Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Jeg ser, som nevnt, klare motiver for hvorfor Olenna og/eller Littlefinger skulle forsøke å drepe Tyrion. Jeg ser imidlertid ikke så mange motiver for hvorfor noen Tyrell skulle ønske livet av Joffrey? Sett bort i fra at han er en jævla idiot, naturligvis. Får vel ta en titt på Westeros-forumet og lese meg opp. :)

 

De ville ta livet av Joff fordi de mye lettere kan kontrollere Tommen som konge. At Sansa fortalte dem at Joffrey var et grusomt menneske hjalp nok litt på også. De vil jo det beste for Maergary. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så stor fan av Joffrey. Kan vel hende det bedrer seg ettersom jeg leser resten av bøkene.

 

Blir synd å ikke få sett noe mer til Harry Lloyd som Viserys, fantastisk bra skuespiller. Det meste tyder vel på at Viserys blir "kronet" i neste episode. (se: navn på episoden.)

Lenke til kommentar
De ville ta livet av Joff fordi de mye lettere kan kontrollere Tommen som konge. At Sansa fortalte dem at Joffrey var et grusomt menneske hjalp nok litt på også. De vil jo det beste for Maergary. :)

Har lest litt rundt på Westeros-forumet, virker som det finnes en del gode argumenter for denne teorien. Men jeg må få si meg litt uenig i det du sier om Tommen. Ja, han er en langt enklere konge å kontrollere enn Joffrey. Men hvordan kunne Tyrellene egentlig håpe at de skulle ha denne kontrollen? Tywins død og uvennskapet mellom Cersei og Kevan er hendelser som Tyrellene hverken kunne ha forutsett, planlagt eller kontrollert. Begge disse hendelsene er/var nødvendige for at Margaery og Tyrellene kunne kontrollere Tommen. Det er mulig å sette ham opp i mot Cersei, som er en brikke i spillet snarere enn en spiller. Men hvis Tywin hadde levd eller Kevan tatt over som Hand of the King, noe Tyrellene måtte ha gått ut i fra, ville saken ha vært en helt annen.

 

Nå gikk det jo ikke slik - Tywin ble drept, Cersei og Kevan ble uvenner. Det førte imidlertid til Cerseis vanstyre, og Tyrellene mistet mye makt. Margaery var sant nok i stand til å manipulere Tommen til en viss grad, mye på grunn av at det autoritære brødreparet ble satt ut av spill, men Tommens rolle som konge er/var svært innskrenket. Cersei er svært fiendtlig innstilt til Tyrell-familien, og begynte straks å minske makten deres. Blant annet ved å sende bort Mace Tyrell, som satt i the Small Council, istedenfor å gjøre ham til Hand of the King, noe Tyrellene antageligvis hadde håpet på.

 

Jeg kan forstå tanken med at det er lettere å kontrollere Tommen enn Joffrey, og kanskje fremstiller jeg situasjonen som vanskeligere enn den ville vært, men jeg er ikke overbevist om at det ville båret frukter.

 

Nå finnes det jo andre motiver for å drepe Joffrey også. At han var en drittsekk som neppe ville vært en god ektemann er jo ikke til å komme utenom, for eksempel. ;)

Lenke til kommentar

Kjørte gjennom de fem første episodene i helga. Så langt fornøyd med hvordan de gjengir bøkene og synes de fleste skuespillerne passer godt til karakterene sine. Alle gledeligst for min del er at det faktisk finnes en skuespiller som både er dverg og passer til rollen som Tyrion. Imponerende.

 

Når det er sagt så elsker jeg pirk:

 

Det er en viss inkongruens med Robert Baratheon. I bøkene sies det klart at han har svart hår og det gjøres et poeng ut av at bastardene hans kan kjennes igjen på håret, mens han i tv-serien er mer mørkblond. Greit nok, tenkte jeg, han spiller jo rollen helt utmerket. Men samtidig har de beholdt replikker fra bøkene i uendret form hvor det bl.a. sies at "he has his father's black hair". Litt slurv der?

 

En av de mest skremmende karakterene i bøkene og en av mine favoritter er Gregor Clegane. Jeg synes ikke han er spesielt skremmende i tv-serien; stor, tøff kar, men ikke eksepsjonelt stor, og han har ikke den psykologiske dybden som kreves for å være en troverdig psykopat - hvertfall ikke ennå.

