Gå til innhold

Kamera for video - Hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en ordentlig filmentusiast og elsker å herje med Adobe After Effects og Adobe Premiere.

 

Men det jeg nå har innsett er at mitt Samsung HMX-203 1080i har sine begrensninger for kortfilmer.

 

Jeg har lært at dedikerte videokameraer, selv opp i 15 000 kroners klassen (disse store klossene) er tungvinte for video da det er stress å skifte linser etc. Og jeg vet at nettopp derfor bruker man i store høybudjsett serier mye speilrefleks/systemkameraer utelukkende fordi dem har blitt utrolig gode på video og er vanvittig fleksible mtp linsebytt o.l.

 

Det jeg er ute etter nå er det beste systemkameraet som er å oppdrive mtp videokvalitet til rundt 5-6000kr, kanskje 7000kr men må da ha linse inkludert. Bildekvalitet har NULL prioritet, kun videokvalitet som teller.

 

Hva ville folka her anbefale da? Proffnivået på kameraet har ingenting å si, jeg tilpasser meg hva som helst for en top notch videokvalitet.

 

Jeg er klar over at jeg ikke kommer langt med nevnte sum, men håper det rekker til en god begynnelse.

 

EDIT: Er Nikon D5100 kanskje det beste valget?

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ment å høre at Canon ligger litt foran de andre produsentene når det gjelder video.

 

60D er det mange som anbefaler til filmbruk. Har har du justeringer for lyd inne i kameraet.

 

Husk at skal du drive med videofilming på et litt høyere plan enn hobbybruk og filmer av familiens middag, trenger du en del ekstrautstyr til kameraet. Dette kan fort bli mye dyrere enn selve kameraet. Da er vi fort opp i 15 000 kroners klassen.

 

Men jeg har egentlig ingen kjenskap til videofilming på speilrefleks, er nok noen andre som kan hjelpe deg videre her.

 

 

EDIT: A55 har vel blant den beste autofokusen når det gjelder filming. De fleste andre merker må du bruke manuell for best resultat.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Nikon D5100 har mange gode sider, inklusiv kontinuerlig autofokus mens du filmer, men veldig mange anbefaler uansett manuell fokus. Er autofokus under filming viktig ville jeg nok heller sett på Panasonics og Sonys modeller. En ulempe med 5100D er at video stort sett er full auto.

 

Tenker du kun på videokvalitet er kanskje Canon 550D det som gir mest for pengene. Skulle jeg valgt et systemkamer for video ville det blitt Pansonic GH2, men det blir nok litt for dyrt.

Lenke til kommentar

Sony A55/A33 har kjappeste autofokus i klassen, men lar deg kun filme på objektivets største blender hvis du skal ha autofokus. D5100 er fin, men har noen begrensninger - du skal velge blender før du starter liveview/video, og du kan ikke endre blender underveis mens du filmer. Canon 60D kan endre blender underveis, men har ikke kontinuerlig autofokus i videomodus.

 

Ville (også) kikket tungt på Panny GH2.

Lenke til kommentar

En ulempe med 5100D er at video stort sett er full auto.

Jaha? Såvidt jeg forstår har den video i alle PASM-modi - men at blenderen er låst i det du går over i liveview/video.

 

Mulig jeg tok feil der, men les http://www.bythom.com/. Står en del om video og D5100 midt nede på siden.

 

Edit: Så vidt jeg kan se kan man velge blender mens lukker og Iso justeres automatisk.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Utrolig mange gode svar her.

 

Tusen takk! Ja, har fått med meg at D5100 ikke har noen særlige muligheter for manuelle justeringer mens man filmer. Hva er forresten liveview som alle prater om over alt ang denne modellen?

 

Og... Sorry for nybegynner spørsmål, men hva er blender?

 

Jeg har en solid Tripod fra før som strekker seg fra 40-200cm som jeg kjøpte i USA når jeg var der.

 

Men av alle forslagene som har kommet til nå, vil alle her inne si at Panasonic GH2 er det beste innenfor disse prisklassene?

 

Eventuelle pros and cons?

 

 

Drømmen er jo Canon 5d men bare kamerahuset koster 15 lapper lissom :(

 

Jeg kan nok kanskje strekke meg til 8-9000 hvis det gir veldig mye ekstra VIDEOkvalitet for pengene enn 6-7000 :)

Lenke til kommentar

Canon EOS 600D har også mulighet for manuell justering av lyd. Egentlig har den omtrent samme funksjonalitet som 60D, pluss digital zoom til litt lavere pris. X3 digital zoom gir faktisk ikke redusert kvalitet, da den faktisk bruker 1920 x 1080 piksler sentralt på sensor.

