Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva skjer hvis vi ikke skriver kilder? :L

Du dæver!!!

Nei seriøst, hvis du ikke har brukt noen så er det ikke noe stress, men hvis plagiatkontrollen finner noe du har brukt i stilen og du ikke har det med som kilde er ikkje det akkurat bra.

E skrev f.eks. et sitat i dag som overskrift på oppgave 2 og jeg gjentok det på slutten; "Tanker er frie. Ord blir iakttatt" og så skrev jeg hvem som sa det.

"Tanker er frie. Ord blir iakttatt" hørtes veldig godt ut. Kanskje jeg skal bruke det på sidemål imorgen? Hvem er det som har sagt det? Må ikke du også ha med når det ble sagt?

Lenke til kommentar

satser sykt på at det kommer noe om å bevare morsmålet sitt og ikke forandre det etter som jeg har en bokmålsk stil om det med en femmer som jeg bare kan skrive på nynorsk og sette på kommaer der jeg bomma (hadde bare kommafeil på den stilen, og en trykkleif)

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle å laste ned og installere clue!

Dette er en elektronisk orbok for en rekke språk, deriblant norsk til nynorsk :)

Det koster en del, men man kan laste ned en demo som varer i 30 dager HER. Er ikke helt sikker på om man kan få nynorsk på demoen, men det er verdt et forsøk ;)

 

Jeg kommer til å bruke det mens jeg skriver, så jeg slipper å bla opp i ordboka hele tiden, så heller bruke ordboka til å gå gjennom og dobbeltskjekke når jeg er ferdig :)

 

Vet heller ikke om alle skoler er like begeistret for clue, men jeg fikk lov av min lærer :D

 

EDIT: Ikke norsk TIL nynorsk, men norsk OG nynorsk

Endret av Sjermtitter
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på et a eller e verb? Vet det har noe med endingen i preteritum, men mer skjønner jeg ikke :S

Denne skilnaden finst på nynorsk og svensk i presens, men på bokmål skil ein bare mellom denne gruppa verb i preteritum;

 

kjørte, førte, studerte, møtte => e-verb

kasta, fasta, vaska, lasta => a-verb (eller: kastet, fastet, vasket, lastet)

 

Den aller verste feilen ein kan gjera er å bare rekna med at alle verb er a-verb fordi det høyrest riktig ut. Sjå her kor feil det er:

 

han studerar nynorsk => han studera nynorsk

han lærar nynorsk => han læra nynorsk

han lesar nynorsk => han lesa nynorsk

 

Sjekk difor alltid, utan unntak, kva klasse eit verb er.

Lenke til kommentar

hva skjer hvis vi ikke skriver kilder? :L

Du dæver!!!

Nei seriøst, hvis du ikke har brukt noen så er det ikke noe stress, men hvis plagiatkontrollen finner noe du har brukt i stilen og du ikke har det med som kilde er ikkje det akkurat bra.

E skrev f.eks. et sitat i dag som overskrift på oppgave 2 og jeg gjentok det på slutten; "Tanker er frie. Ord blir iakttatt" og så skrev jeg hvem som sa det.

"Tanker er frie. Ord blir iakttatt" hørtes veldig godt ut. Kanskje jeg skal bruke det på sidemål imorgen? Hvem er det som har sagt det? Må ikke du også ha med når det ble sagt?

 

Jo, skal finne eksamensbesvarelsen min nå og sjekke hvem. Den passet så sinnsykt bra inn i en dudes sine meninger i et land uten ytringsfrihet.

 

Skal vi se.

Slik sto det direkte i min stil:

”Tanker er frie. Ordene blir iakttatt.” – Nicolaus Cybinski (sitat)

 

Edit: tok ikke med når det ble sagt siden det ikke sto på den siden som jeg hentet det fra og som jeg skrev opp som kilde på slutten;

http://www.ordtak.no/index.php?v=sitat&emne=Ord

Endret av Larsi 47
Lenke til kommentar

Idag skrev jeg oppgave 1 (som mange andre) - skrev 3,5 sider. Er egentlig veldig misfornøyd med teksten min, men satser på en 5'er. Gruer meg til nynorsken imorgen, men satser på at det kommer oppgaver om bl.a. ytringsfrihet, nynorsk på skolen og at det norske språket blir påvirket av engelsk. Lykke til imorgen, alle sammen!

Lenke til kommentar

Skrev 3 og en halv side, ganske fornøyd

 

edit: gjorde oppgave 3.

 

Når det gjelder morgendagen forbereder jeg meg ved å finne tekster om til mulige oppgaver, går gjennom gamle stiler, øver meg på ord jeg har fått feil på før

Endret av mcherie
Lenke til kommentar

Skrev oppgave 1 idag... virker som flesteparten gjorde det.

