Gå til innhold

Viser fram sylskarp skjerm for nettbrett


Anbefalte innlegg

Displayport er rent teknisk overlegent hdmi og dvi på alle fronter, så problemet ligger mer hos "alle andre" enn hos apple og de andre som velger å ha det.

Si det samme til de som satt med betamax du ;) Det er snakk om hva brukeren, ikke produsenten, får ut av det. Å sitte med en overlegen port, som eneste port, som du knapt får koblet noen ting på er heller kjedelig.

 

Newton-troll: Har selv en pc med displayport og vga, har testet både displayport til hdmi kabel fra en kjent produsent og en adapter, begge feilet... så godt at jeg også hadde vga ut gitt, ellers se reviews av mini displayport til vga adapter hos apple, som forøvrig ikke selger egne dp til hdmi adaptere såvidt jeg kan se: http://store.apple.com/us/reviews/MB572Z/A?mco=MTczNzE1MzU&rp=0&rs=lowestRated

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukeren vil bare få fordeler med displayport, billigere utstyr som følge av at man slipper lisensavgiftene som hdmi og dvi kommer med.

Støtte for langt høyere oppløsning.

Overlegen fysisk plugg

Ingen DRM.

 

Her finnes det altså ingen grunn til å holde på de gamle kontaktene.

Lenke til kommentar

Forbrukeren vil bare få fordeler med displayport, billigere utstyr som følge av at man slipper lisensavgiftene som hdmi og dvi kommer med.

Støtte for langt høyere oppløsning.

Overlegen fysisk plugg

Ingen DRM.

 

Her finnes det altså ingen grunn til å holde på de gamle kontaktene.

 

Kompabilitet er en ganske vesentlig faktor, det er jo ingen vits å ignoere det. Og når har displayport praktisk sett mer oppløsning enn feks hdmi?

 

AtW

Lenke til kommentar

På skjermer med mer enn 1920*1080*60hz

 

Kompabilitet meg hit og kompabilitet meg dit, det finnes drøssevis av adaptere som gjør sin jobb utmerket. At apple sin egen adapter ikke funker med samsung tv'er og er for kort i kontakten får vel apple stå for, kjøp fra noen andre i så fall.

 

Har til gode å se en aktiv adapter som ikke fungerer.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

På skjermer med mer enn 1920*1080*60hz

 

Kompabilitet meg hit og kompabilitet meg dit, det finnes drøssevis av adaptere som gjør sin jobb utmerket. At apple sin egen adapter ikke funker med samsung tv'er og er for kort i kontakten får vel apple stå for, kjøp fra noen andre i så fall.

 

Har til gode å se en aktiv adapter som ikke fungerer.

 

Javel? HDMI støtter mye mer enn det. Adaptere kan være en vesentlig ulempe, ihvertfall på en bærbar.

 

AtW

Lenke til kommentar

@Flimzes: jeg er klar over disse fordelene, men du ser vel poenget at å kun ha den som eneste videoport i dag gir liten fleksibilitet med tanke på hva maskina kan kobles til? Alle nyere TVer har hdmi, stort sett alle videokonferansesystemer og projektorer kan kobles til med vga, du må velge mellom et fåtall monitorer på markedet osv osv.

Lenke til kommentar

Så hvorfor gikk vi bort fra vga i det hele tatt? Er jo bare dumt å prøve å få gjennom en ny standard som er bedre.

 

Ser at med 1.3 så fikk hdmi høyere båndbredde, og med 1.4 er de jo litt over halvveis til DP.

 

Så da mangler vi bare å fjerne drm, samt en overlegen fysisk plugg.

For ikke å snakke om at DP støtter å direkte styre en skjerm, slik at laptoperskjermer med DP kan kobles rett i stasjonære pcer for økt kompabilitet, og man kan omgå alt som heter styringselektronikk i skjermer for å senke pris og latency.

