Gå til innhold

Bygge budsjett spill-pc


Anbefalte innlegg

Tusen takk for all tid og energi folk bruker på å svare og lage handlelister til meg - setter stpr pris på det. Ett spørsmål: Disse Corsair XMS3 DDR3 1600MHz opererer jo på 1.65V, og hovedkortet har vel "bare" støtte for 1.5V? Hvordan fungerer dette sammen?

 

Listen er super den, mulig jeg drøyer skjermkortet til litt senere (for å spare utgiften akkurat nå). Fortsetter gjerne å bruke Vista, jeg - hvis jeg kan få til det? Fikk med en cd da jeg kjøpte denne pcen (fra Hatelco), men den kan jeg kanskje ikke bruke? Orker ikke sette sammen en ny maskin bare for å finne ut at jeg ikke kan bruke den :p

 

Forøvrig, hvis jeg skal ha tak i en grei system-SSD, er det noen som er å anbefale? Vil jo være til kun programmer, utilities og kanskje de spillene som bruker mest loading, mens alt annet vil ligge på de to andre diskene. Hvilket merke burde jeg kikke etter? Hvilken størrelse gir mest gb for pengene?

 

Takker igjen for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er kun viktig hvis du planlegger å overklokke prosessoren eller ram-brikkene. Hovedkortet du har valgt støtter både ddr3 og 1600mhz. 1.5v betyr at ram-brikkene er "rene" ddr3. Høyere spenning(1.65v) kan bety flere ting. Noen ganger blir lav-budsjetts brikker klokket opp på høyere frekvenser, f.eks fra 1333mhz til 1600mhz, ved å øke spenningen for å få mer ytelse ut av de.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Ja, jeg er ikke akkurat typen til å drive med overklokking. Kunne sikkert fått det til selv om jeg aldri har satt meg ordentlig inn i det, men har strengt tatt aldri hatt behovet for det føler jeg. Så hvis det ikke har noe å si at brikkene kjører på 1.65V, så er det bare fint det :)

 

Men tilbake til OEM OS. Kan jeg da altså bare bruke det OS'et på det nye hovedkortet? For da "kan" de jo lønne seg å kjøpe full-versjon slik at man kan innstallere det på de maskinene man måtte finne på å skaffe seg i fremtiden. Men som sagt, er jeg ganske godt fornøyd med Vistaen min (selv om den bare er 32-bit), og hvis det finnes en mulighet for meg til å innstallere den på den nye maskinen, velger jeg å spare de 800 kronene. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Ser på ASUS sin hjemmeside at de har oppgitt målene på et Asus M4A87TD/USB3 til 12 inch x 8.4 inch (30.5 cm x 21.3 cm).

 

@Mala: Ser ut som et greit oppsett det der, eneste jeg vil påpeke er å bytte ut ssden i den prisklassen til en nyere generasjons disk, f.eks Corsair Force series og bytte RAM-brikkene til noen som kjører på 1.5v, f.eks Vengeance serien til Corsair (vær obs på høye kjøleribber som kan forstyrre en tredjeparts cpu kjøler) eller Ripjaw X serien til G.Skill. Du har også rett i at 600W vil bli i minste laget for et 560 Ti SLi oppsett. Effektforbruket, temperaturer og støy kan leses her: http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_560_ti_sli/89755/3

 

Hjertelig takk for svar!

 

Har da lag til dette i listen:

SSD: CORSAIR FORCE 2.5" 60GB SSD MLC

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

 

Så lurer på da om en 850W PSU vil duge til ett evt. SLI oppsett. Stiller også spørsmål om CPU-kjøleren vil tåle overklokking. I5`en skal jo vere rimelig grei å overklokke også, noe eg liker :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

@fredpheonix: Teoretisk sett, nei. Lisensnøkkelen er låst til hovedkortet og anses som brukt, men srbz foreslo å ta en telefon til gestapo og spørre om de kunne være behjelpelige med ny maskin, så det ville jeg utforsket nærmere.

 

@Mala: 850W er godt nok, ja. Om cpukjøleren takler de stigende temperaturene ettersom du overklokker prosessoren blir vel bare trial and error(altså du må overvåke temperaturene med et tredjepartsprogram, f.eks Speedfan og overklokke gradvis), men jeg tror det skal gå bra dersom du har et godt kabinett med god luftflyt og normal romtemperatur.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

LOL @ Gestapo ;)

 

Er jo verdt å sjekke naturligvis, men da må jeg vel ha maskinen klar først ;) Tilbake til SSD, noen som har en disk som gir mye gb for kronene? Er det Corsair sin 80gb til 1199,- som er det beste i dagens marked?

 

Og så var det ATX, da. Var det en måte å se om det er plass til et ATX-kort i det kabinettet jeg postet bilde av? For eksempel bak eller noe? Har lite lyst å nappe ut alle ledningene i dag igjen :p

Lenke til kommentar

Hvis du kun skal bruke ssden til windows, så holder 40gb. Windows er omlag 20gb. Til det anbefaler jeg en intel x-25, disse har lavere sekvensielle hastigheter, men utmerker seg i random read speeds som Windows liker å kjøre mye av.

 

Ser på ASUS sin hjemmeside at de har oppgitt målene på et Asus M4A87TD/USB3 til 12 inch x 8.4 inch (30.5 cm x 21.3 cm). Du kan ta av dekslet på siden av kabinettet og gå inn der med linjal og se etter skruhull som er lengre fra det hovedkortet som sitter der nå.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Er det plass til flere kabinettskruer (evt. i kombinasjon med skilleskruer) nedenfor kortet, kan du utvide til ATX.

