Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

oppgave 1. nesten 3,5 sider :hrm: men vi får lov til å ha med minnepenn, med hva vi vil (?) unntatt oversettelsesprogram som NYNO. Jeg skal ta med Ifinger som er en kjempebra nynorsk digital ordbok. bare skrive inn ordet på norsk og få det bøyd på nynorsk :w00t: blir redningen min. skal se om jeg får lastet det opp...

 

EDIT: ser ut som det funka (hvertfall for meg å laste det ned og starte) du trenger et zip-program (f.eks winzip), så åpner du zip-filen i programmet og drar ifinger-mappen på skrivebordet (ikke zip.-filen)

 

 

GENIALT!!!!! Du burde ha en premie for å finne dette programmet! :D Endelig slipper jeg å bruke ett år på å bla i den drittboka!

 

- Eirik

 

 

Om lærene dine er helt med risikerer du å få 0 på kortet om du har andre programmer oppe..

 

 

vet ikke med dere men vi hadde 4-5 lærere på 28 elever i dag, ble fulgt bort til sekken som måtte leges i andre enden av rommet ;)

 

 

Poenger er at de KAN IKKE gi meg 0 fordi jeg har andre programmer oppe. Det samme med minnepenn. Det står i eksamensreglemanget at det er lov, og derfor er det det. Uansett hva lærerene dine sier. Vi hadde 6 lærere på 24 elever, så dere har ikke så mange :D

 

- Eirik

 

 

Gleder meg til det er flere lærere en elever ;)

 

Men er du sikker på det?? ønsker bare å være 100% trygg.. hvor har du hentet denne informasjonen?

 

Læreren stod og truet med å gi oss 0 om vi åpnet kabal..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lastet ned en del om nynorsk i ungdomsskolen og satser på at det kommer noe om det. Hvis ikke går alt i dass.

Ønsker alle lykke til i morgen.

 

Jeg har pollenallergi, så jeg sitter nok til klokken 15.00. La oss håpe det kommer en oppgave "skriv en artikkel/intervju om hvorfor nynorsk bør avskaffes"

 

hvis ikke stikker jeg av....

 

Samme her, har skrevet nesten en hel artikkel om det allerede :p

 

Dere bør vel ikke satse 100% på akkuratt dette. Ville forundre meg om det ikke kom en eneste oppgave i språkdebatten, men om det er engelsk eller nynorsk vet dere ikke noe om.

 

- Eirik

 

blir nok også sittende til klokka 15 av samme grunn, men har nok ikke forberedt meg kun på en oppgave nei :p funker bare på tentamen hvis du vet oppgaven helt sikkert

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Berre eit tips til i morgon. Om alle skriv på sidemålet sitt på desse sidene, er det i seg veldig god trening! Også ein ting til. Ser ut som dei fleste skriv om nynorsk vs bokmål og språkdebatten. Er det nokon som har andre forslag? Veit det er nemnt tidlegare, men vi kunne kanskje tatt det opp att? Takk på forhand :)

 

- Mari

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Berre eit tips til i morgon. Om alle skriv på sidemålet sitt på desse sidene, er det i seg veldig god trening! Også ein ting til. Ser ut som dei fleste skriv om nynorsk vs bokmål og språkdebatten. Er det nokon som har andre forslag? Veit det er nemnt tidlegare, men vi kunne kanskje tatt det opp att? Takk på forhand :)

 

- Mari

 

Ytringsfrihet kommer 99% sikkert.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

...

 

 

Gleder meg til det er flere lærere en elever ;)

 

Men er du sikker på det?? ønsker bare å være 100% trygg.. hvor har du hentet denne informasjonen?

 

Læreren stod og truet med å gi oss 0 om vi åpnet kabal..

 

 

Fra eksamensinformasjonen på forbredelsesmateriale:

Hjelpemidler:

 

På eksamensdagene er alle hjelpemidler tillatt bortsett fra Internett og verktøy som kan brukes til kommunikasjon. Oversettelsesprogrammer er heller ikke tillatt.

