Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen kroppsøving vgs


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oh faen. Hvis jeg ikke hadde lagt merke til denne tråden hadde jeg mest sannsynlig glemt hele greia. Trodde det var senere i mai.

 

Slenger meg på her. Lurer på hva som kommer.

 

Så vidt jeg selv har lest må man vite en del forskjellige ting om f.eks. blodomløpet og lignende, og så må man lage et treningsopplegg. Men, vet ikke om det er riktig.

Lenke til kommentar

Oh faen. Hvis jeg ikke hadde lagt merke til denne tråden hadde jeg mest sannsynlig glemt hele greia. Trodde det var senere i mai.

 

Slenger meg på her. Lurer på hva som kommer.

 

Så vidt jeg selv har lest må man vite en del forskjellige ting om f.eks. blodomløpet og lignende, og så må man lage et treningsopplegg. Men, vet ikke om det er riktig.

 

Blodomløp osv? :o Da ligger jeg tynt an tror jeg.. Står ikke noe særlig om det i boka vi har på skolen :S

Lenke til kommentar

Howdy guys!

 

Var oppe i høst, og det gikk mildt sagt til helvete. Tar den derfor opp igjen i morgen, men forberedelsene har vært heller labre. Jeg kan imidlertid dele litt erfaring fra i høst. Det komme etter alt å dømme til å være to oppgaver, der du på minst én av dem skal sette opp et treningsopplegg. I høst var det også en drøftingsoppgave, der du skulle drøfte mulige uheldige sider med trening.

 

Ettersom vi får ha med boken, vil det neppe bli konkrete spørsmålsoppgaver slik dere nevner. Det vil stort sett greie seg om å drøfte trening, sette opp treningsopplegg og lignende.

Lenke til kommentar

Howdy guys!

 

Var oppe i høst, og det gikk mildt sagt til helvete. Tar den derfor opp igjen i morgen, men forberedelsene har vært heller labre. Jeg kan imidlertid dele litt erfaring fra i høst. Det komme etter alt å dømme til å være to oppgaver, der du på minst én av dem skal sette opp et treningsopplegg. I høst var det også en drøftingsoppgave, der du skulle drøfte mulige uheldige sider med trening.

 

Ettersom vi får ha med boken, vil det neppe bli konkrete spørsmålsoppgaver slik dere nevner. Det vil stort sett greie seg om å drøfte trening, sette opp treningsopplegg og lignende.

 

Thanks! Da blir kvelden i dag brukt til å lage litt treningsprogrammer osv vet jeg. :)

 

Tar dere eksamen på Bardufoss i Troms?

Og tar dere for vg3?

 

Skal ha eksamen selv på fredag. Må vi lese for alle trinnene? altså for vg1, vg2 og vg3 eller kun for vg3? Leser i Gymnos boka.

 

Jeg tar i Tønsberg i Vestfold. Kroppsøving er jo ett fag alle tre årene, så jeg har i hvertfall lest igjennom hele boka et par ganger (uten å pugge, bare få oversikt). Kommer det noe konkret kommer jeg heller til å slå det opp. Vi har en bok som heter "Ta Sats!"

 

Tar dere eksamen på Bardufoss i Troms?

Og tar dere for vg3?

 

Skal ha eksamen selv på fredag. Må vi lese for alle trinnene? altså for vg1, vg2 og vg3 eller kun for vg3? Leser i Gymnos boka.

 

Jeg tar i Tønsberg i Vestfold. Kroppsøving er jo ett fag alle tre årene, så jeg har i hvertfall lest igjennom hele boka et par ganger (uten å pugge, bare få oversikt). Kommer det noe konkret kommer jeg heller til å slå det opp. Vi har en bok som heter "Ta Sats!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se for meg at denne eksamenen egentlig er alt for vanskelig. I løpet av dagen kommer jeg til å lage en del forskjellige treningsoppsett (utifra visse betingelser, som f.eks. at treningen skal være tilrettelagt barn i alder 8-12 og lignende), og lese gjennom boken på nytt.

Jeg tar eksamen på Ski skole i Akershus, og bruker boken "Gymnos".

Lenke til kommentar

Hm, scanneren er tydeligvis ødelagt. Kommer bare opp skurrete farger. Kan skrive ned oppgaven her. Merk at jeg går VGS1, men jeg har likevel eksamen for VGS3.

