere som godter seg ørlite over at Apple til syvende og sist har kopiert (og gjort funksjonen svært pen in the process) en Android-funksjon

I følge en artikkel jeg leste nylig inneholder iOS 5 sitt notification-system diverse forbedringer/tilleggsfunksjonalitet sammenliknet med Android sin variant:

 

The notification system in iOS 5 is one of the bigger features to be added since iOS 4. It's a well-designed and perfectly integrated scheme of notifications, alerts and popups which revolve around one central drop-down pane — which Apple has dubbed the Notification Center.

 

New emails, text messages, multimedia messages, reminders, Game Center notifications, mail alerts, Twitter notifications and any other sort of items which could normally trigger a push notification can find their way into the Notification Center.

 

They'll be called to your attention on your iOS lock screen, via a regular pop up alert, or with a small non-intrusive banner which briefly flashes across the top of your screen.

 

So far this sounds a lot like what you get out of Android, right? But hang on ... there's a reason it's better: Control.

 

Built straight into iOS is a set of controls which will allow you to arrange the notification system of your dreams. Do you want emails to trigger a banner but not appear on the lock screen? Do you want Twitter alerts to make a sound but not appear anywhere? Should voicemail alerts show up in the Notification Center and on the lock screen and as a banner? No problem!

 

You can customize the notification system however you want — right down to custom sounds for voicemail alerts, text messages and so on. (Yes, you can finally set custom sounds for those types of alerts.)

http://gadgetbox.msnbc.msn.com/_news/2011/06/08/6813349-25-reasons-android-should-fear-ios-right-now

Lenke til kommentar

Poenget med iMessages er vel at dette er noe som alle kan bruke uten å måtte lage en ny konto for en ny tjeneste, og at det automatisk veksler mellom å sende SMS og IM basert på hva mottakeren har. Om Apple hadde krevd f.eks. en Facebook-konto for å gjøre dette, så er det ikke alle som har det heller.

 

Facebook kommuniserer helt fint med Google Talk, ettersom begge bruker samme protokoll, nemlig XMPP. Det hadde ikke vært noe problem for Apple også å bruke denne. Grunnen til at de velger noe annet virker å være at de nettopp ønsker ut utestenge brukere av andre tjenester. Er dette egentlig noe positivt?

Lenke til kommentar

iMessages baserer seg på XMPP, i følge Apple Insider:

 

The new messaging service is based on the same technology Apple uses to power Push Notifications for iOS apps: part of the open XMPP (eXtensible Messaging and Presence Protocol) specification related to PubSub or Publish and Subscribe. XMPP powers Jabber IM, Google Talk and Apple's own iChat Server and local iChat IM over Bonjour.
Endret av Juke
Lenke til kommentar

Huff.. Hva galt skal surkeluggene klage på nå?

 

Nå synes jeg du er på kanten til å være ufin. Kan man ikke påpeke svakheter ved en tjeneste uten å bli kalt en "surkelugge", hva nå det er? Forøvrig virker det som du insinuerer at de av oss som har uttrykt misnøye med proprietære systemer bevisst leter etter noe å klage over. Igjen, litt ufint.

 

Når det er sagt: Dersom iMessages kommuniserer med Google Talk, Facebook, Jabber, etc. uten problemer, er jo det helt topp. Det er mer enn Microsoft har vært villig til å gjøre.

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Det er mange ulemper med det meste av produkter jeg har kommet over. Men det konstante behovet enkelte har for å få dette frem på dette forumet er meget spesielt. Særlig gjelder dette når det kommer til Apple produkter. Selv kjøper jeg det produktet som passer meg best, uansett hvordan sjefen i selskapet er, eller hvor mange som kjøper produktet eller ei. Og nei, det er jo 1-2 mennesker her inne som faktisk klager fordi de er misfornøyd, resten bare klager fordi de føler seg bedre angående deres eget valg.