 

Panasonic GH2 er ikke ueffen - uten tvil det beste systemkameraet for video om man tenker "point and shoot" - og med meget bra kvalitet på opptakene. En "liten" fordel med Canon for videoentusiaster er at det er kommet en del interessant tilleggsutstyr, som f.eks følgefokus som unytter "remote shooting" mulighetene i Canon sin firmvare. Også spesielle profiler for filmopptak finnes.

Lenke til kommentar

Canon EOS 600D har også mulighet for manuell justering av lyd. Egentlig har den omtrent samme funksjonalitet som 60D, pluss digital zoom til litt lavere pris. X3 digital zoom gir faktisk ikke redusert kvalitet, da den faktisk bruker 1920 x 1080 piksler sentralt på sensor.

Men sensor-pixler utnytter normalt ikke 1920x1080 fullt ut. Både optikk, OLPF og bayer-mønsteret vil gi noe mindre oppløsning enn det 1920x1080 ideelt sett kan levere. Ikke sikkert at det utgjør så mye i alle situasjoner (det kan også være en fordel å få "smørt ut" bildet litt før sampling).

Panasonic GH2 er ikke ueffen - uten tvil det beste systemkameraet for video om man tenker "point and shoot" - og med meget bra kvalitet på opptakene. En "liten" fordel med Canon for videoentusiaster er at det er kommet en del interessant tilleggsutstyr, som f.eks følgefokus som unytter "remote shooting" mulighetene i Canon sin firmvare. Også spesielle profiler for filmopptak finnes.

Jeg har også tro på GH2. Hvis stor sensor og stor blenderåpning (og dermed mulighet for liten DOF) er tingen så har den vel noe handicap vs 5Dmk2.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

X3 digital zoom gir faktisk ikke redusert kvalitet, da den faktisk bruker 1920 x 1080 piksler sentralt på sensor.

Men sensor-pixler utnytter normalt ikke 1920x1080 fullt ut. Både optikk, OLPF og bayer-mønsteret vil gi noe mindre oppløsning enn det 1920x1080 ideelt sett kan levere. Ikke sikkert at det utgjør så mye i alle situasjoner (det kan også være en fordel å få "smørt ut" bildet litt før sampling).

 

GH2 har også samme funksjonalitet. Her mister man faktisk noe bildekvalitet, spesielt på høy ISO, når man bruker digital zoom på video. Selv om man faktisk bruker full oppløsning fra sensoren.

 

Her er en demo:

 

http://m43photo.blogspot.com/2011/03/gh2-does-etc-affect-video-quality.html

Lenke til kommentar

Canon EOS 600D har også mulighet for manuell justering av lyd. Egentlig har den omtrent samme funksjonalitet som 60D, pluss digital zoom til litt lavere pris. X3 digital zoom gir faktisk ikke redusert kvalitet, da den faktisk bruker 1920 x 1080 piksler sentralt på sensor.

Men sensor-pixler utnytter normalt ikke 1920x1080 fullt ut. Både optikk, OLPF og bayer-mønsteret vil gi noe mindre oppløsning enn det 1920x1080 ideelt sett kan levere. Ikke sikkert at det utgjør så mye i alle situasjoner (det kan også være en fordel å få "smørt ut" bildet litt før sampling).

 

Du har helt rett. Men "tester" viser at det er vanskelig å se forskjell i normale situasjoner på x3 zoom og vanlig. Dog stiller x3 zoom en del krav til stabil fotografering (stativ) eller IS, så her ligger et problem. Tror ikke Samyang 85/1.4 optikken min hadd blitt særlig brukbar bare med frihånd/steadycam med x3 zoom. Dog mener jeg det klart er en interessant feature å ha i mente når man vurderer kamera.

 

Bare bra at EOS 600D og GH2 utnytter at brikken egentlig har langt flere piksler enn nødvendig for kvalitetsmessig OK digital zoom.

Lenke til kommentar

Hei gutta!

 

Forslaget og den gode kritikken rundt Panasonic GH2 gjorde meg svært nysgjerrig fra begynnelsen av, og etter mange timer med lesing og videotitting om alt fra ergonomi til video- OG bildekvalitet bestemte jeg meg for å gå for dette.

