Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Da var vi ferdige med begge eksamnene! :D

 

Ettersom 96-kullet mest trolig får dette temaet til vårtentamen neste år, lar jeg tråden stå som den er med all informasjon, forberedelsesmateriale og tekster. Det samme kullet kan også hente inspirasjon herfra til neste tråd. ( Takk til brukeren Thomhess som lagde fjorårets tråd som ble brukt som en mal)

 

Da er det på tide at jeg og resten av brukerne som har deltatt i tråden sier TAKK FOR OSS!!

 

 

Neste stopp: Videregående skole! :D

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Hei!

 

Sammen med en rekke andre har også jeg kommet opp i norsk på skriftlig eksamen, og jeg er personlig veldig glad for dette. Jeg regner med det er flere her inne som har kommet opp i det sammen, og at vi kunne bruke denne tråden som en forbredelse til eksamen, og dele tanker, forberedelsesmateriekll og drøfte mulige oppgaver. Flott om noen som sitter på nyttig materiell også deler dette i tråden.

 

Temaet i år er:

"ORD, Ord, ord"

 

 

Hovudmål på Tysdag 24. mai - skjønnlitterær tekst

Sidemål på Onsdag 25. mai - saktekst

 

Forberedelsesmateriell: https://pgsf.udir.no

Passord: HenrikIbsenV11%

 

 

Oppgavene på bokmålseksamen: http://www.diskusjon...post&p=17794139

Oppgavene på nynorsk eksamen: http://www.diskusjon...post&p=17799434

 

Dette er nyttig å få med seg, og vil (forhåpentligvis) bli ramset opp i førstepost

  • Mulige oppgaver (tidligere eksempler)
  • Notatark og forberedelse man tidligere har jobbet med
  • Linker til artikler/tekster
  • Tanker rundt tema/forberedelsestekster
  • Språktips til Nynorsk
  • Forberedelsesmateriell (ark, hefter, dokumenter, nettsider) utlevert fra lærer

Viktige linker

Vurderingsveiledningen , norsk hovedmål og sidemål:http://www.udir.no/u...iledning_BM.pdf

Forberedelsesmateriell: http://pgsf.udir.no/

 

Forberedelsestekster og materiale:

 

Kommunikasjon/det mellommenneskelige:

 

http://no.wikipedia....i/Kommunikasjon

 

http://no.wikipedia....ppsspr%C3%A5k

 

 

Språkutvikling:

 

http://www.sprakrade...ngelsk_i_norsk/

 

http://www.sprakrad....Fakta/Talemaal/

 

http://www.sprakrade..._laere_nynorsk/

 

http://www.sprakrade...Spraakpolitikk/

 

 

 

Språk i samfunnet/språk som makt:

 

http://www.snl.no/retorikk

 

http://kilden.forskn....html?tid=68137

 

http://www.udir.no/u...rakassering.pdf

 

http://www.ung.no/mobbing/

 

http://www.regjering....html?id=489561

 

 

 

Ytringsfrihet:

 

http://www.snl.no/ytringsfrihet

 

http://www.ung.no/ytringsfrihet/

 

http://www.lu.hio.no...ingsfrihet.html

 

http://www.hvorgar...no/?aid=9071873

 

 

Ord som endrer livet/språk i avgjørende situasjoner:

 

http://www.ung.no/sk...0_Sladring.html

 

http://www.ordtak.no...=sitat&emne=Ord

 

http://www.ordtak.no/index.php

 

http://www.ordtak.no...hp?emne=Taushet

 

http://uit.no/getfil...=1669&FileId=56

 

http://www.document....et-uutsigelige/

 

 

 

 

 

Mulige oppgaver:

 

Skjønnlitterær tekst:

 

- Ordene som gjorde en forandring

- Vendepunkt i livet( se "Liv" på eksamen 2010)

- Bruke ord som våpen

- Bilde...

- Bruk ord for å bygge opp

- Språk i ungdomsmiljø ( opplevelse, fortelling)

- Hvordan ord kan misforstås. Krangel, diskusjon, mobbing med venner eller kjente. ( fortelling, dagbok, brev, dikt)

- Miljø der det ikke er ytringsfrihet ( straffet for å uttale seg)

- Forelskelse, usikkerhet, finne de rette ordene, nervøsitet

- Å si noe du angrer på

- Kommunikasjon på nettet

- Å tie istedet for å tale

 

Sakpreget tekst:

 

- Språk

- Språkdebatten ( hvordan språket utvikler seg, konkurranse fra engelsk. Leserinnlegg, debattartikkel)

- Nynorsk ( beholde eller fjerne nynorsk, landeplage. Artikkel, leserinnlegg, debattartikkel)

- Ungdommens språk ( innenfor miljøer som skate og snowboard miljøer, men også påvirkining fra andre språk f.eks engelsk)

- Språk, ungdom, identitet

- Hvem er jeg?