 

Dothrakiene slik jeg oppfattet dem i bøkene er basert på hunnerne og har mange fellestrekk med sentralasiatiske nomadefolk. Dette reflekteres imidlertid ikke i utseendet deres, da de fremstår som europeere kledd opp i generisk barbar-pastiche. Synd, i og med det er så utrolig mange kule stiler man kunne hentet fra sentralasiatisk kultur og historie.

 

Til slutt er jeg nysgjerrig på hvordan de vil takle de mer budsjettkrevende situasjonene som kommer etterhvert. Jeg tenker spesielt på de store slagene og alt som rører seg bak muren. Min erfaring er at TV-serier har en tendens til å være sparsommelige med slikt og heller fokusere på scener med dialog eller sex og actionscener i mindre skala, ta f.eks. Rome eller The Tudors. Det blir spennende å se om man faktisk kommer til å gjengi slagene i episk skala eller om dee blir glattet over med noen kjappe nærkamera-klipp av sverd og støvler.

Lenke til kommentar

Dagens episode ble en ganske blandet opplevelse for min del, føler at så alt for mye blir klippet bort og vi sitter igjen med en ufullstendig opplevelse. Bare ta scenen med Bran for eksempel, vi burde snart få vite noe om den 3 øyde kråka og ulven burde ha vært med når han ble angrepet. Satser på at vi får se noe av Snow i neste episode, for de begynner å få veldig dårlig tid til å få med siste resten av boken.

Lenke til kommentar

Spartapus: Ting som Battle of the Blackwater kan de jo ikke kjøre "forvirrende close-ups og blodsprut = slag"-metoden på, siden skalaen er såpass stor, og det ikke bare er små trefninger til fots som foregår.

 

Skal til å se episode seks nå, så får jeg heller komme med noen inntrykk senere. 8D

 

Aww. Så søte de er når de begynner å skjønne ting :p

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter meg ned og ser episoden om en times tid, kjenner jeg blir litt skuffet om klipper vekk så mye som Runarbs sier.

 

Frister forresten å spoile for Nitrius, men er koselig å se de spekulere. :D

 

edit: Ferdig med første bok, forresten! Snaue to uker tok det, så får jeg se om jeg begynner på andre boken i kveld.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

Jeg håper hvertfall ikke det. I Rome hoppet man glatt over hele slaget ved Pharsalus ved å vise noen tåkete bilder av marsjerende soldater, og da snakker vi om den endelige kulminasjonen av konflikten mellom Caesar og Pompeius som serien hadde bygd opp til frem til da. Etterpå gjenforteller Pompeius slaget ved å tegne i sanden - snakker om antiklimaks.

 

Argumentene for ikke å ha store slagscener er lettforståelige nok, allikevel er det synd for slagscener er selve indrefileten i historiske dramaer hvis du spør meg.

Lenke til kommentar

Will do.

 

Har ikke sett episoden enda, skal se den nå. Så kommer vel ikke en post før imorgen utpå dagen (fri fra skolen.)

 

edit: Jeg synes iallefall Littlefinger blir litt for åpenbart vist frem som den store, stygge ulven (en av de siste scenene, hvor han holder en dolk mot Neds strupe).

Dessverre så går forumet ned nå om få minutter, men det ligger en tråd her hvor de diskuterer ganske mye. Skal lese gjennom den tråden etter episoden.

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

Det er litt morsomt å lese hvor sinte amerikanerne er på sexscenen i horehuset til Littlefinger. For det første... det er HBO! For det andre... den er ikke i nærheten av de "verste" sexscenene i bøkene. For det tredje, synes det var en viktig scene for å vise at Littlefinger kanskje er litt mer utspekulert enn hva vi var klar over. Ja, det var ny en scene kun for å fôre oss med bakgrunnshistorie, men synes det er greit de spriter opp slike beskrivelser med litt girl-on-girl action istedet for en tørr historietime. Og for det fjerde, synes det er viktig å vise at Littlefinger faktisk har mange jern i ilden, inkludert å drive horehus (må følge godt med i tidligere episoder for å få med deg det), samt at de hadde et litt mer avslappet forhold til nakne folk i Westeros sammenlignet med USA i 2011, og de bør få frem det enda tydligere synes jeg.

 

Jo, det mener jeg. Merker jeg bør lese gjennom boken en gang til, og ikke bare haste meg gjennom hele.

Men i serien blir LF fremstilt mye mer åpenbart som den onde fyren enn hva jeg fikk inntrykk av i boken.

