Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve mer i barnebidrag?


Anbefalte innlegg

Jeg er aleinemor til 3 barn! (de har samme far). Han har ca 4 overnattinger i mnd! No får jeg 6500,- i mnd i bidrag, privat avtale! Men når Nav rekner ut, så blir det 11600.-

 

Så jeg lurer på om jeg skal ta det gjennom NAV, og få det jeg har rett på, eller ikke gjøre det! Kommer til å bli et helvette, om jeg gjør det... Hmm, er jo penger jeg hadde trengt, selv om det går fint rundt no!

 

Tips?

 

Postet av anonym: 69f722da2cbb71443751b0ea8d29b651

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det går "helt fint rundt no" så ser jeg ingen grunn til å presse barnefaren for mer penger.

 

Er faktisk ganske dårlig gjort.

 

Er det dårlig gjort? Det går jo på inntekt! Og man betaler jo bidrag etter evne og etter kor mye man har barna!

 

Og han har fint råd til det!

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å snakke med faren og høre om det er mulig å øke barnebidragene gjennom den private avtalen dere har?

 

Jo, har gjort det! Men han blir jo så hissig og sur! Så synes det er vanskelig

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

 

Da vil nok det å gå til NAV, og gjennom dem kreve mer, ikke gjør han mer blid og fornøyd.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt det opp med han først, er han sur og ikke vil prate om det, så får det være han sitt problem. 11600 hørtes veldig mye ut, men da tjener han vel også ganske godt tenker jeg? 6500kr for å ha ansvar for 3 barn høres ut som utrolig "dårlig betalt" for så mye ansvar. Han er faren og må da kunne ta ansvar for det han har stått for selv, om du skjønner hva jeg mener :)

 

Syns du skal ta det opp med NAV om han ikke går med på det. Syns du er flink som tar deg av 3 barn, krever mye av deg kan jeg se for meg :)

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt det opp med han først, er han sur og ikke vil prate om det, så får det være han sitt problem. 11600 hørtes veldig mye ut, men da tjener han vel også ganske godt tenker jeg? 6500kr for å ha ansvar for 3 barn høres ut som utrolig "dårlig betalt" for så mye ansvar. Han er faren og må da kunne ta ansvar for det han har stått for selv, om du skjønner hva jeg mener :)

 

Syns du skal ta det opp med NAV om han ikke går med på det. Syns du er flink som tar deg av 3 barn, krever mye av deg kan jeg se for meg :)

 

Takk for et fint svar :)

 

Det krever litt å være aleine med 3 barn ja, men vi koser oss :)

Han tjener godt ja, men klart 11600 er jo mye i netto penger! Men tenkte å ta det opp med han, og blir han sint, så får jeg snakke med NAV. For med tanke på at han jobber offshore og har de 4 netter pr friperiode, så er det ikke mye samvær!

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

Lenke til kommentar

Hmm skal si det koster å ha barn i dag gitt :)

 

Skal vi se.. 11 600,- fordelt på 3 barn er 3800,- pr barn ..hmm og du bør jo bidra med like mye.. for utgiftene skal jo deles ikke sant? så da koster det altså 7700,- pr barn i mnd.. huff alt er så dyrt i dag..

 

Klart jeg skal bidra ja, men når han har så lite samvær, så skal han betale mere, sånn er reglene :)

 

Jeg har 6800,- bare i utgifter til bhg og sfo i mnd, pluss lån på hus og bil.. og andre faste utgifter.. Alt koster idag :)

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

Lenke til kommentar

Ja, er rett og rimelig. For å snu litt på flisa, skulle du jobbet offshore og han tatt alt det ansvaret du har nå, så ville han hatt mer jobb og mye mindre penger enn han har nå selvom han må betale de 11600 kronene. Dog, ville han vært med på mye kos også som du sier :) Livet er ikke lett, håper dere ordner det uten for mye balluba :p

Endret av Hyd
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm skal si det koster å ha barn i dag gitt :)

 

Skal vi se.. 11 600,- fordelt på 3 barn er 3800,- pr barn ..hmm og du bør jo bidra med like mye.. for utgiftene skal jo deles ikke sant? så da koster det altså 7700,- pr barn i mnd.. huff alt er så dyrt i dag..

 

Klart jeg skal bidra ja, men når han har så lite samvær, så skal han betale mere, sånn er reglene :)

 

Jeg har 6800,- bare i utgifter til bhg og sfo i mnd, pluss lån på hus og bil.. og andre faste utgifter.. Alt koster idag :)

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

 

Hva har hus og bil med dette å gjøre? Det er kostnader til barna man skal ta med her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har 6800,- bare i utgifter til bhg og sfo i mnd, pluss lån på hus og bil.. og andre faste utgifter.. Alt koster idag :)

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

Barnetrygd + fradraget på skatten = Utgifter til bhg og sfo.

Lån på hus og bil, samt andre faste utgifter har han også.

Lenke til kommentar

Barnehage er nok høyere enn de to tingene du nevner der, SFO er enda dyrere...

Usikker på SFO da mine barn fortsatt går i barnehage, men barnehagen er lik trygd + fratrekket. Nesten i allefall. Nav regner det slik, og det er forklaringen til Nav på hvorfor barnehageutgifter ikke skal føres opp som utgift om man søker støtte fra Nav pga dårlig inntektsperiode.

 

Jeg har 2 barn i barnehage. Jeg hadde ca 37000 i barnehageutgifter skatteåret 2010. Fikk 10 lapper ekstra igjen på skatten pga det. Barnetrygd samme år var ca 23300.

 

 

Edit: som alenemor for ho enda mer i barnetrygd.

Ordinær sats pr barn: 970 kr.

Småbarnstillegg til enslig forsørger: 660 kr.

Utvidet barnetrygd til enslig forsørger: 970 kr.

 

Så barnetrygd + fradraget = Mye mer enn utgiftene på sfo og barnehage.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Barnehage er nok høyere enn de to tingene du nevner der, SFO er enda dyrere...

Usikker på SFO da mine barn fortsatt går i barnehage, men barnehagen er lik trygd + fratrekket. Nesten i allefall. Nav regner det slik, og det er forklaringen til Nav på hvorfor barnehageutgifter ikke skal føres opp som utgift om man søker støtte fra Nav pga dårlig inntektsperiode.

 

Jeg har 2 barn i barnehage. Jeg hadde ca 37000 i barnehageutgifter skatteåret 2010. Fikk 10 lapper ekstra igjen på skatten pga det. Barnetrygd samme år var ca 23300.

 

 

Edit: som alenemor for ho enda mer i barnetrygd.

Ordinær sats pr barn: 970 kr.

Småbarnstillegg til enslig forsørger: 660 kr.

Utvidet barnetrygd til enslig forsørger: 970 kr.

 

Så barnetrygd + fradraget = Mye mer enn utgiftene på sfo og barnehage.

 

Får barnetrygd for 1 ekstra barn, ltså 970,- utover vanlig barnetrygd, får ikke småbarnstillegg, får heller ikke støtte til barnetilsyn!

 

Og hvorfor mener du at far ikke skal betale mer bidrag? Er jo han selv som velger å gjøre det, siden han ikke vil ha mere samvær, mener jeg.

 

TS

 

Postet av anonym: 1f24c4f5c1b16ad293c82b8b43500ea7

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...