Gå til innhold

Hvilket kosttilskudd trenger du? (Oppdatert 04/12/09)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker, nei "none respondere" har allerede fulle lagre og trenger dermed ikke kreatinen.

kre-alkalyn er bare halv dose kreatin sammen med litt basisk aske og vil derfor ikke gjøre noe mer nytte for disse.

 

Det er kreatin i fisk, bær og kjøtt osv og noen får i seg nok ved kosten.

Hadde jeg vært none-responer hadde jeg fortsatt tatt 1/5 dose, større muskelmasse betyr mer kreatin , og da vil man kanskje trenge litt.

Så er det vel litt vanskelig å vite om man er none responder eller om man bare tar nok (ikke holder mye vann)

Endret av War
Lenke til kommentar

Kjempetråd ;) Greit å ha alt på ett sted, istedenfor å måtte lete opp tråder eller å lage en ny tråd (som mange tilsyneltande mener er lettest) hver gang man har et eller flere spørsmål om et eller flere av de nevnte tilskuddene.

 

War, du kunne jo lagt til den listen din over prioriterte tilskudd, så ikke f.eks. ungdommer som meg selv som er ute etter å bygge muskler kjøper ZMA når de skulle ha kjøpt proteintilskudd.

 

Til dere ungdommer (og andre som ikke har unlimitied money :p) vil jeg si at det blir dyrt i lengden med tilskudd, så selv om det frister og selvfølgelig er best å velge det produktet med høyest kvalitet, vil ikke dette være praktisk over tid. Og det er heller ikke stor vits i å bruke masse tid, krefter og penger på å passe på at man har absolutt alt nevnt i førstepost i optimale nivåer, så lenge man ikke går inn for dette som en profesjonell kroppsbygger eller noe slikt. Det vil bare slite deg ut.

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Det er vel motsatt, 20-30% som har så fulle lagre at de ikke får noen særlig effekt.

Kreatin er det tilskuddet som har mest forskning bak seg på effekt og doseringer men om det "virker" på sin egen kropp er ganske vanskelig å si.

Den beste indikatoren er å begynne på kreatinboksen i hvileuken hvor man ikke har er kcaloverskudd for å da se om man går opp ca 1 kg.

Gjør man ikke dette kan man halvere dosen og tippe at man har lite masse eller fulle lagre fra før.

 

Kreatin er ikke noe must, men om man ikke er ute etter bedre konsentrasjon (grunnen til at det anbefales til studenter) så ser jeg ingen grunn til å bruke det om man ikke trener optimalt.

Dvs på et gym , med vekter , progresjon og kcaloverskudd.

Gå tur og kroppstrening hjemme osv vil ikke gi noe fysisk resultat av kreatinen. Det er for å ha nok energi til den siste reppen så man kan trene litt tyngre.

Endret av War
Lenke til kommentar
Takker, nei "none respondere" har allerede fulle lagre og trenger dermed ikke kreatinen.

 

Det kan være en grunn, ja. Men det finnes også flere grunner til at kreatinet ikke blir tatt opp av like mange.

Noen mener det er at lagrene er fulle, andre mener det er at kreatinet rett og slett ikke "når" muskelcellene. Mens noen mener det bare er et helt unødvendig produkt i seg selv.

 

The results suggest that to be considered a responder to acute oral supplementation, a favorable preexisting biological profile may determine the final extent to which an individual responds to supplementation. Physiologic profiles of nonresponders appear to be different and may limit their ability to uptake Cr.

Så, som sagt, det kan være mange forskjellige grunner til hvorfor kroppen ikke vil "godta" kreatin tilskudd. (kilde; pubmed)

Lenke til kommentar

En annen grunn er at kreatinen brytes ned av den lave phen, derfor kre-alkalyn kom på markedet, selv om det var en myte for å selge.

 

Nå kan man jo ikke fraråde kreatin pga noen er none-respondere, det får de heller vurdere selv. Ikke verdens dyreste kosttilskudd dette.

Lenke til kommentar

Må bare si noe på det du sa om kreatin og ADP. Kroppen trenger ikke ADP, den trenger energien fra hydrolyse av ATP. (ATP = trifosfat, ADP =difosfat, AMP=monofosfat) ADP er rimelig ubrukelig men kan defosforyleres til AMP.

 

ATP + Kreatin <--> Kreatinfosfat + ADP

 

Kreatinfosfat og ATP utgjør et forhåndslager i muskulaturen.

