Gå til innhold

Anmeldelse: The Witcher 2: Assassin of Kings (PC)


Anbefalte innlegg

Assassin's Creeds combat system baserer vel seg utelukkende på counter-attacking. Er ikke akkurat så veldig bra mener jeg.

 

Ikke at TW er noe bedre

AC er jo basert på rytmisk timing, på samme måte som Arkham Asylum og første Witcher og til en viss grad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanvittig bra spill! ble litt for fort ferdig med det da men, det er jo 2 litt forskjellige veier man kan gå.Når jeg var ferdig med den ene versionen tok jeg og runna spillet på den andre måten på en høyere vanskelighets grad, alt i alt et veldig bra spill, men som kunne vært litt lengre, (tok meg en helg med gaming)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ville gitt maks 7/10 til dette spillet. Mange grove svakheter dessverre:

1. Alt for kort (du rekker knapt å kjenne på at du har oppgradert rollefiguren din før du er ferdig). Og sideoppdrag går deg lett hus forbi, fordi mainstory hele tiden gir deg inntrykk av at du har veldig dårlig tid (og derfor redd for at oppdrag mislykkes, så du får ikke utforsket nok /sideoppdrag/looting osv). Pga alle de irriterende film-sekvensene og øvrige feil som trekker deg ut av handlingen er det heller ikke spesielt fristende å spille spillet på nytt for å prøve andre valg og flere sideoppdrag dessverre.

 

2. Spillet er HYPER linjært, du kan knapt bevege deg utenfor området som er bestemt av mainstory (og verdenen er alt for liten og du blir stoppet av at du knapt kan gå noen steder). Du kan heller ikke falle ned når du beveger deg langs bratte stup osv.

3. Pga. punkt 1 og 2, blir det veldig liten mulighet/interesse for utforskning og samling av loot. Også hvordan dette foregår og presisjonen på det er svært kritikkverdig.

 

4. Latterlig dårlig kontroll av figuren under kamp (han er hele tiden på etterslep og det er ikke mulig å gjøre refleks-bevegelser, hvilket gir deg følelsen av å styre en gammel tante fremfor en tøff monster-jeger. Herunder kommer også dette tøvet med at han har store problemer med å klatre opp en fjellkant som er ca 1 meter høy, du må gå frem og tilbake og treffe akkurat passe avstand og så klikke på et fotavtrykk for så å komme deg opp. Det samme problemet er med dører, du må ha akkurat rett avstand for å klare å åpne døra - og du får den i trynet om noen går inn rett før deg!

5. Spillet er alt for enkelt, med unntak av i prologen..? Og det som eventuelt er vanskelig i spillet er stort sett vanskelig fordi det er gjort på en klønete måte og ikke fordi det er laget en utfordring i form av valg eller tankevirksomhet. Dette QTE-greiene som er innført er pinlige saker. Bokse etter å ha blitt fortalt at du skal trykke w d a s til rett tid er både for enkelt og lite engasjerende (det ville vært mer interessant og utfordrende å se motstanders bevegelser og ansiktsuttrykk og ut fra det vurdere egen handling i kamp, i stedet for å se etter bosktaver som dukker opp på skjermen!)

6. Menysystemet og spillet generelt er sterkt preget av konsollifisering og er på de fleste plan fordummet såpass at det ikke føles som et fullblods RPG, mer et action-rpg light.

 

Jeg ble veldig skuffet etter hypen som har vært, men det er ikke et like elendig spill som f.eks. Oblivion. The Witcher 2 har en bra story og en upåklagelig stemning (som ville gjort det til et fantastisk spill hvis du ikke hadde blitt dratt ut av handlingen /innlevelsen pga alle de feil som er nevnt ovenfor. Store titler innenfor RPG var tidligere en utfordring og interessant for voksne, men ser ut til at de nå mer er laget for 12-15 åringer (bortsett fra noen små flaue "sex-scener" som kanskje gjør at de heller ikke passer for den gruppen offisielt i hvert fall, ettersom det står 18-års grense).

 

For de som er glad i ekte RPG er kanskje siste håp Risen 2 og eventuelle fremtidige Gothic-titler (ettersom Piranha Bytes har fått tilbake rettighetene til navnet). Risen 1 var et godt RPG, men var for kort og manglet litt dybde i forhold til Gothic 1, 2 og 3. Dersom Piranha Bytes ikke leverer varene med Risen 2 kommer jeg til å kutte ut å spille, da det ikke er noen andre spillutviklere jeg har den minste tiltro til lenger.

