Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om vi får både nynorsk og bokmål karakterne på kortet(2 ekstra karakterer)? eller om de blir slått sammen til en karakter feks: 4,5

 

Man får egne eksamenskarakterer, med andre ord så vil nynorsk eksamen og bokmåleksamen telle like mye som f.eks norskskriftlig karakteren din. Eksamenskarakterene blir ikke slått sammen, med mindre du har fritak fra sidemål.

Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

 

sjekka du alle worddokumentene jeg la ut på en av sidene?

dtår masse der ;)

Jeg må ha hoppet over den. Mye bra der, takk skal du ha.

Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

 

sjekka du alle worddokumentene jeg la ut på en av sidene?

dtår masse der ;)

Jeg må ha hoppet over den. Mye bra der, takk skal du ha.

 

Var ærlig talt ikke jeg som fant alt det, men jeg la det over på docx format for at det skulle være lettere å få med seg på minnepenn på eksamensdagene

Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

 

sjekka du alle worddokumentene jeg la ut på en av sidene?

dtår masse der ;)

Jeg må ha hoppet over den. Mye bra der, takk skal du ha.

 

Var ærlig talt ikke jeg som fant alt det, men jeg la det over på docx format for at det skulle være lettere å få med seg på minnepenn på eksamensdagene

Ok. Bra du nevnte det med minnepenn. Jeg så det var noe uenighet med dette med minnepenn. Er det lov å medbringe minnepenn med diverse dokumenter?

Lenke til kommentar

har noen argumenter om ytringsfrihet? evnt. ytringsfrihet på internett?

taakk på forhånd! :D

Det hadde jo vært godt å vite :) Skal se på om jeg kommer opp med en fornuftig argumentasjon senere...

 

Og nå er jo jeg mektig lei nynorsk-debatten, men skal ikke se bort ifra at jeg velger en slik oppgave dersom den(mest sannsynelig...) kommer imorgen. MEN er jo helt borti natta å sitte og lese gjennom laaange innlegg og artikler i slike stunder, så lurte jo bare på om noen har argumentene sånn punktvis? Om ikke, kan vi jo lage en nå?

 

-redigert-

Endret av Loooo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

 

sjekka du alle worddokumentene jeg la ut på en av sidene?

dtår masse der ;)

Jeg må ha hoppet over den. Mye bra der, takk skal du ha.

 

Var ærlig talt ikke jeg som fant alt det, men jeg la det over på docx format for at det skulle være lettere å få med seg på minnepenn på eksamensdagene

Ok. Bra du nevnte det med minnepenn. Jeg så det var noe uenighet med dette med minnepenn. Er det lov å medbringe minnepenn med diverse dokumenter?

 

i følge udir, så ja, altså offisielt så kan du det, men det er faktisk noen skoler som av en eller annen grunn ikke har det likt og som nekter bruk av dette. jeg ville tatt med og heller spurt i morra ;)

Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

 

sjekka du alle worddokumentene jeg la ut på en av sidene?

dtår masse der ;)

Jeg må ha hoppet over den. Mye bra der, takk skal du ha.

 

Var ærlig talt ikke jeg som fant alt det, men jeg la det over på docx format for at det skulle være lettere å få med seg på minnepenn på eksamensdagene

Ok. Bra du nevnte det med minnepenn. Jeg så det var noe uenighet med dette med minnepenn. Er det lov å medbringe minnepenn med diverse dokumenter?

Alt av dokumenter og annet hjelpemateriell er i prinsippet lov, men ikke diverse programmer lagret på minnepenn. Som f.eks. clue eller annet oversettelse.

 

Et eksempel er å lage en liste over viktige nynorsk ord/regler i et dokument, og ta fram dette under eksamen. Om du velger å kopiere hele avsnitt og tekster i dokumentet, vær obs på dette med kildekritikk.

 

Det er mer aktualt for sensor å forholde seg til teksten dersom kilder er med. Selvom du da velger å kopiere noen deler av teksten. Dette er forsåvidt ikke greit, men heller det enn å bli tatt for plagiat uten noen form for kildehenvisning.

Lenke til kommentar

oppgave 1. nesten 3,5 sider :hrm: men vi får lov til å ha med minnepenn, med hva vi vil (?) unntatt oversettelsesprogram som NYNO. Jeg skal ta med Ifinger som er en kjempebra nynorsk digital ordbok. bare skrive inn ordet på norsk og få det bøyd på nynorsk :w00t: blir redningen min. skal se om jeg får lastet det opp...

 

EDIT: ser ut som det funka (hvertfall for meg å laste det ned og starte) du trenger et zip-program (f.eks winzip), så åpner du zip-filen i programmet og drar ifinger-mappen på skrivebordet (ikke zip.-filen)

iFinger.zip

Endret av skifyr123
Lenke til kommentar

oppgave 1. nesten 3,5 sider :hrm: men vi får lov til å ha med minnepenn, med hva vi vil (?) unntatt oversettelsesprogram som NYNO. Jeg skal ta med Ifinger som er en kjempebra nynorsk digital ordbok. bare skrive inn ordet på norsk og få det bøyd på nynorsk :w00t: blir redningen min. skal se om jeg får lastet det opp...

 

skriver inn på bokmål og så får du nynorsk? da er det jo et oversettelsesprogram?

eller bare søke etter et nynorsk ord og få bøyning og sånt?

Lenke til kommentar

skriver inn på bokmål og så får du nynorsk? da er det jo et oversettelsesprogram?

eller bare søke etter et nynorsk ord og få bøyning og sånt?

man skriver inn ett ord om gangen og får det på nynorsk. det kvalifiseres da som en digital ordbok, som nesten er det samme som en vanlig ordbok, bare på pcen ;) oversettelsesprogram oversetter lenger/hele tekster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...