Gå til innhold

Hva er rasisme? sos Rasisme


Anbefalte innlegg

Warz, Øyvind Heian og gjengen ER rasister, de bruker bare anti-Islam for å promotere kampen sin.

Ok, så det du sier er at hvis "Øyvind Heian og gjengen" ble byttet ut med meg og en gjeng andre som ikke er rasister så ville ikke SOS Rasime ropt "ingen rasisme i våre gater" på tross av vår demonstrasjon mot Islam? Har vanskelig for å tro det.

 

Dessutten kan de neppe sies å være mer rasist enn SOS rasime og gjengen. De ønsker jo å trykke ned smartere mennesker, det er i hvertfall rasisme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vår tids mest ulne begrep. Hvis rasisme skal betegne noe diskrimerende og uønsket i offentligheten, så må det defineres som troen på at en menneskerase (eller ideen om en) kan være født overlegen en annen. Rasisme burde ikke være troen på at det er generelle biologiske forskjeller på folkegrupper, for det er svært lett å påvise, og å fornekte det styrker bare saken til de som ønsker å bruke rasebegrepet for å skape et diskrimerende samfunn.

Lenke til kommentar

Det finnes ikke nok biologisk variasjon mellom de tradisjonelle "rasene" til å faktisk kalle dem raser. Når arter over lang tid lever i atskilte miljøer, får vi raser, så det finnes en viss forskjell mellom en etnisk nordmann og en etnisk somalier. Hvis du f.eks. trenger en ny lever, altså via transplantasjon, kan ikke somalieren få sitt nye organ fra nordmannen grunnet disse forksjellene, men han kan heller ikke få den fra en polyneser, til tross for at de ser helt like ut. Så ja, det er en viss forskjell, men ikke nok til å dele oss inn i raser etter en biologisk definisjon. Utifra denne definisjonen vil jeg påstå at rasisme i det hele tatt er å mene at raser blant mennesker eksisterer, når de faktisk ikke gjør det. Apropos islam som rase, så er det noe av det rareste jeg har hørt på lenge. Ingen tilhenger av en religion er en egen rase. Jeg kan konvertere til kristendom, islam, jødedom, buddhisme, hinduisme, shintoisme, eller fortsette å være ateist, DNA-et mitt vil fremdeles forbli det samme.

 

Race:

1. A local geographic or global human population distinguished as a more or less distinct group by genetically transmitted physical characteristics.

2. A group of people united or classified together on the basis of common history, nationality, or geographic distribution: the German race.

3. A genealogical line; a lineage.

4. Humans considered as a group.

5. Biology

a. An interbreeding, usually geographically isolated population of organisms differing from other populations of the same species in the frequency of hereditary traits. A race that has been given formal taxonomic recognition is known as a subspecies.

 

Det er nok forskjeller mellom f.eks. hvite kaukasoider og sub-sahariske negroide til å kunne regne dem som forskjellige rasevariasjoner av Homo Sapiens Sapiens.

Det å hevde noe annet er toppen av politisk korrekthet.

 

Iblant lurer jeg på hvor store forskjeller dere mener at det må eksistere mellom de forskjellige befolkningsgruppene for at de skal kunne regnes som ulike raser. Poenget med raser er jo tross alt at man tilhører den samme arten, så forskjellene kan altså ikke bli for store.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg liker SOS Ekstremisme.

 

De fokusere på rasisme og ekstremisme begge veier.

Virker heller som et israel-vennlig, høyreradikalt propagandanettsted som seiler under falskt flagg. Dersom de virkelig sparket i alle retninger, hadde de hengt ut DLF og liberalister på lik linje med kommunister. Kritikk av anti-muslimske ytringer finnes heller ikke.

 

Hvem står bak dette? Den israelske ambassaden? Frp?

Lenke til kommentar

Det er nok forskjeller mellom f.eks. hvite kaukasoider og sub-sahariske negroide til å kunne regne dem som forskjellige rasevariasjoner av Homo Sapiens Sapiens.

Det å hevde noe annet er toppen av politisk korrekthet.

