Gå til innhold

IP-telefon har noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker heller på fasttelenfon IP av den mere business utgaven f.eks noe som ser slik ut:

 

tandberg-cisco-ip-phone.jpg

 

Nå er bilde bare et eksempel. Kanskje med innebygd oppladbart batteri som holder denne enheten 30 minutter i tilfelle strømbrudd.

 

Har noen erfaringer her, samme hvilket merke, bare prisen er grei, og funksjonene helt greie.

Trenger ikke PC akurat, men det må stå telefonnummer man ringer til, tidforbruk, kanskje også priser etc.

 

Være ganske så morderne i denne tidalderen.

 

Vet at Tandberg har har noen slike, men tror disse er for høyt pris, siden prisklassen er nok mellom 5000-10 000 kr det blir litt drøyt.

 

Hadde ikke tenkt å gi mere en 2000 kr kanskje 3000 kr.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så litt på: GXV3140 IP Multimedia Phone

 

Har noen kjennskap til denne? Er Skype butikken norsk?

Kjedelig å bestille fra utlandet når norsk kjøpslov ikke gjelder.

 

Er det noe krav? Fastelefon? Eller trenger man kun en 25 mbit internetlinje og skypekonto så er resten bør gå greit? Kan jeg får et telefonnummer som fasttelefon kan ringe meg på?

 

Regner med denne bruker TP kabel + Strømkabel (EURO).

 

Gjør ikke noe om den har SMS, MMS eller slik.

 

Nå virker ut som denne har RCA Video utganger, og ville nok foretrekket HDMI/displayport.

Greit om menyene er på norsk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eg har ikke testet denne telefonen spesifikt, men har tidligere hatt og solgt Grandstream produkter. Veldig gode produkter som absolutt holder mål.

 

Telefonen i seg selv gir deg ingen summetone. Du må enten koble den mot en IP-telefonitjeneste som gir deg en SIP-konto(eg vet ikke om Telio tilbyr dette enda) eller så må du koble den opp mot Skype. Og her er det leverandøren av tjenesten som bestemmer hvilke funksjoner du får. Skype er i utgangspunktet kun en Skype-til-Skype tjeneste, men her kan du kjøpe muligheten for å ringe vanlige telefoner samt at vanlige telefoner kan ringe deg. Men dette er som sagt noe som leverandøren av tjenesten bestemmer, og ikke telefonen i seg selv.

 

Om du ser på Skype butikken så ser du at prisene er oppgitt i NOrske Kroner(NOK) og inklusive mva. Det eneste som da evnt kommer i tillegg er frakten. Om det er Norsk forbrukerkjøpslov som gjelder eller ikke kan eg ikke gå så veldig nærme innpå. Her er eg usikker.

 

For å få telefonen til å fungere trenger du apparatet, ei bredbåndslinje og strøm. I tillegg trenger du en IP-telefoni konto hos en leverandør, eller Skype.

Lenke til kommentar

Vær forresten obs på at videotelefoni ikke bare er videotelefoni. Selv om du har en videotelefon som fungerer med leverandøren din, så er det ikke gitt at du kan ringe til andre med videotelefon som har en annen leverandør/løsning.

 

For eks må du ikke ta det for gitt at du kan, med Skype, ringe til en i familien som har Telio videotelefon. Eller til en 3G telefon.

Lenke til kommentar

Ok, men vil f.eks telenor telefonsystem fungere å ringe til?

 

Slik funger vel omvent, men nå er nok skype mere vanlig som PC ringing.

 

Nå står det jo nødsamtaler ikke er anbefalt, men det er nok fordi at strømtelefoner slutter å fungere hvis strømmen går.

 

Regner med Skype, så er det ikke mulighet å få telefonnummer?

Altså med mindre man bruker en ipadresse å ringe med?

 

Slik at fra fasttelefon kan man ikke ringe til.

 

Men er det slik med normale IP telefoner at telefonummeret der følger telefonen isteden for adressen?