 

Ser du skriver at kabinettet er miditower. Miditower har stort sett alltid plass til både ATX og m-ATX. Kabinetter med plass til kun m-ATX og mindre, kalles som regel mini-/microtower.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

 

Kjøpte en Datakjeden-pakke i desember 2008 som brukte et helt "vanlig" datakjeden kabinett. Finner ikke noe merke annet enn det, men det har 4x 5 1/4" og 1x 3,5" brønner. Lyd og mic inngang i front, samt to USB.

 

Utvendig er kabinettet 42cm høyt, 19cm bredt og 48cm dypt. Tenkte jeg skulle måle innvendig plass (til HK) senere i dag, når ungene har lagt seg. Forøvrig ingen ekstra vifter i kabinettet (med unntak av en jeg fikk satt inn selv). Hovedkortet som står i i dag (Asus M3N78-CM) er et MicroATX kort.

 

Fant et bilde av kabinettet i det minste :)

 

post-122709-0-65638300-1304612240_thumb.jpg

 

Her er det jeg har

Lenke til kommentar

Jeg så bildet, jeg snakker om innsiden. Du trenger ikke demontere noe som helst annet enn å ta av sidedøren, bare se om det er plass til noe større (skruefester, slots for PCI-kort etc på baksiden)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Da har jeg sett inni maskinen, og kabinettet har plass til 3 slots til (pci) og har 4 hull to støtteskruer. Dybden har jo ingenting å si ettersom mATX-kortet er dypere uansett. Totalt har jeg 31cm bredde (absolutt maks), så det ser ut som om dette er et ATX-kabinett, ja :)

 

Legger forøvrig merke til at strømforsyningen min er HELT på tur, vifta varierer og bråker osv, så det er vel gjerne der mye av feilen ligger med de problemene jeg har hatt nå. Uansett om det blir ny maskin eller ikke, må jeg jo kjøpe meg en ny strømforsyning. Så da er det jo bare å kline til med en som jeg kan bruke i den nye maskinen (som i og for seg skal inn i det kabinettet jeg har nå). Veldig praktisk, dette her ;)

 

Har partisjonert opp den 500gb disken som fulgte med maskinen i 80gb og 420gb. På systemdisken er det brukt 60 av 80 gb, men dette er jo alt av programmer, men ingen spill. På den andre er det brukt 120gb av 420gb, så der ligger spillene og dokumenter osv.

 

Noen som har lyst til å fortelle meg hvor stor forskjellen er på Phenom II X4 840 og Phenom II X4 955 BE? Er bare en 100-lapp i differanse, men jeg vil jo spare der jeg kan. Er forskjellen mer verdt enn 100 spenn, er vel egentlig det jeg lurer på :)

Lenke til kommentar

Ja, da har vi endret prosessor også i løpet av tråden :)

 

Hovedkortet er nå et Asus-kort, og prosessoren er nå 955 BE.

 

Må jo bare spørre, er det noe spesiell forskjell opp til dette Asus-kortet? Prisen er jo mer eller mindre identisk, og jeg klarer egentlig ikke se markante forskjeller. Men igjen, lenge siden jeg har lest tech-data ;)

 

RAMmen er jo enkel nok, der landet vi på Corsair-brikkene.

 

Da er det bare strømmen det står igjen på, og den bør jeg skaffe innen et par dager uansett ettersom strømforsyningen min nå er ute og vingler.

 

Tar gjerne imot flere forslag og begrunnelser :)

 

Kabinett, skjermkort (inntil videre), harddisker, dvd-spiller(e) og skjerm er allerede ferdig på plass. Noe jeg har glemt da? Naturligvis med unntak av OS og SSD systemdisk ;)

 

edit:

Fant et skjermkort som vil denge det jeg har veggimellom, men lurer på om det er greit nok? Tenkte kanskje det var lurt og kjøre Asus der også? Input, please ;)

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Ingen praktisk forskjell. Crossfire-mulighet på EVO-utgaven, men dette er x16/x4 og blir rimelig jallaytelse. Gå for USB3-ugaven.

 

CX 430W vil funke bra for deg.

 

Vet ikke engang hva Crossfire er, men tenkte å kjøre et Geforce-kort fra asus som nevnt ovenfor (forutsatt at det ikke blir slaktet her på forum), og der er det vel CUDA som gjelder?

 

Er det noe poeng å kjøpe denne på 500W i stedet for 100 spenn mer? Vinner jeg på det over tid liksom? Tenker jo at støynivået skal holdes lavest mulig.

Lenke til kommentar

Har da landet på et system som virker (for meg) stabilt og godt fungerende sammen. Kjøper nok en SSD til systemdisk etterhvert, men prioriterer ikke det med det første. Selv om jeg har satt opp et skjermkort og en vifte på lista er også dette noe jeg venter med med tanke på budsjettet.

 

Listen lagret jeg hos komplett.no og kan leses her. Jeg skal sjekke Dustin også for å se om det er massive forskjeller. I tillegg må jeg sannsynligvis slenge inn OS også, noe som naturligvis irriterer vannet av meg :(

 

Tusen takk for all hjelp, og kommenter GJERNE listen ;)

Endret av fredpheonix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...