 

Iblant lurer jeg på hvor store forskjeller dere mener at det må eksistere mellom de forskjellige befolkningsgruppene for at de skal kunne regnes som ulike raser. Poenget med raser er jo tross alt at man tilhører den samme arten, så forskjellene kan altså ikke bli for store.

 

Problemet er at om du baserer deg på dagens inndeling i kaukasoid, negroid, mongoloid - vil det være større forskjeller innad i disse gruppene enn imellom de. Samme gjelder i oppdeling av kontinenter, forskjellene er større innad i populasjonene. Da gir det ingen mening å definere dette som raser. Det er visse biologiske forskjeller på folk, men disse er så forsvinnende få (hudfarge utgjør en liten promilleandel av vår biologi) at raseinndeling ikke har noen funksjon. Det er isåfall kun til medisinske formål det kan være interessant. Skulle man hatt en presis inndeling i raser, måtte man hatt hundretusener, kanskje millioner av raser. Men da forsvinner hele nytten av slike begreper.

 

Derfor: Det eksisterer små biologiske variasjoner mellom mennesker, men de er ikke store nok eller presise nok til at man kan dele menneskearten inn i raser.

Lenke til kommentar
Ok, så det du sier er at hvis "Øyvind Heian og gjengen" ble byttet ut med meg og en gjeng andre som ikke er rasister så ville ikke SOS Rasime ropt "ingen rasisme i våre gater" på tross av vår demonstrasjon mot Islam? Har vanskelig for å tro det.

 

Når man demonstrerer mot Islam i et land hvor muslimer utgjør en liten minoritet, og hvor offentligheten preges av muslimfrykt og paranoia, - så sier det seg selv hvilket formål slike demonstrasjoner har. Derfor er det også utelukkende høyreekstreme, som SIAN, Norgespatriotene, Norwegian Defence League, og Vigrid, som deltar på dette (dog er Norgespatriotene nå nedlagt).

 

Dessutten kan de neppe sies å være mer rasist enn SOS rasime og gjengen. De ønsker jo å trykke ned smartere mennesker, det er i hvertfall rasisme.

 

Hvilke smartere mennesker tenker du på? Hvite?

Lenke til kommentar

Iblant lurer jeg på hvor store forskjeller dere mener at det må eksistere mellom de forskjellige befolkningsgruppene for at de skal kunne regnes som ulike raser. Poenget med raser er jo tross alt at man tilhører den samme arten, så forskjellene kan altså ikke bli for store.

 

The reality is that there is more genetic variation within each race than there is between races. To focus on what differences there are between races seems to be wasted research to me, except to find genes linked to disease, especially when one focuses on whether or not the averages are different or not, and not the problem itself. Otherwise it becomes fodder for the many racists in fora like these, of no real value to anyone.

 

Studies involving interracial adoptions are proof enough that most of our socioeconomic differences between nations and races are environmental, not genetic. Given the same environment and background we behave much the same way, regardless of race. Segregated , we act quite differently.

Lenke til kommentar
Ok, så det du sier er at hvis "Øyvind Heian og gjengen" ble byttet ut med meg og en gjeng andre som ikke er rasister så ville ikke SOS Rasime ropt "ingen rasisme i våre gater" på tross av vår demonstrasjon mot Islam? Har vanskelig for å tro det.

 

Når man demonstrerer mot Islam i et land hvor muslimer utgjør en liten minoritet, og hvor offentligheten preges av muslimfrykt og paranoia, - så sier det seg selv hvilket formål slike demonstrasjoner har.

Islam er ingen rase.
Dessutten kan de neppe sies å være mer rasist enn SOS rasime og gjengen. De ønsker jo å trykke ned smartere mennesker, det er i hvertfall rasisme.

 

Hvilke smartere mennesker tenker du på? Hvite?

Enten mennesker som er smartere eller bare mer begavet enn andre, jeg tenker ikke på noen bestemt rase.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker SOS Ekstremisme.

 

De fokusere på rasisme og ekstremisme begge veier.

Virker heller som et israel-vennlig, høyreradikalt propagandanettsted som seiler under falskt flagg. Dersom de virkelig sparket i alle retninger, hadde de hengt ut DLF og liberalister på lik linje med kommunister. Kritikk av anti-muslimske ytringer finnes heller ikke.

