Gå til innhold

Viser fram sylskarp skjerm for nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er softwaren som er interessant, ikke hardwaren.

Her tar du fullstendig feil.

 

Det som er viktig i dag er både Hardware OG Software.

 

Alle tablets og telefoner har i dag mer enn god nok hardware. Problemet er at softwaren er alt for dårlig kodet og rushet ut til massene.

 

 

Javel? Utviklingen går svært raskt på begge disse frontene, og man får åpenbart fordeler på begge fronter av den raske utviklingen.

 

AtW

 

Så klart, men hva skal du med dual eller quad core CPU om det ikke finnes applikasjoner som ikke bruker all ytelsen som er tilgjengelig?

 

Man trenger ikke en veldig hårete hardware for å høre på musikk eller surfe.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

[

 

Så klart, men hva skal du med dual eller quad core CPU om det ikke finnes applikasjoner som ikke bruker all ytelsen som er tilgjengelig?

 

Man trenger ikke en veldig hårete hardware for å høre på musikk eller surfe.

 

Ingenting, men det er heller ingenting som tyder på at det ikke kommer applikasjoner som kan nyttigjøre seg den bedre ytelsen. Jeg mener, ipad2 klarer ikke å vise video skikkelig engang i høy oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er helt klart at noen klarer å optimalisere sin software bedre enn andre. Selv iphone 2g skroller med 60 fps når ikke mye annet er på gang. Selv ikke en snapdragon@ 1 GHz med android klarer det. Og ja, det er operativsystemet sin feil. Windows phone 7 bruker også snapdragon og kjører 60 fps over (nesten) hele fjølen. Snapdragon (scorpion) yter 2+ ganger kraftigere enn arm11 per klokke, og snapdragon er klokket 250% høyere, GPU-en er nok ganske mye bedre i snapdragon SoC-en.

 

Hardware akselerasjon. Alfa omega. La GPU-en gjøre hva den er laget for mens cpu-en gjør det den kan. Det er veldig viktig om du vil scrolle mens nettsiden loader(NEI, man trenger ikke en dobbelkjerne til det).

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar
Personlig synes jeg apple har noe ganske bra hardware, men de blir ofte hemmet av software.
Til tross for generelt "ganske bra hardware" som du skriver, så har jo hardware-"begrensinger" eller perversjoner i form av proprietære tilkoblinger også vært "varemerket" til Apple, de klarte til og med å lage en ikkekompatibel (for dyp) minijack inngang om jeg husker riktig. Også deres eksklusive bruk av mini-displayport har begrenset skjermtilkoblingsmulighetene på deres bærbare kraftig.

Første generasjon iPhone, som Apple aldri solgte i Norge, har en 3.5mm minijack-utgang. Den sitter i en fordypning som gjør at ikke alle 3.5mm plugger passer nedi pga. diameteren på plasthylsen, men den er ikke proprietær siden alle står fritt til å lage plugger som passer.

Mini DisplayPort er utviklet av Apple, og er nå en del av DisplayPort-standarden - altså tilgjengelig for alle.

 

[

 

Så klart, men hva skal du med dual eller quad core CPU om det ikke finnes applikasjoner som ikke bruker all ytelsen som er tilgjengelig?

 

Man trenger ikke en veldig hårete hardware for å høre på musikk eller surfe.

 

Ingenting, men det er heller ingenting som tyder på at det ikke kommer applikasjoner som kan nyttigjøre seg den bedre ytelsen. Jeg mener, ipad2 klarer ikke å vise video skikkelig engang i høy oppløsning.

 

AtW

iPad 2 kan spille av video i 720p-oppløsning, altså høy oppløsning, og gjør det skikkelig.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Frynser litt på "Pentile" subpixel teknologi. Men kun dersom det er liknende det Samsung (RGBG) og andre har brukt. Da dette effektivt reduserer oppløsningen 0.66 ganger? Oppløsningen vil da bli 1690x1056.

Uansett så er det fortsatt imponerende på 10.1" imo! =)

 

De som har/har hatt Galaxy, Wave, Nexus osv, vet at dette ikke er spesielt flott for tekst.

Lenke til kommentar

@AtW: I alle fall minst 2...den ene med 1. generasjons iPad. Den andre har prøvd med VLC (som VLC selv trakk tilbake fra App Store i fjor en gang), som ikke utnytter hardwaren i iPad 2. AVPlayerHD fikser det.

 

Har undersøkt litt mer, ser ut som AVplayer klarer 720p stort sett på ipad2 (dog med noen framedrops, avhengig av kildematerialet), uansett, la oss si 1080p da, poenget er uansett det samme, det er ikke akkurat vanskelig å finne nyttige bruksområder for videre oppdatering av tabletenes hastighet.

