Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve mer i barnebidrag?


Anbefalte innlegg

Klart jeg skal bidra ja, men når han har så lite samvær, så skal han betale mere, sånn er reglene :)

 

Jeg har 6800,- bare i utgifter til bhg og sfo i mnd, pluss lån på hus og bil.. og andre faste utgifter.. Alt koster idag :)

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

Jeg var under inntrykket at utgifter til skole, inkludert SFO og barnehage, skulle deles 50/50 uavhengig av samværsandel OG utenfor barnebidrag, da barnebidrag skal gå til mat, klær, og andre absolutte nødvendigheter.

 

lån på hus og bil er i teorien ikke hva barnebidraget skal gå til. Jeg ville ikke involvert hverken NAV eller advokater. Ene forslaget over om å presantere hva NAV sier er rett og hva han betaler idag, så snakke om utgiftene til SFO og barnehage, så kan dere forhandle om hvordan det best kan løses. Men klarer du deg, med nok til å spare litt, (og sparing er dødsviktig), så burde du ikke be om mer, nå går renta opp så kan være nødvendig for deg å be om mer, men siden dere har en privat avtale burde dere kunne ordne en sum som begge kan være misfornøyd med. Bare ikke gå til NAV å få de til å kreve noe for de vil kreve maks da det er deres prosedyre.

 

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det kommer til barns rettigheter og foreldres plikter rent økonomisk, er det ikke lett å navigere seg frem i bestemmelsene. Det er oftest samsvar mellom logikken og paragrafen, men man ser også det omvendte.

Som privatperson, med private avtaler, er det mange som blir truet og snytt. Til sist er det barna som kommer i klem.

Det er derfor min sterkeste anbefaling at du går gjennom NAV. Snakk med barnefar og informer ham om at du nå kommer til å henvende deg til NAV. Helvete eller ikke, det er ikke for din skyld, men for barnas.

Lenke til kommentar

En av unnskyldningene du brukte var at barnehage og SFO koster. Ja det koster. Men barnetrygd - fradrag på skatten = utgifter til dette. Huslån og billån koster det samme om en har barn eller ikke, og er nok kostnader far også har. 3 barn koster ikke 11600 ekstra i måneden i mat og klær. Du sier selv at du får hjulene til å gå rundt. Så å påkoste far ekstra bare fordi du kan synes noe egoistisk ut i mine øyner. Far har nok lyst til å ha ekstra penger å bruke han også, er jo tross alt han som tjener de. Barnebidragene skal gå til utgifter som barna gir. Ikke til utgifter som du måtte ha. Da er det bedre å ha en god dialog gående. Skal barna ha noe ekstra, f.eks sykkel eller ny seng, så går det heller an å dele kostnadene.

 

Han har sikkert lyst på mere penger? Tross alt han som tjener de? Han har faktisk vært med å satt 3 barn til verden, skal han slippe unna? Han har nesten ingen samvær, kjenner jeg blir provosert av sånne som deg! Og klart hus, bil osv er kostander alle har, men jeg er alene med 3 barn, jobber reæven av meg, så i mine øyne skal det bare mangle.

 

Men har no sendt det til NAV, så får jeg bare være egoistisk

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som andre påpekte tidligere, det er en del følgeutgifter med barn, blant annet at man kanskje trenger en 4-roms, i stedet for en 3-roms osv. Synes ikke det er urimelig at far må bidra mer når han tjener langt mer.

Om far bruker mye på ungene selv (kjøper mye klær, utstyr), kan NAVs satser gjerne være høy og virke urettferdig for far i noen sammenhenger. Jeg har forøvrig inntrykk av at det oftest er mor som kjøper klær og leker til barn om far har lite samvær (2. helg + 1 dag eller hva man velger).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En av unnskyldningene du brukte var at barnehage og SFO koster. Ja det koster. Men barnetrygd - fradrag på skatten = utgifter til dette. Huslån og billån koster det samme om en har barn eller ikke, og er nok kostnader far også har. 3 barn koster ikke 11600 ekstra i måneden i mat og klær. Du sier selv at du får hjulene til å gå rundt. Så å påkoste far ekstra bare fordi du kan synes noe egoistisk ut i mine øyner. Far har nok lyst til å ha ekstra penger å bruke han også, er jo tross alt han som tjener de. Barnebidragene skal gå til utgifter som barna gir. Ikke til utgifter som du måtte ha. Da er det bedre å ha en god dialog gående. Skal barna ha noe ekstra, f.eks sykkel eller ny seng, så går det heller an å dele kostnadene.

