Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

tusen takk Kate1!

 

Noen som har lignende oppsett til andre mulige temaer? Som nevnt, det er litt skummelt å satse alt på én oppgave. En liste med for- og motargumenter eller info er praktisk da det kan gjelde flere temaer:)

 

Ok, da gjelder det å satsa på 2 kort! Språkdebatt og ytringsfrihet.

 

Ytringsfrihet:

 

For:


  •  
  • En av de viktigste elementene i et demokrati (folk får utrykke seg fritt og kritisere statene som de vil).
  • Mennesket er ikke fullstendig opplyst, åpen meningsytring og deling av meninger kan føre til opplysning av enkeltmennesker eller menneskegrupper.
  • Litteratur og kunst florerer siden staten ikke sette noen begrensninger
  • Letter for en stat å utvikle seg til innbyggernes beste

 

Mot:


  •  
  • Kan føre til konflikt (Muhammed-karikatur o.l.)
  • Full ytringsfrihet fungerer bare hvis innbyggerne holder en viss intelektuell standard (for å unngå at folk blir manipulert).
  • Ikke lett å slå ned på diskriminering, rasisme o.l.

 

 

Tusen takk! har du kjeldeliste her og? :)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Ytringsfrihet

http://no.wikipedia.org/wiki/Muhammedkarikaturene_i_Jyllands-Posten

 

Tror det er alt jeg har brukt, men læreren vår snakket mye om dette i timen i løpet av niende så plukket opp mange ideer og meninger fra ham. Kom påen liten ting til. Skriver du om dette burde du koble det opp imot den fransk revolusjonen osv. og hvordan de på eidsvoll tok ideer derfra når de skulle lage den norske grunnloven. Alt handler om å koble sammen tråder :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk moro å ta en titt innom tråden og se at så mange har bidratt, og at så mange har registrert seg for å poste her! :)

 

Jeg benytter igjen sjansen til å reklamere litt for førstepost på side 1 i denne tråden. Her er det også mange linker, og jeg har samlet det som eksisterer av dokumenter i denne posten. Ellers er det mye annet bra dere kommer med, og fortsett med å la dokumenter og tankene strømme (jeg kommer ikke til å legge til nye linker og dokumenter i førstepost).

 

Fredrik

Lenke til kommentar

Da har dagen endelig kommet, idag skal gutter skilles fra menn! :p

 

Lykke til i dag og i morgen, dette kommer til å gå bra! :D

 

Bare ett spørsmål helt på tampen:

 

Jeg har tenkt ut at hovedpersonen min skal drømme seg tilbake til barndommen, da ordene han brukte forandret hele livet hans. Funker dette som ei novelle? For der skal det jo være et korttidsrom.

 

Håper ikke svaret kommer for seint.. Ja, det går fint ann! Personen din kan for eksempel sitte på bussen og tenke tilbake til barndommen, hvor du forteller over et langt tidsrom, men egentlig har bare bussturen tatt 5 minutter, hvis du skjønner?

 

 

Okey :) Tusen takk, dette kommer til å hjelpe meg mye i dag :)

 

 

Dette kalles retrospektiv teknikk - samme stil som Ibsen!

Et svært godt virkemiddel :)

Lenke til kommentar

Når jeg leverte oppgaven idag, er det riktig av læreren å indra forbredelse heftet jeg hadde fått? Altså det om: Ord, Ord, ord? Ikke noe stress skriver ut en ny;D

 

Så noen andre hadde komentert hvor mange lærere det var i klassen;)

Når vi starta var det 8 lærerer på rundt 20 elever:O

 

Veldig spesielt at han inndro dette, da du både har mulighet - og for så vidt rett - til å ha dette i morgen :p

Men det er tydelig litt forskjellige regler og normer fra skole til skole. Jeg fikk selv litt hets for å ha med meg eldre tekster - selv om det er lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...