 

Men med fasttelefon følger det adressen?

Lenke til kommentar

Hva mener du med Telenor telefonsystem?

 

Grunnen til at nødsamtaler ikke er anbefalt er for det første problemer med å garantere talekvalitet, for det andre at løsningen sannsynligvis ikke fungerer dersom strømmen går og for det tredje at nødtelefonsentralen ikke får opp adressen du ringer fra.

 

Når det gjelder Skype og telefonnummer så har eg allerede skrevet om dette. Du kan betale for det om du ønsker det. Kjøper du SkypeOut så kan du ringe ut, kjøper du SkypeIn så får du et eget nummer folk kan ringe inn til.

 

Når det gjelder telefonnummer så er det ingen fasit her. Et telefonnummer kan være knyttet opp til en konto, et apparat, et abonnent osv. Her må du høre med leverandøren om hva som gjelder for akkurat de.

 

Når det gjelder vanlig telefoni så er det heller ikke slik at dette er knyttet til adressen. Som regel er det ikke noe problem å ta med seg et telefonnummer når du flytter.

Lenke til kommentar

Med SkypeIn, så får man vel ikke norsk nummer. Da er jo mye av poenget borte. Hvertfall for oss som er født her :-)

 

Det greieste er å bruke f.eks den Grandsteam-boksen og sette opp både Skype og SIP. Da kan man f.eks ha et nummer gratis hos phonzo.no.

Der betaler en kun for forbruk ved å velge abonnementet cash. Jeg bruker dette abonnementet selv og det blir ikke mange kronene pr måned.

Lenke til kommentar

Ok, men vil f.eks telenor telefonsystem fungere å ringe til?

 

Slik funger vel omvent, men nå er nok skype mere vanlig som PC ringing.

 

Nå står det jo nødsamtaler ikke er anbefalt, men det er nok fordi at strømtelefoner slutter å fungere hvis strømmen går.

 

Regner med Skype, så er det ikke mulighet å få telefonnummer?

Altså med mindre man bruker en ipadresse å ringe med?

 

Slik at fra fasttelefon kan man ikke ringe til.

 

Men er det slik med normale IP telefoner at telefonummeret der følger telefonen isteden for adressen?

 

Men med fasttelefon følger det adressen?

 

Siden du spør om videotelefon regner jeg med at videosamtaler er viktige for deg? Da bør du tenke på hva du kjøper ut i fra hvem du skal snakke med over video. En Skype-videotelefon kan ikke snakke med en Cisco-videotelefon uten videre. Da er det jo enklere med en PC som kan laste hva det måtte være av klienter.

 

IP-telefoner bruker jo IP da :) Således er de ikke avhengig av en bestemt kabel. De programmeres med et brukernavn og passord som knyttes opp til et fasttelefonnummer på en gateway. Denne gatewayen kan du ha selv, og koble den til PSTN (hvis du har kunnskap nok til å drifte den) eller du kan kjøpe konto på en slik gateway (eller ferdigkonfigurert telefon og/eller adapter for å bruke analog telefon) fra en operatør a la IPLink, Phonzo eller andre.

 

 

Tradisjonelt er analoge telefoner og ISDN tilknyttet en fysisk port på en fysisk sentral - anrop rutes til sentralen du er tilknyttet og skal dette endres må det gjøres av operatør.

 

I Norge er heller ikke telefonnumrene i PSTN (telefonnnettet) bundet til en bestemt operatør. For oppringninger som skal rutes utenfor din egen operatør, gjøres et oppslag i en database (NRDB) som forteller hvilken operatør som betjener nummeret.

 

Er du Telenor-kunde, ringer 22 33 44 55 og Telenor ikke kjenner nummeret som sitt eget, vil det gjøres et oppslag i NRDB. Finnes nummeret der, returneres et prefiks til operatøren, las oss si det er Get. Telenor setter så opp en samtale i PSTN med Gets prefiks + ditt nummer. Samtalen havner da på Gets hovedsentral, som ruter det videre til sin riktige undersentral og abonnent - om abonnenten er en IP-telefon så sendes samtalen videre til en gateway.