 

Jeg bestilte det i dag fra MPX.no og gleder meg som et barn til å prøve det ut på alt det er godt for. Men et lite minus er at jeg ikke bestemte meg for dette før nå, og min minste bror konfirmeres i morgen hehe :p

 

Tusen takk for all veiledning og gode innspill. Jeg kommer gjerne tilbake og laster opp noen videofiler i råformat slik at dere kan se hvordan det yter. YouTube skreller jo bort alt som heter kvalitet så man kan ikke bruke den kilden for bedømmelse.

 

Valget falt på denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=619075

- Altså med linse. By the way, funker den linsen greit eller burde jeg oppgradere så snart lommeboken tillater det? Nå tenker jeg på videoKVALITET :)

 

EDIT: Forresten, til GH2; burde jeg kjøpte Glidecam HD-1000, 2000 eller 4000? Ser at flere bruker 4000 på kameraer som 5d og 7d, men 4000 er beregnet på 4-10 pounds. Av spesifikasjoner så er det 1000 som passer meg best men er så forvirret siden så mange velger 4000.

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar

YouTube skreller jo bort alt som heter kvalitet så man kan ikke bruke den kilden for bedømmelse.

Du kan jo prøve Vimeo. Som Plus-medlem (koster penger) kan du laste opp filer opp til 5 GB. Vimeo støtter opp til 720p da. Fordelen er at registrerte medlemmer av Vimeo kan laste ned den umodifiserte kildefila.

 

 

EDIT: Forresten, til GH2; burde jeg kjøpte Glidecam HD-1000, 2000 eller 4000? Ser at flere bruker 4000 på kameraer som 5d og 7d, men 4000 er beregnet på 4-10 pounds. Av spesifikasjoner så er det 1000 som passer meg best men er så forvirret siden så mange velger 4000.

HD-1000 kan kanskje bli litt for lite hvis du skulle finne på å sette på et tungt objektiv eller et annet kamerahus. HD-4000 er derimot litt i tyngste laget siden den er beregnet for ca. 2-5 kg. Jeg tror HD-2000 som takler ca. 1-3 kg er det beste valget. Er kameraet for lett/tungt for stativet klarer man ikke å balansere det ordentlig.

 

Du kunne også vurdere Steadicam Merlin. Det er disse folka som opprinnelig laget steadicam. Det sies at disse er de beste. Blant annet er det lettere å balansere med Merlin (Glidecam er med tidkrevende og kan ta 5-10 minutter). Ergonomien til Merlin gjør også at du blir mindre trett i håndleddet. Ulempen er at Merlin er dyrere.

Lenke til kommentar

14-42 leverer meget god bildekvalitet og fokuserer raskt. Ingen grunn til å bytte det ut om zoomområdet er tilstrekkelig.

 

De objektivene som kan være mest aktuelle å utvide stallen med (til videobruk) er bla. 14-140mm (allroundbruk), 7-14mm (vidvinkel, dyr!) og kanskje 100-300mm om du trenger mye tele.

 

Ellers finnes det adaptere til alle speilreflekssystemene (Nikon, Canon EF og FD, Sony/Minolta, Pentax++), en del bruker jo billig, eldre fastoptikk med manuell blenderstyring og fokus til videofilming av statiske motiver for å få ett billig alternativ med tynn dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

14-42 leverer meget god bildekvalitet og fokuserer raskt. Ingen grunn til å bytte det ut om zoomområdet er tilstrekkelig.

 

De objektivene som kan være mest aktuelle å utvide stallen med (til videobruk) er bla. 14-140mm (allroundbruk), 7-14mm (vidvinkel, dyr!) og kanskje 100-300mm om du trenger mye tele.

 

Ellers finnes det adaptere til alle speilreflekssystemene (Nikon, Canon EF og FD, Sony/Minolta, Pentax++), en del bruker jo billig, eldre fastoptikk med manuell blenderstyring og fokus til videofilming av statiske motiver for å få ett billig alternativ med tynn dybdeskarphet.

 

Knall :)

 

Dægern, dato for leveranse utsettes jo hele tiden :( Venter enda på det.

 

Men en ting til jeg trenger, jeg skulle gjerne filmet litt i vann/under vann. På dette området har jeg ingen snøring, så hva gjør jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...