Gå til innhold

Borgerlig "konfirmasjon"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt problemet med det ordet konfirmasjon. Mange ser det vel som en bekreftelse på at en er i ferd med å bli voksen. Da jeg konfirmerte meg borgerlig tenkte jeg vel også på det som et livsynsvalg og en bekreftelse på at jeg ikke vil ha noe med kirken å gjøre. Her er jeg og jeg er ikke religiøs. Lissom.

 

Jeg ser ikke helt problemet. Men er det noen som har et bedre forslag?

Lenke til kommentar

Mange ser det vel som en bekreftelse på at en er i ferd med å bli voksen. Da jeg konfirmerte meg borgerlig tenkte jeg vel også på det som et livsynsvalg og en bekreftelse på at jeg ikke vil ha noe med kirken å gjøre. Her er jeg og jeg er ikke religiøs. Lissom.

 

Jeg ser ikke helt problemet. Men er det noen som har et bedre forslag?

Lenke til kommentar

Fra wikipedia: (Konfirmasjon (av latin confirmare, «bestyrke, bekrefte») er ofte betraktet som et kristent ritual, men overgangsritualer fra barn til voksen finnes i de fleste kulturer verden over.)

Kristendommen har på ingen måte monopol på overgangsritualer fra barn til voksen, og slike ritualer pågikk før kristendommen også.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med det ordet konfirmasjon. Mange ser det vel som en bekreftelse på at en er i ferd med å bli voksen. Da jeg konfirmerte meg borgerlig tenkte jeg vel også på det som et livsynsvalg og en bekreftelse på at jeg ikke vil ha noe med kirken å gjøre. Her er jeg og jeg er ikke religiøs. Lissom.

 

Jeg ser ikke helt problemet. Men er det noen som har et bedre forslag?

 

Word

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noen link til kristendommen i forbindelse med en borgerlig konfirmasjon, og det kun er et rituale for å markere overgangen til det voksne liv, hvorfor har ikke human-etisk forbund like godt bar mitzva for hedninger?

 

Jeg mener at hovedårsaken til å bruke navnet konfirmasjon er for å "likestille" barna. Det er i grunn greit, men den sekundære effekten er at man undergraver den kristne tradisjonen på lang sikt. Hvorfor konfirmere seg i kirken når man kan gjøre det i samfunnshuset nede i gaten? Hvorfor gifte seg i kirken når man kan gjøre det i en telefonkiosk? Hvorfor døpe unger i kirken når man kan gjøre det i kjøkkenvasken hjemme? Hvorfor begrave døde mennesker på en kirkegård når man har kompostbinge i hagen? ...

Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noen link til kristendommen i forbindelse med en borgerlig konfirmasjon, og det kun er et rituale for å markere overgangen til det voksne liv, hvorfor har ikke human-etisk forbund like godt bar mitzva for hedninger?

 

Jeg mener at hovedårsaken til å bruke navnet konfirmasjon er for å "likestille" barna. Det er i grunn greit, men den sekundære effekten er at man undergraver den kristne tradisjonen på lang sikt. Hvorfor konfirmere seg i kirken når man kan gjøre det i samfunnshuset nede i gaten? Hvorfor gifte seg i kirken når man kan gjøre det i en telefonkiosk? Hvorfor døpe unger i kirken når man kan gjøre det i kjøkkenvasken hjemme? Hvorfor begrave døde mennesker på en kirkegård når man har kompostbinge i hagen? ...

Effekten av den kristne jul er at man undergraver den hedenske tradisjonen på lang sikt. Og hva med påskekyllinger, påsekharen og påskeegg? Jesus ville snudd seg i graven om han visste om den slags hedenskap. Hvorfor skal folk gifte seg på norsk, hedensk vis, når de kan gifte seg i kirka nedi gata? Det hadde ikke forundret meg om det var flere kirker enn telefonkiosker her i landet. Hvertfall hvis du tar med bedehus og andre fremmede templer.