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Det jeg mener med telenor telefonsystem, er (56 k telefonkabel = Fasttelefon) siden de fleste både foreldene mine, og øvrige familie bruker dette. Så jeg ønsker å kunne ringe de uten problemer.

 

Angående: Phonzo Cash så er dette mere en bra nok, for meg, ringer lite, så i prinsippet hadde jeg klart meg med mobil.

 

Men fordi jeg ikke ønsker å ha mobilen på 24/7 fordi jeg ofte er hjemme, så ønsker jeg meg Iptelefon, foreløpig har jeg fasttelefon. Som foreldene mine betaler, siden jeg bor hos de.

 

Kommer nok å gå fra trådløs fasttelefon, til tradisjonell telefon.

Fordi jeg må lade opp batteriene 1 gang i uken, noen ganger har jeg problemer.

Så jeg dropper trådløst siden det ikke er enklere.

 

Men etter det jeg ser selger phonzo helt vanlige bedrift telefoner uten mulighet for videosamtale. Også er det slik at hvis man kjøper noe annet en fra disse, så mister man garantiene at telefonen virker.

 

Men har dere positive erfaringer med dette selvskapet? Viktig at det virke.

Siden er jo litt kjelig hvis man ringer, så virker det ikke, fordi av en årsak.

 

Får man nummer som begynner på 47, 60, 90 ? får man 8 siffer nummer?

Kjenner ikke til iptelefonni her, men ønsker ikke lengere en 8 siffer som er normalt på telefon.

 

Som dere forstå er jeg ute etter IPtelefoni som erstatter mobiltelefon.

Skal ha mobiltelefon også, men det bare når jeg er utenfor huset. Kontantkort (Av en type går greit).

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Det jeg mener med telefonsystem, er (56 k telefonkabel = Fasttelefon) siden de fleste både foreldene mine, og ørvige familje bruker dette. Så jeg ønsker å kunne ringe de uten problemer.

56k er en dataoverføringshastighet og har lite og ingenting med telefoni å gjøre i grunn.

 

Kjøper man en konto/abonnent hos en Norsk leverandør så vil man få et åttesiffret nummer. Ringer man dette nummeret i fra en utenlandsk telefon må man bruke landskoden fremfor for å komme igjennom(47).

 

Kjøper man fra en utenlandsk leverandør er det reglene i det landet som gjelder.

Lenke til kommentar

Kan du definere IPtelefoni = Fasttelefon?

 

Fordi folk som er litt kravstore sier:

 

Iptelefoni er fasttelefoni.

Samme gjelder (Ikke Ip telefoni) nå vet jeg ikke hva det kan kalles, men la oss si fasttelefon som 80% av befolkningen bruker?

 

Har noen erfaringer med?

 

Linksys SPA941 & SPA942

 

Etter hva jeg finner på google, er dette en utdatert Iptelefon som er på vei ut av produksjon.

Så jeg håper neste modell vil ha Videokamera og større skjerm er villig å betale en 1000 lapp ekstra her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Kan du definere IPtelefoni = Fasttelefon?

 

Fordi folk som er litt kravstore sier:

 

Iptelefoni er fasttelefoni.

Samme gjelder (Ikke Ip telefoni) nå vet jeg ikke hva det kan kalles, men la oss si fasttelefon som 80% av befolkningen bruker?

Say what?

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Linksys SPA941 & SPA942

 

Etter hva jeg finner på google, er dette en utdatert Iptelefon som er på vei ut av produksjon.

Så jeg håper neste modell vil ha Videokamera og større skjerm er villig å betale en 1000 lapp ekstra her.

Cisco, som lager disse telefonene, har så vidt meg bekjent ingen IP-telefoner med videotelefoni til under 10 lapper når man medregner lisens og utstyr i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...