Synes ikke han blir fremstilt mer som en ond fyr i TV-serien enn han blir i bøkene, men han blir fremstilt slik mye tidligere i TV-serien. Tenker på scener i bøkene som Sansa's flukt fra King's Landing, hans bruk og kast av Lysa etc.

Endret av Aurvan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Petyr er ikke ond, han er bare en luring som vet å spille kortene sine riktig i en usikker tid. Når han skader noen er det fordi det tjener en hensikt, ikke fordi han bare liker å være sadist slik som Gregor eller Joffrey. Jeg ser heller ingen grunn til å ha noen større sympati med Sansa eller Lysa - spesielt ikke Lysa - og Ned Stark stakkar er bare en naiv idealist som har tatt seg vann over hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ett kjapt sammendrag av Episode 7. Putter det i spoiler, siden det faktisk er en spoiler for de som ikke har sett episoden. Er garantert noe jeg misser, var ganske trøtt når jeg så episoden i natt, og jeg venter heller til HD versjonen om en uke til å følge skikkelig med.

Her er en ganske bra review iallefall.

 

 

Episoden åpner med Jaime og Tywin, hvor han forteller Jaime om sine ambisjoner og forventninger til House Lannister, og har 60.000 soldater for å beskytte æren mot House Stark. Tywin spør hvorfor Jaime ikke drepte Ned, og Jaime sier en av hans menn brøt inn og spiddet Ned gjennom benet. Hele scenen ble på en møte mye bedre når Tywin flår en død hjort mens han snakker med Jaime.

 

Benjen sin hest returnerer til Nights Watch, uten Benjen på hesten. Jon Snow og Sam sverges også inn i Nights Watch ved de gamle gudene, og etter å ha sverget kommer Ghost løpende med en frossen hand i munnen.

 

Spionen i Vaes Dothrak blir fersket av Ser Jorah, hvor Khal Drogo takker Ser Jorah og holder den mest episke talen jeg har sett på en TV serie til nå, fyyy f.

 

I Kings Landing konfronterer Cersei at Ned bør reise hjem til Winterfell, hvorpå Ned konfronterer henne med at Joffrey, Tommen og Myrcella ikke er Roberts barn, men Jaime og Cersei sine, og ber Cersei ta barna og rømme fra Kings Landing før Robert kommer fra jakten. Robert kommer fra jakten, skadet og på dødsleie. Ned forteller ikke om barna til Cersei og Jaime, Robert skriver ett brev hvor han overlater tronen til Ned inntil Joffrey blir gammel nok. De avbryter også drapet på Dany, hvorpå Robert mener Ned hadde rett, men Lord Varys sier at "det skipet allerede er seilt".

Renly tilbyr Ned hundre menn i assistanse for å fjerne Joffrey fra tronen.

Det neste som skjer er Ned som søker ut Littlefinger etter hjelp, og spør om å få 2.000 menn fra "City Watch" til disposisjon for å få fanget Cersei og barna uten at det blir spilt blod.

Littlefinger sier seg enig, men forteller Ned at Joffrey burde innta tronen som konge og at Ned kunne følge nøye med på Joffrey. Han foreslår også Renly som konge om Joffrey ikke blir kronet, selvom Stannis er den eldre broren av de to.

I sluttscenen ser vi Ned konfrontere Cersei og Joffrey, mens han sitter på tronen, med brevet Robert skrev før han døde, som ville gjøre Ned til konge og "protector of the realm." Cersei får sett brevet, og river det og gir ordre til Ser Barristan om å arrestere Ned.

 

Akkurat i det "City Guard" skal kjempe mot Lannisters, snur de seg mot Neds menn og dreper alle sammen, men Littlefinger holder en dolk mot strupen til Ned og sier så mye som: "You were right not to trust me."

 

Lenke til kommentar

Er surt at det skal gå så lenge før serien kommer ut på DVD/bluray. Kanskje hvis man er TV-slave er det verdt å betale for Canal+, men jeg ser nærmest aldri på TV og vil ikke skaffe meg en hel betalkanal for å se én time per uke. Streamingsider er ikke akkurat ideelle heller. Ville foretrukket om man kunne sluppet serien likt på TV og i butikkene, så kunne heller økt prisen på boksen frem til serien er ferdig på TV for å kompensere.

Lenke til kommentar

Er det noen releasedato for når serien slippes på Bluray/DVD?

Om jeg på noen måte greier å skaffe meg en DVD/Bluray spiller som klarer å spille av Nord Amerikansk kodeks, så får jeg faren min til å sende over GoT når den slippes, om den slipper i Nord Amerika lenge før her i Europa såklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...