Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Zealuu, du tar delvis feil når du sier det skjer samtidig: Poenget er at ADwD skulle komme ut etter ASoS, AFfC var aldri planlagt. ADwD skulle foregå fem år etter slutten på ASoS, slik at alt var klart for et slags klimaks. Men når GRRM begynte å skrive starten på ADwD så skjønte han at en del av rollene fikk veldig mye gjenfortelling av hva som hadde skjedd de 5 årene leseren ikke var med. Derfor besluttet han å skrive AFfC for å gi en del av storylinene litt mer flesk på beinet. Starten på ADwD vil derfor gå med på å la en del av rollene ta igjen de vi så i AFfC, men etter det er det full pump framover; slutten på boka skal nok ihvertfall foregå noen år etter slutten av AFfC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zealuu, du tar delvis feil når du sier det skjer samtidig: Poenget er at ADwD skulle komme ut etter ASoS, AFfC var aldri planlagt. ADwD skulle foregå fem år etter slutten på ASoS, slik at alt var klart for et slags klimaks. Men når GRRM begynte å skrive starten på ADwD så skjønte han at en del av rollene fikk veldig mye gjenfortelling av hva som hadde skjedd de 5 årene leseren ikke var med. Derfor besluttet han å skrive AFfC for å gi en del av storylinene litt mer flesk på beinet. Starten på ADwD vil derfor gå med på å la en del av rollene ta igjen de vi så i AFfC, men etter det er det full pump framover; slutten på boka skal nok ihvertfall foregå noen år etter slutten av AFfC.

 

Har forsåvidt fått med meg dette, og at hele greien egentlig skulle være en trilogi (derp), men jeg tror likevel ikke at det blir full spiker framover i ADwD. Han har jo to bøker etter den også som skal ha innhold. :p

 

Kom forresten på noe annet her om dagen - skrev de ut Brynden Tully fra episoden da Cat ankommer The Vale? Eller dukket han opp senere i boken?

Lenke til kommentar

De skrev The Blackfish ut av sesong 1 ja. Han skulle jo møtt de ved The Vale. Men jeg mener å huske å ha lest at han skulle castes før sesong 2. Men litt usikker på hvor han kommer inn i bildet, det ville være unaturlig om han er i Riverrun, forholdet hans til Hoster er vel heller dårlig.

Lenke til kommentar
Zealuu, du tar delvis feil når du sier det skjer samtidig: Poenget er at ADwD skulle komme ut etter ASoS, AFfC var aldri planlagt. ADwD skulle foregå fem år etter slutten på ASoS, slik at alt var klart for et slags klimaks. Men når GRRM begynte å skrive starten på ADwD så skjønte han at en del av rollene fikk veldig mye gjenfortelling av hva som hadde skjedd de 5 årene leseren ikke var med. Derfor besluttet han å skrive AFfC for å gi en del av storylinene litt mer flesk på beinet. Starten på ADwD vil derfor gå med på å la en del av rollene ta igjen de vi så i AFfC, men etter det er det full pump framover; slutten på boka skal nok ihvertfall foregå noen år etter slutten av AFfC.

Hm. Dette var jeg ikke klar over. Synes det høres ganske merkelig ut. Jeg ser ikke helt hvordan han plutselig bare kan hoppe flere år frem i tid? AFfC og ADwD skulle vel en plass i skriveprosessen være en og samme bok, men den ble så stor at Martin splittet den i to. ADwD handler jo hovedsaklig om Tyrion, Dany og Jon, noenlunde parallelt med det som skjedde i fireren. Jamie og/eller Cersei, og muligens noen andre karakterer fra fireren, har vel ett eller to kapitler i boka, så det blir ikke mye fremdrift der. Mot slutten av AFfC ble det jo faktisk sving på sakene, og det er en del komplekse situasjoner her jeg regner med Martin skal fortelle om, ikke hoppe over for så å gjenfortelle. De eneste storylinene hvor jeg synes det virker logisk å hoppe frem i tid er Brans og Aryas. Så jeg hadde sett for meg at The Winds of Winter skulle bli en direkte fortsettelse av AFfC og ADwD?

Lenke til kommentar

Sitat fra Westeros:

Martin begun work on A Dance with Dragons in earnest towards the end of 2000. As planned, the story picked up five years after the events of A Storm of Swords. Initially, this approach worked well, with the younger characters now older and more realistically capable of handling their new storylines. However, as the writing wore on Martin found a growing reliance on flashbacks and exposition to explain why certain ongoing storylines had not progressed for half a decade. By the middle of 2001 this tendency appears to have overtaken the book, making the worth of the five-year-gap questionable. Finally, in September 2001 Martin announced that he had completely scrapped and deleted all of the material he had worked on in the preceding year and started again from scratch with a new book, A Feast for Crows.

 

Work on A Feast for Crows continued for the next three and a half years but was plagued by problems. Martin attempted a new prologue structure which touched base with many 'lesser' characters from Dorne and the Iron Islands rather than just being from one POV. This got far too long and was eventually broken up into a series of smaller chapters scattered through the books. Martin also found that whilst 'filling in the gap' worked well for some characters, such as Brienne, Cersei, Jaime, Sansa and Arya, it did not work out so well for others, such as Tyrion, Daenerys and Jon, who seemed to be ready to move into their next storylines (i.e. the ones planned for A Dance with Dragons) immediately. This introduced timeline problems as the storylines for the two sets of characters threatened to get out of synch with one another.

 

[...]

 

In early 2010 Martin confirmed that A Dance with Dragons' structure was now more ambitious than originally planned: the first half of the book would run alongside A Feast for Crows and the second half would take place after and incorporate a number of additional POV characters from the previous novel as well.

Lenke til kommentar

For å styre det inn igjen på serien - nå har jeg sett episode syv, og greier. Tywin Lannister var veldig bra castet, og siden jeg håper vi får se Barristan denge goldcloaks i neste episode, likte jeg øyeblikket da lojaliteten til det nye kongedynastiet tydelig begynner å slå sprekker.

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan seerne tar Ned sin død, jeg.

Er nesten litt glad for at jeg leste bøkene. Hadde jeg ikke lest bøkene og bare sett serien hadde det blitt ramaskrik fra ende til annen når Ned døde. :p

 

Uhf ja. Det var så utrolig frustrerende. Ned er min favoritt i serien, så det er bare synd at han gang på gang viser seg å være så alt for naiv og tillitsfull til folks ære.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan bokjomfruene tar den biten :p Og ikke minst at Drogo dør, etter tordentalen i siste episoden sitter jo alle og venter på at han skal hoppe på første båt fra Pentos og at det blir Dothraki-mot-riddere-action...

 

Hadde forsåvidt blitt overrasket selv, om jeg ikke hadde lest boken - Sean Bean er jo et headliner-navn, også dør han i første sesong.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker jo hvordan jeg følte det i bøkene. Min første reaksjon var noe sånt som NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEI! (eller var det Sansa sin reaksjon?) da Ned forsvant. Min neste reaksjon var... Så sinnsykt bra! Ikke vant til at (det jeg anså som) hovedpersonen dør i en fantasy-bok.

 

Etter at Ned døde leste jeg de neste bøkene på en helt annen måte. Jeg forventet at hvem som helst skulle ryke med rundt neste sving, spesielt om de gjorde noe dumt. Og jeg ble ikke skuffet, for å si det mildt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...