 

Jeg er EKSTREMT misfornøyd. Ligger vanligvis på en sterk femmer, men jeg tror teksten jeg skrev idag kan synke så lavt som en treer...

 

Skrev novelle. Teksten var rett og slett kaos. Symbolbruken var så komplisert og kryptisk at teksten kunne like så godt vært skrevet med eldgamle hieroglyfer.

 

Det verste er at nynorsken min er for å si det mildt elendig. Var heldig å landet på en firer på tentamen i år, men jeg tror ikke jeg er like heldig på eksamen...

 

Får håpe sekserene i andre fag redder snittet mitt :p

Lenke til kommentar

(Registrerte meg akkurat, men jeg skal være helt ærlig å si at jeg har fulgt diskusjonen fra post én siden fredag...)

 

Virker som om de fleste ikke ble helt fornøyd, så jeg slenger meg på bølga. Teksten i dag kan ikke måle seg i min vanlige kvalitet. Kvantitet ble det heller ikke, med 2,5 sider. Jeg valgte derimot oppgave 2, jeg, men jeg skrev også om en gutt. Han hadde problemer med å si at han likte ei jente.... Skikkelig basic, noe jeg egentlig prøvde å styre unna.

 

Nå vet jeg ikke om jeg gleder meg eller gruer meg til sidemålen i morgen. Også er jeg skikkelig usikker på hva jeg skal skrive om. Sidemålsdebatten er begynt å bli litt utdatert for å være helt ærlig. Er lei hele greia, for jeg synes det er helt greit med begge.

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på et a eller e verb? Vet det har noe med endingen i preteritum, men mer skjønner jeg ikke :S

Denne skilnaden finst på nynorsk og svensk i presens, men på bokmål skil ein bare mellom denne gruppa verb i preteritum;

 

kjørte, førte, studerte, møtte => e-verb

kasta, fasta, vaska, lasta => a-verb (eller: kastet, fastet, vasket, lastet)

 

Den aller verste feilen ein kan gjera er å bare rekna med at alle verb er a-verb fordi det høyrest riktig ut. Sjå her kor feil det er:

 

han studerar nynorsk => han studera nynorsk

han lærar nynorsk => han læra nynorsk

han lesar nynorsk => han lesa nynorsk

 

Sjekk difor alltid, utan unntak, kva klasse eit verb er.

 

 

Det heiter ikkje lesar, men les eller leser, sånn at dokke veit det :) Nynorsk er ikkje så veldig ulikt bokmål! Vi seier f.eks ikkje gjera, men gjere. Om nokon lurer på noko om nynorsk er det berre å spørre!

 

- Mari

Lenke til kommentar

Det heiter ikkje lesar, men les eller leser, sånn at dokke veit det :) Nynorsk er ikkje så veldig ulikt bokmål! Vi seier f.eks ikkje gjera, men gjere. Om nokon lurer på noko om nynorsk er det berre å spørre!

 

- Mari

Tja, det kom kanskje ikkje så klart fram at "lesar" er feil i notid (presens) nettopp fordi "lesa" er feil i fortid (preteritum)? Det var iallfall poenget mitt.

 

Men "å gjera" er faktisk heilt lov og svært så fint på nynorsk, og det heiter ikkje "sånn at dokke veit", men "slik at de veit". Og merk at "de" og "dei" er to heilt forskjellige pronomen!

Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heiter ikkje lesar, men les eller leser, sånn at dokke veit det :) Nynorsk er ikkje så veldig ulikt bokmål! Vi seier f.eks ikkje gjera, men gjere. Om nokon lurer på noko om nynorsk er det berre å spørre!

 

- Mari

Tja, det kom kanskje ikkje så klart fram at "lesar" er feil i notid (presens) nettopp fordi "lesa" er feil i fortid (preteritum)? Det var iallfall poenget mitt.

 

Men "å gjera" er faktisk heilt lov og svært så fint på nynorsk, og det heiter ikkje "sånn at dokke veit", men "slik at de veit". Og merk at "de" og "dei" er to heilt forskjellige pronomen!

 

 

Då skjønna eg!

 

Eg veit at det er lov å skrive gjera, men vi som snakkar nynorsk seie i allefall ikkje det :)

Sorry hvis eg provoserte, var ikkje meininga! og når eg skriv her, så er eg ikkje så nøye på å skrive alt heilt korrekt, med unntak om nokon spør, såklart!

 

- Mari

Lenke til kommentar

Morn folkens

 

Registrerte meg for 5 minutter siden, men jeg har fulgt diskusjonen siden lørdag. Smarte greier.

 

Jeg skrev en helt bedriten tekst i dag, og er stressa for at den trekker ned snittet mitt.

Kan noen legge ut internettsider med godt stoff vi kan få bruk for i morgen?

 

sebby

 

sjekka du alle worddokumentene jeg la ut på en av sidene?

dtår masse der ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...