- Medias påvirkning på språket

- Skriftspråkets utvikling

- Revolusjon

- Facebook revolusjonen

- Hvordan kommunikasjon kan velte diktatur

- Propaganda og motstandskampen i Norge

- Demokratiske reformer

- Rivalisering

- Mobbing

- Skole, fritidsklubb, hjemvei,

- Gutte / jentemobbing

- Utfrysning, blikk

- Ordenes makt

- Trakkasering

- Mobbing

- Kommunikasjon

- Måter å kommunisere på

- Tolkninger

- Reaksjoner

- Hindre konflikter

- Språkets effekt

- Språk som brobygger

- Å bry seg om andre

 

Stikkord: Forelskelse, ytringsfrihet, mobbing, språkutvikling

 

Innlegg fra Charlie2411: http://www.diskusjon...post&p=17776185

Innlegg fra emmamartine: http://www.diskusjon...post&p=17776812

Innlegg fra Stetus: http://www.diskusjon...post&p=17777126

Innlegg fra mcherie: http://www.diskusjon...post&p=17784942

Innlegg fra MissVereide: http://www.diskusjon...post&p=17785044

 

Tekster og forberedelse produsert av deltakerne i denne tråden

 

Dokumenter fra msvolden som kan hjelpe deg med å bygge opp en tekst og sjangerlære: http://www.diskusjon...post&p=17779540

Sjekkliste for eksamen og sjangerlære fra cooster100: http://www.diskusjon...post&p=17780921

Informasjon om sjangeren kåseri fra cooster100: http://www.diskusjon...post&p=17781292

Godt innlegg fra MissVereide om måter å jobbe på, og ta sprangert til toppkarakterene: http://www.diskusjon...post&p=17781293

Dokument fra Krølle. om sjangeren kåseri: http://www.diskusjon...post&p=17782110

Forberedelsesdokumentet til emmamartine: http://www.diskusjon...post&p=17790145

Mulige oppgaver, og notater om forberedelsesheftet fra Krølle: http://www.diskusjon...post&p=17790345

 

Nyttig om språket

Ord som er forskjellig fra Bokmål til Nynorsk: http://www.diskusjon...

Sammendrag med mye nyttig: http://www.diskusjon...

Nynorsksaker: http://www.diskusjon...

Flere regler: http://www.diskusjon...

Mer forberedelse: http://www.diskusjon...

 

Anbefalte bøker

Bokmål-Nynorsk ordbok

Norsk Basisbok (Norsk bok med sjangertips, kjenntegn på sjangre, og nynorske regler)

 

 

Praktisk informasjon om eksamen

  • Eksamen starter kl.09.00
  • Møt opp senest 15. min før
  • Eksamenstiden er 5 klokketimer
  • Skriv inn topptekst med kandidatnummer, navn på skole og nummer på oppgaven.
  • Bruk skrifttypen Verdana
  • Bruk skriftstørrelse 12.
  • Bruk halvannen linjeavstand.
  • Sett inn sidetall og totalt antall sider
  • Lag en bunntekst og skriv inn antall skrevne sider.
  • Husk å lagre ofte.
  • Minnepinne er lov. Denne skal leveres inn til lærer for merking og mulig sjekk før eksamen ( nesten alt kan puttes på denne)

Hjelpemidler

  • På eksamensdagen er alle hjelpemidler tillatt - bortsett fra internett og verktøy som tillater kommunikasjon med andre og retteprogram på pc. Det er heller ikke tillatt med oversettelsesprogrammer om du skriver på pc
  • Det er overhodet ikke tillatt å være på nett, heller ikke på læringsplattformer som mlg
  • Alle dokumenter du vil ha tilgang til må skrives ut

Nyttige hjelpemidler

  • Basisbok
  • Regelbok i nynorsk
  • Gamle tekster og vurderinger/tilbakemeldinger
  • Forberedelsesark, notater eller utskrifter
  • Utskrifter fra forberedelsesdagen (kildebruk)
  • Ordliste nynorsk og/eller bokmål
  • Andre bøker

Skriveprosessen

  1. Disposisjon. Idémyldring. Planlegg teksten
  2. Skriv!
  3. Bearbeid!
  4. Gå over en sjekkliste!
  5. Utnytt tiden du har til disposisjon

 

Skjønnlitterær tekst

  • Novelle
  • Fortelling
  • Starten på en roman
  • Skuespill
  • Eventyr
  • Dikt

Sakpreget tekst

  • Artikkel ( debattartikkel)
  • Leserinnlegg
  • Kåseri/essay
  • Reportasje
  • Intervju/portrett
  • Brev
  • Dagbok
  • Tale
  • Biografi
  • Filmanmeldelse
  • Bokanmeldelse
  • Skildring

Hvordan forberede seg?