 

 

 

Side 1:

 

Eksamen våren - 2011

Fag: KRO1003

Fagkode: Kroppsøving

Eksamensdato: Tirsdag 10. mai 2011

 

Kunnskapsløftet

Videregående trinn 3

Yrkesfaglig utdanningsprogram / studiespeialisering

Privatister

 

Side 2:

Eksamensinformasjon

 

Eksamenstid: 4 timer

Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillat. Unntak er internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.

Antall sider: 5 inkl. forside og vedlegg (dette er antall sider på arkene du får levert, og henger ikke sammen med hvor mye du skal skrive. Det er der så du vet om du bare får halve oppgaven eller noe)

Antall vedlegg: 2 - skal leveres inn

Kildebruk: Masse greier. I essensen må du oppgi kilder du bruker på en god måte. Avksrift, kopiering, klipp og lim vil ikke bli honorert med mindre det er brukt som utgangspunkt for løsning av oppgaven eller for å drøfte problemstillinger i besvarelsen.

Andre opplysninger: Her sto det ingenting

Veiledning om vurderingen: I denne oppgaven vil det bli lagt vekt på at kandidaten viser god faglig innsikt og kan foreta bred drøfting av fagstoffet.

 

Side 3

Oppgave. ALLE 4 OPPGAVER SKAL BESVARES

 

1. Skiidretten har kommet i fokus på en positiv måte etter Ski-VM i Oslo i vinter. Drøft hva et slikt arrangement har å si for vanlige menneskers innstilling til fysisk aktivitet. Drøft helsegevinstene ved å drive en utholdenhetsidrett som langrenn.

 

2. Du skal ha egentrening på skolen med målsetting om å bedre den generelle styrken i beina for å bli raskere i sprint.

Lag en treningsplan (periodeplan) over 6 uker som tar sikte på å forbedre den eksplosive styrken. Du må legge til grunn vanlige treningsprinsipper og begrunne valgene.

Lag også en detaljert øktplan for en treningsøkt fra periodeplanen.

Bruk vedlagte skjemaer og skriv gjerne mer utfyllende på baksiden.

(Det er to vedlegg til denne oppgaven, i form av skjemaer du må fylle ut. Disse er like med de som står i boka. Ett skjema for periodeplan over 6 uker og ett skjema for øktplan).

 

3. Planlegg en skitur på fjellet for klassen din. Dere skal ha en overnatting i snøhule. Gjør rede for utstyr som er nødvendig å ha med på turen, og gjør rede for forhold du ellers bør ta hensyn til. Drøft hvilken virkning en slik utflukt har på de ungdommene som deltar.

 

4. Systematisk trening er viktig for å bedre den fysiske formen. Velg deg en idrett du kan tenke deg å holde på med etter at du er ferdig med videregående skole. Foreta en arbeidskrav- og kapasitetsanalyse i forhold til den valgte idretten.

Hva skal til for at du klarer å gjennomføre trening innen denne idretten over en lengre periode? Vurder faren for idrettsskader i den valgte idrett, og forklar hvordan man forebygger og behandler de aktuelle idrettsskadene.

 

Side 4+5 er skjemaer

 

 

 

Edit: Rettet noen skrivefeil

Endret av Error
Lenke til kommentar

Emm.. Hva er arbeidskrav og kapasitetsanalyse? (Sto i oppg 4). På oppgave 3 hvor man skal planlegge den snøhuleturen. Hvilket utstyr er det liksom meningen at man skal nevne der da? Syntes det hørtes urelevant ut med faget kroppsøvning..

 

Og er treningsplanen nødt til å være oppført på de vedleggene/skjemaene? Hvor stor vekt legges på treningsplanen omtrent?

Lenke til kommentar

Arbeidskravs- og kapasitetsanalyse er hva som kreves i idretten (arbeidskrav) og hva du kan (kapasitet). Står forklart i Vg3-delen av boken Gymnos om du bruker den.

 

 

Jeg bare nevnte utstyr som jeg mente var relevant å ha med. Alt fra soveposer til kart og kompass.

 

Jeg fikk inntrykk at det var litt viktig at de sto på de vedleggene, så jeg skrev de opp der. Tipper treningsplanen blir vektlagt ganske mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...