Gå til innhold

Test: OCZ Agility 3 240 GB


Anbefalte innlegg

 

Dette oppsettet var tenkt til å ha OS på. Så hvis man har to disker i RAID 0 og en ryker - så ja, da er alt tapt. Men hvis man har en disk og den ryker - så ja, da er også alt tapt :cry:

Men, med 2 disker i raid 0 er sjansen dobbelt så stor for at alt er tapt.

Nå har det seg slik at når SSDer "feiler" blir det umulig å skrive noe på dem. Du kan derimot fortsatt lese så mye du vil fra dem, de blir bare umulige å skrive på. RAID0 på SSDer er derfor ikke like skummelt som det er på HDDer, da eneste sjanse for datatap er strømbrudd eller feil på kontrolleren.

 

SSD'er kan feile på flere måter enn at skrive syklusene blir brukt opp.

Kontrolleren feiler, hovedkortet feiler, eller strømmen forsvinner? Er det egentlig noe mer som kan skje?

 

Kontrolleren blir jo stresstestet, så den vil jeg i de aller fleste tilfeller eliminere.

Hovedkort har sjelden feilende SATA-porter, det er en grunn til at det ble så stort om P67/H67-kortenes feilende porter.

Strømbrudd kan jo skje, men du kjører ikke et RAID-oppsett du er avhengig av at fungererer uten UPS.

 

Jeg kan jo ha glemt noe her da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes folk som bruker 3-4000,- på en entusiastprosessor, skjermkort. Tilogmed kabinetter, vannavkjøling og hovedkort kan ha pris på 2000,- +++. Sett med det i tankene er en slik SSD slettes ikke dyr. Er det for dyrt får du heller ta til takke med at du ikke er entusiast nok til å kjøpe de beste produktene, eller du kan klage på at alle de beste pc komponentene i dag er alt for dyre. Noe de slettes ikke er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sagt det før og sier det igjen - ordet DYRT skulle vært fjernet fra det norske språket.

 

Hvis en topp spec SSD til 3000 kroner er DYRT, hva skal man da si om Commodore 1541 diskettstasjonen (5 1/4) som kostet rundt 3000 kroner på begynnelsen av 80 tallet ? Omregnet til dagens verdi kunne man fått en grei Gamer PC til samme pris...

Lenke til kommentar

Sagt det før og sier det igjen - ordet DYRT skulle vært fjernet fra det norske språket.

 

Hvis en topp spec SSD til 3000 kroner er DYRT, hva skal man da si om Commodore 1541 diskettstasjonen (5 1/4) som kostet rundt 3000 kroner på begynnelsen av 80 tallet ? Omregnet til dagens verdi kunne man fått en grei Gamer PC til samme pris...

Helt enig. Datakomponenter er grisebillig for nordmenn generelt sett. Prisen på matvarer og bensin går oppover, men holder seg vel ca stabilt i forhold til at lønningsnivået går oppover. Prisen på elektriske komponenter går bare nedover, og fortsetter kontinuerlig å falle. Til tross for lønnsøkning.

 

Sett bort fra de værste bedriftsløsningene, så skulle det nesten ikke vært lov å kalle noe slikt dyrt.

 

Ja, for en enkel middag i skolekantina så betaler jeg mer enn for: 8 GB minnepenn, billig høyttalersett, rimelig mus/tastatur etc..

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En Intel 320 80GB koster 1000kr. Det er mindre en hva som er normalt for en liten tur på byen, uten mat og drosje hjem!

 

Du mener at det er normalt å bruke 1000kr på en liten tur på byen uten nattmat og drosje? Tviler på det er veldig representativt for befolkningen - dog kanskje i Bærum?

Lenke til kommentar

En Intel 320 80GB koster 1000kr. Det er mindre en hva som er normalt for en liten tur på byen, uten mat og drosje hjem!

 

Du mener at det er normalt å bruke 1000kr på en liten tur på byen uten nattmat og drosje? Tviler på det er veldig representativt for befolkningen - dog kanskje i Bærum?

'

Tar man en tur med den intensjonen å bli godt brisen og man ikke drikker billig og dårlig øl så går 1000kr fort...

Lenke til kommentar

Det er vel ikke unormalt. Men da regner jeg som regel med eventuelt taxi og nattmat. (selv om det ikke er spesielt representabelt for min egen del, grunnet svært stramt studentbudsjett) så er det ikke ille for en god del av personer i 20-30 års alderen som jeg vet om)

 

Poenget er vel uansett at teknologi ikke er særlig dyrt sammenlignet med det meste annet her i landet.

 

 

 

 

Du trenger vitterlig ikke ha vansker med å bruke det, selv om du ikke spanderer i øst og vest.

