Gå til innhold

Selges det øl i morgen?


Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier ikke loven at det er forbudt å selge alkohol dagen før en helligdag?.

 

Edit: 17. mai er vel kanskje ikke spesielt hellig da. Kanskje det har noe med saken å gjøre. :hmm:

 

Om det er sånn, er det noe av det mest idiotiske jeg har hørt. JEG VIL HA ØL!

Lenke til kommentar

Jøss, etter litt googling fant jeg alkoholloven. Den er LANG. Uansett så står det følgende om VinmonopoletTM:

 

Salg fra AS Vinmonopolets utsalg kan skje fra kl. 08.30 til kl. 18.00. På dagen før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag. Åpningstiden for AS Vinmonopolets utsalg kan likevel ikke være lengre enn fastsatt salgstid for annen alkoholholdig drikk i kommunen.

 

Åpningstiden for AS Vinmonopolets utsalg fastsettes av departementet. Departementet kan bestemme at salgstiden skal begrenses til ukens 5 første hverdager.

 

Salg fra AS Vinmonopolets utsalg er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai, jul-, nyttårs-, påske- og pinseaften og på stemmedagene for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og på folkeavstemning vedtatt ved lov.

 

Så det er alkoholsalg i morgen. Det var vist kun dagen før Kristi Himmelfartsdag det er salg. Jeg er jo ikke kristen en gang, da burde det ikke gjelde meg. Jeg går heller på jobben den dagen mot at jeg kan kjøpe alkohol dagen før, enn at jeg kan ta fri.

Endret av Dj_eLmO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøss, etter litt googling fant jeg alkoholloven. Den er LANG. Uansett så står det følgende om VinmonopoletTM:

 

Salg fra AS Vinmonopolets utsalg kan skje fra kl. 08.30 til kl. 18.00. På dagen før søn- og helligdager skal salget opphøre kl. 15.00. Dette gjelder ikke dagen før Kristi Himmelfartsdag. Åpningstiden for AS Vinmonopolets utsalg kan likevel ikke være lengre enn fastsatt salgstid for annen alkoholholdig drikk i kommunen.

 

Åpningstiden for AS Vinmonopolets utsalg fastsettes av departementet. Departementet kan bestemme at salgstiden skal begrenses til ukens 5 første hverdager.

 

Salg fra AS Vinmonopolets utsalg er forbudt på søn- og helligdager, 1. og 17. mai, jul-, nyttårs-, påske- og pinseaften og på stemmedagene for stortingsvalg, fylkestingsvalg, kommunestyrevalg og på folkeavstemning vedtatt ved lov.

 

Så det er alkoholsalg i morgen. Det var vist kun dagen før Kristi Himmelfartsdag det ikke er salg.

 

Øøøøh, javel? Ikke meningen å virke sur, men her er du nok ganske godt på bærtur.

 

For det første siterer du en paragraf som handler om åpningstider på Vinmonopolet, ikke alkoholsalg generelt. Reglene for ølsalg kommer et par paragrafer under. De ligner, men er ikke identisk.

 

For det andre tolker du paragrafen borti staur og vegger når du sier det ikke er salg dagen før himmelspretten. Det som står er omtrent det motsatte: Den ordinære regelen om at Polet stenger tidlig dagen før søn-og helligdager gjelder ikke dagen før himmelspretten. Det er altså vanlige hverdags-åpningstider denne onsdagen.

 

For det tredje har dette uansett ikke noe å si for 16. mai, fordi 17. mai ikke er en "helligdag" i den forstand Alkoholloven viser til. Se "Lov om helligdager" http://www.lovdata.no/all/hl-19950224-012.html#2 og "Lov om 1 og 17 mai som høgtidsdager." http://www.lovdata.no/all/hl-19470426-001.html (Så du har rett i at det er alkoholsalg 16. mai.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...