  • Lese/lytt til forberedelsesmateriell
  • Reflekter og noter tanker
  • Finn relevante kilder (nett/bøker)
  • Tenk ut mulige oppgavetyper/innfallsvinkler til tema
  • Snakk med noen om tema!

 

 

Diskuter i vei, og lykke til med forberedelsene og eksamen folkens! smile.gif

Endret av Krølle
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forberedelsesmateriell kommer fredag 20. mai, klokken 13.00!

 

Har allerede tatt det med, Per :)

 

Bokmål eksamen: Tirsdag 24. mai

Nynorsk eksamen: Onsdag 25. mai

Det bør vel stå hovudmål på tysdag 24. mai og sidemål på onsdag 25. mai? Det er jo greitt å ha ordbruken i orden.

 

Alltid greit det ja. Endret det i førstepost :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i norsk. Lurer litt på hvor lang teksten må være for å få 6er? Er det noen som kan svare på det?

 

Jeg er klar over at det er kvalitet og ikke kvantitet som teller, men hvor lang må den uansett være, hvis du skriver greit/bra for å få 6?

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvor lang en tekst må være for å få 6er. Avhenger jo av oppgaven, men basert på tidligere tentamner tipper jeg mellom 3/4-6 sider. Veldig sjeldent det står oppført lengden på teksten, så tviler på at det står på forberedelsesmateriell.

 

Godt mulig det er verdana i størrelse 12 som gjelder, jeg kopierte bare "times new roman" fra fjorårets tråd :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Godt å se at det er flere som kom opp i norsk. Jeg regner med det er flere som melder seg på når fredagen nærmer seg. Det er jo veldig begrenset hva man kan gjøre av forberedelser før den tid.

 

Etter dagens skoleøkt har jeg funnet frem til en del ny informasjon som blir lagt til. Gjelder spesielt regler rundt eksamen, og som noen nevte er det verdana og skriftstørrelse 12 som gjelder i år. Dette er noe som endrer seg fra år til år.

 

Det blir som i fjor en skjønnlitterær tekst og en saktekst som i fjor. Hva vi skal skrive hvilken dag får vi jo vite til fredagen. En ting jeg merket meg var at det i vurderingsveiledningen sto at de i år la ekstra fokus på kåseri. Skal ikke se bort fra at det blir kåseri i år.

 

Tema har jeg personlig ikke tenkt noe på, men tema i fjor var liv. Jeg tenker at det muligens vil ha noe med menneske, verdien av et menneske, eller noe som opptar alle mennesker.

 

Hva tror dere, og hvordan tenker dere at dere skal forberede dere? Er det noen som har fått utlevert gode hefter, dokumenter eller lignende fra skolen som dere kan laste opp her som jeg kan legge til i førstepost :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å tenke ut hva temaet kan være, men jeg tenker at det kanskje kan være noe med jordas krefter? Det har jo vært en god del naturkatastrofer det siste året.

 

En ting jeg merket meg var at det i vurderingsveiledningen sto at de i år la ekstra fokus på kåseri. Skal ikke se bort fra at det blir kåseri i år.

Uff, da får jeg sette i gang å lese en del kåserier.. Ikke akkurat min sterkeste side!

Lenke til kommentar

Noen som har noe tips på hvordan man kan forberede seg før fredag? Hittil har jeg bare lest en del nynorske tekster og regler...

 

Du kan samle litt sjangerlære, finne ut hva som er typisk for de forskjellige sjangrene. Du kan gå gjennom gamle stiler, for å finne feil og unngå dem til eksamen. Ellers har jeg gjort det samme som deg - lest nynorske tekster og regler.

Endret av MathildeK
Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å tenke ut hva temaet kan være, men jeg tenker at det kanskje kan være noe med jordas krefter? Det har jo vært en god del naturkatastrofer det siste året.