 

Hver muskel består av en grov hinne ytterst. Innenfor muskelen har du mange muskelbunter med egne hinner. Nedenfor der igjen har du grupper med fibrer/celler med tynn hinne. Hver muskelfiber er omgitt av kapillærblodårer og hver fiber er tettpakket av myofibriller på 1-2 mikrometer. I myofibrillene har du sarkoplasmatisk reticulum, t-rør som leder aksjonspotensialer og mitokondrier. Hver myofibrill har såkalte myofilamenter som er lange kjeder av myosin og aktinproteiner. Mellom hver Z-skive har vi myosin- og aktinfilamenter.

Binding av ATP til myosinhodet bryter en opprinnelige kryssbro. Spalting av ATP retter opp myosinhodet og hodet bindes til aktin og bøyes mens spaltingsproduktene ADP og ortopyrofosfat frigjøres. Så gjentas syklusen og for her syklus beveges filamentene litt i forhold til hverandre slik at sarkomerene forkortes. Sarkomerer er da avgrensede områder av filamenter mellom Z-skivene som gir tverrstripet utseende.

 

Bra tråd forresten.

Lenke til kommentar

Ja det var mer rett. Jeg vet ikke nøyaktig mekanismen bak kreatin ettersom jeg bare har fått vite det utgjør et forhåndslager. Viktigste er glykolysen, ATP, kreatinfosfat og oksidativ fosforylering med fettsyrer og oksygen som drivstoff fra blodet. Glykolysen får egentlig bare ut ca 5% av energien i ett glukosemolekyl. Når du tar i alt du har så vil laktat akkumulere pga fermentering som regenererer NADH til NAD+ slik at den kan fortsette å lage ATP til oksygen er tilgjengelig, men ja, la oss holde det litt enkelt. Har lett for å skrive doktoravhandling og ressonnere meg langt ut på landeveiene når jeg er i gang.

 

Glemte glukose fra blodet.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, er 15 år. Trener nok så mye. Løpetrening, fotball og styrke. Er nokså lang 1,80 cm og litt tynn. Men syntest jeg har greit med muskler. Har synlig sixpack. Men det jeg tenkte på var å få de bedre markert. Trener ikke så veldig mye muskler men trener generelt ganske mye. Så kan jeg spise masse sunn mat, og legge på meg uten at jeg får noe fett?

Lenke til kommentar

Ja, men da må du regne ut nøyaktig hvor mye du trenger i overskudd for å få muskler. Noe du mest sannsynlig ikke vil greie, ettersom det ikke bare er vanskelig å finne ut hvor mye mat man skal ta i seg, men også å vite hvor mye du faktisk trenger å ligge i overskudd/vedlikehold.

 

Men, det kan jo være at du kan ligge i et litt mindre overskudd, da øker du ikke like fort men du vil ikke få noe fett. Alternativet, som jeg tror de fleste gjør, er å ligge over overskuddet, få et fettlag, og så gå på deff. You pick.

Lenke til kommentar
Så kan jeg spise masse sunn mat, og legge på meg uten at jeg får noe fett?

 

Du kan beholde muskelmassen og redusere fettprosenten, men slik du vil ha det kan være vanskelig å få til, kroppen er ikke 100% effektiv og hvor mange kcal den trenger varierer fra dag til dag selv med lik aktivitet.

For å legge på deg kreves det et kcal overskudd, men hvordan vet du at det er et overskudd om du ikke lagrer noe fett.

du kan legge deg på 36kcal pr kg og øke sakte men sikkert i masse men minimalt med fett, men det er ikke sikkert det er nok overskudd og du kan kaste bort uker uten resultater.

 

Da må du justere karbohydratmengden uke etter uke ut ifra vekten/fettklypa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

God tråd, må få den i mine innlegg. Når det gjelder spml litt lengre opp. Så ser jeg ikke hvorfor du er så redd for å legge på deg litt? Spis masse og tren masse, så tar du av deg det du evt har formye etter du har ønsket størrelse/definisjon osv... Som nevnt over, er du for sparsom med inntaket, kommer du ikke langt.

Lenke til kommentar
Bra tråd, fortjener en sticky! På tide at noen skrev denne.

Sorry, men tråden er ikke sticky-materiale. "Kan man stole på etikettene" -avsnittet er bare tomme påstander, og gjør hele innlegget til en reklameartikkel for TN.no og myorevolution. Fortell oss hvem som jukser med etikettene, og legg fram beviser..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...