 

Oversettelsesprogrammer er pr.def. noe som oversetter hele, eller deler av tekst.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

hva skjer hvis vi ikke skriver kilder? :L

 

Dersom du bruker kilder og ikke skriver det opp, kan det være med å trekke ned i vurderingen din.

 

Glemte kilder sjæl, og blir nesten redd. Men leste på det opplysningsarket at vi kun trenger kilder på sakpreget tekst. Sjohoo!

men hvis vi endrer litt på teksten, må vi fortsatt ha med kilder da? :p

Lenke til kommentar

Ok, i morgen vurderer jeg å skrive noe om språkdebatten nynorsk vs bokmål og har kommet opp med noen argumenter for og imot. Hadde satt pris på tilbakemeldinger og innspill :D

 

For:


  •  
  • Viktig med kjennskap til språkmangfoldet og kulturarven vår.
  • 600 000 jobber i Norge krever at man kan nynorsk (journalister, lærere, folk som jobber i media. Også mange private arbeidsplasser som bruker nynorsk som det dagligdagse språket).
  • Man burde ha obligatorisk nynorskundervisning på skolen fordi de som går på f. eks ungdomsskolen ikke enda vet hva de ønsker å drive med 10 år frem i tid.
  • Gjør det lettere for folk som bor rundt Oslo-området og liknende steder på Østlandet å forstå folk som snakker nynorsk (80 % av befolkningen snakker dialekt).

 

 

Mot:

 


  •  
  • En femtedel av elevene på ungdomsskolen går ut derfra uten å kunne hovedmålet sitt godt nok.
  • Demotivere svakere elever.
  • Viktigere å kunne kommunisere med utlandet for vår generasjon. Næringslivet blir mer internasjonalt. Mer handel over landegrensene.
     

 

Trenger spesielt mer på lista mot nynorsk ;D

 

PS: All info er hentet fra nettsider og dokumenter postet her på tråden.

 

Dette er jo helt konge :) Kunne du tenke deg å skrive kildene dine også? :)

Endret av Sjermtitter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, i morgen vurderer jeg å skrive noe om språkdebatten nynorsk vs bokmål og har kommet opp med noen argumenter for og imot. Hadde satt pris på tilbakemeldinger og innspill :D

 

For:


  •  
  • Viktig med kjennskap til språkmangfoldet og kulturarven vår.
  • 600 000 jobber i Norge krever at man kan nynorsk (journalister, lærere, folk som jobber i media. Også mange private arbeidsplasser som bruker nynorsk som det dagligdagse språket).
  • Man burde ha obligatorisk nynorskundervisning på skolen fordi de som går på f. eks ungdomsskolen ikke enda vet hva de ønsker å drive med 10 år frem i tid.
  • Gjør det lettere for folk som bor rundt Oslo-området og liknende steder på Østlandet å forstå folk som snakker nynorsk (80 % av befolkningen snakker dialekt).

 

 

 

 

Mot:

 


  •  
  • En femtedel av elevene på ungdomsskolen går ut derfra uten å kunne hovedmålet sitt godt nok.
  • Demotivere svakere elever.
  • Viktigere å kunne kommunisere med utlandet for vår generasjon. Næringslivet blir mer internasjonalt. Mer handel over landegrensene.
     

 

Trenger spesielt mer på lista mot nynorsk ;D

 

PS: All info er hentet fra nettsider og dokumenter postet her på tråden.

 

Dette er jo helt konge :) Kunne du tenke deg å skrive kildene dine også? :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Nynorsk

http://webtv.tv2.no/webtv/sumo/main.do?treeId=62001023709&progId=336736&useLegacyPlayer=true

http://www.sprakrad.no/Tema/Skole/Nynorsk.nett.no/Kvifor_laere_nynorsk/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

...

 

 

Gleder meg til det er flere lærere en elever ;)

 

Men er du sikker på det?? ønsker bare å være 100% trygg.. hvor har du hentet denne informasjonen?