 

Det er godt tenkt, og jeg tror også at vi vil se en oppgave som er koblet til noe samfunssrelatert. Krig, flyktninger, naturkatastorfer, fattigdom og global oppvarming. Dessverre er eksamens temnaene veldig åpne, og kan tolkes veldig fritt. Derfor ser jeg for meg et mye videre begrep. Et nasjonalt samfunnsproblem tror jeg også vi vil se, ettersom temaet " Liv" i fjor var koblet opp mot en oppgave om trafikksikkerhet og bruk av bilbeltet.

 

Noen som har noe tips på hvordan man kan forberede seg før fredag? Hittil har jeg bare lest en del nynorske tekster og regler...

 

Som nevnt: Lese bøker, se og lese nyheter, se gjennom gamle tekster, og gå gjennom vurderingsveiledningen og gamle eksamensoppgaver er vel alt jeg kommer på frem til morgendagen.

 

Er det noen som har fått utlevert noen hefter eller dokumenter fra lærer som kunne vært til hjelp for andre? :)

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i Norsk, hva tror dere temaet blir?

blir det skjønnlitterær tekst på bokmål og saktekst på nynorsk som i fjor?

Læreren vår sa at nynorsk var sakpreget og bokmål var skjønnlitterær.

 

Vel, det er isåfall spekulasjoner fra din lærers side. Kl 13 i morgen får vi hvite hvilken dag vi skal skrive sakpreget og skjønnlitterær tekst(er)

 

Vurderingsveiledning

Forberedelsesdag mandag 23. mai 2011 Dagen før forberedelsesdagen får elevene tilgang til forberedelsesdelen. Elevene får vite hva som er tema for årets eksamen. Samtidig får de vite vite hvilken dag de skal skrive en skjønnlitterær tekst, hvilken dag de skal skrive en sakpreget tekst, og hvilken dag de skal skrive på hovedmål/sidemål. Forberedelsesdelen består av ulike typer tekster om temaet.

Forberedelsesdagen er vanlig skoledag med møteplikt. Elevene bør bruke dagen til å samle stoff, bearbeide stoff, gjøre notater og samtale med andre. På forberedelsesdagen er alle hjelpemidler tillatt – også bruk av Internett. Elevene har rett til veiledning fra læreren.

 

:)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Dobbelposter med et sitat hentet fra vuderingsveilendingen for norsk eksamen 2011 hvor det står følgende:

 

Eksamen tirsdag 24. mai og onsdag 25. mai 2011 Sentralt gitt skriftlig eksamen i norsk er organisert som to eksamensdager. Prøvetiden er fem klokketimer begge dagene. Elevene skriver på hovedmål tirsdag 24.mai og på sidemål 25.mai. De elevene som er fritatt fra vurdering med karakter i sidemål, skriver på hovedmål begge dagene. Elevene skal skrive én skjønnlitterær og én sakpreget tekst. Til eksamen i 2011 vil grenselandssjangeren kåseri være knyttet til sakpreget skriving.

Temaet for årets eksamen gjelder for oppgavene begge eksamensdagene. Elevene kan velge blant fem oppgaver begge dagene.

 

Med andre ord vil nok en eller flere av oppgavene være knyttet til sjangeren kåseri. Om jeg ikke tar helt feil var også kåseri å finne i enkelte oppgaver på engelsk eksamen 2011, så regn med at en vil se igjen denne sjangeren på norsk eksamen :)

Lenke til kommentar

10 min...!

 

Edit: Tema er ORD, Ord, ord!

Sjønnlitterær bokmål, og saktekst nynorsk!

 

 

NOR0214/NOR0015 våren 2011

Eksamensinformasjon

Eksamensdager:

Tirsdag 24. 5. 2011: Hovedmål. Onsdag 25. 5. 2011: Sidemål

Eksamenstid:

5 klokketimer

Tema:

ORD,Ord,ord

Forberedelsesdag:

I forberedelsestiden kan du lese om temaet ORD,Ord,ord på disse nettsidene. Du kan også finne stoff

andre steder, for eksempel i bøker eller på andre Internettsider. Tekstene i forberedelsesdelen er ment

som inspirasjon til begge eksamensdagene.

Hovedsjangrene sakpreget- og skjønnlitterær tekst:

Du skal skrive en skjønnlitterær tekst på hovedmål tirsdag 24. 5, og en sakpreget tekst på sidemål

onsdag 25. 5. Er du fritatt for vurdering med karakter i sidemål, skal du skrive hovedmål begge dagene.