 

Hvorfor er det galt at man mister den kristne tradisjonen, som stammer fra et annet folk i en annen verdensdel?

 

Grunnen til at humanetisk konfirmasjon velger ordet "konfirmasjon" er nøyaktig den samme som at kristne kaller "jul" for "jul". Det er en etablert tradisjon. Og etablerte tradisjoner har tendens til å endre innhold over tid, selv om hovedprinsippene er de samme. Konfirmasjon er en overgangsrite, og overgangsrite fra barn til voksen finnes i alle kulturer. Så om du vil diskutere navnet, så bygger det på tradisjon, akkurat som alle andre tradisjoner.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det ikke er noen link til kristendommen i forbindelse med en borgerlig konfirmasjon, og det kun er et rituale for å markere overgangen til det voksne liv, hvorfor har ikke human-etisk forbund like godt bar mitzva for hedninger?

 

Jeg mener at hovedårsaken til å bruke navnet konfirmasjon er for å "likestille" barna. Det er i grunn greit, men den sekundære effekten er at man undergraver den kristne tradisjonen på lang sikt. Hvorfor konfirmere seg i kirken når man kan gjøre det i samfunnshuset nede i gaten? Hvorfor gifte seg i kirken når man kan gjøre det i en telefonkiosk? Hvorfor døpe unger i kirken når man kan gjøre det i kjøkkenvasken hjemme? Hvorfor begrave døde mennesker på en kirkegård når man har kompostbinge i hagen? ...

 

 

Fordi man har respekt for menneskene og ønsker å gi DEM en god opplevelse UTEN å trekke inn organisasjoner som har overlevd i tusen år gjennom vold, undertrykkelse, løgn, manipulasjon og indoktrinering?

 

Da er det greit med en ordentlig feiring, uten kirken.

Dessuten vet vi alle svært godt at konfirmantene ikke er mer voksne enn at de setter mest pris på de fysiske gavene -- og ritualene og de store bygningene er der for å få de voksne og konfirmanten til å føle tilhørighet til gruppen og gjøre opplevelsen større.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Ordet konfirmasjon er et låneord fra engelsk. Det betyr bekreftelse, og med det menes det at man bekrefter den tro man ble gitt igjennom dåpen som barn. Å konfirmere seg borgerlig er derfor det samme som å avkrefte den tro som ble gitt som barn, og derfor er en borgerlig konfirmasjon noe av det tåpeligste vi har funnet på. ...

 

Det er feil. Ordet er av latinsk utspring og konfirmantene bekrefter ingenting i dagens kirkelige konfirmasjon, etter 1981 har dette vært en ren forbønns- og velsignelseshandling som ikke forutsetter noen bekjennelse. Tidligere måtte konfirmanten gi offentlig bekreftelse på å ville leve som kristen. Ordet konfirmasjon har en mye lengre bakgrunn, det er ingen tvil om at dette ikke har vært et statisk ord! Det og at kritikere av HEFs ordvalg ofte selv bruker drøssevis av hedenske ord og tradisjonsutspring, jul som et kjent eksempel, sier meg at man muligens bare elsker å pirke i bagateller.

Synes virkelig ikke det er så farlig at man tilegner seg låneord såfremt man er klar på innholdet. Denne udødelige diskusjonen minner meg om barn som med vantro oppdager at det er flere med samme navn som en selv.

Endret av BlueBench
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kristendommen fant sin vei til Norge fra England, derfor er konfirmasjon et låneord av det engelske ordet confirmation. At dette engelske ordet har sitt opphav i et latinsk ord er riktig, men man må ta med det engelske leddet. Forøvrig er det spesiellt å se at noen gidder å henge seg opp i akkuratt det. Litt som unger som med vantro oppdager.... ikke sant?