 

Læreren stod og truet med å gi oss 0 om vi åpnet kabal..

 

 

Fra eksamensinformasjonen på forbredelsesmateriale:

Hjelpemidler:

 

På eksamensdagene er alle hjelpemidler tillatt bortsett fra Internett og verktøy som kan brukes til kommunikasjon. Oversettelsesprogrammer er heller ikke tillatt.

 

Oversettelsesprogrammer er pr.def. noe som oversetter hele, eller deler av tekst.

 

- Eirik

 

Noen som kan legge ut det ferdige programmet, får ikke til winrar..

Lenke til kommentar

tusen takk Kate1!

 

Noen som har lignende oppsett til andre mulige temaer? Som nevnt, det er litt skummelt å satse alt på én oppgave. En liste med for- og motargumenter eller info er praktisk da det kan gjelde flere temaer:)

 

Ok, da gjelder det å satsa på 2 kort! Språkdebatt og ytringsfrihet.

 

Ytringsfrihet:

 

For:


  •  
  • En av de viktigste elementene i et demokrati (folk får utrykke seg fritt og kritisere statene som de vil).
  • Mennesket er ikke fullstendig opplyst, åpen meningsytring og deling av meninger kan føre til opplysning av enkeltmennesker eller menneskegrupper.
  • Litteratur og kunst florerer siden staten ikke sette noen begrensninger
  • Letter for en stat å utvikle seg til innbyggernes beste

 

Mot:


  •  
  • Kan føre til konflikt (Muhammed-karikatur o.l.)
  • Full ytringsfrihet fungerer bare hvis innbyggerne holder en viss intelektuell standard (for å unngå at folk blir manipulert).
  • Ikke lett å slå ned på diskriminering, rasisme o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Em, jeg finner ikke forberedelsesheftet i nedlastningsformat... Jeg lette gjennom alle sidene og søkte på siden der, help anyone? Er så stressa nå at jeg ikke vet hvor jeg har meg selv :p

 

 

Du trykker på PDF øverst til høyre i forbredelsesmaterialet. Du må riktignok laste ned alle delene hver for seg.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

oppgave 1. nesten 3,5 sider :hrm: men vi får lov til å ha med minnepenn, med hva vi vil (?) unntatt oversettelsesprogram som NYNO. Jeg skal ta med Ifinger som er en kjempebra nynorsk digital ordbok. bare skrive inn ordet på norsk og få det bøyd på nynorsk :w00t: blir redningen min. skal se om jeg får lastet det opp...

 

EDIT: ser ut som det funka (hvertfall for meg å laste det ned og starte) du trenger et zip-program (f.eks winzip), så åpner du zip-filen i programmet og drar ifinger-mappen på skrivebordet (ikke zip.-filen)

 

 

AHHHHHHH!!!!!!!!

 

TAKKKK

Lenke til kommentar

tusen takk Kate1!

 

Noen som har lignende oppsett til andre mulige temaer? Som nevnt, det er litt skummelt å satse alt på én oppgave. En liste med for- og motargumenter eller info er praktisk da det kan gjelde flere temaer:)

 

Ok, da gjelder det å satsa på 2 kort! Språkdebatt og ytringsfrihet.

 

Ytringsfrihet:

 

For:


  •  
  • En av de viktigste elementene i et demokrati (folk får utrykke seg fritt og kritisere statene som de vil).
  • Mennesket er ikke fullstendig opplyst, åpen meningsytring og deling av meninger kan føre til opplysning av enkeltmennesker eller menneskegrupper.
  • Litteratur og kunst florerer siden staten ikke sette noen begrensninger
  • Letter for en stat å utvikle seg til innbyggernes beste

 

Mot:


  •  
  • Kan føre til konflikt (Muhammed-karikatur o.l.)
  • Full ytringsfrihet fungerer bare hvis innbyggerne holder en viss intelektuell standard (for å unngå at folk blir manipulert).
  • Ikke lett å slå ned på diskriminering, rasisme o.l.

 

 

Tusen takk! har du kjeldeliste her og? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...