 

Nei det hadde jo vært dumt om vi fikk en billigere og raskere standard med høyere fleksibilitet.

Overgangsperioder har man alltid, det er mange som klaget når skjermkort med bare DVI-porter kom.

Lenke til kommentar

Så hvorfor gikk vi bort fra vga i det hele tatt? Er jo bare dumt å prøve å få gjennom en ny standard som er bedre.

 

Ser at med 1.3 så fikk hdmi høyere båndbredde, og med 1.4 er de jo litt over halvveis til DP.

 

Så da mangler vi bare å fjerne drm, samt en overlegen fysisk plugg.

For ikke å snakke om at DP støtter å direkte styre en skjerm, slik at laptoperskjermer med DP kan kobles rett i stasjonære pcer for økt kompabilitet, og man kan omgå alt som heter styringselektronikk i skjermer for å senke pris og latency.

 

Nei det hadde jo vært dumt om vi fikk en billigere og raskere standard med høyere fleksibilitet.

Overgangsperioder har man alltid, det er mange som klaget når skjermkort med bare DVI-porter kom.

 

Ja, for skarve 5 år siden... I praksis har man høy nok oppløsning for de aller fleste relevante skjermløsninger.

 

Problemet er ikke displayport i seg selv. Det har sine fordeler. Å kun ha det som eneste tilkobling fører dog også til sine ulemper. Feks at man må bruke adapter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Interface med høyere båndbredde kan kanskje føre til at vi får skjermer med ordentlig oppløsning, der man slipper å se pixlene, der tekst fremstår like jevn som på papir.

 

Et sted må man starte. Det finnes tross alt ikke en oppløsning som er for høy.

 

Ja, man må starte et sted, å starte med å ha det som den eneste tilkoblingen er nødvendgvis noen god ide. Det finnes dog oppløsning som er meningsløst høy.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vi er dog langt unna oppløsning som er meningsløst høy, så den diskusjonen ligger noen tiår frem i tid med farten vi har hatt til nå.

 

Nyeste generasjon printerer opererer gjerne med 4800 * 1200 dpi for å gi et behagelig resultat, Trekk fra en null på de og det vil likevel være langt over hva skjermer kan levere.

 

Så lenge pcen leveres med adaptere, så er det ikke et problem å bare ha en kontakt, det er tross alt slik man løste "dvi-revolusjonen".

Lenke til kommentar

Vi er dog langt unna oppløsning som er meningsløst høy, så den diskusjonen ligger noen tiår frem i tid med farten vi har hatt til nå.

 

Nyeste generasjon printerer opererer gjerne med 4800 * 1200 dpi for å gi et behagelig resultat, Trekk fra en null på de og det vil likevel være langt over hva skjermer kan levere.

 

Så lenge pcen leveres med adaptere, så er det ikke et problem å bare ha en kontakt, det er tross alt slik man løste "dvi-revolusjonen".

 

Det har mer med printerteknologi å gjøre enn relaiteten, vi trenger ikke så høy dpi for å overgå "øyets oppløsning" på avstanden er skjerm er.

 

Var det? Sånn jeg husker "dvi-revolusjonen" ble løst var at produkter i lengre tid hadde begge koblinger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Displayport er rent teknisk overlegent hdmi og dvi på alle fronter, så problemet ligger mer hos "alle andre" enn hos apple og de andre som velger å ha det.

Si det samme til de som satt med betamax du ;) Det er snakk om hva brukeren, ikke produsenten, får ut av det. Å sitte med en overlegen port, som eneste port, som du knapt får koblet noen ting på er heller kjedelig.