Hjelpemidler:

På eksamensdagene er alle hjelpemidler tillatt bortsett fra bruk av Internett og verktøy som kan brukes

til kommunikasjon. Oversettelsesprogrammer er heller ikke tillatt.

Bruk av kilder:

Dersom du velger å bruke stoff fra én eller flere kilder i en sakpreget tekst, skal de oppgis på en slik måte

at leseren kan finne fram til dem. Du skal oppgi navn på forfatter og tittel dersom kilden for eksempel er

hentet fra en bok. Dersom kilden er lastet ned fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og

nedlastningsdato.

Praktiske opplysninger for deg som skriver på PC på eksamensdagene:

• Skrive inn topptekst med kandidatnummer, navn på skole og nummer på oppgaven som er

valgt.

• Lage en bunntekst med sidetall og antall skrevne sider.

• Bruke skrifttype Verdana.

• Bruke skriftstørrelse 12.

• Bruke halvannen linjeavstand.

• Huske å lagre ofte.

Praktiske opplysninger for deg som skriver på papir på eksamensdagene:

• Bruke godkjente innføringsark.

• Skrive med svart eller blå penn.

Vurdering:

Tekstene du har skrevet til eksamen, blir vurdert av to eksterne sensorer. Du skal gis én karakter i

hovedmål og én karakter i sidemål. Er du fritatt for vurdering med karakter i sidemål, får du én samlet

karakter i hovedmål. Når sensor skal vurdere besvarelsene, skal han eller hun bruke skjemaet med

kjennetegn på måloppnåelse. Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag, og karakteren

skal gi uttrykk for den kompetansen du viser gjennom tekstene du har skrevet på eksamensdagene

Endret av Playron
Lenke til kommentar

10 min...!

 

Edit: Tema er ORD, Ord, ord!

Sjønnlitterær bokmål, og saktekst nynorsk!

 

 

NOR0214/NOR0015 våren 2011

Eksamensinformasjon

Eksamensdager:

Tirsdag 24. 5. 2011: Hovedmål. Onsdag 25. 5. 2011: Sidemål

Eksamenstid:

5 klokketimer

Tema:

ORD,Ord,ord

Forberedelsesdag:

I forberedelsestiden kan du lese om temaet ORD,Ord,ord på disse nettsidene. Du kan også finne stoff

andre steder, for eksempel i bøker eller på andre Internettsider. Tekstene i forberedelsesdelen er ment

som inspirasjon til begge eksamensdagene.

Hovedsjangrene sakpreget- og skjønnlitterær tekst:

Du skal skrive en skjønnlitterær tekst på hovedmål tirsdag 24. 5, og en sakpreget tekst på sidemål

onsdag 25. 5. Er du fritatt for vurdering med karakter i sidemål, skal du skrive hovedmål begge dagene.

Hjelpemidler:

På eksamensdagene er alle hjelpemidler tillatt bortsett fra bruk av Internett og verktøy som kan brukes

til kommunikasjon. Oversettelsesprogrammer er heller ikke tillatt.

Bruk av kilder:

Dersom du velger å bruke stoff fra én eller flere kilder i en sakpreget tekst, skal de oppgis på en slik måte

at leseren kan finne fram til dem. Du skal oppgi navn på forfatter og tittel dersom kilden for eksempel er

hentet fra en bok. Dersom kilden er lastet ned fra Internett, skal du oppgi nøyaktig nettadresse og

nedlastningsdato.

Praktiske opplysninger for deg som skriver på PC på eksamensdagene:

• Skrive inn topptekst med kandidatnummer, navn på skole og nummer på oppgaven som er

valgt.

• Lage en bunntekst med sidetall og antall skrevne sider.

• Bruke skrifttype Verdana.

• Bruke skriftstørrelse 12.

• Bruke halvannen linjeavstand.

• Huske å lagre ofte.

Praktiske opplysninger for deg som skriver på papir på eksamensdagene:

• Bruke godkjente innføringsark.

• Skrive med svart eller blå penn.

Vurdering:

Tekstene du har skrevet til eksamen, blir vurdert av to eksterne sensorer. Du skal gis én karakter i

hovedmål og én karakter i sidemål. Er du fritatt for vurdering med karakter i sidemål, får du én samlet

karakter i hovedmål. Når sensor skal vurdere besvarelsene, skal han eller hun bruke skjemaet med

kjennetegn på måloppnåelse. Eksamenskarakteren skal settes på individuelt grunnlag, og karakteren

skal gi uttrykk for den kompetansen du viser gjennom tekstene du har skrevet på eksamensdagene

 

Hvor er siden??????

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...