 

Og Okapi, det er selvfølgelig lov å klage. Men du klaget jo over at iMessage ikke brukte samme protokoll som facebook og google talk. Vel nå ser det jo ut som om at den gjør det. Det at Apple velger at Message appen deres bare fungerer via sms til alle mobiler og som xmpp meldinger til andre ios enheter er jo rett å slett bare ett valg de har tatt. Den tekniske løsningen er jo sikkert grei å få til, men Apple ønsker jo å selge deres enheter. Google har vel ikke gjort noe lignende med deres sms app?

 

En del klager over sauene som følger etter Steve Jobs hvor enn han går, men jeg tror faktisk ulveflokken som lusker rundt i skogen er hakket verre. Det er rett å slett umulig å ikke trykke seg inn på en Apple/ios artikkel uten å kommentere med tåpeligheter.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Poenget med iMessages er vel at dette er noe som alle kan bruke uten å måtte lage en ny konto for en ny tjeneste, og at det automatisk veksler mellom å sende SMS og IM basert på hva mottakeren har. Om Apple hadde krevd f.eks. en Facebook-konto for å gjøre dette, så er det ikke alle som har det heller.

 

Facebook kommuniserer helt fint med Google Talk, ettersom begge bruker samme protokoll, nemlig XMPP. Det hadde ikke vært noe problem for Apple også å bruke denne. Grunnen til at de velger noe annet virker å være at de nettopp ønsker ut utestenge brukere av andre tjenester. Er dette egentlig noe positivt?

Man må jo fortsatt ha en eller annen form for konto for å bruke det. Det blir lite elegant om Apple krever at man registrerer seg hos Google eller Facebook for å få det. Samtidig så har jeg ikke opplevd at jeg kan snakke med facebook-kontakter når jeg er logget på Google Talk, så jeg ser ikke helt forskjellen.

Lenke til kommentar

Poenget med iMessages er vel at dette er noe som alle kan bruke uten å måtte lage en ny konto for en ny tjeneste, og at det automatisk veksler mellom å sende SMS og IM basert på hva mottakeren har. Om Apple hadde krevd f.eks. en Facebook-konto for å gjøre dette, så er det ikke alle som har det heller.

 

Facebook kommuniserer helt fint med Google Talk, ettersom begge bruker samme protokoll, nemlig XMPP. Det hadde ikke vært noe problem for Apple også å bruke denne. Grunnen til at de velger noe annet virker å være at de nettopp ønsker ut utestenge brukere av andre tjenester. Er dette egentlig noe positivt?

Man må jo fortsatt ha en eller annen form for konto for å bruke det. Det blir lite elegant om Apple krever at man registrerer seg hos Google eller Facebook for å få det. Samtidig så har jeg ikke opplevd at jeg kan snakke med facebook-kontakter når jeg er logget på Google Talk, så jeg ser ikke helt forskjellen.

 

Man trenger jo ikke å kreve det, man kan bare ha det som en mulighet. Det er jo ikke værre enn å legge IM-data til kontaktinfoen til brukeren.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Dessverre er det fortsatt ikke mulig å bruke flere PC-er sammen. Hvis du har både en stasjonær og en bærbar PC har du vært nødt til å velge å synkronisere med bare én av dem. Kobler du en iPhone til en PC den ikke har snakket med før, må du slette alt på telefonen."

 

Ehm.. Jeg bruker da både min stasjonære og bærbar PC med iphonen min. Er bare å autorisere pc-en.

Eller er det noe jeg har misforstått her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

iOS5 har unekteleg mykje spennande nyhender, men eg vil ikkje anbefale å oppdatere nett no for dei som har moglegheit til å prøve betaen. Er ein del problemer førebels, blant desse at samtalar bryter etterfulgt av ei melding om at telefonnettet mogleg vart avlytta, at Spotlight søk i fleire applikasjoner kræsjer appen (t.d i meldingar og e-postar). Har óg hatt problemer med å sende kontakter, samt kopiere og lime inn i Kontakt-appen.

 

Altså, ikkje beint fram klart heilt ennå. Mogleg noko av dette i ein nyare versjon av betaen no..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...