1981 er ikke lang tid, relativt til kristendommens historie som strekker seg 2011 år tilbake i tid. At konfirmanter ikke lenger må uttale en verbal bekreftelse på sin kristne tro betyr ikke at symbolikken bak handlingen er forrandret. Hva det heter er relevant på grunn av den religiøse tilknyttningen. Hvorfor kaller vi ikke borgerlig konfirmasjon for "borgerlig bar mitzva"? Det ville være like lite retardert, med unntak av at det ikke ville tjent som "likeverd-trøstepremie" for hedningene.

 

Borgerlig konfirmasjon er like bak mål som borgerlig dåp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kristendommen fant sin vei til Norge fra England, derfor er konfirmasjon et låneord av det engelske ordet confirmation. At dette engelske ordet har sitt opphav i et latinsk ord er riktig, men man må ta med det engelske leddet. Forøvrig er det spesiellt å se at noen gidder å henge seg opp i akkuratt det. Litt som unger som med vantro oppdager.... ikke sant?

1981 er ikke lang tid, relativt til kristendommens historie som strekker seg 2011 år tilbake i tid. At konfirmanter ikke lenger må uttale en verbal bekreftelse på sin kristne tro betyr ikke at symbolikken bak handlingen er forrandret. Hva det heter er relevant på grunn av den religiøse tilknyttningen. Hvorfor kaller vi ikke borgerlig konfirmasjon for "borgerlig bar mitzva"? Det ville være like lite retardert, med unntak av at det ikke ville tjent som "likeverd-trøstepremie" for hedningene.

 

Borgerlig konfirmasjon er like bak mål som borgerlig dåp.

 

Hvorfor kaller ikke kristne jul for "kristmesse"? Å bruke navnet "jul" på en kristen høytid er like feil, men det klager du ikke på. Alle ord har en utvikling, og alle tradisjoner forandrer seg.

 

Borgerlig konfirmasjon er like bak mål som kristen jul. Jul, den største av alle hedenske høytider.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ordet konfirmasjon er et låneord fra engelsk. Det betyr bekreftelse, og med det menes det at man bekrefter den tro man ble gitt igjennom dåpen som barn. Å konfirmere seg borgerlig er derfor det samme som å avkrefte den tro som ble gitt som barn, og derfor er en borgerlig konfirmasjon noe av det tåpeligste vi har funnet på. I realiteten handler det om at man må etterkomme de grinete hedningbarna sine ønske om å få penger fra familien, på lik linje med de kristne barna. Skal bare de skinnhellige barna få moped liksom?

Er prestene, de gamle besteforeldrene og dets like totalt blottet for innsikt i ungdommens sinn?

Du kan telle på én hånd de ungdommene i en gjennomsnittlig 8. klasse (eller er det 7. nå? Er ikke oppdatert) som genuint ønsker å konfirmere seg på bakgrunn av religiøs overbevisning.

Resten av hyeneflokken står der med $$-tegn i øynene og betrakter undervisningen og seremonien som et nødvendig onde i påvente av dollars på kontoen.

Er disse forannevnte prester og konservative besteforeldre virkelig så naive?

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar

Å kalle det noe annet ville jo bare ført til forvirring...

 

Men trådstarter får vel plukke opp telefonen og ringe til HEF og spørre om de har en begrunnelse.

 

Man kan jo spørre hvorfor det heter konfirmasjon innen den norske kirke også. Om det er troen man skal bekrefte, ja da er det noe man har missforstått. Den tid jeg konfirmerte meg i kirka så var det vel 80% som var ateister. At kirka frivillig ønsker å bidra til at hedninger skal få delta i dette religiøse ritualet er for meg uforståelig.

 

Ja, jeg konfirmerte meg i kirka pga pengene. Borgerlig konfirmasjon var ikke et alternativ siden dette var noe for "raringer", og informasjon om det var ikke eksisterende. Å få en klarhet i betydningen av ordet "konfirmasjon", ja det har vært et av mine store mål her i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...