 

Hvem står bak dette? Den israelske ambassaden? Frp?

 

Hvor er alle de voldelige DLF demonstrasjonene?

Lenke til kommentar

Warz, Øyvind Heian og gjengen ER rasister, de bruker bare anti-Islam for å promotere kampen sin. Det er en del av ideologien deres å skape stadig mer kulturkamp og "sivilisasjonskrig". Jeg har diskutert med Heian personlig, og dama hans, og vet hva de står for. F.eks er det for å frata innvandrere (med statsborgerskap) deres demokratiske rettigheter, bare fordi de er innvandrere. Og Heian hadde en lang forsvarstale av Sør-Afrikas Apartheidregime, hvor han mente de hvite boerne var Sør-Afrikas egentlige urbefolkning....

Det er liten tvil om at de er rasister. Bare se på Norgespatriotenes hjemmeside. Og ja det er riktig av SOS-rasisme å holde motdemostrasjoner mot dem.

 

Men de fokuserer bare på rasisme fra hvite. F.eks. tenk på demostrasjonen for Israel i 2009. Da kom det en gjeng med blitzere og radikale muslimer for å banke dem opp. Hvor var SOS-rasisme? Jeg kan ikke tenke meg reaksjonene om 1000 nynazister kom for å banke opp folk i en palestinademostrasjon.

 

Og hva er det med det fokuset på FRP. Det er faktisk lov å være imot innvandring uten å være rasist. Men titter du på SOS-rasisme sine hjemmesider, så er du enten for massiv asylinnvandring eller så er du en rasist.

Lenke til kommentar

Camlon, den skjønte jeg ikke helt. Anarkistiske og provoserte palestinavenner som ville banke israelvenner under Gaza-massakren? Hva har det med rasisme å gjøre? Det gikk på politisk standpunkt, ikke rase eller religion.

Hvis du skal tenke slik, hva har relgion med rasisme å gjøre?

 

Og hadde nynazister banket opp palestinasupportere ville SOS-rasisme skreket rasisme.

Lenke til kommentar

Hvis du skal tenke slik, hva har relgion med rasisme å gjøre?

 

Etnisitet, kultur og religion knyttes ofte sammen, særlig av innvandringsmotstandere som mener muslimer er araberpakk som invaderer landet "vårt". Politisk standpunkt er individuelt og i utgangspunktet uavhengig av bakgrunn og etnisitet.

 

Og hadde nynazister banket opp palestinasupportere ville SOS-rasisme skreket rasisme.

 

Det tviler jeg på. Men har du eksempler på at dette har skjedd, siden du er så skråsikker?

Lenke til kommentar

Etnisitet, kultur og religion knyttes ofte sammen, særlig av innvandringsmotstandere som mener muslimer er araberpakk som invaderer landet "vårt". Politisk standpunkt er individuelt og i utgangspunktet uavhengig av bakgrunn og etnisitet.

Dette er ikke riktig iforholdtil muslimer. Muslimer har mange etnisiteter. F.eks. noen muslimer er svarte, andre er en blanding mellom asiatere og europere og noen er arabere. F.eks de fra Georgia ser ut som tyrkere. Det er forsatt ikke tvil om hvem som vil få mest problemer med rasisme.

 

Afghanere ser ut som de fra Kazakstan, men det er forsatt ikke tvil om hvem som vil ha mest problemer i Norge. Mange israelere ser ut som palestinere. Islamophober burde hate ikke-hvite jøder også, hvis det er rasen som får den til å hate muslimer.

 

Det er ikke rasehat som får folk til å være imot islam. Så hvis du går etter gammeldefinisjonen av rasisme så er ikke islamhat rasisme.

 

Det tviler jeg på. Men har du eksempler på at dette har skjedd, siden du er så skråsikker?

Er du helt blåst i hodet? Hvis nynazister banker opp palestinere i Oslo, så vil SOS-rasisme kalle det rasisme. De kaller jo til og med restriktiv innvandrngspolitikk for rasisme.

 

Beklager for litt stygt språk, men ærlig talt!

