Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg kreve å bryte kjøpsavtale (Bil)?


Ildflue

Anbefalte innlegg

Saken er som følger.

 

Jeg har gitt et bud på en bil til 280.000kr for 1 uke siden som ble godtatt. Dato for overtakelse var søndag (i går). De to siste dagene før salg er ikke selger (privat) å få tak i. Svarer ikke på telefon eller tekstmelding. Så jeg møter opp til avtalt tid hjemme hos selger.

 

Der får jeg beskjed om at selger ikke har avklart betingelser for restlån med banken og ønsker ikke å gi fra seg bilen før det er avklart. Jeg blir irritert da jeg har alt av papirer i orden. Vi skriver alikvel kjøpskontrakt og meldeskjema for eierbytte av bil.

 

I kjøpskontrakten skriver selger at årsavgift for inneværende år er betalt. Rent tilfeldig når jeg sjekket opp reg nr i dag ser jeg at årsavgift er skyldig kr 3000+. Ringte tollvesenet som sier at dersom bilen blir stoppet i kontroll så blir den avskiltet.

 

Greia er at jeg var "dum" nok til å godta at bilen ikke ble overlevert i går og at i tillegg så er det skrevet i kjøpskontrakten at overtagelse er innen 14 dager. Dette angrer jeg nå på at jeg aksepterte da jeg går med økonomisk tap på grunn av dette.

 

Er det faktum at selger sier at årsavgift er betalt, men bilen faktisk snart er begjært avskiltet godt nok grunnlag for å bryte kjøpskontrakten?

 

Takker så mye for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det faktum at selger sier at årsavgift er betalt, men bilen faktisk snart er begjært avskiltet godt nok grunnlag for å bryte kjøpskontrakten?

Tvilsomt. Det er selvsagt en mangel, men før du kan kreve heving har vel selger lov til å (forsøke å) rette mangelen inntil to ganger, dvs at du kan kreve at han betaler avgiften før du overtar bilen (innen den dato/fristen som står i kontrakten du signerte), eller gir tilsvarende fradrag i prisen.

Lenke til kommentar

Avhjelp og heving er ikke aktuelt i dette tilfelle, da det vel er et privatkjøp det er tale om?

Dersom et punkt ved avtalen er inngått på sviktende grunnlag, er vel hovedregelen at kun dette avtalepunktet endres, og ikke hele avtalen. Altså 3000 kroner i avslag, eller at selger betaler det. Heving av et kjøp på 280k på grunn av årsavgift på 3k, er ikke proporsjonalt.

Lenke til kommentar
Tvilsomt. Det er selvsagt en mangel, men før du kan kreve heving har vel selger lov til å (forsøke å) rette mangelen inntil to ganger, dvs at du kan kreve at han betaler avgiften før du overtar bilen (innen den dato/fristen som står i kontrakten du signerte), eller gir tilsvarende fradrag i prisen.

Kjøpsloven, som her er gjeldende, har ingen slike paragrafer som gir selger rett til to avhjelpsforsøk. Det er forbrukerkjøpsloven, men den gjelder ikke her.

 

Avhjelp og heving er ikke aktuelt i dette tilfelle, da det vel er et privatkjøp det er tale om?

Dersom et punkt ved avtalen er inngått på sviktende grunnlag, er vel hovedregelen at kun dette avtalepunktet endres, og ikke hele avtalen. Altså 3000 kroner i avslag, eller at selger betaler det. Heving av et kjøp på 280k på grunn av årsavgift på 3k, er ikke proporsjonalt.

Selv om det er et privatkjøp så har man kjøpsloven, og her er avhjelp og heving veldig aktuelle verktøy.

 

Eg er enig i at man ikke nødvendigvis kan si at årsavgiften på 3k ikke er vesentlig nok til at man kan heve avtalen. Men selger skal selvfølgelig dekke dette, siden det er en del av avtalen at den er betalt, inkludert gebyrer for forsinket betaling. Sørg for at enten du eller selger har sørget for at den er innbetalt FØR du overtar, så slipper du å bli avskiltet på vei hjem.

Lenke til kommentar

Kommentaren var myntet på Inge Rognmo. Slik jeg leste innlegget hans, virket det som han mente at forbrukerkjøpsloven kom til anvendelse.

Jeg gjorde en glipp der, ja. Men det at kjøpsloven er den som gjelder, gjør jo bare at kjøper er enda dårligere stilt enn om det hadde vært forbrukerkjøpsloven, enkelt sagt. Uansett er vi alle enige om at han ikke har krav på å heve kjøpet, bare betalt avgift eller tilsvarende avslag.

Lenke til kommentar

Ja, i teorien, men er det egentlig så enkelt?

 

La oss si at jeg er selger. Hvem går jeg til om 14 dager å sier: "Se her, jeg har kontrakt på at Ildflue skal kjøpe bilen min men jeg har fått beskjed om at han ikke vil ha den. Jeg ønsker uansett å gi han bilen min å inkreve de 280k"?

 

Senere kommer det fram at jeg har gitt feilaktige opplysninger om årsavgift, å dermed blir det mistanke om at jeg har løyet om mer.

 

Og hvor lang tid vil dette ta, hvis det i det heletatt går gjennom?

Lenke til kommentar

Man skal holde det man lover. Det betyr to ting: For det første at selger må betale årsavgiften (evt. gi kr 3000 i prisavslag/erstatning), for det annet at kjøper må betale kr 280 000 mot å få bilen overlevert til seg.

 

Å snike seg unna fordi det rent praktisk kan være slitsomt for selger å vinne frem, er stuslig og tarvelig. :nei:

 

Dessuten er det ikke så vanskelig for selger å vinne frem. Han kan ta saken til Forliksrådet, vise frem kontrakten og få dom på at kjøper skal holde det han har lovet - eventuelt kan han selge bilen og kreve at kjøperen skal dekke mellomlegget hvis han ikke får solgt bilen til samme sum som kjøper tilbød.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...