 

Han har sikkert lyst på mere penger? Tross alt han som tjener de? Han har faktisk vært med å satt 3 barn til verden, skal han slippe unna? Han har nesten ingen samvær, kjenner jeg blir provosert av sånne som deg! Og klart hus, bil osv er kostander alle har, men jeg er alene med 3 barn, jobber reæven av meg, så i mine øyne skal det bare mangle.

 

Men har no sendt det til NAV, så får jeg bare være egoistisk

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

 

 

 

..og jeg blir fryktelig provosert av griske kvinnfolk.. for slik du har presentert dette så blir det FEIL i mine øyne.. Klartdet koster å bo i norge, men om utgiftene blir for store for deg, så skal da ikke x`n din stå for det !!! Du skriver jo selv at du greier deg..

 

 

Men du vil ha MER !! mer å rutte med.. pengene fra far til barna dine, skal vell gå uavkortet til barna eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg sendte inn mitt til nav,ente med at i august får jeg etterbetal for to år! pluss etterbetal fra april til august. faren har kjøpt en ting til sønnen sin på snart tre år ett par joggesko. Så jeg er veldig fornøyd,å her tjener faren nesten ingenting. pluss at han er på gjeldsordning. får alikevel det jeg skal ha ;)

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

Lenke til kommentar

Hadde faren til sønnen min giddi å stilt litt mere opp,delt på kles utgifter mm,som han trenger så hadde ikke jeg trengt og søke bidrag i det hele tatt. Men når han ikke stiller opp så må jeg,for jeg har akkurat til det han trenger,å da snakker vi AKKURAT. Jeg gjør ikke det for å være egoistisk eller slem jeg gjør det for å kunne slippe å suge på tommelen for at min sønn skal få det han trenger.

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

Lenke til kommentar

Hadde heller ikke søkt om barnebidrag for at jeg skal ha mere å rutte med,når jeg får bidraget kommer det til å gå til min sønn å alene til han for at han skal ha det han trenger,jeg var i kontakt med nav pga det å di viste meg hva jeg skulle gjøre,jeg sa også i fra til far,han var uenig først men han endret mening,for han ville ikke inngå privat avtale. Men å søke bare for å søke er tull!

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

Lenke til kommentar

Hadde faren til sønnen min giddi å stilt litt mere opp,delt på kles utgifter mm,som han trenger så hadde ikke jeg trengt og søke bidrag i det hele tatt. Men når han ikke stiller opp så må jeg,for jeg har akkurat til det han trenger,å da snakker vi AKKURAT. Jeg gjør ikke det for å være egoistisk eller slem jeg gjør det for å kunne slippe å suge på tommelen for at min sønn skal få det han trenger.

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

Så den blakke barnefaren burde brukt mer penger på barnet?

At han er gjeldsordning beviser jo ganske godt at barnefaren sitter i dyp gjeld, samtidig gjør ordningen at han har minimalt å rutte med, faktisk kun det som er nødvendig for livsopphold.

Men, så klart, han burde jo ikke spise mat, men heller bruke penger på klær til barnet.

 

Så lenge du får det du har krav på har det jo tross alt ikke så mye å si om barnefaren har mat på bordet, det er jo deg og ditt barn som teller :)

 

Postet av anonym: afa4b3c5c88a9e1f788b1d8fbc95ce54

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nettopp pluss at den gjelden han har lagt opp har han laget selv ved gammelt stoff misbruk og heleri DET går ikke på meg det går på han ene og alene. Hva han bruker pengene på vet ikke jegm en det jeg vet er at siste dagen før han kastet MEG å BARNET på hue å hals ut av døra klokka ti over åtte om morran var pga at han ikke hadde penger til stoff som han da har tatt ut av barnets konto ved å forfalske min underskrift ved en full makt.