 

AtW

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg apple har noe ganske bra hardware, men de blir ofte hemmet av software.
Til tross for generelt "ganske bra hardware" som du skriver, så har jo hardware-"begrensinger" eller perversjoner i form av proprietære tilkoblinger også vært "varemerket" til Apple, de klarte til og med å lage en ikkekompatibel (for dyp) minijack inngang om jeg husker riktig. Også deres eksklusive bruk av mini-displayport har begrenset skjermtilkoblingsmulighetene på deres bærbare kraftig.

Første generasjon iPhone, som Apple aldri solgte i Norge, har en 3.5mm minijack-utgang. Den sitter i en fordypning som gjør at ikke alle 3.5mm plugger passer nedi pga. diameteren på plasthylsen, men den er ikke proprietær siden alle står fritt til å lage plugger som passer.

Mini DisplayPort er utviklet av Apple, og er nå en del av DisplayPort-standarden - altså tilgjengelig for alle.

Du er klar over at du ikke tilbakeviste noen ting av det du quotet? De to eksemplene jeg brukte var i tillegg til den proprietære koblingen som de bruker til lading, docking osv.
Lenke til kommentar

@mandela: Jeg er klar over at jeg viste at de to tilkoblingene du nevnte ikke er proprietære tilkoblinger, men benytter standarder som alle kan benytte. XPS 15 fra Dell og Tecra A11 fra Toshiba bruker f.eks Mini DisplayPort - og da er det beviselig ikke noe "ekslusiv bruk" av denne standarden fra Apples side.

Den proprietære 30-pins dockingporten som Apple har brukt i iPod siden 2003, og senere også i iPhone og iPad, er et typisk eksempel på at Apple bruker egne, proprietære løsninger når det er god grunn til det - i dette tilfellet fravær av en standard som kunne dekke det samme behovet. Vi ser jo at f.eks Samsung og Dell har kopiert konseptet og bruker en lignende connector i sine nettbrett.

Lenke til kommentar

@mandela: Jeg er klar over at jeg viste at de to tilkoblingene du nevnte ikke er proprietære tilkoblinger, men benytter standarder som alle kan benytte. XPS 15 fra Dell og Tecra A11 fra Toshiba bruker f.eks Mini DisplayPort - og da er det beviselig ikke noe "ekslusiv bruk" av denne standarden fra Apples side.

Du misser poenget mitt, disse maskinene du lenker til bruker ikke mini-displayport eksklusivt som den eneste skjermtilkoblingennoe Apple har gjort og fortsetter å gjøre med Thunderbolt. Man trenger adaptere for vga (på vei ut) og hdmi med andre ord.
Lenke til kommentar

@mandela: Jeg ser ikke noe stort problem med at Apple bruker Mini DisplayPort som eneste eksterne skjermtilkobling, all den stund det finnes billige adaptere og overgangskabler til de andre vanlige standardene. Hvor er den kraftige begrensningen, når man kan koble til skjermer som bruker DisplayPort, HDMI, VGA eller DVI?

Lenke til kommentar

@mandela: Jeg ser ikke noe stort problem med at Apple bruker Mini DisplayPort som eneste eksterne skjermtilkobling, all den stund det finnes billige adaptere og overgangskabler til de andre vanlige standardene. Hvor er den kraftige begrensningen, når man kan koble til skjermer som bruker DisplayPort, HDMI, VGA eller DVI?

Begrensningen heter adapter, (gjerne en som ikke virker slik den skal for en flåte av misfornøyde kunder i apple store, en adapter bør ha nærmere 100% success rate, ikke 50/50), når display port er så lite utbredt kontakt i dag, er det upraktisk å ha det som eneste kobling. Hvem hatet ikke adaptere til minijacks på telefoner før (bortsett et par troll her på forumet ofc)? Endret av mandela
Lenke til kommentar

@mandela: Jeg ser ikke noe stort problem med at Apple bruker Mini DisplayPort som eneste eksterne skjermtilkobling, all den stund det finnes billige adaptere og overgangskabler til de andre vanlige standardene. Hvor er den kraftige begrensningen, når man kan koble til skjermer som bruker DisplayPort, HDMI, VGA eller DVI?

Begrensningen heter adapter, (gjerne en som ikke virker slik den skal for en flåte av misfornøyde kunder i apple store, en adapter bør ha nærmere 100% success rate, ikke 50/50), når display port er så lite utbredt kontakt i dag, er det upraktisk å ha det som eneste kobling. Hvem hatet ikke adaptere til minijacks på telefoner før (bortsett et par troll her på forumet ofc)?

Displayport er rent teknisk overlegent hdmi og dvi på alle fronter, så problemet ligger mer hos "alle andre" enn hos apple og de andre som velger å ha det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...