Gå til innhold

Hvilket proteinpulver bør jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei sveis ^^

 

Begynte å trene i februar etter mye stillesitting i flere år (pga sykdom). Jeg har startet rolig, men uansett fått et par smeller i blant annet brystmuskel :S (gammel mann må vite 40+) Nå idag er jeg i full fart inn i maks press på øvelsene og da holder det kanskje ikke bare å spise havregryn :whistle: - jeg bør kanskje ha i meg litt proteinpulver var tanken (gidder ikke fokusere så mye på kosten utover det) Primært er det egentlig for å bli i bedre form og ta vare på helsen jeg trener, men selvfølgelig er det jo litt morro å få best mulig resultat av treningen visuelt også hvis resultatet fra det ene eller andre proteinpulveret er 'mye' bedre enn de andre.

 

Starter 'full' fokus på å trene skikkelig (110% trykk på hver trening) fra høsten og da kuttes røyken og pengene skal da gå til proteinpulver istedet :p

Har vurdert kreatin også, men lest mye om bivirkninger, så det blir nok bare proteinpulver på meg.

 

Så da er spørsmålet: Hvilket proteinpulver er best til en gammel mann ^^ og hvorfor?

Jeg trener hver muskel primært en gang i uka. Deler opp kroppen i 3 og trener 3 dager. 2-3 øvelser til hver muskel der jeg tømmer meg helt. Mulig dette økes til 2g pr uke til høsten.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke vert borti protein pulver enda men lurer egentlig på det samme som deg ^^

Men en ting jeg vet er at du må IKKE begynne med krea bolic, skjenner en kompis så gikk på det.

 

Du skal jo drikke nesten 3 liter med vann til dagen. Å når han ikke drakk så mye så ødela det hele nyrene hans og nå tåler han veldig lite og går på do hele tiden :-P

Ja, han gjord ikke det han skulle, men du er god om du klare drikke ca. 3 liter hver dag :-p

Jeg holder meg vertfall borte fra det, men tenker på å begynne med protein, så fint om noen andre har gode innlegg ;-)

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er i hvert fall at proteinet smaker godt. Hvis ikke blir det fort vanskelig å få i seg alt det man trenger på en dag, så jeg vil anbefale deg å bestille noen smaksprøver eller mindre porsjoner slik at du får testa ut hvilken du selv synes smaker best.

 

Selv sverger jeg til Optimum Nutrition Gold Standard 100% med smaken Double Rich Chocolate. Den er herlig, og jeg har ikke NOE i mot å drikke den et par ganger for dag (da blandet med melk). Kjøpt hos gymgrossisten.

Lenke til kommentar

Kommer til å blande med melk jeg også, da jeg vil ha i meg kalsium. Smaken er ikke det som er problemet - ned skal jeg nok få det uansett. Problemet er at jeg ikke skjønner døyten av innhold og hva som er viktig fra det ene eller andre merket. Kanskje alder også gir en annen fokus på hva som er viktig å ha med kontra for en 20 åring. (altså: kanskje det er innhold som er viktigere å ha med for meg (40+)enn for en som er yngre)

 

ps: vet det selges protein i sverige som ikke er lov i Norge - hva er det de har i disse som er ulovlig i Norge?

 

@BentAndreas: krea bolic er kreatin og det holder jeg nok meg unna ja, som jeg sa. (selv om jeg drikker ca 3 liter vann pr dag pr idag likevel :)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Proteiner er proteiner. Det første du bør gjøre er å regne ut hva ditt eget dagsbehov er. Alt i i fra 1,5g til 3g per kilo kroppsvekt ser ut til å være normen for de som trener med vekter.

 

Nå er det viktig å huske på at du får i deg masse proteiner i fra både kjøtt, melk, egg og fisk, så om du allerede har et proteinrikt kosthold kan det hende at du ikke trenger å drikke så veldig mange proteinshakes. Et tips her kan være å grovt telle kalorier og proteiner for å skaffe seg et overblikk, og deretter bruke proteintilskudd for det lille ekstra.

 

Jeg hadde nok bare startet med standard whey, det vanligste.

 

Angående svenskespørsmålet ditt så aner jeg ikke. Er du sikker på at det gjaldt proteiner, og ikke noe annet kosttilskudd som f.eks efedrin? Det er ulovlig i Norge i hvert fall, en populær stimulant.

Endret av Flames
Lenke til kommentar

Det var proteinpulver ja, og det var pga tilsetninger. Om det var for mye av noe eller om det var tilsatt noe som er ulovlig vet jeg ikke.

 

Jeg har ikke sett så mye på de ulike sortene, men på meg virker det som det er endel sorter/merker på markedet. Hadde det vært så enkelt som at proteiner er proteiner, så hadde det jo ikke vært mange sorter/merker på markedet, for da hadde jo alle kjøpt det billigste og alle de andre hadde blitt utkonkurrert kjapt - derfor jeg tror det er endel forskjell på de - men for en fersking, så er det ikke lett å forstå forskjellen :)

 

Kommer ikke til å ta fryktelig mye pulver, men noe, da jeg spiser havregryn m/melk til alle måltider utenom middag (pluss litt frukt)

Lenke til kommentar

Vel, du har vanlig whey (myse) som er ideelt før og etter trening. Også har du kasein som er langtidsutløsende. Også har du blandinger hvor begge sortene er representert.

Edit: Kasein anbefales før leggetid, da kroppen har noe å gnage på mens man sover, men kan fint spises når som helst egentlig.

 

 

Her ser du Optimum Nutrition på bodybuilding.com med 9.1 i score: http://www.bodybuilding.com/store/opt/whey.html?CJAID=10409943&CJPID=3776926

 

Det er et standard whey-pulver, men har blitt veldig populært på grunn av alle de gode smakene de kommer med. Double rich chocolate, toffee fudge etc..

 

 

Og her har du kasein, også her ser vi at Optimum Nutrition scorer høyest: http://www.bodybuilding.com/store/opt/cas.html

Endret av Flames
Lenke til kommentar

- jeg bør kanskje ha i meg litt proteinpulver var tanken (gidder ikke fokusere så mye på kosten utover det)

 

Seriøst?

 

Så da er spørsmålet: Hvilket proteinpulver er best til en gammel mann ^^ og hvorfor?

 

Til bruk rett etter trening viser nyere forskning at en blanding av whey og kasein er optimalt for BÅDE forbrenning og anabol effekt.

Hva kvalitet og smak angår mener jeg personlig at Prozyme fra Tech nutrition er det beste alternativet. MEGET god på smak og produsert uten varmebehandling med isolater og ikke konsentrater som billigere merker er...

Lenke til kommentar

jeg har ikke vert borti protein pulver enda men lurer egentlig på det samme som deg ^^

Men en ting jeg vet er at du må IKKE begynne med krea bolic, skjenner en kompis så gikk på det.

 

Du skal jo drikke nesten 3 liter med vann til dagen. Å når han ikke drakk så mye så ødela det hele nyrene hans og nå tåler han veldig lite og går på do hele tiden :-P

Ja, han gjord ikke det han skulle, men du er god om du klare drikke ca. 3 liter hver dag :-p

Jeg holder meg vertfall borte fra det, men tenker på å begynne med protein, så fint om noen andre har gode innlegg ;-)

Jeg drikker selv mellom 4 og 6 liter vann om dagen uten problemer, det som er viktig da er å få i seg nok salt for å ikke forstyrre væske/elektrolyttbalansen (eller hva pokker det nå hette igjen)...

 

Proteinpulver er et TILSKUDD som man ikke trenger om man får nok fra den kosten man har til daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...