Di tar ikke av faren sin konto når han ikke har nok å leve av,da setter di jo det andre på vent først det var hvertfall det jeg fikk beskjed om. Jeg blåser i meg selv jeg bare guttungen har mat å klær å det han trenger så kan jeg heller spise restene som er igjen om det så er er ikke meg jeg gjør det for det er sønnen min! Hvorfor sitte å si at "det er til barnets beste" for når en faktisk gjør det får en jo huden full av alle dere andre som sikkert ikke har sittet der selv,eller sitter der selv,men har ett godt samarbeid med den andre foreldren! Jeg lever og ånder for mitt eneste barn,å om jeg søker bidrag aldri så mye for å kunne gi barnet mitt det den trenger så blåser jeg egentlig i hva alle andre mener. Kall meg snyter eller drittkjerring eller hva dere vil,men jeg har gjort alt det beste jeg kan for sønnen min i snart 3 år å jeg gjør det gjerne lenger,men når ikke faren gidder så faller det desto mere på meg! I avtalen vår står det at hvis ikke far klarer alt samvær + job + skole mm å gi barnet det han trenger så faller samværet tilbake på meg å jeg får nesten fult samvær også jeg vil at alt skal fungere.

 

Søker ikke på noe jeg vet jeg ikke kan få,eller fordi jeg vil faren vondt det gjør jeg bare ikke. Men hun på nav sa til meg at jeg burde søke å jeg får bare minste bidraget det gjør meg ikke noe men det er mer til mat å klær til barnet uansett. Det blir heller ikke tatt fra far sin konto.

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

Lenke til kommentar

Nettopp pluss at den gjelden han har lagt opp har han laget selv ved gammelt stoff misbruk og heleri DET går ikke på meg det går på han ene og alene. Hva han bruker pengene på vet ikke jegm en det jeg vet er at siste dagen før han kastet MEG å BARNET på hue å hals ut av døra klokka ti over åtte om morran var pga at han ikke hadde penger til stoff som han da har tatt ut av barnets konto ved å forfalske min underskrift ved en full makt.

Di tar ikke av faren sin konto når han ikke har nok å leve av,da setter di jo det andre på vent først det var hvertfall det jeg fikk beskjed om. Jeg blåser i meg selv jeg bare guttungen har mat å klær å det han trenger så kan jeg heller spise restene som er igjen om det så er er ikke meg jeg gjør det for det er sønnen min! Hvorfor sitte å si at "det er til barnets beste" for når en faktisk gjør det får en jo huden full av alle dere andre som sikkert ikke har sittet der selv,eller sitter der selv,men har ett godt samarbeid med den andre foreldren! Jeg lever og ånder for mitt eneste barn,å om jeg søker bidrag aldri så mye for å kunne gi barnet mitt det den trenger så blåser jeg egentlig i hva alle andre mener. Kall meg snyter eller drittkjerring eller hva dere vil,men jeg har gjort alt det beste jeg kan for sønnen min i snart 3 år å jeg gjør det gjerne lenger,men når ikke faren gidder så faller det desto mere på meg! I avtalen vår står det at hvis ikke far klarer alt samvær + job + skole mm å gi barnet det han trenger så faller samværet tilbake på meg å jeg får nesten fult samvær også jeg vil at alt skal fungere.

 

Søker ikke på noe jeg vet jeg ikke kan få,eller fordi jeg vil faren vondt det gjør jeg bare ikke. Men hun på nav sa til meg at jeg burde søke å jeg får bare minste bidraget det gjør meg ikke noe men det er mer til mat å klær til barnet uansett. Det blir heller ikke tatt fra far sin konto.

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

 

Har du ikke tre barn?

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Det aner meg at det er flere forskjellige anonyme her...

Helt riktig.

Du ser forskjell på de ved å ID`n til de anonyme.

 

Postet av anonym: f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe

 

f43539b717b7160b10612f23d2a4aafe er unik for denne brukeren i denne tråden.

 

Det er altså denne ID`n man kan bruke for å holde orden på hvem som er hvem i en tråd der flere anonyme poster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...