 

7øl = 455kr

3 drinker = 350kr (kanskje en/to til deg selv + en/to til den fineste jenta i baren ;P)

1 shot = 80kr

Taxi = 200kr (hver, om man spleiser og bor i sentrumsområde) / nattbuss = 150kr om du bor litt lenger unna

Nattmat = 100kr kebab/burger m/drikke

Totalt: 1100kr

 

Du renger ikke være fra bærum eller alkoholiker for å drikke noe slikt.

 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En Intel 320 80GB koster 1000kr. Det er mindre en hva som er normalt for en liten tur på byen, uten mat og drosje hjem!

 

Du mener at det er normalt å bruke 1000kr på en liten tur på byen uten nattmat og drosje? Tviler på det er veldig representativt for befolkningen - dog kanskje i Bærum?

Tar man en tur med den intensjonen å bli godt brisen og man ikke drikker billig og dårlig øl så går 1000kr fort...

Dette ble en smule OT rundt SSD pris VS en tur på byen, men jeg vil også kommentere at de som klager over SSD pris i dag enten ikke vet effekten av en SSD på maskinen, eller totalt feilvurderer hvor mye plass de trenger.

Når jeg kjøpte mine første SSDer kostet de rett over 4500kr pr stk for 32GB (SLC), og med ytelsesøkningen 2 slike ga over Velociraptor mener jeg det var verdt det. De var da 1/3 av kostnaden av hele systemet, perifere enheter inkludert. SSDene man får i dag til 1000-1200kr gir betydelig bedre ytelse og samme eller mer kapasitet.

 

Når det er snakk om drikking og en tur på byen er jeg av de som liker å bruke vors på å komme i passe form til byen på vodka og blandevann, og så ta et par drinker på byen for å holde det gående. En hel kveld fra jeg begynner til jeg er hjemme havner som regel rundt 500-800kr, da ofte med spandering av det jeg ikke tar av egen vodka på vors (man tar ikke med seg spriten igjen...), og spandere en runde shots eller øl på byen om det dabber av litt i gruppa.

 

Om man tar 2-3 hjemmefester med sprit og blandevann i stedet for å dra på byen har man tjent inn tilsvarende en god SSD på 60-80GB, som er nok i massevis for OS og programmer for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke at de nye modellene er dyre, men at de gamle ikke dropper i pris. Exs. Corsair Force F120 hvor prisen har rikka seg 20 kroner på et halvt år og nå ligger innenfor samme prisklasse som 120gb versjonen av disken omtalt i denne artikkelen. Dette er ingenting annet enn tyning. SSD skulle bli billigere, ble det sagt. Vi venter fortsatt.

 

Men når det er sagt, så får du minnebrikker til hundrelappen og 42" tv'er under 3000 kroner. Relativitet...

 

-bingo

Lenke til kommentar

@Bingokongen - Ja, er utrolig hvor de tyner ssd prisene, rett og slett plagsomt for de som sitter å venter på å få penger nok til en ok disk. Nå ser jeg 515mbps og 250mbps disker med samme pris og samme lagringskapasitet, helt utrolig.

 

Når det kommer til ram derimot, kjøpte jeg i fjor 8gb 1600mhz xms3 ram, det kostet 1200kr, nå får man samme brikkene til nesten halve prisen om jeg ikke tar helt feil.

 

ser man det: https://prisguiden.no/produkt/corsair-xms3-ddr3-1600-cl9-8-gb--4x2-gb--114051/prishistorikk

Lenke til kommentar

Problemet mitt er ikke at de nye modellene er dyre, men at de gamle ikke dropper i pris. Exs. Corsair Force F120 hvor prisen har rikka seg 20 kroner på et halvt år og nå ligger innenfor samme prisklasse som 120gb versjonen av disken omtalt i denne artikkelen. Dette er ingenting annet enn tyning. SSD skulle bli billigere, ble det sagt. Vi venter fortsatt.

 

Men når det er sagt, så får du minnebrikker til hundrelappen og 42" tv'er under 3000 kroner. Relativitet...

 

-bingo

 

 

@Bingokongen - Ja, er utrolig hvor de tyner ssd prisene, rett og slett plagsomt for de som sitter å venter på å få penger nok til en ok disk. Nå ser jeg 515mbps og 250mbps disker med samme pris og samme lagringskapasitet, helt utrolig.

 

Når det kommer til ram derimot, kjøpte jeg i fjor 8gb 1600mhz xms3 ram, det kostet 1200kr, nå får man samme brikkene til nesten halve prisen om jeg ikke tar helt feil.

 

ser man det: https://prisguiden.no/produkt/corsair-xms3-ddr3-1600-cl9-8-gb--4x2-gb--114051/prishistorikk

 

Vertex 2 kr 1399

Lenke til kommentar

Hvis 3600.- for 240Gb betegnes som "ikke for mye", er det nok noe galt med meg. ;-) Venter fortsatt på 120Gb SSD'er til under tusenlappen i min del av virkeligheten. Trodde Intel's III-serie skulle klare det, men ser ikke slik ut. Når raser SSD-diskene i pris? ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...