 

Newton-troll: Har selv en pc med displayport og vga, har testet både displayport til hdmi kabel fra en kjent produsent og en adapter, begge feilet... så godt at jeg også hadde vga ut gitt, ellers se reviews av mini displayport til vga adapter hos apple, som forøvrig ikke selger egne dp til hdmi adaptere såvidt jeg kan se: http://store.apple.com/us/reviews/MB572Z/A?mco=MTczNzE1MzU&rp=0&rs=lowestRated

Fin logikk det der, når det ikke virker på din PC så kan det umulig virke på Mac... ;)

Men, se her, Mini DP til VGA adapteret virker faktisk:

http://store.apple.com/us/reviews/MB572Z/A?mco=MTczNzE1MzU&rp=0&rs=highestRated

 

Mini DP til HDMI adapter:

http://store.apple.com/no/product/H2773ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Adapter?mco=MTY3ODQ5OTY

 

Mini DP til HDMI kabel:

http://store.apple.com/no/product/H2774ZM/A/Mini-DisplayPort-to-HDMI-Cable-2m?mco=MTY3ODQ5OTY

 

For øvrig så sluttet Apple å inkludere VGA-port på PowerBook (forløperne til MacBook Pro) omkring 2001, altså for 10 år seiden, da de gikk over til DVI som ekstern skjermutgang. Har aldri hatt problem med å få DVI til VGA eller HDMI til å fungere, og regner ikke med at det skal være noe problem fra Mini DisplayPort heller.

Lenke til kommentar

Fin logikk det der, når det ikke virker på din PC så kan det umulig virke på Mac... ;)

Men, se her, Mini DP til VGA adapteret virker faktisk:

http://store.apple.com/us/reviews/MB572Z/A?mco=MTczNzE1MzU&rp=0&rs=highestRated

Ja, det er derfor jeg inkluderte lenke til apple store som viser at mange har problemer med disse adapterene :wallbash: Og det du gjør her ved å lenke til highest rated viser jo kun at den adapteren fungerer for noen, mens den burde ha funket for alle.

Videre lenker du til tredjepartsprodusenter av HDMI adapteren, så det er nok riktig hva jeg skrev at en slik adapter fra Apple er ikke tilgjengelig.

 

Har aldri hatt problem med å få DVI til VGA eller HDMI til å fungere, og regner ikke med at det skal være noe problem fra Mini DisplayPort heller.

Med andre ord har du ingen erfaring med Mini DisplayPort adaptere.
Lenke til kommentar

Fin logikk det der, når det ikke virker på din PC så kan det umulig virke på Mac... ;)

Men, se her, Mini DP til VGA adapteret virker faktisk:

http://store.apple.com/us/reviews/MB572Z/A?mco=MTczNzE1MzU&rp=0&rs=highestRated

Ja, det er derfor jeg inkluderte lenke til apple store som viser at mange har problemer med disse adapterene :wallbash: Og det du gjør her ved å lenke til highest rated viser jo kun at den adapteren fungerer for noen, mens den burde ha funket for alle.

Videre lenker du til tredjepartsprodusenter av HDMI adapteren, så det er nok riktig hva jeg skrev at en slik adapter fra Apple er ikke tilgjengelig.

Noen har problemer i lenken din - mange av dem helt tilbake til 2008, da DisplayPort var helt nytt. Mange andre skryter derimot av hvor bra det fungerer, og for å få fram det snudde jeg på lenken din. Så kan man jo bare gjette seg til om det er de som har problemer eller de som ikke har det som er mest tilbøyelige til å skrive en slik produktkommentar - min teori er at det oftest er de som har noe å klage over som gidder å ta seg det bryet. Apple har nok solgt en god del tusen slike adaptere, så de relativt få innleggene er neppe særlig representative uansett.

Om adapteret er fra Apple selv eller at Apple selger et tredjeparts adapter som fungerer, er ett fett for meg.

 

Har aldri hatt problem med å få DVI til VGA eller HDMI til å fungere, og regner ikke med at det skal være noe problem fra Mini DisplayPort heller.

Med andre ord har du ingen erfaring med Mini DisplayPort adaptere.

Jeg har et par Mini DP adaptere, har bare ikke hatt bruk for dem så langt. Får vel teste dem etter hvert, bare for å bekrefte at de funker... ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...