Endret av casemodd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Etter hva jeg har fosrtått skulle Witcher 2 være laget til PC, derfor er jeg overasket over (Som du sier) hvor mye dette føles ut som action Konsoll RPG. Hvorfor i alle dager ha med alle sekvenser som lukter konsollisering. De har med alt fra - trykk høyere, venstre, raskt space osv, til mye cutscenes, veldig A til B osv som også er nevnt over. Virker som det er blitt slik at Salgs oppskriften på Konsoll er overført for å sikkre seg mest mulig salg, ja mulig de får det men de får neppe trofaste fans (feks ikke så mye vits å spile det på nytt). Feks sitter jeg nå heller å spiller UltimaUnderwolrd 1-2, baldursgate og icewind dale (gog) i steden for Witcher 2, dette kommer da selvagt aldrig til å skje om noen år med Witcher 2 da det alleredet må vike får gamle godbiter av RPG jeg heller ønsker å spille.

 

Håper snart at markedet på action rpg (Oblivion, Masseffect, dragon age, osv) blir så mettet at de få som tør satse på RPG til "nerder" igjen faktisk treffer en stor kundebase da denne nå er utsultet.

 

 

 

Ja da har Rpg fans (ikke action rpg fans)stort sett Risen 2 å klamre seg til ).

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Gitt det et nytt forsøk for det er jo et "PC" spill, funket forstatt ikke.

 

Blir likegyldig rimelig fort og bare spoler over dialoger etc, spesielt svir det med feks sekvensen med dragen der vi har a til b spilling, mange cutsceens inkl trykk a trykk space osv, med andre ord reinspikka konsoll oppskrift, Whyyyyy :no: . Men ja det er vansklig, men på litt feil premisser, sloss systemet gjør at karen spretter rundt uten noe særlig kontroll i flere tilfeller (noe som både kan redde deg eller drepe deg på stedet), samt måten å ta potion etc på er rimelig spesiell, det også VEEEldig konsoll ish (meny systemet).

Lenke til kommentar

Har spilt dette spillet uten noen form for erfaring fra det første spillet. Er 110 timer inn i spillet nå og har nesten akkurat kommet til Chapter 2. Koser meg forferdelig på Dark difficulty. Elsker spillet. :D

Dark difficulty er så vanskelig :( iallefall mot Queens endrages, 1 hit på meg hver gang.

Men ja, veldig bra spill :)

 

Det er ikke vanskelig med Quen sign og dodging hele tiden, kamper tar lang tid, da. Brukte mellom 35 og 40 forsøk på Kayren, så det tok sin tid det. :)

Lenke til kommentar

Gitt det et nytt forsøk for det er jo et "PC" spill, funket forstatt ikke.

 

Blir likegyldig rimelig fort og bare spoler over dialoger etc, spesielt svir det med feks sekvensen med dragen der vi har a til b spilling, mange cutsceens inkl trykk a trykk space osv, med andre ord reinspikka konsoll oppskrift, Whyyyyy :no: . Men ja det er vansklig, men på litt feil premisser, sloss systemet gjør at karen spretter rundt uten noe særlig kontroll i flere tilfeller (noe som både kan redde deg eller drepe deg på stedet), samt måten å ta potion etc på er rimelig spesiell, det også VEEEldig konsoll ish (meny systemet).

Du kan slå av difficult quick time events.

Menyen er ok, potions ja, suger litt, men nå kan jeg se hvor mye hvor mye alkohol jeg får meg i etter å ha drukket. Mye lettere å lage potions/bombs, men pass på å at spillet ikke velger sjeldne ingredienser.

 

Det kan være vanskelig i begynnelsen, men man bli vandt til systemet, og når man kan velge flere skills, så blir det litt mer variasjon.

 

Anbefaler ikke dark difficutly!

 

@Romis, brukte 30 forsøk på Kayran på hard..

Håper jeg har nok erfaring til å slå han litt fortere nå haha.

Lenke til kommentar

Vel, på Dark difficulty handler det rett og slett om å ikke bli truffet en gang på hele fighten, fordi du blir one-shotta. :D

 

Fant forresten noe litt rart i dag i Chapter 2..