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del anser meg selv ikke som en rasist. Men jeg har ingen problemer med å si at det er enkelte kulturer jeg har absolutt ingenting til overs for. Verdiene i disse kulturene står i direkte motsetning til mine verdier. Kall meg gjerne en etnosentrist eller en kulturimperalist, men jeg kommer aldri til å respektere eller for den salgs skyld godta kulturer der man eksempelvis straffer de som er blitt voldtatt for utroskap.

Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig iforholdtil muslimer. Muslimer har mange etnisiteter. F.eks. noen muslimer er svarte, andre er en blanding mellom asiatere og europere og noen er arabere. F.eks de fra Georgia ser ut som tyrkere. Det er forsatt ikke tvil om hvem som vil få mest problemer med rasisme.

 

Afghanere ser ut som de fra Kazakstan, men det er forsatt ikke tvil om hvem som vil ha mest problemer i Norge. Mange israelere ser ut som palestinere. Islamophober burde hate ikke-hvite jøder også, hvis det er rasen som får den til å hate muslimer.

 

Det er ikke rasehat som får folk til å være imot islam. Så hvis du går etter gammeldefinisjonen av rasisme så er ikke islamhat rasisme.

 

Det er heller ikke poenget. Poenget er at muslimer i Norge er en minoritet, som også generelt sett har "fremmed kultur" og andre etnisiteter enn oss. De er altså minoriteter på flere måter. Og det er dette som gjør de til lette ofre for fremmedhat.

 

Er du helt blåst i hodet? Hvis nynazister banker opp palestinere i Oslo, så vil SOS-rasisme kalle det rasisme. De kaller jo til og med restriktiv innvandrngspolitikk for rasisme.

 

Beklager for litt stygt språk, men ærlig talt!

 

Du skrev ikke "palestinere" først, du skrev "palestinasupportere". Det er to forskjellige ting. Å gå løs på palestinere som etnisk gruppe har gjerne en annen motivasjon enn å gå løs på politiske motstandere.

 

Nei, jeg er ikke "helt blåst i hodet".

Lenke til kommentar

Det er heller ikke poenget. Poenget er at muslimer i Norge er en minoritet, som også generelt sett har "fremmed kultur" og andre etnisiteter enn oss. De er altså minoriteter på flere måter. Og det er dette som gjør de til lette ofre for fremmedhat.

Så det er ikke rasisme å hate muslimer? Og banke opp muslimer fordi de er muslimer?

 

Og jøder er en minoritet i Norge de også.

 

 

Du skrev ikke "palestinere" først, du skrev "palestinasupportere". Det er to forskjellige ting. Å gå løs på palestinere som etnisk gruppe har gjerne en annen motivasjon enn å gå løs på politiske motstandere.

 

Nei, jeg er ikke "helt blåst i hodet".

En god del av palestinersupporterene kommer til å være palestinere. Altså, kommer 1000 nynazister for å ta en palestinerdemostrasjon og banke dem opp, så vil de også ta palestinerer og mange muslimer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker SOS Ekstremisme.

 

De fokusere på rasisme og ekstremisme begge veier.

Virker heller som et israel-vennlig, høyreradikalt propagandanettsted som seiler under falskt flagg. Dersom de virkelig sparket i alle retninger, hadde de hengt ut DLF og liberalister på lik linje med kommunister. Kritikk av anti-muslimske ytringer finnes heller ikke.

 

Hvem står bak dette? Den israelske ambassaden? Frp?

 

Hvor er alle de voldelige DLF demonstrasjonene?

Jeg kan ikke se å ha hevdet at kriteriet for politisk ekstremisme er utøvelse av fysisk vold. Men jeg kan gjerne være med på leken: "SOS ekstremisme" har gått i den fellen at de tar med nyhetssaker fra utlandet, men selvsagt bare saker som omhandler venstreekstremisme og jødehat. Det nevnes ingenting om Tea Party-bevegelsen i USA, og deres massive og utstrakte bruk av voldelig og rasistisk retorikk mot president Obama. For ikke å snakke om deres trusler om væpnet revolusjon, eller at de stiller opp med maskingevær på møter arrangert av demokrater. Ikke engang den rasistiske "debatten" om Obamas fødselsattest nevnes med ett ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...