 

Edit:

Fikk dette spillet på onsdag, og har allerede blitt trollbundet. Det er vanskelig å beskrive med ord hvor fengslende og vakkert dette spillet er. Det må bare oppleves! Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det.

 

Samme her! Jeg vet godt at spillet kun har enspiller modus og at jeg like gjerne kunne lastet ned spillet, men jeg angrer ikke et eneste sekund på at jeg kjøpte det, fordi jeg syntes virkelig CDProjekt trenger støtten når de har lagd et så fantastisk bra RPG, det aller beste RPG spillet på lang tid. Det siste RPG spillet som var noe bra var Oblivion og Dungeon Siege.

post-126014-0-96566300-1318419917_thumb.png

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Vel, på Dark difficulty handler det rett og slett om å ikke bli truffet en gang på hele fighten, fordi du blir one-shotta. :D

 

Fant forresten noe litt rart i dag i Chapter 2..

 

Edit:

Fikk dette spillet på onsdag, og har allerede blitt trollbundet. Det er vanskelig å beskrive med ord hvor fengslende og vakkert dette spillet er. Det må bare oppleves! Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte det.

 

Samme her! Jeg vet godt at spillet kun har enspiller modus og at jeg like gjerne kunne lastet ned spillet, men jeg angrer ikke et eneste sekund på at jeg kjøpte det, fordi jeg syntes virkelig CDProjekt trenger støtten når de har lagd et så fantastisk bra RPG, det aller beste RPG spillet på lang tid. Det siste RPG spillet som var noe bra var Oblivion og Dungeon Siege.

Haha, script feil ^^

Nå kan du iallefall velge mellom polsk og engelsk.

Lenke til kommentar
Det siste RPG spillet som var noe bra var Oblivion og Dungeon Siege.

 

Det forklarer hvorfor vi opplever dette veldig forskjellig, dette er noen av (action)Rpg spillene som ga meg værst opplevelse ;), burdet forøvrig vært merket ActionRpg slik at man vet hva man får. Feks Fable, MassEffect, Dragon Age, Oblivion (som merklig nok er i serien til Morrowind) er det jeg vill kalle Action Rpg, for det første sitter man aldrig fast, man behøver ikke være redd fro å gjøre noen lvl feil eller feil generelt for man blir leid mellom spillet fra A til B hele veien, masse cutscenes som ofte avbryter spillingen for at du skal trykke a eller b eller space etc inkl hollywood b-film style handling.

 

 

Risen var for meg et av de få bra RPG spillene på en god stund (bortsett fra Boss fighten i dette spillet som var horibel hehe)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med alle dine utsagn, men jeg likte dette spillet veldig godt, det var helt i blinken.

 

Men det finnes jo et helt spekter av forskjellige RPG spill, du har stealth spill, action spill, turn-based, hack'n'slash, osv.

 

Og vet du hva? Jeg elsker alle sammen like mye. :love:

( Det skal sies at jeg syntes Oblivion, Dungeon Siege, Dark Messiah of Might and Magic og Champions of Norrath ( til ps2) er av de bedre RPG spillene jeg har spilt. )

 

Jeg var desverre for ung for å henge meg på hele Baldur's gate serien, og det er veldig trist. Har prøvd å spille Baldur's Gate i senere tid, men det blir ikke det samme. Det er et tog jeg er lei meg for at jeg kom for seint til.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med alle dine utsagn, men jeg likte dette spillet veldig godt, det var helt i blinken.

 

Men det finnes jo et helt spekter av forskjellige RPG spill, du har stealth spill, action spill, turn-based, hack'n'slash, osv.

 

Og vet du hva? Jeg elsker alle sammen like mye. :love:

( Det skal sies at jeg syntes Oblivion, Dungeon Siege, Dark Messiah of Might and Magic og Champions of Norrath ( til ps2) er av de bedre RPG spillene jeg har spilt. )

 

Jeg var desverre for ung for å henge meg på hele Baldur's gate serien, og det er veldig trist. Har prøvd å spille Baldur's Gate i senere tid, men det blir ikke det samme. Det er et tog jeg er lei meg for at jeg kom for seint til.

 

Om du haddet fått med deg Rpg fra starten haddet du da sikkert blitt like sær som meg ;) (Baldurs gate serien var en av høydarne ja), muligens like greit så får du spillt mer ).

 

Dark Mesiah ble jeg dog underholdt av ).

 

edit

En annen rpg pærle fra nyere tid er Gothic 2, Morrowind :love:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...